|
| Slidt bundleje? Fra : Brian A. |
Dato : 20-06-04 15:20 |
|
Hejsa!
Hvordan opleves at bundlejet i krumtappen, altså det leje i modsat ende
nålelejet i plejlstangen, er slidt op/smadret?
Hvis nogen i Aalborg/Nørresundby området ville lytte til min scooter, så
ville jeg blive ovenud lykkelig. Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad der
er galt. Motoren rasler ad pommern til når jeg når over 60km/t, der er ingen
trækkraft tilbage. Før ramte den 90km/t.
Det er kun ved belastning, altså ikke når scooteren står på
centerstøttefoden.
Evt. en prøvetur, hvis nogen mener at kunne bedømme problemet bedre således,
kan også arrangeres.
Det startede pludseligt, med at motoren ikke trak/mistede fart ved ~75km/t.
Efter den havde den problemer så snart man ramte 65km/t, man skulle ned på
50km/t før der var liv i den igen. Nu kan man holde den på ~60km/t... det er
blev gradvist værre, og så lidt bedre, men det går sikkert ned ad bakke igen
:(
Det er surt når man ikke kan finde fejlen og man bare må "lade stå til" - så
hellere vide hvad der er galt.
| |
RpR (20-06-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 20-06-04 17:38 |
|
> Hvordan opleves at bundlejet i krumtappen, altså det leje i modsat ende
> nålelejet i plejlstangen, er slidt op/smadret?
Hvis lejet er helt i stykker, så kører motoren slet ikke. Bare 1mm slør er
nok til motoren nægter at køre.
Stemplet vil også banke mod topstykket fordi det pludseligt kan komme 1mm
længere fremad.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Brian A. (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 20-06-04 18:23 |
|
"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
news:40d5bd41$0$268$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvordan opleves at bundlejet i krumtappen, altså det leje i modsat ende
> > nålelejet i plejlstangen, er slidt op/smadret?
>
> Hvis lejet er helt i stykker, så kører motoren slet ikke. Bare 1mm slør er
> nok til motoren nægter at køre.
> Stemplet vil også banke mod topstykket fordi det pludseligt kan komme 1mm
> længere fremad.
Surt show! Så kom jeg ikke nærmere en løsning :(
Måske jeg skal tilbage til remskiverne - de har immervæk kørt 22.000km nu.
7.000 med 47mm cylle og 21mm karbu...
| |
Henning Lund (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 20-06-04 20:08 |
|
RpR skrev:
> Hvis lejet er helt i stykker, så kører motoren slet ikke. Bare 1mm
> slør er nok til motoren nægter at køre.
> Stemplet vil også banke mod topstykket fordi det pludseligt kan komme
> 1mm længere fremad.
Ikke altid, jeg har bla. set StreetMagic som har kørt uden det nederste
leje, det lød ikke godt, men køre kunne den.
--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk
| |
Hekto (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-06-04 20:50 |
|
Brian A. wrote:
> Hejsa!
>
> Hvordan opleves at bundlejet i krumtappen, altså det leje i modsat ende
> nålelejet i plejlstangen, er slidt op/smadret?
> Hvis nogen i Aalborg/Nørresundby området ville lytte til min scooter, så
> ville jeg blive ovenud lykkelig. Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad der
> er galt. Motoren rasler ad pommern til når jeg når over 60km/t, der er ingen
> trækkraft tilbage. Før ramte den 90km/t.
> Det er kun ved belastning, altså ikke når scooteren står på
> centerstøttefoden.
> Evt. en prøvetur, hvis nogen mener at kunne bedømme problemet bedre således,
> kan også arrangeres.
> Det startede pludseligt, med at motoren ikke trak/mistede fart ved ~75km/t.
> Efter den havde den problemer så snart man ramte 65km/t, man skulle ned på
> 50km/t før der var liv i den igen. Nu kan man holde den på ~60km/t... det er
> blev gradvist værre, og så lidt bedre, men det går sikkert ned ad bakke igen
> :(
>
> Det er surt når man ikke kan finde fejlen og man bare må "lade stå til" - så
> hellere vide hvad der er galt.
>
Det lyder som en dunken, når motoren belastes eller accellererer.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Brian A. (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 20-06-04 21:20 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:40d5eab1$0$258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > :(
> >
> > Det er surt når man ikke kan finde fejlen og man bare må "lade stå
til" - så
> > hellere vide hvad der er galt.
> >
> Det lyder som en dunken, når motoren belastes eller accellererer.
Her rasler den. Den rasler konstant, men det har den nu altid gjort, altså
den tid jeg har haft den ~14kkm til nu 22kkm. Ikke noget voldsomt. Men når
det der nu går galt går galt, så skal jeg love for at den rasler, mister
trækkraft, virkeligt irreterende. Slækker jeg gassen og jeg kommer ned på
~50km/t er det som om noget pludseligt "hopper på plads" eller "spænder sig
fast igen" og den er tilbage til normal. Jeg har tjekket begge møtrikker bag
varioskjoldet :) Der er en lille mislyd ved remskiverne, de kan vrikkes
lidt, men ved ikke om det er det. Jeg synes nu bare der er utroligt meget
slør i pljelstangen :(
| |
Hekto (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-06-04 21:52 |
|
Brian A. wrote:
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> news:40d5eab1$0$258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>>:(
>>>
>>>Det er surt når man ikke kan finde fejlen og man bare må "lade stå
>
> til" - så
>
>>>hellere vide hvad der er galt.
