MySql med ASP
Fra : Klaus Knudsen

Dato : 24-06-04 22:18

Hej,
Jeg har indtil videre rodet en smule med asp og Acces databaser.
Nu har jeg efterhånden fundet ud af det sandsynligvis vil være
smartere at bruge MySql.
Hvilke forskelle skal jeg være opmærksom på. Nu tænker jeg
primært på det kodningsmæssige; hvordan skal min "connection" se
ud, og er måden/kommandoerne anderledes alt efter om jeg skriver
til en Acces db eller en MySql. Synes at kunne læse mig til at
alle databaser forstår et fælles Sql sprog, sådan at det kun er
selve "connection'en" at der skal være anderledes, er dette
korrekt?

Ville også være lækkert hvis nogen havde links til
artikler/tutorials i stil med den der er her på html.dk, hvor at
man istedet for at gennemgå ASP sproget udfra en Acces db,
gennemgår database relationer osv. med en MySql db.

Tror dette blev mit mest ustrukturede indlæg nogensinde, men jeg
håber nogen kan finde hovede og hale i det jeg spørger om, og kan
forstå hvad jeg mener.

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-04 09:00

Klaus Knudsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Tror dette blev mit mest ustrukturede indlæg nogensinde, men jeg
> håber nogen kan finde hovede og hale i det jeg spørger om, og kan

Hej Klaus

Jeg har arbejdet lidt med MySQL server, og der er meget lidt
forskel, det eneste, hvad jeg kan huske, er connection til
databasen, men der ud over er alt andet det samme.

Jeg har set meget få artikler/tutorials med MySQL.
Du kan prøve at søge på www.google.dk

Mvh
Martin Jørgensen

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 25-06-04 09:58

> [...]
> alle databaser forstår et fælles Sql sprog, sådan at det kun er
> selve "connection'en" at der skal være anderledes, er dette

Har selv for nylig skiftet fra Access til MySQL og det eneste jeg skulle
ændre i min kode var min ''connection'' så den kom til at se sådan her
ud:

ConnString
="Driver={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=database;UID=brugernavn;PASSW
ORD=password"
Set RS = server.CreateObject("ADODB.recordset")
Conn.Open ConnString

--
Simon Moore Højer

Man lære så længe man lever
Når man ikke længere lære, lever man ikke mere.

Fra : VagnT

Dato : 25-06-04 16:50

> [...]
> alle databaser forstår et fælles Sql sprog, sådan at det kun er
> selve "connection'en" at der skal være anderledes, er dette

Hej Klaus,

Har for nylig omlagt en ASP applikation med 450 asp filer og 55
tabeller fra en blanding af Access og MSSQL til MySQL.

Tro mig, der er flere forskelle end connect strengen.

Jeg fandt et godt link:
http://dev.mysql.com/tech-resources/features.html

Ellers kan det hjælpe at Google eventuelle fejlmeldinger du får. Det
er desuden en stor fordel at installere en lokal version af MySQL så
du kan debugge lokalt.
Husk også at MySQL har SQL dokumentation online når det kniber.

Du kan forvente problemer med bl. a.

Feltnavne må ikke indeholde - eller blanke
Hvis du skal søge efter \ i et felt skal du bruge \\ - der er mange
andre escape karakterer der skal behandles på samme måde. Gælder
også ved inserts.
[] omkring feltnavne i select giver fejl.
where slettet=False dur ikke brug where not slettet
WHERE not Kunde='' dur ikke brug WHERE Kunde!='' eller WHERE
Kunde<>''
TOP understøttes anderledes, sæt LIMIT x sidst i selecten
Følgende parameter skal tilføjes ved oprettelse af adodb objekt
OPTION=16387 (afhænger af om du bruger en DSN eller ej)
DATE() og GETDATE() erstattet med CurDate() i SELECTs
Date()-60 dur ikke skal være DATE_SUB(curdate(),INTERVAL 60 DAY)

Det var en lille samling af de værste show-stoppere jeg rendte ind
i.

god fornøjelse - MySQL er en super god database

VagnT

Fra : Morten Møller

Dato : 07-07-04 22:37

"VagnT" <vtp@nospamfabel.dk> wrote in message

> Tro mig, der er flere forskelle end connect strengen.

Er der nogen der kender et gratis database abstraktions-framework til at
undgå disse problemer med database-skift?

- Morten Møller