Min maskine crasher
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 16-06-04 11:50

Hej

Jeg har et meget irriterende problem med min maskine, den crasher konstant!!

Det er en linux 2.6.6

Problemet forekommer ofte ved at maskinen har været tændt i et stykke tid,
og altid når jeg er i X/KDE, lige pludselig fryser GUI komplet, og intet
reagerer, jeg kan ikke engang flytte musen, eller aktivere NumLock.

Jeg logger så ind fra en anden maskine og kill -9'er X (uden -9 dør den
ikke)

Derefter kan jeg logge ind igen, for at maskinen crasher igen 2-3 timer
efter.

Til sidst kan jeg heller ikke logge ind remote, sidste gang så jeg dette på
konsollen:

Unable to handle kernel paging request at virtual adress 1400000c
-
-
-
-
segfault

Og kernen crasher altså!

Det er meget irriterende, jeg ved ikke om det er opstået efter 2.4.18 ->
2.6.6 opgradering, eller opgradering til nyeste NVidia X server, som skal
til for at kunne køre under 2.6.6

Nogen forslag?

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-06-04 14:01

Martin Kaltoft wrote:
> [...]
> konsollen:
> Unable to handle kernel paging request at virtual adress 1400000c

Det kan også blot være et modul.

> [...]
> 2.6.6 opgradering, eller opgradering til nyeste NVidia X server, som skal

Det kunne være varme ? det er jo ved at blive sommer.. sikker på
cpu/grafikkort får køling nok ?

Hvis du kan afsætte en nat til en gang memtest86 ville det nok også
være en god ting, det er altid rart at få udelukket ram-problemer.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 16-06-04 15:18

Martin Kaltoft wrote:
> [...]

> 2.6.6 opgradering, eller opgradering til nyeste NVidia X server, som skal

Varme.

Har du en screensaver kørende - nogle af dem bruger faktisk meget CPU
kraft, og dermed varmer de dit CPU/GPU system op. Har du checket om der
er meget støv i dine kølere eller kører de kun med 7 volt ?

Jeg har vedlagt et lille script som jeg har fundet for nogen tid siden.
Det sætter et antal jobs igang med at komprimere/dekomprimere en stor
fil, og det sætter både dit CPU, RAM, og harddisk system under stress.
Det kan du prøve uden at have X kørende og med X kørende. Det kan også
være en dårlig X driver. Kik i scriptet for at se hvad det laver - du
skal selv "levere" den store fil, og 20-100 MB er fint. Indholdet er
ligegyldigt. Afhængigt af cpu hastighed, mængde af hukommelse kan du
selv skrue lidt i scriptet. Check med top at din maskine er max'et ud
når det kører - gerne nogle timer.

Kan du eventuelt starte din maskine på den gamle kernel ? Er problemet
også der ?

Jørn

#!/bin/bash2
#
# memtest.sh
#
# Shell script to help isolate memory failures under linux
#
# Author: Doug Ledford <dledford @redhat.com=""> + contributors
#
# (C) Copyright 2000-2002 Doug Ledford; Red Hat, Inc.
# This shell script is released under the terms of the GNU General
# Public License Version 2, June 1991. If you do not have a copy
# of the GNU General Public License Version 2, then one may be
# retrieved from http://people.redhat.com/dledford/GPL.html
#
# Note, this needs bash2 for the wait command support.

# This is where we will run the tests at
if [ -z "$TEST_DIR" ]; then
TEST_DIR=/tmp/memorytest
fi

# The location of the linux kernel source file we will be using
if [ -z "$SOURCE_FILE" ]; then
SOURCE_FILE=$TEST_DIR/linux.tar.gz
fi

if [ ! -f "$SOURCE_FILE" ]; then
echo "Missing source file $SOURCE_FILE"
exit 1
fi

# How many passes to run of this test, higher numbers are better
if [ -z "$NR_PASSES" ]; then
NR_PASSES=20
fi

# Guess how many megs the unpacked archive is
if [ -z "$MEG_PER_COPY" ]; then
MEG_PER_COPY=$(ls -l $SOURCE_FILE | awk '{print int($5/1024/1024) * 4}')
fi

# How many trees do we have to unpack in order to make our trees be larger
# than physical RAM? If we don't unpack more data than memory can hold
# before we start to run the diff program on the trees then we won't
# actually flush the data to disk and force the system to reread the data
# from disk. Instead, the system will do everything in RAM. That doesn't
# work (as far as the memory test is concerned). It's the simultaneous
# unpacking of data in memory and the read/writes to hard disk via DMA that
# breaks the memory subsystem in most cases. Doing everything in RAM
without
# causing disk I/O will pass bad memory far more often than when you add
# in the disk I/O.
#if [ -z "$NR_SIMULTANEOUS" ]; then
# NR_SIMULTANEOUS=$(free | awk -v meg_per_copy=$MEG_PER_COPY 'NR == 2
{print int($2*1.5/1024/meg_per_copy + (($2/1024)%meg_per_copy &gt;=
(meg_per_copy/2)) + (($2/1024/32) &lt; 1))}')
#fi

NR_SIMULTANEOUS=8

# Should we unpack/diff the $NR_SIMULTANEOUS trees in series or in parallel?
if [ ! -z "$PARALLEL" ]; then
PARALLEL="yes"
else
PARALLEL="no"
fi

PARALLEL="yes"

echo "TEST_DIR:      $TEST_DIR"
echo "SOURCE_FILE:      $SOURCE_FILE"
echo "NR_PASSES:      $NR_PASSES"
echo "MEG_PER_COPY:      $MEG_PER_COPY"
echo "NR_SIMULTANEOUS:   $NR_SIMULTANEOUS"
echo "PARALLEL:      $PARALLEL"
echo

cd $TEST_DIR

# Remove any possible left over directories from a cancelled previous run
rm -fr linux linux.orig linux.pass.*

# Unpack the one copy of the source tree that we will be comparing against
tar -xzf $SOURCE_FILE
mv linux linux.orig

i=0
while [ "$i" -lt "$NR_PASSES" ]; do
j=0
while [ "$j" -lt "$NR_SIMULTANEOUS" ]; do
if [ $PARALLEL = "yes" ]; then
(mkdir $j; tar -xzf $SOURCE_FILE -C $j; mv $j/linux
linux.pass.$j; rmdir $j)&
else
tar -xzf $SOURCE_FILE
mv linux linux.pass.$j
fi
j=`expr $j + 1`
done
wait
echo "i $i"

j=0
while [ "$j" -lt "$NR_SIMULTANEOUS" ]; do
if [ $PARALLEL = "yes" ]; then
(diff -U 3 -rN linux.orig linux.pass.$j; rm -fr linux.pass.$j) &
else
i=`expr $i + 1`
done

# Clean up after ourselves