O2 måler
Fra : Thomas VJ

Dato : 24-06-04 14:40

Hejsa,

Jeg skal have købt mig en O2 måler til basic nitrox dykning og vil lige høre
om der er nogle her i gruppen som kan anbefale (eller fraråde) et bestemt
mærke?

På forhånd tak.

mvh
Thomas

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-06-04 16:50

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have købt mig en O2 måler til basic nitrox dykning og vil lige
høre
> om der er nogle her i gruppen som kan anbefale (eller fraråde) et bestemt
> mærke?

Jeg har set denne Pick-O2 til en favorabel pris på 995 Kr hos:
http://www.aquashoppen.dk/acatalog/NITROX___O2_tilbeh_r.html
Jeg har en O- stick fra http://www.jj-technique.com/ som er uproblematisk og
hvor sensoren holder 3 år.

Allan Hansen

Fra : Thomas VJ

Dato : 24-06-04 20:49

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Jeg har en O- stick fra http://www.jj-technique.com/ som er uproblematisk
og
> hvor sensoren holder 3 år.

Vil det sige at hvis den nu lå i en skuffe i tre år, så ville den blive
slidt op?

Er det sådan med alle O2-målere?

mvh
Thomas

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-06-04 21:45

> Vil det sige at hvis den nu lå i en skuffe i tre år, så ville den blive
> slidt op?
> Er det sådan med alle O2-målere?

Det centrale i en iltmåler er sensoren der i princippet afgiver en spænding
der er variabel af iltkoncentrationen ( højere ilt- højere spænding i V ).
Sensoren er en såkaldt brændselscelle der alt efter type og fabrikat har en
begrænset levetid når den bliver pakket ud ( jeg tror den er opbevaret
iltfrit i pakken fra fabrikken ). Jeg har set iltsensorer med forskellige
levetider fra 1 år og op ( fra respiratorer ). Dem der anvendes i "vores
iltmålere" er samme modeller. JJ-technique angiver at de han bruger har en
levetid på 3 år. En ny sensor koster typisk 6-800 Kr.

Allan Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-06-04 21:50

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Der kan også læses mere på Alan Olsens hjemmeside:
http://www.lungfish.dk/

Allan Hansen

Fra : Thomas VJ

Dato : 24-06-04 22:48

> "Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der kan også læses mere på Alan Olsens hjemmeside:
> http://www.lungfish.dk/
>
> Allan Hansen

Mange tak for info Allan!

Er der evt andre der har gode råd vedr. anskaffelse af O2 måler.

mvh,
Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-06-04 23:04

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> "Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Mange tak for info Allan!
>
> Er der evt andre der har gode råd vedr. anskaffelse af O2 måler.

Du kan bygge den selv på 2 timer for 200,- kr.
Men sensoren koster desværre stadig 600-800 kr.

Søren Arnvig

Fra : Thomas VJ

Dato : 24-06-04 23:12

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Du kan bygge den selv på 2 timer for 200,- kr.
> Men sensoren koster desværre stadig 600-800 kr.

jvnf. lungfish.dk?
Jeg overvejede muligheden i et par split sekunder og droppede den derefter.
Til den pris og med min ringe erfaring med elektronik og loddekolber kan jeg
ligeså godt købe en Pick O2.

mvh
Thomas

Fra : Thomas VJ

Dato : 24-06-04 22:53

> [...]
en
> begrænset levetid når den bliver pakket ud ( jeg tror den er opbevaret

Ville levetiden så blive forlænget hvis man nu satte en lufttæt prop i
åbningerne på eksempelvis Pick O2?

mvh,
Thomas

Fra : Morten Saabye

Dato : 25-06-04 09:21

Jeg har een fra JJ-technique, som jeg i starten var lidt betænklig ved,
da man ikke kan slukke for den, og den derved konstant forbruger
batteri. MEN den fungerer upåklageligt, hvilket den har gjort i mere en
3 år (så vidt jeg husker). Den er meget simpel og let at anvende. Jeg
opbevarer den i min værktøjskasse, som er mere eller mindre lufttæt,
hvilket formentlig forlænger levetiden på censoren(?).

