mars:Hvad er det?
Fra : Benny Fly

Dato : 18-06-04 09:36

Jeg har fundet dette billede, taget af opportunity på mars d. 24/5. Til
venstre i billedet er der noget, der ligner en forvitret træstamme.
http://marsrovers.nasa.gov/gallery/press/opportunity/20040524a/site_B115_nav
cam_180_cyl_L-B118R1.jpg
Det samme billede i 3-D:
http://marsrovers.nasa.gov/gallery/press/opportunity/20040524a/site_B115_nav
cam_180_cyp_A-B118R1.jpg
En træstamme er det jo nok ikke, men hvad er det så? Jeg gætter på, at det
er et stykke hård klippe, hvor omgivelserne er forvitret væk. Er der nogen,
der har et bedre bud, eller evt kan fortælle, hvordan sådan en struktur kan
være dannet?
mvh Benny

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 19-06-04 12:17

"Benny Fly" <bennyfly-sletdette-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
nogen,
> der har et bedre bud, eller evt kan fortælle, hvordan sådan en struktur

Egentlig ikke.
Det har været foreslået at aflejringsmiljøet har været evaporittisk, dvs at
vi ser på udfældede salte der har været opløst i Mars-havet. Jeg vil ikke
gerne give et bud på kemien, men en jordisk sekvens af evaporitter har en
vis orden med kalk og gips/anhydrit udfældet før natriumchlorid. Så der kan
være en teoretisk mulighed for at en Mars-evaporitisk sekvens han have et
inddampningsstadium hvor der udfældes en bjergart som har meget forskellig
karakter fra forgående og efterfølgende bjergarter.

Carsten