Javascript og PHP
Fra : Brian Emilius

Dato : 22-06-04 06:34

Hej NG

Jeg kunne godt tænke mig at få udført et stykke PHP-kode, når et textfelt
bliver udfyldt til dets max-length, som er 4. Problemet er jo, at det skal
ske gennem et javascript, som jeg ikke er særlig godt hjemme i, så jeg
spørger derfor her: Hvordan laver jeg en (javascript) funktion, der kan
registrere, hvornår textfeltet er udfyldt med dets max-length?

Jeg tænker at det skal se nogenlunde sådan ud:

function udfyldt(){
<?php noget kode ?>
}

Men jeg har har endnu et problem. Det er ikke ligemeget hvad textfeltet
bliver udfyldt med. Det skal nemlig tjekkes i en database via PHP-koden.
Hvordan sørger jeg for at få det tal, der skal tjekkes med i PHP-koden, når
det sker gennem et javascript?

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen | <http://emilius.dk>
Brian Emilius | Emilius Consult designer Internettet

Fra : Kristian Thy

Dato : 22-06-04 07:51

Brian Emilius uttered:
> Jeg kunne godt tænke mig at få udført et stykke PHP-kode, når et textfelt
> bliver udfyldt til dets max-length, som er 4.

Sorry to burst your bubble, men det kan du ikke. Når først brugeren
begynder at udfylde tekstfelter, er alt php på siden allerede kørt.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-06-04 08:56

Brian Emilius skrev:

> [...]
> spørger derfor her: Hvordan laver jeg en (javascript) funktion, der kan
> registrere, hvornår textfeltet er udfyldt med dets max-length?

Når (hvis) du skal kombinere php og javascript (herefter js) så skal du
huske at alt hvad php laver foregår på serveren og leveres ud i et
færdig-parset html-dokument.

Alt hvad js laver foregår ude hos klienten, og kan ikke ændre på det der
allerede er blevet sendt fra serveren, det kan højst være med til at
ændre på hvad der sendes næste gang.

SÅ der er to muligheder: du kan trække et array af muligheder ud fra
serveren med php, og lave til et js-array, sådan som de gør i det her
script: <http://www.devarticles.com/c/a/JavaScript/Sorting-the-Easy-Way/>

js-arrayet kan du så bruge clientside til at sende brugeren videre med
de rigtige parametre ved enten at lade javascriptet generere links med
parametre undervejs eller ved at lade js lægge de rigtige værdier ind i
form-elementer.

Der er i øvrigt adskillige spændende artikler i forhold til dit projekt
og javascript her (hvis ikke jeg tager meget fejl )
<http://www.devshed.com/c/b/JavaScript/>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kasper Johansen

Dato : 22-06-04 17:47

"Brian Emilius" <msn@emilius.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> spørger derfor her: Hvordan laver jeg en (javascript) funktion, der kan
> registrere, hvornår textfeltet er udfyldt med dets max-length?

Husk at Google er din ven.

Jeg mener nok at "OnChange" virker på TEXTAREA's og INPUT med TYPE=text.
Hvad du så evt. kan gøre er at have en usynlig iframe kørende hvor du kan
skifte src'en. Det kan du gøre sådan:

<iframe id="miniframe" style="visibility: hidden; display: none;"></iframe>

Derefter kan du skifte src sådan med OnChange:

<textarea
OnChange="document.getElementById('miniframe').src='minside.php';"></iframe>

Du kan også hente indholdet af dit TEXTAREA ved at udføre denne kommando:

<script language="JavaScript">
top.document.getElementById("mittextarea");
</script>

Det her er selvfølgelig nogle af alle de ting du kan gøre. Du kan også poste
en form i iframen hvis det er det du ønsker. På den måde kan du få udført
noget PHP-kode for hver gang man ændrer textfeltet.

Du skal dog være opmærksom på, ligesom de andre har skrevet, at PHP-koden
for den side som der skrives i allerede er udført og den kan du ikke ændre
i. Dette kan dog bruges hvis du vil teste databasen for forskellige ting
eller hvad det nu skulle være. Så det er en slags "halv" løsning.

Mvh
Kasper Johansen
www.ufoweb.dk
www.wc3replays.net