Dial-in Remote Access Server problem(Win98~
Fra : Arne Fredberg

Dato : 04-05-01 20:15

Hej gruppe..,

Jeg er den (normalt) lykkelige ejer af en D-Link DI206 ISDN router(Firmware
Ver. 1.85), som jeg hidtil har brugt til Internet access til mit
velfungerende mikro-LAN(Protokol: TCP/IP) som består af laptop(AMD 450) og
desktop (P-II/, 440BX chipset) via router's built-in hub. Ressourcer deles
på begge maskiner/begge veje.

Begge PC'er kører Win98 SE. Intet dedikeret server eller remote control
software anvendes, samme LAN domænenavn på begge.

Jeg har nu samtidig med Internet access forsøgt at sætte routeren op til
dial-in remote access til min desktop som "server", som beskrevet nedenfor.

Dial-in sker fra laptop vha. "Netværk via Modem" med ISDN TA(Lasat Unique
1280i / Zyxel OmniNet Plus) via serielport.

Protokol: RFC 1662 (Én B-kanal/64 kbit/s)

Netværk-via-modem setup:

Egenskaber
Generelt
OmrådeNr. blank
TelefonNr xxxxxxxxx
Landekode DK 45
Brug Område Nr og Opkaldsegenskaber Ja
Etabler Forbindelse vha. "ISDN TA navn"
Servertyper
Opkaldsservertype PPP,Win98,Win98NT,Internet
Indspil logfil Ja
TCP/IP Ja
TCP/IP Indstillinger
Servertildelt IP-adresse "Radiobutton: on"
Servertildelte navneserveradresser "Radiobutton: on"

Firewall på server har været de-aktiveret under dial-in forsøg.

Test Resultat:
Ingen problemer med at få forbindelse og "logge på" router.

Ping af routers IP-adresse på LAN-interface og desktop'ens
IP-adresse(tilknyttet netkortet) fungerer, men der kan ikke opnås adgang til
delte ressourcer på server. Ping af servertildelt IP-adresse på laptop
fungerer også.

Angivelse af server IP-adresse vha. "Start" -> "Søg efter" -> "Computer"
(Server LAN-navn/netkort IP-adresse) er resultatløs. Ved klik på "andre
computere" fås fejl: "Der er ikke adgang til netværket".

Routerleverandør har været kontaktet, opsætning præsenteret og checket, samt
hævder at have erfaring fra lignende set-up på denne type router/WIN98SE,der
virker uden dedikeret server software.

Er problemet mon alligevel at sådant kræves, hvis man vil køre Win98?

Hvis nogle i gruppen har erfaringer med, eller input til ovenstående
problems løsning, modtages sådanne med kyshånd.

PS
Jeg er bekendt med funktionen "Opkaldsserver" i Win98-SE, men vil helst
bruge router->netkort løsningen som skitseret ovenfor, pga. Wake-on-LAN
support. Opkaldsserver kræver modem/opkaldskort interface og "Power up on
modem act"(BIOS), virker kun med analogt modem, ikke med ISDN TA. Jeg har
ikke testet om "opkaldsserver" set-up'et kan bringes til at fungere på min
applikation.

Mvh,
Arne Fredberg
pvdf@nospamworldonline.dk
"Kik på skærmen, der står uvurderlige oplysninger"

Fra : Jens

Dato : 04-05-01 23:56

"Arne Fredberg" <pvdf@nospamworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Arne Fredberg
> pvdf@nospamworldonline.dk
> "Kik på skærmen, der står uvurderlige oplysninger"

Umiddelbart vil jeg tro at de problem har noget at gøre med at du mangler en
form for navneopløsning. Hvis dine PC'ere på netværket har faste
IP-adresser, så opret en HOSTS (C:\Windows\HOSTS) fil på dine PC'ere (incl.
laptop), hvori du angiver computernavn og IP-adresse. Sørg for at
arbejdsgruppe navnet er det samme på alle PC'ere.

Jens

Fra : Arne Fredberg

Dato : 05-05-01 09:42

> [...]

> laptop), hvori du angiver computernavn og IP-adresse. Sørg for at
> arbejdsgruppe navnet er det samme på alle PC'ere.

Tak for tippet..,

Det bliver straks afprøvet.

Fra : Arne Fredberg

Dato : 06-05-01 14:30

> [...]

laptop), hvori du angiver computernavn og IP-adresse. Sørg for at
arbejdsgruppe navnet er det samme på alle PC'ere.

Tak for input, men desværre kan jeg stadig ikke få adgang til filer/printer
på server ved dial-in.

Der er oprettet en fil (hosts.txt) i folderen C:\windows, indeholdende
henholdsvis servers og laptops navn på LAN samt logisk fast IP-adresse
tilknyttet netkort(ikke MAC adresse), på henholdsvis server og laptop.

Begge har altid haft samme arbejdsgruppenavn, da de har kørt på LAN i lang
tid.

Der køres med deling på share-niveau med adgangskode både på server og
laptop af hensyn til beskyttelse, når der surfes på Internettet via
routeren.

Brugernavn angivet i netværk-via-modem på laptop er det samme som laptops
navn på LAN, adgangskoden er tilfældig.

Da der ikke anvendes password til log-in på Windows-netværk under opstart er
adgangskoden vel uden betydning?

Er der evt. andre måder hvorpå man kan løse problemet med manglende
navneopløsning, hvis det altså er problemet?

Da jeg er ny i netværksverdenen, og bare har læst lidt hist og pist, håbes
der på forståelse med dumme spørgsmål fra en "rookie".

