/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
editor med syntax farve af kode
Fra : Michael


Dato : 16-06-04 22:45

findes der andet end emacs der kan farve sourcekoder?

emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..

koder normalt i nano, men efterhånden som mine små¨programmer vokser, har
jeg behov for noget mere avanceret.. dog uden at være overdrevet umuligt.


Nogen idéer?

--
Mvh
Michael



 
 
Thomas S. Iversen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 16-06-04 23:08

On 2004-06-16, Michael <maskinen2000@hotmail.com> wrote:
> findes der andet end emacs der kan farve sourcekoder?

jed

vi kan vist i nyere udgaver. <flamesuit>Men du er bedre stillet ved at
lære emacs frem for vi!</flamesuit> (Det var en joke folkens)

> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..

Synd. Det er ellers et godt "miljø" at udvikle i.

Thomas

Peter Jensen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 16-06-04 23:59

Thomas S. Iversen wrote:

>> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..
>
> Synd. Det er ellers et godt "miljø" at udvikle i.

Ja, Emacs er et udemærket operativsystem, men det mangler en god editor!

--
PeKaJe

One of the first things schoolchildren in Texas learn is how to
compose a simple declarative sentence without the word "shit" in it.

Christian Iversen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Iversen


Dato : 17-06-04 07:12

Peter Jensen wrote:

> Thomas S. Iversen wrote:
>
>>> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..
>>
>> Synd. Det er ellers et godt "miljø" at udvikle i.
>
> Ja, Emacs er et udemærket operativsystem, men det mangler en god editor!

yeah, yeah... vim mangler også en god editor ;)

--
M.V.H
Christian Iversen

Peter Mogensen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 17-06-04 11:00

Peter Jensen wrote:
> Ja, Emacs er et udemærket operativsystem, men det mangler en god editor!

Hvad mener du... det har da
M-x viper-mode

Peter

Christoffer Olsen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Christoffer Olsen


Dato : 17-06-04 07:01

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> > emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..
>
> Synd. Det er ellers et godt "miljø" at udvikle i.

Enig.

Jeg har forresten kigget lidt på Xrefactory til code-completion, og
det ser umidelbart helt vildt godt ud, noget der har erfaringer med
det i praksis.

.... Eller evt. kender nogle <host> gratis alternativer der er lige så
gode. :)

--
Mvh Christoffer

Peter Makholm (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-06-04 23:14

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> findes der andet end emacs der kan farve sourcekoder?
>
> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..

vim. Ikke at det er et mindre projekt at lære effektivt, men jeg mener
man gør sig selv en tjeneste ved enten at lære emacs eller vim---om
ikke andet så for ikke at føle sig udenfor når der bliver holdt editor
shoot outs.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a
http://hacking.dk | bug in GNU Mach whereby hitting a key during the
| boot process causes the kernel to panic
| -- GNU Hurd Installation Guide

Thomas S. Iversen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 16-06-04 23:27

On 2004-06-16, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
>> findes der andet end emacs der kan farve sourcekoder?
>>
>> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..
>
> vim. Ikke at det er et mindre projekt at lære effektivt, men jeg mener
> man gør sig selv en tjeneste ved enten at lære emacs eller vim---om
> ikke andet så for ikke at føle sig udenfor når der bliver holdt editor
> shoot outs.

Det bør være et både-og og ikke et enten-eller. The right tool for the job.


Thomas

Peter Makholm (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-06-04 23:45

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> >> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..
> >
> > vim. Ikke at det er et mindre projekt at lære effektivt, men jeg mener

> Det bør være et både-og og ikke et enten-eller. The right tool for the job.
>

Hey, man får kun lov at være med på et hold.

Tidligere brugte jeg Emacs til stort set alt. Nu bruger jeg stort set
kun Emacs til at læse mail og news (og overvejer seriøst
viper-mode). Til mindre fedterrier bruger jeg en tilfældig vi og til
større ting vim.

Jeg mener at det er rart at kunne bruge begge dele i et nødstilfælde,
men jeg mener det er lidt spild at skulle mestre begge dele. Før jeg
begyndte at bruge vi brugte jeg Emacs til store ting og 'noget med
emacs key-bindings' til mindre ting.

Perioden hvor jeg både brugt emacs og vi til samme slags opgaver var
besværlig. Jeg kom hele tiden til at bruge den anden editors
tastetryk.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying
http://hacking.dk | DOS?

Thomas S. Iversen (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 16-06-04 23:52

On 2004-06-16, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Hey, man får kun lov at være med på et hold.

