problemer med cdrecord
Fra : Carsten F

Dato : 19-06-04 23:33

Hej NG
jeg har et problem med cdrecord i Mandrake 10

cdrecord -scanbus giver følgende

[root@dhcppc0 Mandrake]# cdrecord -scanbus
Cdrecord-Clone 2.01a28-dvd (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2004 Jörg
Schilling
Note: This version is an unofficial (modified) version with DVD support
Note: and therefore may have bugs that are not present in the original.
Note: Please send bug reports or support requests to
<warly@mandrakesoft.com>.
Note: The author of cdrecord should not be bothered with problems in this
version.
scsidev: 'ATA'
devname: 'ATA'
scsibus: -2 target: -2 lun: -2
Warning: Using badly designed ATAPI via /dev/hd* interface.
Linux sg driver version: 3.5.27
Using libscg version 'schily-0.8'.
cdrecord: Warning: using inofficial libscg transport code version
(warly-Mandrakelinux-scsi-linux-sg '@(#)scsi-linux-sg.c 1.81 04/04/18
Copyright 1997 J. Schilling').
scsibus0:
0,0,0 0) *
0,1,0 1) 'ATAPI ' 'CD-R/RW 20X10 ' 'H.DH' Removable CD-ROM
0,2,0 2) *

så der for burte jeg kunde brænde en cd med

[carsten@dhcppc0 Mandrake]$ cdrecord -v fs=12m speed=16 dev=0,1,0
Mandrakelinux10.0-Official-Download-CD2.i586.iso
cdrecord: No write mode specified.
cdrecord: Asuming -tao mode.
cdrecord: Future versions of cdrecord may have different drive dependent
defaults.
[...]
TOC Type: 1 = CD-ROM
scsidev: '0,1,0'
scsibus: 0 target: 1 lun: 0
cdrecord: No such file or directory. Cannot open '/dev/pg1'. Cannot open
SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are
root.
cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'.
[carsten@dhcppc0 Mandrake]$

men som man kan se bliver der ikke brændt noget
hvad er der galt?
/Carsten

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-06-04 06:00

On Sun, 20 Jun 2004 00:33:22 +0200, Carsten F wrote:

> jeg har et problem med cdrecord i Mandrake 10

(...)

> men som man kan se bliver der ikke brændt noget
> hvad er der galt?

Jeg har nøjagtig det samme problem, og jeg ved ikke, hvordan det løses.
Dog ved jeg, at jeg alligevel kan brænde CD'er med Nautilus. Har du
prøvet det?

--
Michael Knudsen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 20-06-04 10:01

Michael Knudsen wrote:

> (...)

> Jeg har nøjagtig det samme problem, og jeg ved ikke, hvordan det løses.
> Dog ved jeg, at jeg alligevel kan brænde CD'er med Nautilus. Har du
> prøvet det?

Nu kender jeg ikke lige overnævte version af cdrecord, men mon følgende
fejlmelding giver nogen ideer:

[...]

måske det var en ide at prøve om root kunne brænde en CD, så er det jo
noget med brugerrettigheder.
Det fremgår også at det er en uofficiel version, kunne det være en ide
at henvende sig til den support der er angivet, elle måske hente og
indstalere den officielle version?

m.v.h. Mikael

Fra : Carsten F

Dato : 20-06-04 12:53

jeg har med sygse brændt cd'er med K3b, som andvender cdrecord
og da jeg under MD 9,1 er vand til at andvende cdrecord er der trals når den
ikke virker, og ja jeg har prøvet som root, men måske man skulle prøve at
finde en opdateret version !!
/Carsten

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-06-04 14:17

On Sun, 20 Jun 2004 11:00:52 +0200, Mikael Hansen wrote:

> måske det var en ide at prøve om root kunne brænde en CD, så er det jo
> noget med brugerrettigheder.

Det var det første, jeg prøvede, men det virkede ikke.

> Det fremgår også at det er en uofficiel version, kunne det være en
> ide at henvende sig til den support der er angivet, elle måske hente og
> indstalere den officielle version?

Tja, jeg har som sagt fundet ud af, at det virker i Nautilus, så jeg kan
godt vente på den næste version af Mandrake, hvor cdrecord forhåbentlig
virker.

--
Michael

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-06-04 06:12

Carsten F wrote:
> Hej NG
> jeg har et problem med cdrecord i Mandrake 10

Er det ikke fordi Mandrake bruger en 2.6 kerne?
Så bruger man ikke SCSI emulering mere i cdrecord.

Så i stedet for dev=7,9,13 skal man skrive dev=/dev/hdc
(hvis brænderen er master på den sekundære IDE controller).

Det virker på en Fedora 2.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Carsten F

Dato : 22-06-04 19:33

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Så i stedet for dev=7,9,13 skal man skrive dev=/dev/hdc
> (hvis brænderen er master på den sekundære IDE controller).

JESS
der var løsningen
cdrecord -v blank=all speed=10 dev=/dev/hdb
og
cdrecord -v fs=12m speed=16 dev=/dev/hdb test.iso

/carsten