Skærme
Fijala 3554
skærm stik ødelagt
Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-06-04 09:41

På en gammel skærm hvor kablet sider fast i skærmen har jeg bukket det ene
ben i stikket man sætter i computeren

det er det nederste ben til venstre, når stikket er smallest nederes og
bredest øverst.

Hvad bruges det ben til?
Kan jeg undvære det ben?
Hvordan kan jeg skifte kablet?
Er det i praktisk muligt at sætte et nyt stik på?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : bb

Dato : 20-06-04 09:58

> [...]
>ben i stikket man sætter i computeren
>
>det er det nederste ben til venstre, når stikket er smallest nederes og

har du prøvet at bøje benet tilbage?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-06-04 10:00

bb skrev:

> har du prøvet at bøje benet tilbage?

Ja, men ikke med godt resultat,,,

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-06-04 10:47

> Ja, men ikke med godt resultat,,,

En lodde- og elektronikkyndig kan godt
aflæse aktuelle forbindelser samt
udskifte til et nyt stik med kappe
(Stik+kappe koster 15,- til 25,-)

Hvor i DK? - forespørg evt. efter hjælp i news:dk.teknik.elektronik

Mvh Villy [2830]
http://hjem.get2net.dk/villy
(og jeg har stikket på hylden hvis de' sku' vær')

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 20-06-04 10:11

On Sun, 20 Jun 2004 10:41:15 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Hvordan kan jeg skifte kablet?
> Er det i praktisk muligt at sætte et nyt stik på?

Jeg har haft nogle skærme til rep. hvor kablet i forbindelse med tyveri
var blevet klippet over. Den ene blev aldrig til en skærm igen, men de
andre virker.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Morten Johansen

Dato : 20-06-04 11:02

Ivar Madsen wrote:

> det er det nederste ben til venstre, når stikket er smallest nederes og
> bredest øverst.
>
> Hvad bruges det ben til?

Det ser ud til, at det ben, der er bøjet, har noget med identifikationen
af skærmen at gøre: http://www.hardwarebook.net/connector/av/vga15.html

> Kan jeg undvære det ben?

Godt spørgsmål, men hvis benet har noget med identifikationen at gøre,
er det da muligt, at det ikke vil give problemer, men jeg ved det ikke.

> Hvordan kan jeg skifte kablet?
> Er det i praktisk muligt at sætte et nyt stik på?

Du kan formentlig finde et nyt stik i en elektronikbutik, ellers kan det
findes på www.el-supply.dk. Du kan jo så splitte det gamle stik ad og
se, hvordan de enkelte ledere er tilsluttet, og derefter kan du nok
komme afsted med med at få loddet ledningerne fast på det nye stik.

Hilsen Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-06-04 14:31

Morten Johansen skrev:

> Det ser ud til, at det ben, der er bøjet, har noget med identifikationen
> af skærmen at gøre: http://www.hardwarebook.net/connector/av/vga15.html

Jeg fandt en bibel over en anden skærm, og den siger at det ben er GROUND og
nabo benet som er knækket af opdagede jeg sener er Bi-directional Data
(SDA) ben 11 er lagt op af skærmen så det sker der ikke så meget ved.
Min bibel er fra august 1995 så det ben kan jo være taget i brug siden da.
Dapix (Linux kørbar CD) finder dog udaf hvad det er for en skærm aligevel,,,

> Godt spørgsmål, men hvis benet har noget med identifikationen at gøre,
> er det da muligt, at det ikke vil give problemer, men jeg ved det ikke.

Det virker, da jeg fik stikket i maskinen.