*GRIN*

> Tidligere brugte jeg Emacs til stort set alt. Nu bruger jeg stort set
> kun Emacs til at læse mail og news (og overvejer seriøst
> viper-mode). Til mindre fedterrier bruger jeg en tilfældig vi og til
> større ting vim.

Ja vi(m) har den fordel at den findes over alt. Emacs har fordelen af at
være the best kitchen sink and then some der findes.

> Jeg mener at det er rart at kunne bruge begge dele i et nødstilfælde,
> men jeg mener det er lidt spild at skulle mestre begge dele. Før jeg

Enig. Jeg mestrer emacs og kan bruge vi hvis der ikke findes andet.
At lave store ting i vi bliver aldrig min kop the. vim måske, men nu
har jeg brugt emacs i så mange år at jeg ikke orker at bruge tid på at
skifte, så hellere lave noget andet, læse en bog, pleje parforholdet eller
lign

Mens vi er i samme boldgade: Brug 100 timer af livet på at lære 10 finger
systemet. Tag kampen en gang for alle og glæd dig resten af dit liv over at
du kan taste hurtigt og sikkert!

Thomas

Ivar Madsen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 17-06-04 06:18

Michael skrev:

> findes der andet end emacs der kan farve sourcekoder?
> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..
> koder normalt i nano, men efterhånden som mine små¨programmer vokser, har
> jeg behov for noget mere avanceret.. dog uden at være overdrevet umuligt.
>
> Nogen idéer?

mc dvs. mcedit


--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant
opdateret, dette er fixet, båndbredebegrænsningen er desvære fjernet igen.

Jacob Bunk Nielsen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 17-06-04 09:45

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> findes der andet end emacs der kan farve sourcekoder?

Ja. Kig fx på Kate (KDE's editor). Den lader til at være hvad de unge
vil have i dag.

Selv er jeg overbevist Emacs-tilhænger

--
Jacob - www.bunk.cc
The world is coming to an end. Please log off.

Peter Mogensen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 17-06-04 11:05

Michael wrote:
> emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..

Hvorfor er det et livstidsprojekt?
Jeg mener... det tager jo ikke lang tid at lave en lille liste over det
som du kan i nano og lære hvad det hedder i Emacs. Der er ingen der
siger man behøves at lære _hele_ Emacs for at bruge den. Resten er bare
potentiale.

Peter

Thomas Rasmussen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 17-06-04 14:59

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Sikkert rigtigt.. Men bare at få color syntaxing til at virke, er vist så
> vidt jeg husker noget med en masse config filer. (hvilket jeg ikke normalt
> har noget imod.. men jeg snakker om en basal teksteditor)

Nu er det ikke bare en 'basal teksteditor' den kan meget andet også
direkte relateret til editering af tekst.

Men dens configurationsinterface er faktisk ok. Prøv at gå op i Help
menuen, der mener jeg det ligger under customization, ellers kan du
lave en M-x customize

Deri kan du også slå font-lock-mode til permanent (kan gøres
midlertidigt via M-x font-lock-mode)

/Thomas



Michael (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 17-06-04 14:57

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
news:a1eAc.797$Oc3.780@news.get2net.dk...
> Michael wrote:
> > emacs er et livtidsprojekt at kaste sig over.. orker ikke..
>
> Hvorfor er det et livstidsprojekt?
> Jeg mener... det tager jo ikke lang tid at lave en lille liste over det
> som du kan i nano og lære hvad det hedder i Emacs. Der er ingen der
> siger man behøves at lære _hele_ Emacs for at bruge den. Resten er bare
> potentiale.
> Peter

Sikkert rigtigt.. Men bare at få color syntaxing til at virke, er vist så
vidt jeg husker noget med en masse config filer. (hvilket jeg ikke normalt
har noget imod.. men jeg snakker om en basal teksteditor)

--
Mvh
Michael



Adam Sjøgren (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 17-06-04 15:11

On Thu, 17 Jun 2004 15:57:18 +0200, Michael wrote:

>> Der er ingen der siger man behøves at lære _hele_ Emacs for at
>> bruge den. Resten er bare potentiale.

> Sikkert rigtigt.. Men bare at få color syntaxing til at virke, er
> vist så vidt jeg husker noget med en masse config filer. (hvilket
> jeg ikke normalt har noget imod.. men jeg snakker om en basal
> teksteditor)

I XEmacs det er nu bare at vælge "Options/Syntax Highligthing/In this
buffer", at slå det til.

(I samme menu, er "Automatic" valgt per default, som slår det til i
nogle modes hvor man ofte gerne vil have det; CPerl mode, C mode og
sikker en del andre).

