Hård mave af modermælkserstatning
Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 13:12

Vores 1 uge gamle datter har desværre lidt hård afføring for tiden - vi
fodrer hende med Nestle NAN 1. Nogen der har kendskab til om det kan give
hård mave ? Evt. et alternativ..

En anden ting er, at der på Nestle pakken står at vandet skal være 40 grader
når man blander pulver og vand. Da jeg helst vil lave 8 flasker af gangen så
der er til et døgn, gør jeg det at jeg koger noget vand og så blander
flaskerne - dvs. at vandet jo nok er nærmere 90 grader end 40 grader når jeg
blander. Derefter ryger det i køleskabet og varmes op når det skal bruges.
Gør det noget at jeg bruger kogende vand ? Mælken nemlig godt virke lidt
grumset, som om pulveret ikke er opløst helt... synes nu ellers at jeg
ryster flasken som en gal...

Mvh

Henrik

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 21-06-04 13:19

HappyHenrik.dk wrote:
> Vores 1 uge gamle datter har desværre lidt hård afføring for tiden -
> vi fodrer hende med Nestle NAN 1. Nogen der har kendskab til om det
> kan give hård mave ? Evt. et alternativ..

Jeg vil anbefale dig Hipp. Vores datter døjede også med hård mave af
modermælkserstatning lige indtil vi skiftede til Hipp.

> [...]
> 90 grader end 40 grader når jeg blander. Derefter ryger det i
> køleskabet og varmes op når det skal bruges. Gør det noget at jeg

Jeg har engang fået fortalt, at hvis vandet er for varmt, når man
blander mælkeerstatningen går en del af vitaminerne til grunde. Så hvis
jeg var dig, ville jeg forsøge ramme den anbefalede temperatur.

Henriette Døssing

Fra : hedegaard

Dato : 21-06-04 13:31

> Jeg har engang fået fortalt, at hvis vandet er for varmt, når man
> blander mælkeerstatningen går en del af vitaminerne til grunde. Så hvis
> jeg var dig, ville jeg forsøge ramme den anbefalede temperatur.

Det er rigtigt, at MME ikke må blandes med for varmt vand - men det betyder
ikke, at du ikke kan blande flasker til hele dagen på en gang, du skal bare
vente til vandet er afkølet nok... Det er meget almindeligt, at børn i en
periode kan få hård mave af MME, det plejer dog at gå over efter kort tid.
Ellers søg råd hos sundhedsplejersken - man kan nemlig give små børn lidt
laktulose hvis den er gal med mavsen.
Jeg ville nu først prøve at give lidt kogt vand evt med en teskefuld
rørsukker (pr 100ml) i - man må give de helt små op til 100ml ved siden af
modermælk/-erstatning. Det kan sagtens få maven lidt i gang.

Held og lykke Tina Hedegaard

Fra : Michael-7500

Dato : 21-06-04 18:55

"HappyHenrik.dk" <dj(a)happyhenrik(prik)dk> skrev i en meddelelse
> Vores 1 uge gamle datter har desværre lidt hård afføring for tiden - vi
> fodrer hende med Nestle NAN 1. Nogen der har kendskab til om det kan give
> hård mave ? Evt. et alternativ..

Vi bruger selv NAN1 til vores søn. Dog kombinerer vi det med Alomin GRØN der
er en syrnet MME.

Sakset fra http://www.beauvais.dk/:

Kostforslag 0-1 år ved tendens til forstoppelse
0-4 uger
• Hvis amning ikke er mulig, gives syrnet modermælkserstatning.
• Ekstra væske – kogt vand.

Fra 4 uger
• Hvis amning ikke er mulig, gives syrnet modermælkserstatning.
• Evt. 1-2 tsk. laktulosesaft (højst 1 gang i døgnet)
• Ekstra væske – kogt vand.

Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-04 20:58

"HappyHenrik.dk" <dj(a)happyhenrik(prik)dk> wrote:

> Vores 1 uge gamle datter har desværre lidt hård afføring for tiden - vi
> fodrer hende med Nestle NAN 1. Nogen der har kendskab til om det kan give
> hård mave ? Evt. et alternativ..

