Maile til bruger med samme domæne på anden~
Fra : Søren Christensen

Dato : 19-06-04 11:30

Hej

Jeg glædede mig en kort tid over at jeg så hurtigt fik postfix til at
virke.

Jeg har givet min maskine navnet hvam-hvilsom.dk, og jeg kan uden
problemer maile til adresse på andre domæner, men umiddelbart ikke til
eksterne brugere på samme domæne.

Eksempel:
jeg har nogle brugere på maskinen her:
bruger1@hvam-hvilsom.dk
bruger2@hvam-hvilsom.dk

og så har jeg nogle andre postmodtagere på samme domæne:
ekstern1@hvam-hvilsom.dk
ekstern2@hvam-hvilsom.dk

Jeg kører ikke selv mail-server, den ligger sammen med vort WebHotel, og
jeg har ingen planer om at ændre på det.

Hvordan sender jeg mail fra bruger1@hvam-hvilsom.dk til
ekstern1@hvam-hvilsom.dk (altså fra en bruger på computeren her til en
fremmed computer)? Lige nu returnerer den blot med besked om at brugeren
ikke findes.

Jeg har givet maskinen her navnet hvam-hvilsom.dk, skal
det ændres til fx local.hvam-hvilsom.dk ? Og så få postfix til at rette
afsenderadressen til?

Med venlig hilsen
Søren Christensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-06-04 20:07

Søren Christensen skrev:

> Jeg har givet maskinen her navnet hvam-hvilsom.dk, skal
> det ændres til fx local.hvam-hvilsom.dk ? Og så få postfix til at rette
> afsenderadressen til?

Ja, som det er nu (hvis jeg forstår dig ret) så har du fortalt din postfix
at den skal beholde mail til domænet @hvam-hvilsom.dk, så derfor vil den
ikke relaye mail til det domæne, og da brugeren ikke er kendt på serveren,
så vil den afvise mailen.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Søren Christensen

Dato : 19-06-04 21:50

Den Sat, 19 Jun 2004 21:06:33 +0200. skrev Ivar Madsen:

> [...]
> ikke relaye mail til det domæne, og da brugeren ikke er kendt på serveren,

Ja, det har jeg også fundet ud af.

Min løsning:

i /etc/postfix/main.cf

tilføjer jeg

mydomain=hvam-hvilsom.dk

Og i Mutt

set hostname=hvam-hvilsom.dk

Så virker det.

Søren

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-06-04 22:14

Søren Christensen wrote:

> [...]

> Jeg har givet maskinen her navnet hvam-hvilsom.dk, skal
> det ændres til fx local.hvam-hvilsom.dk ? Og så få postfix til at rette

Det havde nok været smartere at kalde den hvam-hvilsom.local istedet.

Det lyder i dit andet indlæg som om du har løst dit problem. Ellers
snoede jeg mig engang ud af en tilsvarende uheldig konfiguration med
linier i /etc/aliases i retning af

ekstern1: ekstern1%hvam-hvilsom.dk@smtp.mail.dk
(hvis tdc er din udbyder)

Morten Christensen