Dobbelttoiletafløb.
Fra : Ib Hallbæck

Dato : 04-05-01 16:29

Skulle der være en der kunne henvise eller måske orientere om, hvorledes et
toiletafløb kan udvides. Min nuværende faldstamme går direkte i gulvet og
planen er at udvide med et gæstetoilet på 1.sal.( fra samme afløb- det nye
rum er direkt overover )
Man kan i div. byggemarkeder købe plastrør og samle, men hvordan er
reglerne i praksis.

venlig hilsen Ib

Fra : Bo

Dato : 05-05-01 06:28

> [...]
> rum er direkt overover )
> Man kan i div. byggemarkeder købe plastrør og samle, men hvordan er

Det smarteste vil være at få fat i SBI-anvisning nr. 96 på biblioteket. Den
hedder "Afløbsinstallationer", og beskriver grundigt dimensionering,
materialevalg osv.
Men grundlæggende må du ikke selv udføre arbejdet !!!!!
Det betyder dog ikke, at du ikke KAN - og de godkendte afløbsrør (de grå)
som du omtaler er meget nemme at arbejde med !
Det sværeste vil være gennembrydningen og den efterfølgende
forskriftsmæssige tætning af etageadskillelsen.
Og husk så lige, at faldstammen skal udluftes i toppen.

Mvh

Bo K

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-05-01 23:00

Hej Ib.
Jeg har 3 toiletter på samme afløb, de 2 på samme måde som du ønsker og det
3. senenere på strengen i kælderen.
Jeg har som sagt kælder, hvor sammenkoblingen mellem de 2 foregår, hvilket
jeg kan forstå du ikke har, så du bliver nødt til at have gulvet brækket op
ved toilettet nederst, for at få sat et Y på, hvorfra du så kan køre op til
toilettet på 1. sal.
Hvis faldstammen fra 1. sal skal nedføres i et hjørne i nederste
toilet/badrum for ikke lige at komme ved selve toilettet, kan du måske fange
det vandrette afløb afhængig af retningen ud fra rummet.
Som anden svarer skriver, må du ikke benytte grå rør, men derimod skal du
benytte de orange rør som er godkendt til ovennævnte og er af en bedre
kvalitet.
Brug fortrinsvis kun bøjninger på 45 grader for ikke at få skarpe sving.

Fra mit toilet på 1. salen, samt i stueetagen, kører afløbet ca 1 meter (
med lidt fald ) mellem bjælkelaget, for at komme hen i hjørnet, inden 2x45
graders til faldstammen viderer ned.
Afløb fra gulvrist ved håndvask på 1. sal er boret gennem bjælkelag for også
at komme hen til afløb fra toilet, og tilkoblet med ydeligere et Y hvor
tilgangen er neddroslet til størelsen der passer til gulvafløbet.
Her benyttes der de grå rør fra gulvafløb til faldstammen.
På gulvafløbet er håndvask og afløb fra rist i bruserum tilkoblet.
Får du så svejset gulvvinyl på 1. salen har du et vandtæt gulv. Bemærk
gulvristen skal være beregnet til svejsevinyl.
Vær også sikker på at dit bjælkelag er kraftig nok til gennemboring af rør,
så du ikke svækket konstruktionen, ellers må du sænke loftet lidt i
stuetagen og ligge rørerne her, men det er jo også muligt at din håndvask og
gulvafløb har en placering i rummet der gør at du kan kører mellem
bjælkelaget uden problemer.
Det er rigtig der skal påsættes en ventil øverst oppe for ikke at suge ikke
ibrug toilet tom for vand i vandlås, jeg har godt nok ikke fået en sådan
påmonteret endnu og har ikke problemer med det, kan se vandet bevæger sig
men det tømmes ikke, men lad være med at spare den væk, for hvis nu !!
Håber du kan bruge den lidt lange forklaring.

Hilsen Jean

Fra : "tc-byg"

Dato : 19-05-01 01:05

Hvis man laver faldstammen i plastik så skal man huske at installere en smeltesikring i etageadskillelsen så evt. brand ikke sprede sig