Hjælp til 3C905C-TX-M Etherlink - 3com
Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-05-01 23:00

Jeg har købt et brugt netværkskort; model 3C905C-TX-M Etherlink - men
uden manual og drivere.... Jeg ved det virkede i den tidl. computer,
men jeg kan ikke få det til at virke...

På 3coms hjemmeside har jeg nu prøvet adskillige downloads:

File Name: 3C90XX1.EXE Size: 666,651 Date: 9/06/2000
EtherCD v5.3 Disk 1 of 2 for the 3C90x Adapter Family
- samt disk 2, som mest er til dos og ting jeg vist ikke har brug for.

B:
File Name: 90xks4.exe
Minimum Installation EtherDisk 4.01b

C:
Latest Drivers
Contains unreleased, updated, patches, fixes and/or beta drivers

File Name: guidiags.exe Size: 2148406 Date: 10/27/2000
guidiags.exe

Den eneste måde der ikke giver fejl fra windows er metode C - altaå
guidiags.exe, men computeren bliver nu pludselig dobbelt så lang tid
om at boote. Og under installattionen ville den have nogle forskellige
protekoller og jeg synes efterhånden jeg har en del protekoller jeg
ikke aner hvad er til.

kortet skal bruges når jeg nu her om 14 dage får installeret ADSL
(kører ISDN nu.)

Kan nogen hjælpe - har jeg installeret det korrekt? Det har jeg på
fornemmelsen jeg ikke har, og jeg er ved at få grå hår af det....

På kortet står:
3C905C-TX-M Etherlink

10/100 PCI

EA=005004F5DCF8

SN= 6VY2F5DCF8

600 B Made in Ireland

---

Best regards from

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Henrik Walther

Dato : 05-05-01 10:05

It's rumoured Karsten Jensen <k-j@post6.tele.dk> wrote:

>Jeg har købt et brugt netværkskort; model 3C905C-TX-M Etherlink - men
>uden manual og drivere.... Jeg ved det virkede i den tidl. computer,
>men jeg kan ikke få det til at virke...

Hvilket OS? De fleste windows versioner finder selv kortet undtagen
NT4

...[SNIP]

--
Henrik Walther
A dream is an answer to a question we have not yet learned to ask ourselves..

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-05-01 10:23

On Sat, 05 May 2001 11:05:01 +0200, Henrik Walther <spam@cph.adsl.dk>
wrote:

>Hvilket OS? De fleste windows versioner finder selv kortet undtagen
>NT4

Win98 SE DK. Please help.... Jeg er ved at være desperat.....

---

Best regards from

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Steffan

Dato : 05-05-01 10:46

Jeg kan lave en FTP adresse til dig, som du kan hente den fra, hvis du har
interesse, og der ligger den jeg bruger til win98 SE, og den virker :)

Hilsen Steffan

Fra : Steffan

Dato : 05-05-01 10:50

ftp://3com:3com@212.242.252.100

Der ligger kun de to exe filer som jeg bruger, og ikke noget andet, så det
har ingen interesse for andre at kigge derind ;)

Hilsen Steffan

P.S. Tjek den lige selv for virus, kører ikke med antivirus lige nu, det
kommer først på på mandag :( Men den skulle ikke være inficeret med noget,
var den ikke i ondags, da jeg skiftede OS.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-05-01 13:34

Takker for filerne.... Jeg har godt nok downet dem direkte fra
3Com.....

Hvilket slot har du dit kort i ?? Kan se på 3com.com at det ikke er
ligemeget hvilket slot kortet sidder i da nogle bundkort ikke
accepterer busmastereing. Mit bundkort er et Soltek og jeg husker ikke
lige hvilket slot det sidder i, men jeg bruger IRQ 10 til kortet.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-05-01 13:35

- forresten, følger der noget software med som man kan lave settings
i? Eller noget software hvor man går ind og styrer forskellige
indstillinger i stedet for inde i enhedshåndtering.

---

Best regards from

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Steffan

Dato : 05-05-01 13:51

Jeg bruger ikke andet end de to filer, det er nok for mig. Jeg har mit
netkort sidende i det 3. slot fra AGP-porten. Lige nu kører jeg win2k, det
finder selv kortet, og installerer driverne, og der har jeg heller ingen
problemer.

Fra : Steffan

Dato : 05-05-01 13:53

Jeg bruger Asus A7V, ved ikke om det gør nogen forskel, for det er jo sammen
chipsæt vi har, jeg har KT133, har du KT133a ?

Fra : Olaf Tehrani

Dato : 06-05-01 02:33

Hej Karsten,
hvis du har Win9X, skal du anvende 3C90XX1.EXE. Den findes nu i en nyere
version, end den du angiver.
Husk i øvrigt, at du skal pakke filen ud i en mappe med max. 8+3 karakterer
som mappenavn. Eksempelvis C:\3Com.
Flyt filen derover og dobbeltklik på den. Tast "y". Så kører det, når du
genstarter og henviser til mappen, når du bliver bedt om at angive, hvor
driveren befinder sig.
Men husk, at du først skal fjerne NIC'et i Kontrolpanel ->System, får du
prøver at geninstallere det.

