Terperntin
Fra : Michael

Dato : 19-06-04 16:54

Hvad er forskellen på MINERALSK terpentin og VEGETABILSK terpentin? Og kan
man bruge begge typer til fortynding af oliemaling?

Fra : Harry Lund

Dato : 19-06-04 18:15

De n af balsamer udvundne terpentinolie benævnes ofte fransk terpentinolie.
I modsætning til den mineralske, der er et petroleumsdestillat, kaldes den
også vegetabislk terpentin. Den udvindes af fyrretræsbalsam. Hvad er bedst?
Det afgør du slev gennem dit arbejde.
Venligst Harry

Fra : Michael

Dato : 19-06-04 19:31

Tak for svaret!

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 22-06-04 06:29

I stedet for mineralsk terpentin bruger jeg lugtfri petrolium, den i følge
ham der oprindelit lavede Artifix, ikke skulle udtøre farverne nær så hårdt.
Fransk terpentin, synes jeg lugter meget stærkt,, og er ubehagelig.

Mvh
A.C.Rosmon