Hvis din datter er på modermælkserstatning som fuldkost (hvis det ikke kun
er supplement til modermælk) er hård mave næsten uuangåeligt. Selv hvis det
er supplement er det meget normalt med hård mave (det er mit indtryk; jeg
er ikke nogen ekspert). Hvis man ikke gør noget ved hård mave kan det giver
rifter og være til stor gene for barnet.

Da min datter var to måneder gammel overgik hun 100 pct. til
modermælkserstatning, og det hav hård mave. Her havde jeg stort succes med
laktulose-dråber. Fuld doses i starten (tror det er 3 ml - står på flasken)
og så gradvis aftrapning over noget tid. Det begynder at virke efter 2- 3
dage. Vi havde forresten dårlige erfaringer med "Alomin" som gav datteren
sure opstød - og af denne og andre grunde skiftede vi til "Profylac" (for
potentielle allergikere), som vi var glade for. Da datteren så blev ældre
overgik vi så til HIPP (økologisk) som vi også er glade for.

> [...]
> godt virke lidt grumset, som om pulveret ikke er opløst helt... synes nu
> ellers at jeg ryster flasken som en gal...

Ja, pas på med for varmt vand. Dels kan det ødelægge vitaminer; dels kan det
få mæken til at "skille". Tricker er at vente til vandet køler ned. Hvis du
skænker direkte fra den varme koge-keddel, skal du overdosere, fordi noget
af det fordamper. Brug ventetiden på at læse avis eller noget andet rart.
Jeg har selv været inde i en god rytme med at producere flasker på stribe
til en dags forbrug. Jeg endte med at blive rigtig god til det.

God fornøjelse!

Janus

--
Roskilde University, Denmark.
Department of Technology and Social Science.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-04 21:55

"HappyHenrik.dk" <dj(a)happyhenrik(prik)dk> writes:

> Vores 1 uge gamle datter har desværre lidt hård afføring for tiden -
> vi fodrer hende med Nestle NAN 1. Nogen der har kendskab til om det
> kan give hård mave ? Evt. et alternativ..

PS: Kommer i tanke om, at vi da forresten har en stor flaske laktulose
stående. Ubrugt, uåbnet og kan afhentes af en forældre der kan bruge
den til noget fornuftigt. Datteren er forlæmgst blevet stort set
alt-ædende, og har ikke længere brug for den. Vi bor på Nørrebro,
København. Skriv en mail hvis det har interesse: ps2 (snabel-a) janus
(.) dk

-j

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 22:16

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> wrote in message
> [...]
> alt-ædende, og har ikke længere brug for den. Vi bor på Nørrebro,
> København. Skriv en mail hvis det har interesse: ps2 (snabel-a) janus

Tak for tilbuddet.... men jeg bor i Vestjylland... er nok billigere at gå på
apoteket :P

Henrik

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-04 21:55

Fra : Nette

Dato : 22-06-04 06:27

"Janus Sandsgaard" skrev

> [...]
> avis eller noget andet rart. Jeg har selv været inde i en god rytme
> med at producere flasker på stribe til en dags forbrug. Jeg endte med

Det gjorde jeg skam også!
Jeg koger flaskerne af, hælder vandet op, tager resten af opvasken og
bagefter, når aftenskaffen er lavet, så er vandet passende varmt/koldt.*G*

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 22:16

Tak for alle svarene - de er meget brugbare

Mvh

Karoline's far

Fra : Nette

Dato : 22-06-04 06:25

"HappyHenrik.dk" skrev

> Tak for alle svarene - de er meget brugbare

Tillykke med den lille

Selv om du har fået en masse svar, så vil jeg altså lige supplere lidt.

Hun er KUN een uge gammel! Det er en meget lille og meget ny mave, vi taler
om.
Prøv og forestil dig, lige ud af mors mave, og på bryst, med det der nu kan
komme ud og derefter på MME.
Så hjem, og vupti, en NY slags MME, og nu uden mors mælk.
Hvis man skifter MME, skal det foregå løbende. Hvis man skifter fra dag til
dag, kan det godt gå ud over maven. Forestil dig, at vi skifter kost fra den
ene dag til den anden.
De glemmer bare ofte at fortælle den slags på hospitalet. ( Taler desværre
af erfaring).

