Fjollede farver, Debian på gl. PC
Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 17-06-04 07:43

For at hjælpe en i familien hvis PC (Pentium 166 MHz/Cirrus skærmkort,
win 98) gik død med virus har jeg installeret Debian woody.

Maskinen er oppe at køre, og OpenOffice 1.1.1, Mozilla 1.6
(backported) m.m. er installeret.

Problemet er at jeg kun kan få 8 bit farver hvis jeg vil have
opløsning 800x600, og det ser ikke godt ud. Slet ikke når Mozilla og
andre programmer kæmper om farvepaletten. Skærmkortet har
tilsyneladende 1 MB RAM.

Nogen der har et hint? Efter min hovedregning burde der kunne blive 16
bit farvedybde, men måske skærmkortet også skal bruge RAM til noget
household?

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 17-06-04 08:32

In <87llimr8fu.fsf@mail.tele_.dk> mdc@mail.tele_.dk (Mogens Dybæk Christensen) writes:

> [...]
>win 98) gik død med virus har jeg installeret Debian woody.

>Maskinen er oppe at køre, og OpenOffice 1.1.1, Mozilla 1.6

Hvor meget ram har maskinen ? Er den ikke meget langsom ?
OpenOffice+Mozilla+KDE/GNOME tager en masse ram og CPU-kraft.
En del mere end win98.

/Martin

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-06-04 09:23

Mogens Dybæk Christensen wrote:
> [...]
> opløsning 800x600, og det ser ikke godt ud. Slet ikke når Mozilla og
> andre programmer kæmper om farvepaletten. Skærmkortet har

Av... for en gammel svend. Jeg tvivler på at du får den til at køre
Woody/OOo/Mozilla uden at brugerne vil syntes Win98 så bedre ud og uden
at opgradere den (f.eks. et større skærmkort).

Peter

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 17-06-04 19:53

Ja, jeg overvejer at foreslå ham et billigt skærmkort, og mere RAM har
vi også talt om. Den har 64 MB, så en 128 MB klods ville nok hjælpe.

Men faktisk kan man fint sidde og skrive i OpenOffice når først den er
swappet på plads, hvilket er det primære behov.. Men det tager
lidt tid at komme dertil.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-06-04 20:07

> [...]

> Men faktisk kan man fint sidde og skrive i OpenOffice når først den er
> swappet på plads, hvilket er det primære behov.. Men det tager

64 mb burde være nok, hvis du sætter den fornuftigt op. Find et godt
grafikkort, f.eks. en Matrox Milennium eller sådan noget, det vil gøre mere
ved hastigheden.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]