Enviroment vatiable bliver ikke evalueret ~
Fra : Peter G

Dato : 22-06-04 16:18

Linuxnybegynder her.

Jeg har et mærkeligt problem som jeg ikke har kunnet gennemskue.

Fra min regulære brugerkonto (jeg har ikke testet med root) sker det at
variablen $HOME i konfig-filer ikke bliver genkendt/evalueret. Nu er jeg
ikke god til debugging, så jeg kan umiddelbart ikke specificere det meget
nærmere.
Hvis jeg i (x)term skriver 'echo $HOME' får jeg den rigtige værdi tilbage,
nemlig '/home/peter', men i skrevet en konfigurationsfil, f.eks. fetchmail
bliver variablen tydeligvis ikke evalueret.

Er der nogen bud på hvad dette skyldes?

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-04 19:10

Den 22 Jun 2004 15:18:12 GMT skrev Peter G:
> [...]
> nemlig '/home/peter', men i skrevet en konfigurationsfil, f.eks. fetchmail
> bliver variablen tydeligvis ikke evalueret.

At $HOME er en shell-variabel, altså noget man kan bruge i et shell-
script. En konfigurations-fil er ikke et shell-script, det er bare
en tekst-fil, præcis som ~/letters/brevtiltanteolga.txt er en tekst-fil
- der ville man jo heller ikke forvente at $HOME blev erstattet med
stien til ens home-directory.

Mvh
Kent

Fra : Peter G

Dato : 22-06-04 20:27

Kent Friis skrev:

> - der ville man jo heller ikke forvente at $HOME blev erstattet med
> stien til ens home-directory.

Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Jeg forventer ikke at værdien skal
blive evalueret i selven filen, men ved kørsel af det tilhørende program.

F.eks. har min .fetchmailrc en linie med
set logfile "$HOME/logs/fetchmail"
Ved kørsel af fetchmail bliver intet logget.

Hvis jeg nu ændrer linien i konfiggen til
set logfile "/home/peter/logs/fetchmail"
logger fetchmail eksemplarisk.

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Waterboys, The [Fisherman's Blues] - And A Bang On The Ear

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-04 21:03

Den 22 Jun 2004 19:27:28 GMT skrev Peter G:

> Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Jeg forventer ikke at værdien skal
> blive evalueret i selven filen, men ved kørsel af det tilhørende program.

Programmet læser blot filen, på samme måde som din editor læser brevet
til moster oda.

Mvh
Kent

Fra : Peter G

Dato : 23-06-04 04:38

Kent Friis skrev:

> Programmet læser blot filen, på samme måde som din editor læser brevet
> til moster oda.

Jeg tror jeg er ved at fatte det, men vil for en sikkerheds skyld lige
stille et sidste spørgsmål.

Så hvis jeg i en man-page,HOWTO m.fl. læser $HOME som del af en sti i en
..config-fil (.gnus.el, .fetchmailrc, .procmailrc eller andre ikke direkte
scriptrelaterede filer), skal jeg blot "manuelt" fortolke dette og erstatte
med min brugers sti i stedet?

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Tatu - How Soon Is Now

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 23-06-04 07:33

Peter G wrote:

> [...]
> .config-fil (.gnus.el, .fetchmailrc, .procmailrc eller andre ikke direkte
> scriptrelaterede filer), skal jeg blot "manuelt" fortolke dette og

Ja. Med mindre det pågældende program selv kan finde ud af at oversætte
$HOME til noget brugbart.

--
Jesper Gaardbo Langhoff

Fra : Peter G

Dato : 24-06-04 17:33

Jesper Gaardbo Langhoff skrev:

> Ja. Med mindre det pågældende program selv kan finde ud af at
> oversætte $HOME til noget brugbart.

Jeg sier tak for hjælpen til Kent og dig og vl nu sætte mig og filosofere
over hvornår jeg kan bruge tilde

--
Regards, Peter.
Toppost[ers|s] and other annoying elements will be killfiled in silence.
Now playing | Last played:
Matthew Good [White Light Rock & Roll Review] - Blue skies over bad lands