Det gør naturligvis hverken (X)Emacs mindre, eller hurtigere at sætte
sig ind i generelt, men i dette tilfælde findes der altså en "nem"
menu at finde det i.


Mvh.

--
"Watch it man, there's a beverage here" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Preben (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 17-06-04 15:37

>>Sikkert rigtigt.. Men bare at få color syntaxing til at virke, er
>>vist så vidt jeg husker noget med en masse config filer. (hvilket
>>jeg ikke normalt har noget imod.. men jeg snakker om en basal
>>teksteditor)
>
>
> I XEmacs det er nu bare at vælge "Options/Syntax Highligthing/In this
> buffer", at slå det til.
>
> (I samme menu, er "Automatic" valgt per default, som slår det til i
> nogle modes hvor man ofte gerne vil have det; CPerl mode, C mode og
> sikker en del andre).
>
> Det gør naturligvis hverken (X)Emacs mindre, eller hurtigere at sætte
> sig ind i generelt, men i dette tilfælde findes der altså en "nem"
> menu at finde det i.

I Emacs: Options -> Syntax Highlighting
Gemme settings: Options -> Save Options

Jeg er heller ikke god til alle de shortcuts, men jeg husker nu nogle
alligevel.

F.eks. har jeg endnu aldrig fundet ud af hvordan man laver en kill på en
markeret tekstdel, så jeg klipper bare med Ctrl+w - anybody?

Ja, jeg lærer lidt ad gangen. Men man finder hurtigt ud af - selv efter
kun 10 timers brug at emacs er sejt nok. Og i lang tid vil man nok leve
med de simple ting og blot være glad for at vide, at om 10 år kan man
endnu mere emacs og mestre det

Thomas S. Iversen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 17-06-04 17:28

On 2004-06-17, Preben <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> wrote:

> Ja, jeg lærer lidt ad gangen. Men man finder hurtigt ud af - selv efter
> kun 10 timers brug at emacs er sejt nok. Og i lang tid vil man nok leve
> med de simple ting og blot være glad for at vide, at om 10 år kan man
> endnu mere emacs og mestre det

Jeg er f.eks. helt pjattet med dens rektangulaere klip og indsaet. Godt hvis
man vil holde orden i sine tabeller naar man programmerer.

Thomas

Preben (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 17-06-04 20:54

>>Ja, jeg lærer lidt ad gangen. Men man finder hurtigt ud af - selv efter
>>kun 10 timers brug at emacs er sejt nok. Og i lang tid vil man nok leve
>>med de simple ting og blot være glad for at vide, at om 10 år kan man
>>endnu mere emacs og mestre det
>
>
> Jeg er f.eks. helt pjattet med dens rektangulaere klip og indsaet. Godt hvis
> man vil holde orden i sine tabeller naar man programmerer.

Okay, den kender jeg ikke - hvordan gør man det...

I Word (trods jeg ikke har brugt det program i årevis) holder man jo alt
nede imens man markerer, men det flytter jo bare vinduet i X.

Det har jeg godt kunnet bruge utrolig mange gange. Man fyrer jo en del
tabeller ind i LaTeX engang imellem.


Mvh / Preben Holm

Thomas S. Iversen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 17-06-04 21:05

On 2004-06-17, Preben <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> wrote:

>> Jeg er f.eks. helt pjattet med dens rektangulaere klip og indsaet. Godt hvis
>> man vil holde orden i sine tabeller naar man programmerer.
>
> Okay, den kender jeg ikke - hvordan gør man det...

ctrl-space for at sætte det ene hjørne.
Flyt cursoren til det andet hjørne i rektanglet

ctrl-x r k for kill rektangle
ctrl-x r y for yank rektangle

Thomas

Peter Mogensen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 17-06-04 15:46

Preben wrote:
> F.eks. har jeg endnu aldrig fundet ud af hvordan man laver en kill på en
> markeret tekstdel, så jeg klipper bare med Ctrl+w - anybody?

C-h k C-w:
C-w runs the command kill-region

Var det ikke lige præcis det du ville?

Peter

Preben (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 17-06-04 17:11

Peter Mogensen wrote:
> Preben wrote:
>
>> F.eks. har jeg endnu aldrig fundet ud af hvordan man laver en kill på
>> en markeret tekstdel, så jeg klipper bare med Ctrl+w - anybody?
>
>
> C-h k C-w:
> C-w runs the command kill-region
>
> Var det ikke lige præcis det du ville?

Okay, sorry - dårlig formulering... Jeg ønsker det ikke skal smides i
min kill-ring.

btw. kan man få fat i det forrige man har "dræbt"?