Ang. sukker til småbørn, så kan man købe noget, der hedder "Mylicon".
Sundhedsplejersken må ikke ( i hvert fald her i Århus) anbefale det, og på
apoteket skal de sige, det kun er til spædbørn i følge lægens anvisning,
fordi de ikke må lukke øjnene for, at der kan være andet galt.
Men, vent et par uger, og er der stadig tendens til hård mave, og evt.
maveknep, og er du 100% sikker på, der ikke er andet galt, så kan det købes
i håndkøb. Det er en slags sukkervand, der gives i dråbeform, og skulle være
ganske uskadeligt.

Hvis du vælger at give sukkervand, du laver selv, så ville jeg ikke give et
så lille barn mere end 50 ml. een gang i døgnet.

Og så er det godt at massere maven. Og at "cykle" lidt med benene.

- Og NYD så den lille, for hun vokser stærkt.
Min søn er nu 5 mdr., vi bruger NAN, han havde dårlig mave før vi forlod
hospitalet og nu er han altså allerede ret stor!!!

Nette

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-04 21:07

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 22-06-04 09:57

"HappyHenrik.dk" <dj(a)happyhenrik(prik)dk> wrote in message
> [...]

> Gør det noget at jeg bruger kogende vand ? Mælken nemlig godt virke lidt
> grumset, som om pulveret ikke er opløst helt... synes nu ellers at jeg
Mvh

> Henrik>

Hej Henrik,

Modermælkserstatning er altid sådan lidt grumset når det er blevet blandet.
Du kan købe et flasketermometer og derved nemmere ramme den rigtige
temperatur. Efterhånden får du følingen med det og så behøver du det ikke
mere, men som andre har skrevet er 90 grader for meget da det det kan
ødelægge vitaminindholdet. Ellers kan jeg anbefale jer at anskaffe en
microovn (en der er stor nok til at de store flaker kan stå op derinde!!)
den er simpelthen uunværlig til et flaskebarn
Held og lykke med Karoline,

Vh. Pernille

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-06-04 21:39

"Henrik Lumholdt Sørensen" <Henriklumholdt@hotmail.com> writes:

> Ellers kan jeg anbefale jer at anskaffe en microovn (en der er stor
> nok til at de store flaker kan stå op derinde!!) den er simpelthen
> uunværlig til et flaskebarn Held og lykke med Karoline,

Hørt! Det glemte jeg helt i mit svar. Da datteren overgik 100 pct. til
modermælkserstatning købte vi øjebliketlitg en mikroovn. Den er
uundværlig når man skal varme 5 - 8 flaske i døgnet. Ikke noget med at
fedte med vandbad og "er den nu for varm eller kold" på mærkelige
tidspunktre af døgnet. Nej, x sekunder i mikroovnen fra køleskab til
drikkeklar. Det er fanme smart! Gør dig selv en tjeneste: Køb en
mikroovn med det samme. Den koster 500 - 1000 kr. og er alle pengene
værd. Du vil takke dig selv rigtig mange gange i døgnet.

-j

Fra : Lars Raaby

Dato : 23-06-04 08:22

Janus Sandsgaard skrev bl.a.:

> [...]
> samme. Den koster 500 - 1000 kr. og er alle pengene værd. Du
> vil takke dig selv rigtig mange gange i døgnet.

og så kan den jo bruges til popcorn nå de bliver lidt større. *g*

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-06-04 22:40

"Lars Raaby" <Lars.raaby@adslhome.dkx> writes:

> og så kan den jo bruges til popcorn nå de bliver lidt større. *g*

Tænk engang. Vi har haft barn i ni måneder og mikroovn i syv måneder,
men endnu ikke brugt ovnen til popcorn. Det er næsten skræmmende

-j

Fra : SE

Dato : 23-06-04 10:58

> [...]

> blander. Derefter ryger det i køleskabet og varmes op når det skal bruges.
> Gør det noget at jeg bruger kogende vand ?

Pkt. 1: Brug Nan H.A, i stedet for. Det er ikke så hårdt ved maven som Nan 1

Pkt. 2.: Der sker i allerhøjeste grad noget ved at du blander pulver i
kogende vand........ Næringsstofferne bliver ødelagt så snart blandingen når
over 60 grader.

/se