Software RAID ned brud.
Fra : Morten Fjendbo

Dato : 21-06-04 14:07

Efter min server i går, gik ned ville den ikke boote op mere..
Den køre software RAID, siger den ene disk er gået ned..
Men jeg tror ikke det er problemet.. (den burde jo kunne boote på kun en
disk)

Her hvad den skriver:

Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.
jeg har søgt lidt på det, har fundet ud af at man skal køre lilo igen.. men
hvordan gør jeg det når jeg ikke kan mounte mine drev i /
Håber der er en "nem" løsning på dette?
_Alle_ forslag modtages med kys hånd

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: (REMOVE) i adresse ved svar til mail

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-06-04 14:31

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> writes:

> [...]
> Den køre software RAID, siger den ene disk er gået ned..
> Men jeg tror ikke det er problemet.. (den burde jo kunne boote på kun en

Ja, hvis ikke det er din root disk der er død.

> [...]
> jeg har søgt lidt på det, har fundet ud af at man skal køre lilo igen.. men
> hvordan gør jeg det når jeg ikke kan mounte mine drev i /

Du skal have parset init=/dev/hdXY til lilo inden du starter kernen.

Hvis vi antager at du har dine diske siddende på hver IDE kanal, så
har du diske der hedder

/dev/hda1
/dev/hdc1

Hvis din lilo er konfigureret til at initialiseringen ligger på
/dev/hda1 og den er død, så fejler den, du skal derfor have fortalt at
den skal bruge /dev/hdc1 istedet. Dette gør du ved fx. at skrive:

linux init=/dev/hdc1

og måske root=/dev/hdc1

Når du så er kommet i luften og har fået rettet det i lilo, fået en ny
disk i og fået sync'et data, så kan du prøve at bruge /dev/md0 (fx) i
lilo configurationen istedet for disk specifikke angivelser.

Håber jeg fik gjort det lidt forståligt, har selv en server der kørrer
software raid og der har min lilo.conf flg. entries:

disk=/dev/md0
boot=/dev/md0
raid-extra-boot="/dev/hda,/dev/hdc"
root=/dev/md0

Jeg mener at jeg har testet at den godt kan komme op hvis jeg hiver
enten hda eller hdc af. Jeg kørere mirrored raid på den server,
hvorfor dette vil virke. Hvis du kører striped, så er du fsck'ed
(undskyld udtrykket, men så har man selv bedt om problemet)

Hvis alt andet fejler, så find en rescue disk/rescue CD og boot på den
for at se hvad der er dødt og hvad der lever. Jeg mener du til enhver
tid kan konvertere tilbage fra et mirrored raid til alm. kørsel ved
bare at angive diske direkte, men du må ikke hænge mig op på det, det
er noget tid siden jeg sidst rodede med raid

Thomas

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 21-06-04 15:15

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> /dev/hda1 og den er død, så fejler den, du skal derfor have fortalt at
> den skal bruge /dev/hdc1 istedet. Dette gør du ved fx. at skrive:

Hvordan kan jeg komme så langt som at jeg kan skrive det?
Jeg har hentet en linux "systemrescuecd-x86-0.2.14.iso" som jeg kan boote
på, men kan ikke rigtig komme vidre der fra..

> [...]
>
> Håber jeg fik gjort det lidt forståligt, har selv en server der kørrer
> software raid og der har min lilo.conf flg. entries:

jeg har også "md0" i min lilo.conf

> [...]
> hvorfor dette vil virke. Hvis du kører striped, så er du fsck'ed
> (undskyld udtrykket, men så har man selv bedt om problemet)

Jeg køre med RAID1

> [...]
> bare at angive diske direkte, men du må ikke hænge mig op på det, det
> er noget tid siden jeg sidst rodede med raid

Håber du har mere i dig?

Mvh Morten

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 21-06-04 16:12

Morten Fjendbo wrote:

> Hvordan kan jeg komme så langt som at jeg kan skrive det?
> Jeg har hentet en linux "systemrescuecd-x86-0.2.14.iso" som jeg kan boote
> på, men kan ikke rigtig komme vidre der fra..

Jeg plejer at gøre noget lign.:

mkdir /mnt/tmp
mount -t <filsystem> /dev/hdXY /mnt/tmp
chroot /mnt/tmp
mount -a

Mvh
Tonni

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 21-06-04 16:31

Tonni Aagesen wrote:

> Jeg plejer at gøre noget lign.:

> [...]

ved "chroot /mnt/tmp" får jeg denne fejl: chroot: cannot run command
/bin/zsh : no sucg file or directory

har kikket på man chroot, man giver ikke noget mening for mig :/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-06-04 16:43

Morten Fjendbo wrote:

> ved "chroot /mnt/tmp" får jeg denne fejl: chroot: cannot run command
> /bin/zsh : no sucg file or directory
>
> har kikket på man chroot, man giver ikke noget mening for mig :/

Hvad skrev du som parametre til mount?

Hvis du har scsi diske skal der stå noget med
/dev/sda1, /dev/sda2 eller /dev/sda3

Du har tre raid partitioner (md0, md1 og md2),
til hvad bliver de brugt?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 21-06-04 16:49

Mogens Kjaer wrote:

> Hvad skrev du som parametre til mount?
>
> Hvis du har scsi diske skal der stå noget med
> /dev/sda1, /dev/sda2 eller /dev/sda3

jeg har mountet sda2 (og kan se mine data der på)
mount -t ext3 /dev/sda2 /mnt/tmp

> Du har tre raid partitioner (md0, md1 og md2),
> til hvad bliver de brugt?