>>>
>>
>>Det lyder som en dunken, når motoren belastes eller accellererer.
>
>
> Her rasler den. Den rasler konstant, men det har den nu altid gjort, altså
> den tid jeg har haft den ~14kkm til nu 22kkm. Ikke noget voldsomt. Men når
> det der nu går galt går galt, så skal jeg love for at den rasler, mister
> trækkraft, virkeligt irreterende. Slækker jeg gassen og jeg kommer ned på
> ~50km/t er det som om noget pludseligt "hopper på plads" eller "spænder sig
> fast igen" og den er tilbage til normal. Jeg har tjekket begge møtrikker bag
> varioskjoldet :) Der er en lille mislyd ved remskiverne, de kan vrikkes
> lidt, men ved ikke om det er det. Jeg synes nu bare der er utroligt meget
> slør i pljelstangen :(
>
Rasler hvor?
Ved vario/kobling?
Eller er det bare stemplet der er ved at være slidt?
Du kan altid vrikke med plejlstangen fra side til side. Om den er slidt
måler man med et søgerblad imellem krumtap og plejlstang. Man skal kende
målet for udslidning på den pågældende motor.
Der må ikke være mærkbart slør, når man hiver lige op og ned.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Brian A. (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 20-06-04 21:57 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:40d5f923$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Rasler hvor?
> Ved vario/kobling?
Ja, det bilder jeg mig ind. Kan billige ruller som er slidte være grunden?
> Eller er det bare stemplet der er ved at være slidt?
Det så nu pænt ud. Hvordan skulle det være slidt så det kan give omtalte
raslen?
> Du kan altid vrikke med plejlstangen fra side til side. Om den er slidt
> måler man med et søgerblad imellem krumtap og plejlstang. Man skal kende
> målet for udslidning på den pågældende motor.
> Der må ikke være mærkbart slør, når man hiver lige op og ned.
Okay, jeg må have toppen af igen for at mærke om der er slør den vej.
Takker for tippet, kom endelig med mere. :)
| |
Hekto (20-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-06-04 23:09 |
|
Brian A. wrote:
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> news:40d5f923$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Rasler hvor?
>>Ved vario/kobling?
>
>
> Ja, det bilder jeg mig ind. Kan billige ruller som er slidte være grunden?
>
>
>>Eller er det bare stemplet der er ved at være slidt?
>
>
> Det så nu pænt ud. Hvordan skulle det være slidt så det kan give omtalte
> raslen?
>
>
>>Du kan altid vrikke med plejlstangen fra side til side. Om den er slidt
>>måler man med et søgerblad imellem krumtap og plejlstang. Man skal kende
>>målet for udslidning på den pågældende motor.
>>Der må ikke være mærkbart slør, når man hiver lige op og ned.
>
>
> Okay, jeg må have toppen af igen for at mærke om der er slør den vej.
>
> Takker for tippet, kom endelig med mere. :)
>
Det kan være rullerne der er slidt, eller de små trekanter. En rulle kan
også være 'væltet'. Er du i tvivl, så skift.
Stempler rasler når de er slidt, så de ikke passer tæt i cylinderen,
eller ringene er slidt.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Brian A. (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 21-06-04 15:14 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:40d60b2c$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det kan være rullerne der er slidt, eller de små trekanter. En rulle kan
> også være 'væltet'. Er du i tvivl, så skift.
Jeg kigger på dem igen så. Lidt slidt var de da, men jeg har kørt med noget
der så værre ud, dog mens motoren var original :)
> Stempler rasler når de er slidt, så de ikke passer tæt i cylinderen,
> eller ringene er slidt.
Der er monteret 47mm Athena Alu. Det har kørt ~5000km, så måske et nyt
stempel er vejen frem? Det er tolerance C, skal jeg vælge det samme, D eller
B? Hvordan er det nu det hænger sammen med de tolerancer?
| |
RpR (21-06-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 21-06-04 15:39 |
|
> Der er monteret 47mm Athena Alu. Det har kørt ~5000km, så måske et nyt
> stempel er vejen frem? Det er tolerance C, skal jeg vælge det samme, D
eller
> B? Hvordan er det nu det hænger sammen med de tolerancer?
Stemplet og cylinderen har mange km igen. Har set eksempler på motorer der
har kørt over 40000km på samme stempel, og der var tolerancen stadigvæk ok.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
news:40d6ed11$0$12542$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> news:40d60b2c$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det kan være rullerne der er slidt, eller de små trekanter. En rulle kan
> > også være 'væltet'. Er du i tvivl, så skift.