/Morten Saabye

Fra : Kalle

Dato : 25-06-04 10:11

Hejsa

Da der er ilt i den luft der er i værktøjskassen vil censoren stadig
arbejde.

Så det betyder ikke noget.

Casper

Fra : Morten Saabye

Dato : 25-06-04 11:28

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message

> Hejsa
>
> Da der er ilt i den luft der er i værktøjskassen vil censoren stadig
> arbejde.
>
> Så det betyder ikke noget.
>
> Casper

Vil det sige, at det ikke ville have nogen effekt at lægge sin iltmåler
i fx en lufttæt Tupperware? Jeg lægger nemlig min iltcensor fra
rebreatheren i en gammel film-beholder i den tro, at det forlænger dens
levetid..

/Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-06-04 11:36

Morten Saabye wrote:
> [...]
> iltmåler i fx en lufttæt Tupperware? Jeg lægger nemlig min iltcensor
> fra rebreatheren i en gammel film-beholder i den tro, at det

Det forlænger vel kun dens levetid når cellen har forbrændt alt den ilt der
er i beholderen. Så jo større beholder desto mindre effekt.

Oxycheq har noget de kalder en sensor saver, som nok er det mest effektive.
Men det handler jo også om hvor tit man hiver sensoren ud af dens beholder
fordi man derved udskifter luften i beholderen som sensoren derefter skal
forbrænde.

http://www.oxycheq.com/accessories.html

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-06-04 12:54

> [...]
> i fx en lufttæt Tupperware? Jeg lægger nemlig min iltcensor fra
> rebreatheren i en gammel film-beholder i den tro, at det forlænger dens

Hæld lidt kvælstof ned til den så holder den måske længere. Jeg ved ikke hvor meget ilt
sådan en dims forbrænder men jeg tror ikke det er meget. Prøv eventuelt at lægge lidt
plast film over sensonen imens den er tændt, tag tid på hvor lang tid det tager før den
er på nul. Så kan du regne ud hvor meget det hjælper.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Saabye

Dato : 25-06-04 14:18

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> [...]
> plast film over sensonen imens den er tændt, tag tid på hvor lang tid det tager før den
> er på nul. Så kan du regne ud hvor meget det hjælper.

Ahh, smart. Det må prøves. Gør du noget ved din (eller har du
overhovedet OxyGauge på - kan ikke lige huske det).

/Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-06-04 14:30

> Ahh, smart. Det må prøves. Gør du noget ved din (eller har du
> overhovedet OxyGauge på - kan ikke lige huske det).

Jeg gør intet, den holder den tid den holder og jeg har en reseve da de altid holder op
med at virke når det passer dårligst.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Saabye

Dato : 25-06-04 15:29

> Jeg gør intet, den holder den tid den holder og jeg har en reseve da de altid holder op
> med at virke når det passer dårligst.

Lyder fornuftigt.. Min er ligger pt hjemme på bordet, da den ikke
vil holde tæt og efter hvert dyk tager få dråber vand ind, hvilket i den
grad distraherer elektronikken. Det er nærmest umuligt at fremskaffe en
ny O-ring. Har prøvet alle tænkelige steder..

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-06-04 20:53

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> wrote in message news:<65ea16050cd7003df0bd574908974027.53124@mygate.mailgate.org>...
> [...]
> grad distraherer elektronikken. Det er nærmest umuligt at fremskaffe en
> ny O-ring. Har prøvet alle tænkelige steder..

Tidligere har en del fabrikanter af O2 sensorer udtalt at man _ikke_
skulle forsøge at forlænge cellens levetid ved at opbevare dem i O2
fattig beholder. Grunden var at de fleste returnerede celler der viste
fejl havde været udsat for den behandling. Når fabrikanten så lod dem
ligge tændt i almindelig luft i et døgns tid, så var de fleste
fejlproblemer væk.
Det er vel et spørgsmål om at "celleafbrændingen" ikke når op i høj
nok hastighed når den har været sat næsten i stå i længere tid. Det
vil så give problemer med at vise høj PO2 / FO2

JZC