Jeg vil tro det er boot, swp og /

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 21-06-04 16:51

Morten Fjendbo wrote:

> ved "chroot /mnt/tmp" får jeg denne fejl: chroot: cannot run command
> /bin/zsh : no sucg file or directory

Så skift til bash:

/bin/bash

Mvh
Tonni

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 21-06-04 16:51

Tonni Aagesen wrote:

> Så skift til bash:
>
> /bin/bash

Jeg kan godt "køre" chroot /
men ikke chroot /mnt/tmp

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 21-06-04 17:01

Morten Fjendbo wrote:

> Jeg kan godt "køre" chroot /
> men ikke chroot /mnt/tmp

ok nu er jeg kommet så langt..
men får denne fej:
mount: could not opem /proc/partitions, so UUID and LABEL conversion cannot
be done

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-04 07:18

> Hvordan kan jeg komme så langt som at jeg kan skrive det?
> Jeg har hentet en linux "systemrescuecd-x86-0.2.14.iso" som jeg kan boote
> på, men kan ikke rigtig komme vidre der fra..

Du skal bruge det inden du booter kernen. Når din maskine booter op,
kommer der så ikke et tidspunkt hvor den skifter til lilo og du kan
vælge kerneversioner eller lign.? Der skal måske trykkes CTRL for at
få lov til at skrive noget. Det er principielt ikke noget du behøver
rescue cd'en for at gøre, din alm kerne kan også sagtens bruges til
dette.

Men jeg kan se i andre posts at du bruger scsi, så istedet for hd skal
du naturligvis bruge sd

/Thomas

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 22-06-04 12:37

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> få lov til at skrive noget. Det er principielt ikke noget du behøver
> rescue cd'en for at gøre, din alm kerne kan også sagtens bruges til

jeg har kun mulighed for at skrive hvilken kernel jeg vil boot på..
"Mitel-SME" (jeg trykker Ctrl x ved opstart)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-04 13:46

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> writes:

> jeg har kun mulighed for at skrive hvilken kernel jeg vil boot på..
> "Mitel-SME" (jeg trykker Ctrl x ved opstart)

Der kan du (hvert fald ved normale distributioner) sagtens tilføje
argumenter efter kernel navnet, fx. hvis din std. kerne hedder
Mitel-SME så burde du kunne skrive flg. ved lilo prompten:

Mitel-SME init=/dev/sdb1 root=/dev/sdb1

eller lign. Men jeg har aldrig rørt ved en E-Smith dims, så jeg har
ikke nogen anelse om hvorvidt de har "ødelagt" noget der

/Thomas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-06-04 15:24

Morten Fjendbo wrote:
> [...]
> jeg har søgt lidt på det, har fundet ud af at man skal køre lilo igen.. men
> hvordan gør jeg det når jeg ikke kan mounte mine drev i /

Det interessante er hvad den skriver før dette.

Hvilken distribution er det?

Hvis det er en redhat/fedora, ville jeg boote på
installationscd'en i rescue mode og se hvad
den genkender.

Det burde ikke være nødvendigt at skrive nogetsomhelst
init=/dev/hdx for at få det til at virke.

Mogens

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 21-06-04 15:49

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> den genkender.
>
> Det burde ikke være nødvendigt at skrive nogetsomhelst
> init=/dev/hdx for at få det til at virke.

her er hvad jeg kan se:

md: kicking non-fresh sdb1 from array
md: unbind <sdb1,1>
md: export_rdev(sdb1)
md: md0 raid array is not clean -- stating background reconstruction
md0: RAID level 1 does not need chunksize! continuing anyway.
md0: max total readhead window set to 508k
md0: 1 data-disk, max readahead per data-disk : 508k
raid1: device sda1 operational as mirror 0
raid1 md0 not all disks are operrational -- trying to recover array
raid1 raid set md0 active whith 1 out of 2 mirrors
md: updating md0 RAID superblock on device
md: sda1 [events: 000000e9]<6>(write) sda1 sb offset: 104320
md: recover thread got woken up ...
md0: no spare disk to reconstruct arry! -- continuing in degraded mode
md1: no spare disk to reconstruct arry! -- continuing in degraded mode
md2: no spare disk to reconstruct arry! -- continuing in degraded mode
md: recovery thread finished
md: ... autorun DONE.
Mouting root filesystem
kjournald starting. Commit intervel 5 secondes
EXT3-fs: mountet filesystem with ordered data mode
pivotroot: pivot_root(/systemroot,/systemroot/initrd) faild: 2
Freeing unused kernel memory 292k freed
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel

Jeg køre E-smith/Redhar 7.3

Takker

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-06-04 16:28

Morten Fjendbo wrote:
> [...]

Det burde man også med en rh73. Prøv at boote fra
den og se om man ikke kan vælge rescue mode.

> her er hvad jeg kan se:
>
> md: kicking non-fresh sdb1 from array

OK, du har scsi diske?

> [...]
> raid1 md0 not all disks are operrational -- trying to recover array
> raid1 raid set md0 active whith 1 out of 2 mirrors

Så er md0/md1/md2 i luften så burde den kunne mounte root.

Det ved jeg ikke hvad betyder...

Mogens