Skærm begynder at flimre i X
Fra : Preben

Dato : 21-06-04 12:48

Hej alle,

min skærm flimrer i X når den har stået og blevet "varm" i et stykke
tid. Det er en Compaq 701EA bærbar jeg har, og tidligere har jeg ikke
haft de problemer.
Jeg gider ikke sende den til rep. for konsollen har ingen problemer.
Konsollen kører en 1024x768-76 mode:

# fbset -fb /dev/fb0
mode "1024x768-76"
   # D: 78,653MHz, H: 59,949 kHz, V: 75,694 Hz
   geometry 1024 768 1024 768 16
   timings 12714 128 32 16 4 128 4
   rgba 5/11,6/5,5/0,0/0
endmode

hvilken opdateringshastighed kører skærmen med her, og hvad skal
HorizSync og VertRefresh sættes til i X-konfigurationen?

Mvh / Preben Holm

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 21-06-04 12:54

Preben <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> writes:

> [...]
>
> hvilken opdateringshastighed kører skærmen med her, og hvad skal
> HorizSync og VertRefresh sættes til i X-konfigurationen?

Svært at sige, men LCD ting har det med at blive forvirrede hvis
Vrefresh ikke er 60Hz.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jan Birk

Dato : 21-06-04 13:43

> hvilken opdateringshastighed kører skærmen med her, og hvad skal
> HorizSync og VertRefresh sættes til i X-konfigurationen?

Min skærm gjorde det samme (XEROX). Løsningen var at ændre VertRefresh i
/etc/X11/xorg.conf (Denne kan også hedde noget andet ... *86*conf ??)

Oprindeligt: VertRefresh 56.0 - 76.0
Nu: VertRefresh 56.0 - 60.0

Du skal sikkert genstarte X efter ændringen!

/Jan Birk

Fra : Preben

Dato : 21-06-04 18:43

> [...]
>
> Oprindeligt: VertRefresh 56.0 - 76.0
> Nu: VertRefresh 56.0 - 60.0
>
> Du skal sikkert genstarte X efter ændringen!

Jeg fandt oplysningerne på en side om netop Compaq 700EA serien (har en
Compaq 701EA) og de oplysninger er åbenbart forkerte.
Anvender nu værdier fra nedenstående note:
--------
Important Note! The default configuration file created by "X -configure"
assumes a very stupid monitor, capable of no more than 640x480 60Hz. On
many laptops, this timing produces an unreadable screen. Before
launching X, you should load your newly created XF86Config into an
editor, find the "Monitor" section, and add these two lines before the
EndSection:

HorizSync 30-70
VertRefresh 50-90
--------

hvilket jeg har fundet på http://www.probo.com/timr/savage40.html,
hvilket lader til at virke.

Undrer mig lidt at 60Hz standard 1024x768 for HorizSync og VertRefresh
ikke virker korrekt, men okay.. det her virker.

Mvh / Preben Holm

Fra : Preben

Dato : 23-06-04 16:31

> HorizSync 30-70
> VertRefresh 50-90
> --------
>
> hvilket jeg har fundet på http://www.probo.com/timr/savage40.html,
> hvilket lader til at virke.

Åbenbart ikke godt nok - flimrer nu kun i starten.

Nogen der har en præcis angivelse af hvordan en 60Hz 1024x768 (XGA)
skærm til en standard bærbar bør sættes op.

Nej, VertRefresh 56-60 virker heller ikke.

Findes der ikke en autoprobe i _gentoo_ på en eller anden måde, som ikke
laver om på XF86Config - eller i det mindste måske laver om på den, men
så jeg i det mindste kan læse oplysningerne og restore old-config med
nye settings?

Mvh / Preben Holm

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-06-04 23:12

Preben wrote:

> [...]
> laver om på XF86Config - eller i det mindste måske laver om på den, men
> så jeg i det mindste kan læse oplysningerne og restore old-config med

Hvad med bare at gemme en kopi af din eksisterende XF86Config ? (andet
sted eller andet navn)

m.v.h. Mikael