Mvh,

Arne
pvdf@nospamworldonline.dk

Fra : Jens

Dato : 06-05-01 22:34

> [...]
> henholdsvis servers og laptops navn på LAN samt logisk fast IP-adresse
> tilknyttet netkort(ikke MAC adresse), på henholdsvis server og laptop.

Filen skal hedde HOSTS ikke HOSTS.TXT og ligge i C:\Windows !!!

Jens

Fra : Arne Fredberg

Dato : 08-05-01 19:01

Jens <jjonsson@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:SqjJ6.10983$T22.954800@news010.worldonline.dk...

> Filen skal hedde HOSTS ikke HOSTS.TXT og ligge i C:\Windows !!!
>
> Jens

Efter at have fjernet extension fra filen "hosts" er dial-in testet igen med
nedslående resultat.

Den IP-adresse som dial-in klienten(laptop) får tildelt af routeren, er den
samme som er fast tildelt PCMCIA-netkortet i laptop, når den kører i fast
netværk med server, via routers hub-funktion.

Jeg bemærkede at jeg under dial-in ISDN-forbindelse ikke kunne ping'e router
og server med netkortet i, hvorimod det gik fint efter: afbryd ISDN
forb.->fjern netkort->genetabler ISDN forb.

Det bemærkedes også at det tog lang tid(25-30 sek) at finde laptops delte
ressourcer fra laptop når der søges med "søg"->"computer" på laptop-navn
eller tildelt IP-adresse. Åbning/navigering i delte foldere foregår også i
snegletempo. Det ville være forståeligt hvis dette var gældende ved
navigering på serveren, pga. passage gennem den sløve ISDN forbindelse.

Når der søges efter server opgives søgningen(timeout) efter kun 10-15 sek.
Er der mon nogen måde hvorpå man kunne sætte tiden op, hvis det måske var
løsningen?

Det er også observeret at routeren ikke kan kontaktes gennem dial-in
forbindelsen via TFTP, selvom routerens LAN-IP adresse svarer på ping. Der
bruges et HTML-baseret konfigurationsprogram, og det virker fortræffeligt
når laptop er direkte forbundet til router.

Ikke rigtigt noget progress, men flere spørgsmål. Kan man håbe på mere
tålmodighed derude..?

Mvh,

Arne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-05-01 08:13

On Tue, 8 May 2001 20:00:36 +0200, "Arne Fredberg"
<pvdf@hotmail.com> wrote:

> Efter at have fjernet extension fra filen "hosts" er dial-in testet igen med
> nedslående resultat.

Når det er Windows Networking, skal du bruge LMHOSTS, ikke HOSTS.

> Jeg bemærkede at jeg under dial-in ISDN-forbindelse ikke kunne ping'e router
> og server med netkortet i, hvorimod det gik fint efter: afbryd ISDN
> forb.->fjern netkort->genetabler ISDN forb.

Ja, det er naturligvis en forudsætning for at få det til at
virke, at du har basal IP-connectivity. Så hvis du ikke kan pinge
serveren, så er der naturligvis ingenting der virker.

Windows 9x opfører sig notorisk hjernedødt, når man har flere
netkort i samme netværk, også selvom det ene kort ikke er
forbundet.

Hvis du fx. har adressen 192.168.1.168/24 på netkortet og du også
tildeles en adresse i 192.168.1.0/24, når du ringer ind, så har
Windows to forbindelser til nettet 192.168.1.0 (det kan verifice-
res med 'route print' fra en kommandolinie). Og selvom netkortet
ikke er forbundet, så fatter Windows 9x ikke, at den skal bruge
dial-up forbindelsen.

-A

Fra : Arne Fredberg

Dato : 10-05-01 16:58

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1sqhftc3d2a4timt58at5s6dvj70rufl53@news.sunsite.dk...

> Når det er Windows Networking, skal du bruge LMHOSTS, ikke HOSTS.

OK, det prøver jeg så.

> Ja, det er naturligvis en forudsætning for at få det til at
> virke, at du har basal IP-connectivity. Så hvis du ikke kan pinge
> serveren, så er der naturligvis ingenting der virker.

Det forstås..

> Windows 9x opfører sig notorisk hjernedødt, når man har flere
> netkort i samme netværk, også selvom det ene kort ikke er
> forbundet.

Win9x kan altså ikke se forskel på det logiske såkaldte opkaldskort som
bruges ved dial-up-networking, og så det fysiske netkort!

> [...]
> res med 'route print' fra en kommandolinie). Og selvom netkortet
> ikke er forbundet, så fatter Windows 9x ikke, at den skal bruge

OK, jeg forstår pointen.

IP-adressen som tildeles dial-in klienten(laptop) fra routeren, er godt nok
nøjagtig den samme som adressen fast tildelt netkort i laptop. Jeg tænkte at
det måske var smart, men det virkede i hvert fald ikke...

Ææhm..., hvad betyder "/24"?

Jeg prøver at tilrette en LMHOSTS-fil efter skabelonen LMHOSTS.sam og tester
igen.

Tak for tålmodigheden..

Arne

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-05-01 23:30

On Thu, 10 May 2001 17:57:52 +0200, "Arne Fredberg"
<pvdf@hotmail.com> wrote:

> Ææhm..., hvad betyder "/24"?

En subnet-maske på 24 bit, dvs. 255.255.255.0.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Fredberg

Dato : 11-05-01 19:00

> [...]
> res med 'route print' fra en kommandolinie). Og selvom netkortet
> ikke er forbundet, så fatter Windows 9x ikke, at den skal bruge

Hejsa,

Efter at have indført filen LMHOSTS kører det bare på den store klinge!

Hermed en stor tak til de vidende og tålmodige folk i gruppen.

)) Arne