spejlprogram til linux?
Fra : Kenneth Pihl

Dato : 23-06-04 14:21

Findes der nogle programmer til manuel harddiskcopiering til linux, i stil
med fx. Powerquest Drive Image?

Hvis ja, hvad hedder det/de og hvor kan det købes/downloades.

Håber nogen i gruppen kan hjælpe.

--
MVH
Kenneth Pihl

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-06-04 16:48

Kenneth Pihl <ad-fjernes-min@side-fjernes-1.dk> writes:

> Findes der nogle programmer til manuel harddiskcopiering til linux, i stil
> med fx. Powerquest Drive Image?
>
> Hvis ja, hvad hedder det/de og hvor kan det købes/downloades.
>
> Håber nogen i gruppen kan hjælpe.
Parted kan kopiere partioner - også fra en disk til en anden. Det er
dog ikke alle filsystemer, der er supporteret

mvh
Karsten Jensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-06-04 22:17

Kenneth Pihl wrote:

> Findes der nogle programmer til manuel harddiskcopiering til linux, i
> stil med fx. Powerquest Drive Image?

Til hvilket formål? Jeg finder at 'tar' har alt hvad jeg skal bruge for
at lave nøjagtige images af Linux harddiske. Jeg har i hvert fald brugt
den til at transplantere et filsystem over på en ny harddisk. Ellers er
der 'dd', men den holder vist kun ved diske med samme størrelse.

--
PeKaJe

"Don't take this the wrong way, Fry, but you don't seem like the
educated type." -Leela

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 24-06-04 11:02

Peter Jensen wrote:

> [...]
> den til at transplantere et filsystem over på en ny harddisk. Ellers er
> der 'dd', men den holder vist kun ved diske med samme størrelse.

OK. Tak for svaret. Nu er jeg bare lidt mageligt indrettet, så jeg havde
håbet på et lille program jeg kunne boote fra en FDD, så jeg bare skulle
vælge hvorfra og hvortil

Hvordan er komandoen til dd hvis jeg skal lave en nøjagtig kopi af disk1 til
disk2? med alle partioner, bootsektorer etc. Såvidt jeg kan se er den kun
til filkopiering?

Håber fortsat på hjælp....
--
MVH
Kenneth Pihl

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-04 15:36

Kenneth Pihl wrote:

> OK. Tak for svaret. Nu er jeg bare lidt mageligt indrettet, så jeg
> havde håbet på et lille program jeg kunne boote fra en FDD, så jeg
> bare skulle vælge hvorfra og hvortil

Det er der nok også, jeg har bare ikke haft brug for det. Personligt
bruger jeg bare en Knoppix CD og enten 'cp' eller 'tar'. Dermed undgår
jeg også kompatibilitetsproblemer med forskellige harddisk geometrier.
Det virker så ikke med FAT og NTFS systemer, men dem er jeg også
ligeglad med

> Hvordan er komandoen til dd hvis jeg skal lave en nøjagtig kopi af
> disk1 til disk2? med alle partioner, bootsektorer etc. Såvidt jeg kan
> se er den kun til filkopiering?

Hint: Dette er *nix. Din harddisk er også en fil! Formentligt
/dev/hda. Spørgsmålet er nu om du ønsker en backup eller du ønsker at
klone en disk over på et andet lignende system. At lave en direkte
bit-for-bit kopi går måske ikke hvis harddiskene ikke er ens. Jeg
holder stadig på at 'tar' er den nemmeste metode til at generere et
fuldstændigt image af harddiskens indhold, med undtagelse af boot
sektoren. Denne ville jeg dog nok heller ikke genbruge alligevel, da
partitionerne ikke nødvendigvis er de samme steder.

> Håber fortsat på hjælp....

Gerne, men fortæl først *præcist* hvad du ønsker at opnå. Ellers kan de
råd og instruktioner jeg giver dig måske gøre mere skade end gavn ...

--
PeKaJe

We are Pentium of Borg. Division is futile. You will be approximated.

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 28-06-04 15:28

Peter Jensen wrote:

> [...]
>
> Gerne, men fortæl først *præcist* hvad du ønsker at opnå. Ellers kan de
> råd og instruktioner jeg giver dig måske gøre mere skade end gavn ...

Det jeg ønsker er en tro kopi af min harddisk.
Jeg driver webhoteller og har da også backupfunktion, men jeg vil gerne
kunne lave en tro kopi over på en ny harddisk, så jeg kan plugge den på
hvis der fx. sker noget i forbindelse med opdateringer.

DVS. lige inden jeg kører opdateringer tager jeg en tro kopi. Hvis
opdateringerne slår fejl, kan jeg blot afmontere originaldisk og sætte
kopien på, så alt virker som før. Dette er mit mål.

--
MVH
Kenneth Pihl

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 30-06-04 01:20

Kenneth Pihl skrev:

> [...]

> opdateringerne slår fejl, kan jeg blot afmontere originaldisk og sætte
> kopien på, så alt virker som før. Dette er mit mål.

Så skal du bruge ens harddiske og dd.

dd if=/dev/hda of=/dev/hdb
Hvis backupdisken sidder i samme maskine

Eller noget i retning af

dd if=/dev/hda | ssh backupmaskine dd of=/dev/hdb
Hvis backupdisken sidder i en anden maskine.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 30-06-04 11:53

Niels Elgaard Larsen wrote:

> [...]
>
> Eller noget i retning af
>
> dd if=/dev/hda | ssh backupmaskine dd of=/dev/hdb
> Hvis backupdisken sidder i en anden maskine.

Tak for svaret. Vil dette også virke på en helt ny upartitioneret hd?

--
MVH
Kenneth Pihl

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-07-04 15:40

Kenneth Pihl wrote:

> Tak for svaret. Vil dette også virke på en helt ny upartitioneret hd?

Ja. De foerste 512 bytes (plus/minus min hukommelsesdefekt) indeholder
bootsektor og partitionsoplysninger.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 25-06-04 07:29

http://www.feyrer.de/g4u/