Mount af disk
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-06-04 11:03

Hejsa

Hvis nu man har en 3 GB partition som skal bruge til Linux, og man desuden
har en 8 GB partition på en 160 GB disk der kun er formatteret til 137
for at Windows (uden SP1) kan adressere den, kan man så gøre noget ala
følgende:

1) Installere en lille FC2 på de 3 GB (Disk Druid går i kegle hvis man
forsøger at lege med partitionen på 8 GB).
2) Mounte de 8 GB "der hvor der er pladsmangel" - f.eks. som /usr/local
hvis det nu var dér skoen klemmer (altså som en add-on til en
eksisterende /usr/local).

Jeg synes det lyder lidt speget i mine ører... men kan man?

Alternativt, kan man de-formattere en partition således at man under
installationen blot kan lade Disk Druid bruge alle frie partitioner (lige
nu er de 8 GB formatteret med FAT - dvs. installationen går uden om)?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-06-04 13:54

Thomas Lindgaard skrev:

> 1) Installere en lille FC2 på de 3 GB (Disk Druid går i kegle hvis man
> forsøger at lege med partitionen på 8 GB).

Nu kender jeg ikke lige FC2, men jeg har installeret MDK10 på mindre, så det
vil jeg tro at du kan.

> 2) Mounte de 8 GB "der hvor der er pladsmangel" - f.eks. som /usr/local
> hvis det nu var dér skoen klemmer

Ja, du kan oprette et dir i roden, eller som en subdir, og så mounte en
partition i det. "mount /dev/hdb4 /usr/local" du skal dog være opmærksom
rettigheder du havde noget liggende i /urs/local så kan du ikke se det
efter at have mountet en anden partition i det. Data'ene forsvinder dog,
efter en unmount så er det tilbage igen. Mount derfor til noget andet, og
så copier dine data fra /urs/local til den nye partition, og så
unmount/mount den. Og sikre dig lige at du under copy bibeholder
ejerskab/rettigheder.

> (altså som en add-on til en
> eksisterende /usr/local).

Nej. du kan ikke have et dir to steder på samme tid, men godt et dir et
sted, og et subdir til dette et andet sted.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 23-06-04 10:48

On Tue, 22 Jun 2004 14:53:59 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Nej. du kan ikke have et dir to steder på samme tid, men godt et dir et
> sted, og et subdir til dette et andet sted.

Ok - så var jeg ikke helt galt afmarcheret :)

Mit problem (min vens problem) er at de 8 GB ikke kan gøres tilgængelige
under installationen - han mener at hvis han begynder at lave om på
diskpartitionering så kan Windows begynde at brokke sig, da den uden SP1
ikke kan læse diske >137 GB. Dvs. han kan ikke frigøre de 8 GB med en
fdisk og så lade disk druid klare ærterne.

Så det efterlader ham så vidt jeg kan se med følgende alternativer:

1) At installere på de 3 GB og så mounte sin fat-partition efterfølgende
(en ikke-fuld installation kan godt ligge på den plads men det er jo
rarere at have _alt_ med af hensyn til senere kompileringer og sårn)

2) At håndtere diskene manuelt under installationen - men det er han ikke
så vild med.

I forbindelse med 1) kunne det have været fikst om man kunne installere
en skrabet version på de 3 GB, mountet de 8 GB hvor der nu var behov for
det og derefter opgraderet til en fuld installation...

Men sårn er Leif jo :)

--
Mvh.
/Thomas