Mvh. Olaf

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-05-01 09:33

On Sun, 6 May 2001 03:32:30 +0200, "Olaf Tehrani" <olaf.t@email.dk>
wrote:

> [...]
>driveren befinder sig.
>Men husk, at du først skal fjerne NIC'et i Kontrolpanel ->System, får du

Okay - det var nyt for mig.... Jeg skal lige have at vide hvad jeg
skal kalde mappen????? Skal den evt. bare hedde 3com??? og ligge i
C-roden?

Hvad med den? Burde det ikke være den nyeste. Og hvor fandt du den
anden du har sendt til mig????

---

Best regards from

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Olaf Tehrani

Dato : 06-05-01 12:28

Hej Karsten
Ja, kald bare mappen for 3Com og læg den på roden. Men du kan også kalde den
noget andet, bare navnet ikke er på mere end 8 karakterer (+ evt. extension
på 3 karakterer efter punktum)

Driveren finder du her:

http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=support&pathtype=support&s
ku=3C905C-TX-M

på siden angives det, at driveren er fra 6. september 2000, men hvis du
pakker filen ud, vil du se, at versionen er fra 1. august 2000.

Vedrørende guidiags.exe, så har jeg ikke haft brug for den og ved ikke, hvad
det er for en ka'l. Mon ikke vi skal gætte på, at det er et diagnoseværktøj,
og at det har noget med GUI (Graphic User Interface) at gøre?

Venlig hilsen + held og lykke!

Olaf

Fra : Martin Jensen

Dato : 06-05-01 12:36

> Vedrørende guidiags.exe, så har jeg ikke haft brug for den og ved ikke, hvad
> det er for en ka'l. Mon ikke vi skal gætte på, at det er et diagnoseværktøj,
> og at det har noget med GUI (Graphic User Interface) at gøre?

Meget mod hvad man skulle tro, så er den der guidiags.exe faktisk et 'no-brain-required'
tool til at installere 3coms drivere.

Dvs. Hent eeen fil og dobbeltklik på den. Så har du 3coms drivere inde.

Ingen udpakning, ingen 'fjerne-ting-i-devicemanager' osv..

Den virker fint i win2k, og jeg kan ikke registrere forskel på at bruge guidiags og deres
3c9xxx.exe diske.

/Martin

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-05-01 18:41

Jeg takker jer alle for hjælpen. Jeg har nu konstateret at jeg har en
IRQ konflikt mellem mit lydkort og netværkskortet. Får besøg af min
"pc-guru" der i morgen vil pille lidt i maskinen. Jeg kan nemlig
ummiddelbart ikke ændre IRQ'erne i enhedshåndteringen.

---

Best regards from

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Olaf Tehrani

Dato : 06-05-01 23:35

Nej, men det kan du i din BIOS!
Der kan du sætte IRQ for hvert af dine PCI-slots separat.
Mvh. Olaf

Fra : Olaf Tehrani

Dato : 07-05-01 00:03

Hej Karsten,
jeg kommer til at tænke på, om det overhovedet er IRQ-konflikt, der er
problemet. Det burde det nemlig ikke være.
Når du alligevel er ved at se på din CMOS-opsætning, skulle du måske checke,
om "PCI Delay Transaction" er sat til "Enable". Hvis den er det, skal du
sætte den til "Disable" i stedet.
Mht. en langvarig opstart, så har 3Com's 3C905C NIC ganske rigtigt den
virkning på systemet, og det er der vist ikke noget at gøre ved.
Kortet skulle ellers være virkelig OK. Vi har gode erfaringer med det på den
virksomhed, hvor jeg arbejder.

Mvh. O.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-05-01 09:10

On Mon, 7 May 2001 01:03:13 +0200, "Olaf Tehrani" <olaf.t@email.dk>
wrote:

>jeg kommer til at tænke på, om det overhovedet er IRQ-konflikt, der er
>problemet. Det burde det nemlig ikke være.

Når jeg booter skriver den en om en IRQ-konflikt på IRQ10 og at SB 16
Emulation Driver NOT loaded. Og både SB 16 Emulation Driver og
netværkskortet kører på IRQ-10.

>Når du alligevel er ved at se på din CMOS-opsætning, skulle du måske checke,
>om "PCI Delay Transaction" er sat til "Enable". Hvis den er det, skal du
>sætte den til "Disable" i stedet.

Hvad betyder det?

