Hvad er der ivejen med denne kode?
Fra : Izeqb

Dato : 25-12-00 17:11

procedure TFormVideo.FormClick(Sender: TObject);
begin
IF GemBaand.enabled THEN
DBGridIndhold.enabled := ('false');

end;

Jeg håber at i forstår hvad det er jeg vil med dette...
Men lad mig lige forklare;

Hvis knappen (GemBaand) er enabled så
skal det ikke være muligt at redigere i DBGridinhold som er et TDBGrid

Når knappen så bliver disabled, skal det så være muligt at redigere igen

// Hjalte

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 25-12-00 17:36

Just as I expected, "Izeqb" <izeqb@secret.dk> came up with this:

> DBGridIndhold.enabled := ('false');

Det er da noget vrøvl! Prøv at fjerne paranteser og anførselstegn! Du
kan ikke assigne en string-værdi til en boolean!

Niels (aka. niLLer)
--
e-mail: nmartin at iname dot com ICQ UIN: 50187323
http://xoasis.com/~niller/ - niLLer's pages (My programs, in English)

Fra : Izeqb

Dato : 25-12-00 18:06

> Det er da noget vrøvl! Prøv at fjerne paranteser og anførselstegn! Du
> kan ikke assigne en string-værdi til en boolean!

Jeg er ikke en haj endnu...

Nu har jeg så lavet koden lidt om;

procedure TFormVideo.DBGridIndholdCellClick(Column: TColumn);
begin
if Gembaand.enabled then
DBGridIndhold.Enabled := False
Else
if
GemBaand.Enabled := false
then
DBGridIndhold.Enabled
end;

Når jeg prøvet at kompilere for jeg at vide at "Type of expression must be
BOOLIAN", mens linien hvor der kun står "THEN" er markeret!

Hvad bestyder det?

// Hjalte

Fra : Lasse M

Dato : 25-12-00 19:25

Izeqb wrote:

> [...]
>
> Når jeg prøvet at kompilere for jeg at vide at "Type of expression must be
> BOOLIAN", mens linien hvor der kun står "THEN" er markeret!

Prøv med:

if (not GemBaand.Enabled) then
DBGridIndhold.Enabed := True;

Du kan ikke tildele en variabel en værdi i en if-sætning. Den checker
bare om noget er sandt eller falsk. Du kan heller ikke bare kalde
DBGridIndhold.Enabled da Enabled er en variabel og ikke en procedure så
du skal tildele den en værdi.

Håber det var forståeligt :)

--
Regards
Lasse M

Fra : Izeqb

Dato : 25-12-00 19:37

> [...]
> bare om noget er sandt eller falsk. Du kan heller ikke bare kalde
> DBGridIndhold.Enabled da Enabled er en variabel og ikke en procedure så

Jo, det var det da
Men den kode jeg skrev:

procedure TFormVideo.DBGridIndholdCellClick(Column: TColumn);
begin
if Gembaand.enabled then
DBGridIndhold.Enabled := False
Else if
GemBaand.Enabled := false
then
DBGridIndhold.Enabled
end;

virker fint, eller det vil sige noget af den gør...
Det eneste den brokker sig over er:

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 25-12-00 19:40

Just as I expected, "Izeqb" <izeqb@secret.dk> came up with this:

> Else if
> GemBaand.Enabled := false
> then

Jeg gentager lige mig selv: ":=" er kun assignment (tildeling), den
returnerer ikke en værdi! Og den er ikke det samme som sammenligning,
hvis man skal sammenligne to værdier skal man bruge et enligt
lighedstegn, altså bare "=", ikke ":="!

Niels (aka. niLLer)

Fra : Izeqb

Dato : 25-12-00 19:56

> [...]
> returnerer ikke en værdi! Og den er ikke det samme som sammenligning,
> hvis man skal sammenligne to værdier skal man bruge et enligt

Kanont...mange tak, den skulle lige ind og vende før jeg forstod det
Nevermind det andet spørgsmål jeg har stillet lidt længere ned i tråden...

Mange tak for hjælpen,

Fortsat God Jul og Godt Nytår

// Hjalte

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 25-12-00 19:30

Just as I expected, "Izeqb" <izeqb@secret.dk> came up with this:

>Jeg er ikke en haj endnu...

Nej, det vaj jeg heller ikke da jeg startede! *<

> [...]
>
>Når jeg prøvet at kompilere for jeg at vide at "Type of expression must be
>BOOLIAN", mens linien hvor der kun står "THEN" er markeret!

Lidt forklaring:
:= betyder at du vil tildele variablen på venstre side værdien der
står på højre side.
= betyder at du vil sammenligne de to værdier. Det er egentlig en
funktion der returnerer True eller False.

