PCI kort med USB under linux
Fra : Mads Andreasen

Dato : 15-06-04 12:38

Hejsa

Jeg har en gammel maskine uden onboard USB. Nu skal jeg til at bruge USB (i
sidste ende skal der sidde en bluetooth dongle i USB), så jeg tænkte på at
smide et PCI kort i med USB porte på. Men hvilke kort virker med linux? har
været inde og kigge hos et par producenter og der er ikke rigtig nogen linux
drivere eller support. Kunne være nogen var understøttet i kernen? Det
behøver ikke være USB 2.

-Mads

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-06-04 13:09

"Mads Andreasen" <mwa"REMOVE THIS"@doms.dk> writes:

> [...]
> drivere eller support. Kunne være nogen var understøttet i kernen? Det

Der er support for USB kontrollere direkte i kernen, dog er der
sandsynligvis nogle kort der ikke er supporteret. Prøv at tage et kig
http://www.linux-usb.org for at se om du kan finde nogle
kontrollere der er supporteret. Evt. også lav en søgning på google
efter 'linux usb support', der kommer hvertfald en stribe gode hits.

Ellers tror jeg at hvis du vælger et af de mere kendte mærker, så
skulle der ikke være problemer med at kompilere supporten ind i
kernen. Jeg tror ikke der er nogen producenter der gider selv skrive
drivere og lign. til linux.

/Thomas

Fra : Bjørn Grønbæk

Dato : 28-06-04 02:25

Jeg købte det billigste de havde i Electronic World. Kan ikke huske mærket
med det virker perfekt.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-04 21:23

Mads Andreasen wrote:

> [...]
> linux drivere eller support. Kunne være nogen var understøttet i kernen?

Langt de fleste USB controllere er understøttet, det eneste du skal undgå
er kort hvor der både sidder USB controller og noget andet hardware. Et PCI
kort med USB 1.1 vil sandsynligvis bruge OHCI driveren.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]