Forslag til dist og/eller mailserver
Fra : Flare

Dato : 17-06-04 20:42

Hejsa.

Jeg skal have sat en linuxbox op. Den primære opgave er at den skal stå som
en mailserver. Kravet er at der skal være IMAP4 og webinterface.

Er der nogen der (ideelt set) kender en dist med en færdigopsat mailserver?
Hvis ikke. hvilken en bør jeg vælge hvis det skal være så let som muligt,
dog med de to krav ovenover?

Jeg kan umiddelbart ikke overskue at jeg selv skal til at sætte en SQL
server op lave tabbeller, sætte en apache server op osv osv osv.

Mvh
Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 20:56

"Flare" <none@at.all> wrote:

>Jeg skal have sat en linuxbox op. Den primære opgave er at den skal stå som
>en mailserver. Kravet er at der skal være IMAP4 og webinterface.

Det kan alle linux distributioner klare

Find een i din omgangskreds der roder med linux og vælge samme distribution som ham, så ved du hvor du skal hente hjælp

>Er der nogen der (ideelt set) kender en dist med en færdigopsat mailserver?
>Hvis ikke. hvilken en bør jeg vælge hvis det skal være så let som muligt,
>dog med de to krav ovenover?

Mail servere er generelt ikke helt enkle at arbejde med - det er en af de væsentlige årsager til den store mængde spam vi alle
plages med.

Hvor mange brugere skal serveren betjene og i hvilken sammenhæng ??

<mlr>

Fra : Flare

Dato : 17-06-04 21:22

> Hvor mange brugere skal serveren betjene og i hvilken sammenhæng ??

2-3 stk. Så skallering er fløjtende ligegyldig. Jeg har kigget lidt på
curier http://courier.sourceforge.net/install.html som angiveligt skulle
være rimlig overkomelig. Men for mig ser det ud som et 14 dages projekt hvis
man medregner de problemer der jo helt sikkert vil komme. Så jeg gad godt
der var en dist med en præinstalleret mailserver hvor jeg bare skulle plugge
domæne og brugere ind. Men det er måske utopi?

Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-06-04 22:08

"Flare" <none@at.all> wrote:

>2-3 stk. Så skallering er fløjtende ligegyldig. Jeg har kigget lidt på
>curier http://courier.sourceforge.net/install.html som angiveligt skulle
>være rimlig overkomelig.

Tja, jeg ville nok kaste mig over en af de større distributioner - Fedora Core 2 kan stærkt anbefales.

http://fedora.redhat.com

Afhængigt af din baggrundsviden om operativsystemer / Unix / Linux behøver det ikke tage langt tid at opsætte serveren.

Med Webmin til administration og SendMail / Dovecot til posten burde du hurtigt være oppe at køre...

Senere når brugerne begynder at stille krav kan du så lægge Apacher, Samba, Ftp og andre sjove ting på.

<mlr>

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 17-06-04 22:14

e-smith . www.e-smith.org

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-06-04 23:57

Flare wrote:

> Jeg kan umiddelbart ikke overskue at jeg selv skal til at sætte en SQL
> server op lave tabbeller, sætte en apache server op osv osv osv.

Nysgerrig.... hvad skal SQL-serveren bruges til?
Det er et mindretal af IMAP-servere, der bruger en SQL-server som backend.

Peter

Fra : Flare

Dato : 18-06-04 08:31

> Nysgerrig.... hvad skal SQL-serveren bruges til?
> Det er et mindretal af IMAP-servere, der bruger en SQL-server som backend.

Rigtig mange guide benytter en sql se fx:
http://www.debianguiden.dk/dists/stable/html/courier-mail-server.html

Der benyttes en mysql db.

Anders

Fra : SonnyBoy

Dato : 18-06-04 09:22

On Fri, 18 Jun 2004 09:31:25 +0200, "Flare" <none@at.all> wrote:

>Rigtig mange guide benytter en sql se fx:
>http://www.debianguiden.dk/dists/stable/html/courier-mail-server.html
>
>Der benyttes en mysql db.

Det virker som noget at et overkill til en postserver med 2-3 konti

<mlr>

Fra : Flare

Dato : 18-06-04 10:27

> Det virker som noget at et overkill til en postserver med 2-3 konti

Ja det må du sgu nok sige. Men hvad er alternativet når jeg vil have
webinterface + IMAP?

Anders

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-06-04 10:53

Flare wrote:

> Ja det må du sgu nok sige. Men hvad er alternativet når jeg vil have
> webinterface + IMAP?

Tja, jeg er ved at sætte en box op med SUSE, Postfix, apache,
Openwebmail, imaps+pop3s, amavis-new(+f-secure) og spamassassin, der
skal overtage fra min gamle 200 MHz med Redhat 7.1
På et tidspunkt kommer der nok også en mySQL på, men det er fordi jeg
skal bruge en database til nogle websider.

Ud over at apache-opsætningen driller går det meget godt. Jeg ville godt
kører Openwebmail over en ssl, men det er lige som om apache ikke gør
det den bliver bedt om, dvs. inkludere en seperat ssl conf-fil i
httpd.conf. Jeg fandt en der har oplevet det samme, men fandt ikke nogen
smart løsning. Det ender nok med at jeg "merger" de to config-filer
selvom det ikke er den anbefalede måde.

- Lars

Fra : SonnyBoy

Dato : 18-06-04 14:00

On Fri, 18 Jun 2004 11:26:54 +0200, "Flare" <none@at.all> wrote:

>Ja det må du sgu nok sige. Men hvad er alternativet når jeg vil have
>webinterface + IMAP?

Webmin til webbaseret administration.

Sendmail + Dovecot (IMAP) + SquirrelMail (webmail)

Alt ligger i Fedora.

<mlr>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-06-04 13:03

Flare wrote:

> Rigtig mange guide benytter en sql se fx:
> http://www.debianguiden.dk/dists/stable/html/courier-mail-server.html
>
> Der benyttes en mysql db.

Ja... til at gemme bruger-data i og authentikere imod. Det er blot en af
mange muligheder. En anden er bare at bruge PAM og dermed de alm.
unix-brugere. Du kan få mange server-programmer til at slå brugere op i
SQL-databaser. F.eks. Apache. Men det er absolut ikke et krav og det
virker som overkill for en hjemme-server.

Peter

PS: Jeg kører Courier - uden MySQL.