beskatning af obligationer
Fra : Pinga

Dato : 17-06-04 10:07

Jeg har fået investeret en smule i obligationer (investeringsforening) -
men hvad skal jeg betale i skat for de afkast som jeg får ud af det? er det
bare almindelig skat eller???

Ved godt jeg kan snakke med banken om det, men jeg har vist fået brugt en
del af deres tid på det sidste :)

--Pinga--

Fra : Dennis

Dato : 18-06-04 08:21

> Ved godt jeg kan snakke med banken om det, men jeg har vist fået brugt en
> del af deres tid på det sidste :)

Du kan sku bare bruge min tid også.. Har ikke brugt dem i ALT for mange
år...

Hehe.. Det var da et tilbud..
Sorry

Mvh Dennis

Fra : Brian

Dato : 19-06-04 07:31

Hejsa

Investeringsforeningen har garanteret både en hjemmeside og et medlemsblad,
der viser lidt mere om skatten.

Det foregår _typisk_ ved at foreningen udlover et udbytte, hvor ca. en
tredjedel er skattefri og resten beskattes som kapitalindkomst. Alt bliver
opgivet direkte til skattevæsnet, så du skal ikke selv gøre noget (andet end
gemme dine købs- og salgsordrer).

Mvh
Brian

---

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 20-06-04 18:10

Jeg syntes ikke du har fået et helt entydigt svar af gruppen....derfor
forsøger jeg

Investeringsforening med danske obligationer der giver løbende udbytte:
Den den af udbyttet der kommer fra renter, beskattes som kapitalindkomst
(det vil sige hvor du ellers får beskattet renter), og det der kommer fra
kursgevinster som foreningen har hjemtaget (udtrækninger og handel) er
skattefri. Dette oplyser banken for dig, men....Når du sælger er
kursgevinsten skattepligtig, som anden kapitalindkomst, og tabet er ikke
fradrags- eller modregningsberettiget. Dette skal du selv opgive til
skattevæsnet.

Investeringsforening med udenlandske obligationer der giver løbende udbytte:
Hele udbyttet (dvs både renter, og kursgevinster) beskattes som
kapitalindkomst (det vil sige hvor du ellers får beskattet renter). Dette
oplyser banken for dig, men....Når du sælger er kursgevinsten skattepligtig,
som anden kapitalindkomst, og tabet er fradragsberettiget, som anden
kapitalindkomst. Dette skal du selv opgive til skattevæsnet, og du kan
derfor i perioder udskyde skatten ved at have negativ anden kapitalindkomst.

Investeringsforening med obligationer der ikke betaler udbytte:
Disse beskattes som aktier, da man forsøger at omgå det at man skal betale
skat af renter. Dette er genialt for dem der har gamle aktietab, som kan
bruge dette til modregning, og derfor ikke kommer til at betale skat af
renter overhovedet.

Håber dette besvarer dit spørgsmål.

mvh
Brian