Extra bil til firmabrug
Fra : kronback

Dato : 04-05-01 22:12

Jeg er selvstændig konsulent med flere arbejdssteder.
Privat har jeg en bil på hvide plader som kun bliver brugt privat.
Min firma adresse er privatadressen.
Jeg har planer om at skaffe en bil der udelukkende skal bruges fra Hjem til de forskellige arbejdspladser.
Hvordan håndterer jeg det?
Kunne jeg evt. nøjes med en bil på gule plader uden moms ?
Hvad hvis jeg gerne vil benytte den extra firmabil til at aflevere barn i børnehaven ?

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 04-05-01 23:06

Ja, du kan købe en gul-plade, og så får du momsen tilbage på driften. Af
købsprisen får du momsen tilbage, hvis du ikke kører så meget som 1 km.
privat i den. Vil du køre ungerne i børnehave, så undlad at trække momsen af
købet. Så er dit forhold til toldvæsen i orden. Men samtidig har du jo
indirekte fortalt, at du kører i den privat overfor skattevæsenet.

Moms af driften kan du dog stadig trække fra i momsregnskabet når den er på
gule plader. Selvom du måske accepterer, at du kører 50% privat i bilen kan
du trække momsen af hele udgiften fra i momsregnskabet - logik??? - glem
det, når vi snakker Told & Skat.

Som tidligere nævnt i denne gruppe, er der kommet en højesteretsdom, der
giver dig bevisbyrden for, at du ikke kører i firmabilen privat, så du skal
lave en kørebog dagligt med angivelse af kilometertæller, antal kørte km. og
hovedpunkterne for den daglige kørsel i form af navne, ordrenumre e.lign..
Laver du en fejl i dette regnskab, må du regne med, at det ikke godkendes.

Det var så svar på gul-plader.

Er det en hvid-plade gælder de samme skatteregler, men her er det intet at
hente mht. moms. Hverken af driften eller anskaffelsen - heller ikke af
erhvervsdelen .... logik????. Men i stedet har du så en højere købspris
(inkl.. moms) som du kan afskrive på, og nogle højere driftsudgifter (Inkl..
moms) som kan fratrækkes.

Men det er klart, at det er bedre kontant, at reducere sine udgifter med
momsen, end det er, at kunne trække dette beløb fra i skat, da vi trods alt
ikke betaler 100% i skat ....... indtil nu i hvertfald.

Så kan du "nøjes" med en gul-pladebil, så er det billigst.

Mvh. Jørgen M.