>
> Jeg kigger på dem igen så. Lidt slidt var de da, men jeg har kørt med
noget
> der så værre ud, dog mens motoren var original :)
>
> > Stempler rasler når de er slidt, så de ikke passer tæt i cylinderen,
> > eller ringene er slidt.
>
>
| |
Hekto (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-06-04 17:20 |
|
RpR wrote:
>>Der er monteret 47mm Athena Alu. Det har kørt ~5000km, så måske et nyt
>>stempel er vejen frem? Det er tolerance C, skal jeg vælge det samme, D
>
> eller
>
>>B? Hvordan er det nu det hænger sammen med de tolerancer?
>
>
> Stemplet og cylinderen har mange km igen. Har set eksempler på motorer der
> har kørt over 40000km på samme stempel, og der var tolerancen stadigvæk ok.
>
Det kommer igen an på tuningsgraden.
På en std. ca. 5HK 2T/50cc burde et stempel holde ca. 20.000 km, måske
det dobbelte ved pæn brug.
Stiger efekten, koster det stempler. Det er en sliddel på en 2T'er.
På min gamle KR-1'er, var udskiftningsintervallet 7.000 km.
| |
Brian A. (22-06-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 22-06-04 11:45 |
|
"Hekto" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
news:40d70b04$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det kommer igen an på tuningsgraden.
> På en std. ca. 5HK 2T/50cc burde et stempel holde ca. 20.000 km, måske
> det dobbelte ved pæn brug.
>
> Stiger efekten, koster det stempler. Det er en sliddel på en 2T'er.
> På min gamle KR-1'er, var udskiftningsintervallet 7.000 km.
Måske jeg skulle prøve nye ruller, så stempelringe og til sidst nyt
stempel...
| |
RpR (22-06-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 22-06-04 13:14 |
|
> Stiger efekten, koster det stempler. Det er en sliddel på en 2T'er.
> På min gamle KR-1'er, var udskiftningsintervallet 7.000 km.
Yes, men nu er kvaliteten også blevet bedre med tiden. Jeg har på min RS 50
med en litereffekt på 269hk/l kørt 3000km på samme stempel uden at effekten
er dalet, og der er mange km endnu. Den blir aldrig kørt under 9500rpm, da
den ganske enkelt ikke arbejder dernede
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Hekto (22-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-06-04 13:58 |
|
RpR wrote:
>>Stiger efekten, koster det stempler. Det er en sliddel på en 2T'er.
>>På min gamle KR-1'er, var udskiftningsintervallet 7.000 km.
>
>
> Yes, men nu er kvaliteten også blevet bedre med tiden. Jeg har på min RS 50
> med en litereffekt på 269hk/l kørt 3000km på samme stempel uden at effekten
> er dalet, og der er mange km endnu. Den blir aldrig kørt under 9500rpm, da
> den ganske enkelt ikke arbejder dernede
>
Med tiden?????
Det er stadig muligt at få sprit-nye, ny-fremstillede stempler til sådan
en fyr!
Problemet er, at stortset hele cylindervægen er eet stort hul, p.gr.a.
de store porte. Stemplet køles derved kun i ringe grad af kontakt til
cylindervægen, selv om den er NICASIL-belagt, og tollerancerne derfor
små. Dels brænder det stemplet, dels medvirker det til et øget slid.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
RpR (22-06-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 22-06-04 16:57 |
|
> Med tiden?????
> Det er stadig muligt at få sprit-nye, ny-fremstillede stempler til sådan
> en fyr!
Kan du også til en Taarnby
> Problemet er, at stortset hele cylindervægen er eet stort hul, p.gr.a.
> de store porte. Stemplet køles derved kun i ringe grad af kontakt til
> cylindervægen, selv om den er NICASIL-belagt, og tollerancerne derfor
> små. Dels brænder det stemplet, dels medvirker det til et øget slid.
Uf, lyder som noget fra 70'erne.
Større karburator på så der kommer lidt luft igennem systemet, det hjælper
meget.
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
Hekto (22-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-06-04 22:58 |
|
RpR wrote:
>>Med tiden?????
>>Det er stadig muligt at få sprit-nye, ny-fremstillede stempler til sådan
>>en fyr!
>
>
> Kan du også til en Taarnby
>
>
>>Problemet er, at stortset hele cylindervægen er eet stort hul, p.gr.a.
>>de store porte. Stemplet køles derved kun i ringe grad af kontakt til
>>cylindervægen, selv om den er NICASIL-belagt, og tollerancerne derfor
>>små. Dels brænder det stemplet, dels medvirker det til et øget slid.
>
>
> Uf, lyder som noget fra 70'erne.
> Større karburator på så der kommer lidt luft igennem systemet, det hjælper
> meget.
>
2x28mm fladspjælds. De øvrige 250'ere kører med noget 32-36mm.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
RpR (23-06-2004)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 23-06-04 07:41 |
|
> 2x28mm fladspjælds. De øvrige 250'ere kører med noget 32-36mm.
28mm karburatorer bruger vi til 70cc scootere, muscle up!
--
- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--
| |
|
|