yum melder 'segmentation fault'
Fra : Arne Haaning

Dato : 18-06-04 21:53

Hej NG

Jeg har et problem med yum under FC2.

inden for de sidste par uger er yum mere eller mindre hørt op med at
opføre sig ordentligt:

[root@deepcore root]# yum update

Unable to find pid
Gathering header information file(s) from server(s)
Server: Fedora Core 2 - i386 - Base
Server: KLID Fedora Core 2 - i386 - Base
Server: Fedora Core 2 - i386 - Released Updates
Server: KLID Fedora Core 2 - i386 - Released Updates
Finding updated packages
Downloading needed headers
Segmentation fault
[root@deepcore root]#

Jeg har prøvet alle mulige ændringer i yum.conf uden held.
Jeg har kørt #yum clean all og #yum clean packages
Jeg har forsøgt at kikke i python filerne, men er ikke blevet klogere
python er (heller) ikke min stærke side, og der er ret mange filer
Jeg har kørt #rpm --rebuilddb
Jeg har google'd til jeg var gasblå i hovedet....
Det har ikke hjuplet mig.

yum.log indeholder ingen fejlmeldinger.
messages lige så.

Jeg har både python 2.2 og 2.3 installeret.

Har I nogle forslag til hvordan jeg kommer videre med fejlfindingen?
--
erstat nospam med mit fornavn

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-06-04 03:24

Arne Haaning wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har et problem med yum under FC2.

Hvilken server bruger du ?
Redhat's er typisk overbelastet.

Martin.

Fra : Arne Haaning

Dato : 19-06-04 13:07

Martin Andersen wrote:

> Hvilken server bruger du ?
> Redhat's er typisk overbelastet.
>
> Martin.
Jeg har pt. både RH og KLID, men prøvede lige igen uden RH. Stadig samme
resultat:
Efter "resolving dependencies" skriver den stadig "Segmentation fault"
Jeg fandt via google et svar til an anden fortvivlet bruger, der
antyder, at der _kan_ være tale om en fejl i et memorymodul (uf).

Nogen erfaring med memtest86 eller memtest86+ ?
/arne

Fra : Arne Haaning

Dato : 19-06-04 13:17

Martin Andersen wrote:

> Hvilken server bruger du ?
> Redhat's er typisk overbelastet.
>
> Martin.
JEg prøvede en gang til fo rprins kund efter jeg havde sendet mit svar
no skete der følgende:

[root@deepcore root]# yum update
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/yum", line 22, in ?
import yummain
File "/usr/share/yum/yummain.py", line 22, in ?
import clientStuff
File "/usr/share/yum/clientStuff.py", line 22, in ?
import gzip
ValueError: bad marshal data

Det så mystisk ud, jeg kikkede igen i python fileren uden at blive
klogere og kørte så igen '#yum update" og vupti så skete der noget:
[snip]
Resolving dependencies
.Dependencies resolved
I will do the following:
[install: kernel 2.6.6-1.435.i686]
[update: libpng10 1.0.15-5.i386]
[update: libpng 2:1.2.5-5.i386]
[/snip]

Jeg er forvirret på et højere plan?
/arne

Fra : Arne Haaning

Dato : 19-06-04 22:39

mentest86 fandt fejlen!

Det var et memorymodul, der havde fejl.
Det blev fjernet, og nu kører alt tilsyneladende som det skal.
Og når nu maskinen alligevel var slukket, blev den blæst og støvsuget -
vejeret idag var alligevel ikke til andet end rengøring

Tak til Martin for at tage sig tid til at svare.
/arne

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-06-04 02:56

Arne Haaning wrote:

> Tak til Martin for at tage sig tid til at svare.
> /arne

Selvtak, det var dog ikke den store hjælp jeg kom med.
Fedt at du fandt fejlen.

Var det kun yum der opførte sig underligt, der burde være
flere programmer der fejlede når rammen var defekt.

Martin.