> [...]
>virkning på systemet, og det er der vist ikke noget at gøre ved.
>Kortet skulle ellers være virkelig OK. Vi har gode erfaringer med det på den

PC'en er ca 4-5 min om at boote!!! Består af, 2 COM porte, 2 LPT
porte, 2 mus, tapedrev, Eicon Diva ISDN, DVD-drev, CD-brænder,
SCSII-port til scanner, printer, 2 hardiske, lyd + grafik kort så der,
og nu også netværkskort. Men netværkskortet har gjort maskinen noget
langsommere at boote.

---

Best regards from

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Olaf Tehrani

Dato : 07-05-01 23:30

Hej
OK, det er sandt. Når du kører med SB16, som er et ISA-kort, så kan du få
IRQ-konflikt. PCI-enheder - derimod - kan deles om IRQs.
Nu er det ved at være et nogle år siden, jeg selv havde et SB16, men kan du
ikke ændre dens IRQ under System -> SB16 -> Ressourcer ->
Basiskonfiguration? Eller måske flytte en jumper på kortet?

Med hensyn til PCI Delay Transaction, så drejer det sig om den måde, som
PCI-broen fungerer på.
Meget kort og populært: Når broen tillader "delayed transaction", så kan den
sætte mindre vigtige dataoverførsler i bero, mens den tager sig af vigtigere
opgaver. Imens gemmes de delay'ede datapakker i en buffer. Når der igen er
lidt fred, hives pakkerne ud af bufferen og transaktionen kan den fortsætte,
hvor den blev sluppet.
Normalt er computeren hurtigere, når Delay Transaction er Enabled. Desværre
duede det ikke med 3C905C - ikke med mit VIA KX133-chipset i hvert fald. Min
computer blev i stedet eekkssttrreemm langsom.

Endelig: 4 - 5 minutter om at starte op. Det er godt nok længe - især hvis
du har en bare nogenlunde hurtig CPU og RAM nok. Hvis din CPU er under 200
MHz og du kun har 32 MB RAM, er opstartstiden måske ikke unormal, når din
maskine har så meget at slæbe på.

Mvh. O.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-05-01 08:38

On Tue, 8 May 2001 00:30:19 +0200, "Olaf Tehrani" <olaf.t@email.dk>
wrote:

> [...]
>duede det ikke med 3C905C - ikke med mit VIA KX133-chipset i hvert fald. Min
>computer blev i stedet eekkssttrreemm langsom.

Hmmm....

> [...]
>MHz og du kun har 32 MB RAM, er opstartstiden måske ikke unormal, når din

521 MB RAM / Pentium III 800 MHz.
Min PC-guru kørte Norton Windoctor på maskinen i går og den rettede en
hulens masse fejl på maskinen og nu er den dog hurtigere om at boote,
men stadig lidt langsom.

Har dog en anden irriterende fejl på maskinen - som jeg har haft lige
siden jeg installerede netkortet.

Jeg har nemlig problemer med at surfe på nettet. Efter kort tids
surfen går overførslen i stå. I systemovervågning kan jeg se at når
maskinen er færdigbootet - uden at jeg har udført handlinger - bruger
den ca 25 pct. af processorudnyttelseen. Denne værdi sitger og falder
lidt en gang i mellem. (Før netkortet kom til verden var værdien ca
1-5 pct.) Når jeg så har surfet lidt på nettet stiger værdien til
MINDST 85 pct. og ligger og svinger op til 95 pct. - også 100 pct. Jeg
kan sagtens arbejde på maskinen, men ikke surfe på nettet. Hente post
og newsgroups er ikke noget problem Men surfe på nettet..... NEJ......
Har installeret de drivere til netkortet du har anbefalet. Har
genindstalleret / opdateret IE 5.5 samt Win98 SE - og jeg fatter
efterhånden ikke en lyd af det hele.

Jeg kører ISDN nu - og netværkskortet kommer først i brug den 17. maj
når ADSL bliver lagt ind.

---

Best regards from

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Olaf Tehrani

Dato : 08-05-01 11:14

Desværre, den kan jeg ikke umiddelbart greje. Jeg har haft næsten det samme
problem på min forrige computer med fuld skrue på CPU'en - lav aktivitet -
fuld skrue - lav aktivitet osv. i peroider på omkring 10 minutter, men uden
netkort i maskinen, og jeg fandt ikke ud af hvad der var galt dengang.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-05-01 08:16

On Tue, 08 May 2001 09:38:03 +0200, Karsten Jensen
<k-j@post6.tele.dk> wrote:

> Min PC-guru kørte Norton Windoctor på maskinen i går og den rettede en
> hulens masse fejl på maskinen og nu er den dog hurtigere om at boote,
> men stadig lidt langsom.

Hvis IP på netkortet er konfigureret til DHCP, og der ikke er
nogen DHCP-server til stede, tager det meget længere tid for
Windows at starte. Prøv at give netkortet en fast adresse, hvis
du ikke har en DHCP-server.

-A