Adgang til eksisterende Linux-installation
Fra : FePe

Dato : 24-06-04 18:02

Jeg har fundet ud af, at jeg har et par Linux-partitioner liggende efter at
have installeret Windows, og i stedet for at installere en ny
Linux-distribution, så kunne jeg godt tænke mig at genbruge partitionerne.
Men hvordan installerer man lilo, når den ikke kan kan startes i
installationen og ikke ved hjælp af Windows?

Mine partitioner er følgende:

Device Boot System
/dev/hda1 * Win95 FAT32
/dev/hda2 Extended
/dev/hda5 Linux
/dev/hda6 Linux Swap
/dev/hda7 Linux

Så kan man vel bare gøre /dev/hda5 'bootable', installere lilo og være klar?

Mvh FePe.
--
"All children are artists. The problem is how to remain an artist once he
grows up." -- Pablo Picasso

Fra : ST

Dato : 24-06-04 21:12

On Thu, 24 Jun 2004 19:01:34 +0200, FePe wrote:

> [...]
> /dev/hda7 Linux
>
> Så kan man vel bare gøre /dev/hda5 'bootable', installere lilo og være klar?

Nu kan jeg ikke se om hda5 kun indeholder /boot eller den indehlder hele /.
Jeg mener du med en Fedora installations CD kan komme i command prompt
hvorfra du kan mounte diskene og se indholdet.
Alternativt kan en Debian boot diskette klare det.
Hvorledes du får opsat boot for Linux kommer helt an på hvilken
distribution og kernel der er installeret.
Mvh
Torben

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-06-04 06:10

> [...]

> /dev/hda6 Linux Swap
> /dev/hda7 Linux
>
> Så kan man vel bare gøre /dev/hda5 'bootable', installere lilo og

Det er mig ikke helt klart hvad du forsøger at gøre...
Hvis det du vil, er at forsøge at boote en af de eksisterende
Linux-installationer, vil mit forslag være at få fat i en GRUB cd/diskette
(http://www.gnu.org/software/grub/), så kan du derfra forsøge at starte
den eksisterende installation og installere GRUB eller lilo igen. Du skal
lige checke syntaksen, men noget i retningen af:
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/vmlinuz
boot
Burde kunne gøre det, hvis du starter fra førnævnte cd/diskette.

Se i øvrigt også på Knoppix (www.knoppix.org), men førnævnte er nok
nemmere når den eksisterende Linux installation først er "oppe og
køre".

Hvis du vil installere Linux igen, skal du blot reformatere (oprette
filsystem) på de eksisterende partioner og installere en bootloader.
Dette vil de fleste installationsprogrammer formentligt anbefale eller
gøre mere eller mindre "af sig selv".

Det med en bootable partion er vist en gammel dos/windows9x-ting, men det
kan sagtens være jeg tager fejl...

Håber det hjalp,

/Kasper

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-06-04 06:16

On Fri, 25 Jun 2004 07:09:56 +0200, Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> kernel (hd0,0)/vmlinuz
> boot
> Burde kunne gøre det, hvis du starter fra førnævnte cd/diskette.

Undskyld, det er helt sikkert forkert. Snarere:

kernel (hd0,3)/vmlinuz
root (hd0,5)
boot

Men igen, jeg er ikke helt sikker på syntaksen. Grub er i øvrigt også
dejlig hjælpsom ved at have tab-completion, tast <TAB> for at få hjælp til
mulige kommandoer/argumenter (Grub er for sej )

/Kasper