For at vende tilbage til dit oprindelige problem:
Den bedste løsning er (erstat al den kode du skrev i det indlæg jeg
her svarer på med det):

DBGridIndhold.Enabled := not Gembaand.Enabled;

Forklaring:
Jeg bruger := fordi jeg vil tildele en værdi. Jeg vil tildele til
DBGridIndhold.Enabled, derfor står det på venstre side.
Gembaand.Enabled er en boolsk værdi (boolean), derfor kan jeg bruge
"not" operatoren på den. Not negerer det der står efter den, altså
"not True = False" er et sandt udsagn. (Her skal du huske at =, > og <
er de sidste operatorer Delphi regner med, altså den tager først "not
True" og sammenligner det derefter med False.
Når jeg i eksemplet/løsningen så skriver "not Gembaand.Enabled"
betyder det at jeg vil have den modsatte værdi af Gembaand.Enabled.
Den tildeler jeg så til DBGrid.Indhold.Enabled.
Håber den forklaring var god nok. *<

(Lige et spørgsmål: Har du før arbejdet med VisulaBasic? Det kunne
nemlig se sådan ud!)

Niels (aka. niLLer)

Fra : Izeqb

Dato : 25-12-00 19:52

> DBGridIndhold.Enabled := not Gembaand.Enabled;

Forklaringen er god nok
men det virker ikke helt efter hensigten

> (Lige et spørgsmål: Har du før arbejdet med VisulaBasic? Det kunne
> nemlig se sådan ud!)

Nej, det her jeg ikke....

Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor jeg for den der BOOLEAN besked?

Hvad er det der skal være efter eller før then?

[...]

_THEN_ {Det er her at den kommer med fejl!}

DBGridIndhold.Enabled
end;

// Hjalte

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 25-12-00 20:02

Just as I expected, "Izeqb" <izeqb@secret.dk> came up with this:

>Nej, det her jeg ikke....

Jeg klunsede rundt i den slags ting dengang jeg skiftede Basic ud med
Pascal, derfor spørger jeg... *<

>Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor jeg for den der BOOLEAN besked?

Fordi en tildeling af en værdi ikke returnerer nogen værdi! Hvis du
bare erstatter "if GemBaand.Ebaled := False then" med "id
GemBaand.Enabled = False then" (bemærk det manglende kolon) så får du
først fejl i "DBGridIndhold.Enabled" linien! *<

>Hvad er det der skal være efter eller før then?

Det skal være et udtryk der returnerer en værdi der enten er sand
(True) eller falsk (False)!

Jeg retter lige din kode til sådan som jeg ville have skrevet den:

procedure TFormVideo.DBGridIndholdCellClick(Column: TColumn);
begin
if Gembaand.enabled then
DBGridIndhold.Enabled := False
Else
{
Bemærk at jeg dropper den anden "if" sætning helt! Den er helt
unødvendig, hvis GamBaand.Enabled ikke er sand, så må den være falsk!
}
DBGridIndhold.Enabled := True;
end;

Og det er faktisk præcis det samme som:

DBGridIndhold.Enabled := not GamBaand.Enabled;

!!

Niels (aka. niLLer)

Fra : Izeqb

Dato : 26-12-00 01:16

> [...]
> Bemærk at jeg dropper den anden "if" sætning helt! Den er helt
> unødvendig, hvis GamBaand.Enabled ikke er sand, så må den være falsk!

Okey....der kan man bare se
Hvordan gør jeg så hvis jeg vil have flere ting dis- eller enabled?

Så skal jeg vel skrive sådan her ell. lign.:

If gembaand.enabled then
DBGridIndhold.Enabled := False (man hvad skal der være her ; : , eller
ingenting?)
En anden ting.enabled := False

Jag kan ikke rigtigt få det til at vrike :-.(
// Hjalte

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 26-12-00 01:50

Just as I expected, "Izeqb" <izeqb@secret.dk> came up with this:

>Hvordan gør jeg så hvis jeg vil have flere ting dis- eller enabled?

Så skriver du

if Checkbox1.Checked then
begin // Alt mellem "begin" og "end" bliver behandlet som
DBGrid1.Enabled := False; // een instruktion
DBGrid2.Enabled := False;
end;

eller bedre:

DBGrid1.Enabled := not Checkbox1.Checked;
DBGrid2.Enabled := not Checkbox1.Checked;

Det kunne man så f.eks. sætte ind i Checkbox1.OnClick. *<

Konklusion: De fleste instruktioner i Pascal (og derfor Delphi) der
enten ændrer scope eller tager handling efter et eller flere tilfælde,
hvis de skal udføre mere end een anden instruktion i det nye scope
eller efter betingelsen, så skal de "flere" instruktioner indesluttes
mellem "begin" og "end"!
Og husk at der skal være et semikolon efter hver instruktion! Men i en
if-sætning skal der ikke være semikolon før en else-sætning! Men hvis
man bruger begin/end til at omslutte de instruktioner der skal
udføres, så skal der være semikolon mellem alle instktioner melem
"begin" og "end"! Derfor:

if et-eller-andet then
begin
GørNoget();
NørNogetMere();
end
else
begin
GørNogetAndet()
GørEndnuMere();
end;

*<

Niels (aka. niLLer)

Fra : Izeqb

Dato : 26-12-00 11:32

> if et-eller-andet then
> begin
> GørNoget();
> NørNogetMere();
> end
> else
> begin
> GørNogetAndet()
> GørEndnuMere();
> end;

Du har sgu' været en stor hjælp....rigtig mange tak