Thomas S. Iversen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 17-06-04 17:29

On 2004-06-17, Preben <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> wrote:

> btw. kan man få fat i det forrige man har "dræbt"?

Du kan vel i princippet bare koere undo indtil du har det,
ctrl-shift-underscore


Adam Sjøgren (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 17-06-04 16:04

On Thu, 17 Jun 2004 16:36:31 +0200, Preben wrote:

> F.eks. har jeg endnu aldrig fundet ud af hvordan man laver en kill
> på en markeret tekstdel, så jeg klipper bare med Ctrl+w - anybody?

Det kan være en fordel at gå tutorial'en igennem igen nogle uger efter
man gjorde det første gang.

,----[ C-h k M-w ]
| M-w runs `kill-ring-save'
|
| `kill-ring-save' is an interactive compiled Lisp function
| -- loaded from "/usr/lib/xemacs-21.4.15/lisp/simple.elc"
| (kill-ring-save START END)
|
| Documentation:
| Save the region as if killed, but don't kill it.
| This command is similar to `copy-region-as-kill', except that it gives
| visual feedback indicating the extent of the region being copied.
`----

,----[ C-h k C-w ]
| C-w runs `kill-region'
|
| `kill-region' is an interactive compiled Lisp function
| -- loaded from "/usr/lib/xemacs-21.4.15/lisp/simple.elc"
| (kill-region START END &optional VERBOSE)
|
| Documentation:
| Kill between point and mark.
| The text is deleted but saved in the kill ring.
| The command C-y can retrieve it from there.
| (If you want to kill and then yank immediately, use M-x copy-region-as-kill.)
|
| This is the primitive for programs to kill text (as opposed to deleting it).
| Supply two arguments, character numbers indicating the stretch of text
| to be killed.
| Any command that calls this function is a "kill command".
| If the previous command was also a kill command,
| the text killed this time appends to the text killed last time
| to make one entry in the kill ring.
`----


Mvh.

--
"Watch it man, there's a beverage here" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Arne Jørgensen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Arne Jørgensen


Dato : 17-06-04 17:29

Preben <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> writes:

> Peter Mogensen wrote:
>> Preben wrote:
>>
>>> F.eks. har jeg endnu aldrig fundet ud af hvordan man laver en kill
>>> på en markeret tekstdel, så jeg klipper bare med Ctrl+w - anybody?
>> C-h k C-w:
>> C-w runs the command kill-region
>> Var det ikke lige præcis det du ville?
>
> Okay, sorry - dårlig formulering... Jeg ønsker det ikke skal smides i
> min kill-ring.
>
> btw. kan man få fat i det forrige man har "dræbt"?

C-u 2 C-Y

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen
Gammel Kongevej 7, 1.th., 1610 København V
mobil: 21 65 01 13
e-post: arne@arnested.dk, <http://arnested.dk/>

Arne Jørgensen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Arne Jørgensen


Dato : 17-06-04 17:37

Preben <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> writes:

> Peter Mogensen wrote:
>> Preben wrote:
>>
>>> F.eks. har jeg endnu aldrig fundet ud af hvordan man laver en kill
>>> på en markeret tekstdel, så jeg klipper bare med Ctrl+w - anybody?
>> C-h k C-w:
>> C-w runs the command kill-region
>> Var det ikke lige præcis det du ville?
>
> Okay, sorry - dårlig formulering... Jeg ønsker det ikke skal smides i
> min kill-ring.
>
> btw. kan man få fat i det forrige man har "dræbt"?

C-u 2 C-y

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen
Gammel Kongevej 7, 1.th., 1610 København V
mobil: 21 65 01 13
e-post: arne@arnested.dk, <http://arnested.dk/>

Jacob Bunk Nielsen (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 17-06-04 17:44

Preben <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> writes:

> btw. kan man få fat i det forrige man har "dræbt"?

Ja, enten som Arne skriver med et præfiks, eller ved at sætte det
sidste ind med 'C-y', og derefter trykke 'M-y' et passende antal
gange.

--
Jacob - www.bunk.cc
You will soon forget this.

Henrik Farre (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Farre


Dato : 17-06-04 18:15

Den Wed, 16 Jun 2004 23:44:53 +0200. skrev Michael:

> koder normalt i nano, men efterhånden som mine små¨programmer vokser,
> har jeg behov for noget mere avanceret.. dog uden at være overdrevet
> umuligt.
>
>
> Nogen idéer?

nano kan godt syntax highlighte filer. tag et kig på /etc/nanorc

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.rockhopper.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste