/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kan solbrændthed slides væk?
Fra : Jonas Jalling


Dato : 18-06-04 20:57

Hej,

Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle venner. Den
ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er blevet solbrændt,
går farven væk. Den anden part, det modsatte.
Hvad er rigtigt?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling



 
 
Jonas Jalling (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 18-06-04 20:59

<snip>
> Den ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er blevet
> solbrændt, går farven væk. Den anden part, det modsatte.
Rettelse.. Der skulle have stået at _noget_ af farven går væk.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling



Bertel Lund Hansen (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-06-04 20:58

Jonas Jalling skrev:

>Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle venner. Den
>ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er blevet solbrændt,
>går farven væk.

Det er rigtigt.

Den der har prøvet at blive solskoldet, ved at man er lysere inde
under den hud der skaller af.

Hvis farven ikke kunne slides af - hvad skulle vi så med
solarier?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jonas Jalling (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 18-06-04 21:06

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jonas Jalling skrev:
>
>> Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle
>> venner. Den ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er
>> blevet solbrændt, går farven væk.
>
> Det er rigtigt.
Ok.. Tak

>
> Den der har prøvet at blive solskoldet, ved at man er lysere inde
> under den hud der skaller af.
>
> Hvis farven ikke kunne slides af - hvad skulle vi så med
> solarier?
Tja. Det er jo ikke det helt samme. Der skaller huden jo ikke af. Jeg var
bare ikke klar over at der også var pigment i huden. Men biologi er heller
ikke lige min kop the. :)

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling



Bertel Lund Hansen (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-06-04 23:45

Jonas Jalling skrev:

>> Hvis farven ikke kunne slides af - hvad skulle vi så med
>> solarier?

>Tja. Det er jo ikke det helt samme. Der skaller huden jo ikke af.

Huden udskiftes løbende. Det er derfor vi gradvis mister vores
solbrændthed.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

webhiker (21-06-2004)
Kommentar
Fra : webhiker


Dato : 21-06-04 16:41

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in
news:40d34b46$0$23875$14726298@news.sunsite.dk:

> Bertel Lund Hansen wrote:
>> Jonas Jalling skrev:
>>
>>> Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle
>>> venner. Den ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er
>>> blevet solbrændt, går farven væk.
>>
>> Det er rigtigt.
> Ok.. Tak
>
>>
>> Den der har prøvet at blive solskoldet, ved at man er lysere inde
>> under den hud der skaller af.
>>
>> Hvis farven ikke kunne slides af - hvad skulle vi så med
>> solarier?
> Tja. Det er jo ikke det helt samme. Der skaller huden jo ikke af. Jeg
> var bare ikke klar over at der også var pigment i huden. Men biologi
> er heller ikke lige min kop the. :)
>

Naturligvis er pigmenten i huden nødvendig for at man kan
blive solbrændt. ?
Det skal man ikke være biologi interesseret for at vide. !

En albino har ingen pigment i huden , som iøvrigt er arveligt betinget.
I sådanne tilfælde dannes overhovedet ikke pigment, hvorfor en albino har
lys hud, hvidt hår og røde øjne.
De har således ingen beskyttelse mod solstråling og må bære solbriller
for at beskytte øjnene. ! 8)

Webhiker........

Jesper Hansen (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 18-06-04 21:25

On Fri, 18 Jun 2004 21:57:43 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis farven ikke kunne slides af - hvad skulle vi så med
>solarier?

Bare være født som neger :-/ sorry.....

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Spangkuk (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Spangkuk


Dato : 19-06-04 08:46


"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev

> Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle venner. Den
> ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er blevet solbrændt,
> går farven væk. Den anden part, det modsatte.
> Hvad er rigtigt?

Det er rigtigt, farven kan slides væk.

Se blot på Negere,- de har altid hvide håndflader. Det skyldes naturligvis
at deres lem er så stort, at de skal bruge begge hænder når de onanerer.

Spang



Bertel Lund Hansen (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-06-04 12:14

Spangkuk skrev:

>Se blot på Negere,- de har altid hvide håndflader. Det skyldes naturligvis
>at deres lem er så stort, at de skal bruge begge hænder når de onanerer.

Hvorfor er lemmet så stadig sort?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjørn Jørvad (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 19-06-04 12:18


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:ov78d098asvk11l655rhed5di7q0a0r3r5@news.stofanet.dk...

KLIP

> >Se blot på Negere,- de har altid hvide håndflader. Det skyldes
naturligvis
> >at deres lem er så stort, at de skal bruge begge hænder når de onanerer.
>
> Hvorfor er lemmet så stadig sort?

Hmmm ... kan det skyldes overdreven onanering..?

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Bo Warming (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 20-06-04 17:42

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
news:40d420f4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:ov78d098asvk11l655rhed5di7q0a0r3r5@news.stofanet.dk...
>
> KLIP
>
> > >Se blot på Negere,- de har altid hvide håndflader. Det skyldes
> naturligvis
> > >at deres lem er så stort, at de skal bruge begge hænder når de
onanerer.
> >
> > Hvorfor er lemmet så stadig sort?
>
> Hmmm ... kan det skyldes overdreven onanering..?

En god ting kan ikke gøres for tit
--------------------------
BW:solbrændtheds-selvbiografi

Jeg har supersund hud mht at danne solbrændthed, men som barn overdrev jeg
solbadningen, fordi man far så demonstrativt nød denne gratisglæde og påstod
D-vitaminer og alskens godt.

så jeg blev ofte solskoldet, og alle sagde at det solbrændte så skallede af,
men det er løgn.

Jo mere UV-strålesyge man påfører sig, jo bedre forsvar opbygges, så nu er
jeg solbrændt hele vinteren uden at tage sol.

Solskoldet bliver jeg aldrig mere - måske fordi jeg starter i februar at
finde et sted med læ i min have og smider skjorten, når sol og vindstille.

Det er tydeligt, at når man får meget sol, øges hudcelledannelsen, og der
gnides store mængder døde celler af i skjorte og når man tager bad. Men
solbrændthed er NÆSTEN som tatovering, hvis man har den rette hud.



ThomasB (19-06-2004)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 19-06-04 13:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> >Se blot på Negere,- de har altid hvide håndflader. Det skyldes
naturligvis
> >at deres lem er så stort, at de skal bruge begge hænder når de onanerer.
>
> Hvorfor er lemmet så stadig sort?

Snavs?



Bo Warming (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 20-06-04 17:49

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> wrote in message
news:40d431ab$0$432$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> > >Se blot på Negere,- de har altid hvide håndflader. Det skyldes
> naturligvis
> > >at deres lem er så stort, at de skal bruge begge hænder når de
onanerer.
> >
> > Hvorfor er lemmet så stadig sort?
>
> Snavs?

Mine negle bliver sorte så hurtigt, at mange samleversker har ment, det
kommer indefra - fra sort sjæl.

- at dømme efter negres voldsstatistik i USA, ku den teori supplere
melanin-biokemien

Sort-mod-sort mord er ti gange så almindelige som sort-mod-hvid mord der er
almindeligere end hvid-mod-hvid mord.




Mendoza (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Mendoza


Dato : 19-06-04 15:30


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:ov78d098asvk11l655rhed5di7q0a0r3r5@news.stofanet.dk...
> Spangkuk skrev:
>
> >Se blot på Negere,- de har altid hvide håndflader. Det skyldes
naturligvis
> >at deres lem er så stort, at de skal bruge begge hænder når de onanerer.
>
> Hvorfor er lemmet så stadig sort?
>

Er det det?


--
Mendoza



Bertel Lund Hansen (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-06-04 15:35

Mendoza skrev:

>> Hvorfor er lemmet så stadig sort?

>Er det det?

Ja. Det er kun håndfladerne og fodsålerne der er hvide.

I øvrigt er de helt hvide ved fødslen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

ML-78 (20-06-2004)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 20-06-04 13:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja. Det er kun håndfladerne og fodsålerne der er hvide.
>
> I øvrigt er de helt hvide ved fødslen.

Håndfladerne og fodsålerne? Eller negere?


ML-78



Bertel Lund Hansen (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-06-04 18:42

ML-78 skrev:

>> I øvrigt er de helt hvide ved fødslen.

>Håndfladerne og fodsålerne? Eller negere?

Ja, det kunne misforstås. Negre er helt hvide ved fødslen. De får
deres kulør i løbet af et par dage.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jonas Jalling (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 21-06-04 20:44

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
<snip>
>Håndfladerne og fodsålerne? Eller negere?
>
> Ja, det kunne misforstås. Negre er helt hvide ved fødslen. De får
> deres kulør i løbet af et par dage.
>
Hva!! Er det rigtigt? Jeg har prøvet at spørge google, men jeg synes ikke at
hun svarer så pænt igen.. Har du evt. nogle links?

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling



Bertel Lund Hansen (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-06-04 21:57

Jonas Jalling skrev:

>> Ja, det kunne misforstås. Negre er helt hvide ved fødslen. De får
>> deres kulør i løbet af et par dage.

>Hva!! Er det rigtigt?

Ja, og det er jo også ganske logisk. Det er solbrunhedspigment
der giver dem farven.

>Jeg har prøvet at spørge google, men jeg synes ikke at
>hun svarer så pænt igen.. Har du evt. nogle links?

Nej, jeg læste det engang for længe siden og kom i tvivl da en
kollega så meget tvivlende på mig da jeg fortalte det, men senere
fik jeg det bekræftet af min fars kone der har set det selv. Hun
har været sygeplejerske i en del år for mange år siden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Christian (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 21-06-04 22:10

On Mon, 21 Jun 2004 22:56:48 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:


>>> Ja, det kunne misforstås. Negre er helt hvide ved fødslen. De får
>>> deres kulør i løbet af et par dage.
>
>>Hva!! Er det rigtigt?
>
>Ja, og det er jo også ganske logisk. Det er solbrunhedspigment
>der giver dem farven.

Så hvis man opfostrer en neger indendørs forbliver han hvid?
>
>>Jeg har prøvet at spørge google, men jeg synes ikke at
>>hun svarer så pænt igen.. Har du evt. nogle links?
>
>Nej, jeg læste det engang for længe siden og kom i tvivl da en
>kollega så meget tvivlende på mig da jeg fortalte det, men senere
>fik jeg det bekræftet af min fars kone der har set det selv. Hun
>har været sygeplejerske i en del år for mange år siden.

Jeg har set en negerbaby ca. 14 dage gammel. Den var dejlig
chokoladefarvet (og noget så kær)

/Christian

Bertel Lund Hansen (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-06-04 22:26

Christian skrev:

>>Ja, og det er jo også ganske logisk. Det er solbrunhedspigment
>>der giver dem farven.

> Så hvis man opfostrer en neger indendørs forbliver han hvid?

Ja, hvis du sætter lystætte skodder for alle vinduerne.

Og negre (og andre sorte) kan i øvrigt godt blive solbrændte. Det
har jeg selv set - en elev der skubbede sit armbåndur væk og
viste mig at hun var 'lys' indenunder.

> Jeg har set en negerbaby ca. 14 dage gammel. Den var dejlig
>chokoladefarvet (og noget så kær)

Ja, det kan jeg forestille mig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Larsen (22-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 22-06-04 10:42

"Christian" <christian@fabel.dk.nospam> skrev i en meddelelse news:gejed09ooi0jogr3g4s75v93kgq8fvm05u@4ax.com...
>
> Jeg har set en negerbaby ca. 14 dage gammel. Den var dejlig
> chokoladefarvet (og noget så kær)
>
Let bitter antager jeg.
Evolutionen har for at undgå at overflødig biomasse straks
bliver omsat, givet avlsdyrene en "kærhedsfølelse" som
virker hæmmende på fourageringsimpulsen, og typisk
udløses af et billede af ubehjælpsomhed og for stort hoved.

Mvh
Martin



webhiker (22-06-2004)
Kommentar
Fra : webhiker


Dato : 22-06-04 14:15

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in
news:8nj8d0dauljpi0jutkqniq06uggmk45ecq@news.stofanet.dk:

> Mendoza skrev:
>
>>> Hvorfor er lemmet så stadig sort?
>
>>Er det det?
>
> Ja. Det er kun håndfladerne og fodsålerne der er hvide.

Det var fordi de stod op af en væg med håndfladerne mod vægen da de
blev sprøjtemalet. !! 8)

> I øvrigt er de helt hvide ved fødslen.
>


kjaer (19-06-2004)
Kommentar
Fra : kjaer


Dato : 19-06-04 22:07


"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:40d34925$0$23872$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle venner. Den
> ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er blevet solbrændt,
> går farven væk. Den anden part, det modsatte.
> Hvad er rigtigt?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jonas Jalling
>
>
Da jeg var tre år brækkede jeg et ben midt på sommeren, hvor jeg var meget
solbrændt, og min mor har fortalt at hun kunne trække solbrændtheden af i
lange strimler da gibsen var fjernet.



Vidal (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 20-06-04 14:51

Jonas Jalling wrote:

> solbrændt,

Er der nogen, der kan huske, hvad det der stof, man bliver
bliver solbrændt af, hedder.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Rasmus Villemoes (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Villemoes


Dato : 20-06-04 14:48

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

> Jonas Jalling wrote:
>
>> solbrændt,
>
> Er der nogen, der kan huske, hvad det der stof, man bliver
> bliver solbrændt af, hedder.

Melanin.

--

Vidal (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 20-06-04 15:33

Rasmus Villemoes wrote:
> Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

>>Er der nogen, der kan huske, hvad det der stof, man bliver
>>bliver solbrændt af, hedder.

> Melanin.

Njah, tak for dit svar. Det stof, jeg tænkte på, fandt
jeg så selv ud af, er Melatonan.

http://www.epitan.com.au/IRM/content/melanotan.html

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

N. Foldager (20-06-2004)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 20-06-04 21:41

Vidal:

>>>Er der nogen, der kan huske, hvad det der stof, man bliver
>>>bliver solbrændt af, hedder.

>> Melanin.

>Njah, tak for dit svar. Det stof, jeg tænkte på, fandt
>jeg så selv ud af, er Melatonan.
>
>http://www.epitan.com.au/IRM/content/melanotan.html

På dansk hedder det melatonin eller melanocyt stimulerende hormon
(MSH).

Det navn, du har fundet, er et kommercielt navn for et et eller andet
melatonin-lignende stof.

Venlig hilsen

Niels Foldager

N. Foldager (20-06-2004)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 20-06-04 22:02

Jonas Jalling:

>Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle venner. Den
>ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er blevet solbrændt,
>går farven væk. Den anden part, det modsatte.
>Hvad er rigtigt?

Der er lidt rigtigt i begge påstande, alt efter situationen: om der er
tale om akut solbrændthed eller længerevarende udsættelse for UV-lys.

-----------------

Solbrændthed opstår ved dannelse af det sorte farvestof melanin i
specielle celler (melanocytter). Disse ligger i bunden af hudens
øverste cellelag: overhuden (epidermis).

Cellerne i overhuden dannes i bundlaget og forskydes efterhånden opad
mod overfladen. Her dør de under en gradvis omdannelse til hudens
hornlag for siden at afstødes ved f.eks. skældannelse eller slid.

Hvis man får en "akut" solbrændthed med tilhørende afskalning, vil
solbrændtheden sidde i bunden af overhuden, mens afskalningen sker fra
hornlaget (hvis der ikke er tale om regulær 2. gradsforbænding).
Derfor ser man som regel en nydelig solbrændthed efter at den akutte
afskalning er afsluttet.

At mange tror, man samtidigt mister solbrændthed i den situation,
skyldes sikkert, at en underliggende hudrødme, som skyldes udvidede
kapillærblodårer i huden (et andet tegn på 1. grad forbrændning)
plejer at aftage i samme periode som afskalningen finder sted.

Aftagende 1. gradsforbrænding er sikkert også grundlaget for den gamle
påstand, at hurtigt opnået solbrændthed forsvinder hurtigt. men det er
altså ikke solbrændthed i melaninfarvestof-forstand.

-------------------

Hvis man har været udsat for UV-lys gennem længere tid, så vil de
melaninholdige celler efterhånden være fulgt med op gennem overhuden,
og vil også indgå blandt de døde celler i hornlaget. I det tilfælde
vil man selvfølgelig miste melanin, hvis hornlaget skaller eller
slides af.

Bo Warmings historie med gibsen belyser dette: armen havde ikke fået
sol i lang tid, så der var ikke længere melanin i de nedre dele af
overhuden. Al melaninen (og evt. møg) lå i hornlaget, som mere eller
mindre opløst af sved kunne skalle af, da gibsen blev fjernet.

Venlig hilsen

Niels Foldager



Allan (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 20-06-04 22:22


"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:40d34925$0$23872$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har lige haft en lille diskussion over middagen med nogle venner. Den
> ene part mener, at når huden skaller af, efter at man er blevet solbrændt,
> går farven væk. Den anden part, det modsatte.
> Hvad er rigtigt?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jonas Jalling
>
>

Dit spørsmål fik mig til at tænke på et nyt.

Kan man blive solskoldet der hvor man er tatoveret. ?

Vh Allan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste