USB til redhat 6.0 bl.a.
Fra : Lothario

Dato : 04-05-01 14:30

Jeg har nogle spørgsmål til redhat 6.0. Det skal siges jeg er helt newbie
omkring linux.

1) Jeg vil gerne bruge min mus og printer gennem usb-portene, da de også
bliver brugt der i win2k. Hvordan skal jeg gøre det?

2) Under installation af RH 6.0 bad den om Grafikkort-specifikationer. Jeg
kunne ikke finde mit Daytona NVidia TNT2 kort. Hvordan får jeg det til at
køre?

3) Kan jeg få linux til at køre on-board lydkort? I så fald hvordan?

4) Jeg kunne godt bruge en god step-by-step guide gennem red hat 6.0. Findes
der en på nettet (URL) eller er der en god bog, som jeg kan finde på
biblioteket? Hidtil har jeg brugt "Hurtigt i gang med Red Hat Linux 6.0" af
Kenneth Bernholm, men ved at følge den fik jeg problemer med at boote op i
win2k. Det løste jeg heldigvis uden bogens hjælp.

5) Hvor kan jeg finde Linux-programmer/utilities i massevis på nettet?

På forhånd tak

Moe

Fra : Martin An

Dato : 04-05-01 15:06

Lothario wrote:

CUT

Redhat 6.0 er meget gammel.
Start med at installere Redhat 7.1

En god linux bog kan sees her :
www.sslug.dk/linuxbog

Martin

Fra : Lothario

Dato : 04-05-01 15:22

> Redhat 6.0 er meget gammel.

> Start med at installere Redhat 7.1

Hvor kan den fås? Altså andre steder end på redhat's hjemmeside. Og helst
ikke med alt for mange penge involveret.

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 04-05-01 15:36

"Lothario" <iamnot@hippie.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan den fås? Altså andre steder end på redhat's hjemmeside. Og helst
> ikke med alt for mange penge involveret.
http://www.linuxpusher.dk kan du få den til en 20'er pr. CD (du behøves
kun at købe en, men du kan ligeså godt købe CD2 også)...

Mvh. Jonas

Fra : Martin An

Dato : 04-05-01 15:56

Jonas Due Vesterheden wrote:

> På http://www.linuxpusher.dk kan du få den til en 20'er pr. CD (du behøves
> kun at købe en, men du kan ligeså godt købe CD2 også)...
>
> Mvh. Jonas

Du kan ikke klare dig uden CD2, vel måske hvis du laver en eller
anden minimal installation, men hvorfor tage chansen ?
Jeg installerede laptop versionen ,og også her er CD2 nødvendig.

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-01 15:41

Lothario> Hvor kan den fås? Altså andre steder end på redhat's
Lothario> hjemmeside. Og helst ikke med alt for mange penge
Lothario> involveret.

her: ftp://ftp.sunsite.dk/pub/os/linux/redhat/7.1/en/iso/i386/

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : Martin An

Dato : 04-05-01 15:44

Lothario wrote:

> Hvor kan den fås? Altså andre steder end på redhat's hjemmeside. Og helst
> ikke med alt for mange penge involveret.

Du kan downloade den fra en ftp, mirrors findes på Redhat's side.
Eller du kan købe den gennem www.linuxpusher.dk, du har brug
for Disk 1 og Disk 2, 20 kr pr stk.

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-01 15:40

Martin> Lothario wrote: CUT

Martin> Redhat 6.0 er meget gammel. Start med at installere Redhat
Martin> 7.1

Bare fordi RH6 er gammel betyder da ikke at den ikke kan bruges... Jeg
er admin på en RH6 server, og den køre fint... den har da fået lidt
opgraderinger og lign samt en ny kernel... men den spiller fint
max... Nu står den heldigvis på et private netværk, så sikkerheds
opgraderinger er ikke så vanvittig kritiske... det er nok det største
problem da RPM's til rh6 er nærmest umulige at finde mere... og en
upgrade er alt for risikabelt...

USB burde man uden problemer kunne få til at virke ved at kaste en
kerne 2.4 efter den... Måske skal der opgraderes nogle pakker... men
det tror jeg egentlig ikke.

/Thomas

Fra : Martin An

Dato : 04-05-01 16:06

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
>
> USB burde man uden problemer kunne få til at virke ved at kaste en
> kerne 2.4 efter den... Måske skal der opgraderes nogle pakker... men

Du kan ikke bare opgradere kernen på en Redhat 6.2 og så tro at USB bare
virker. Det skal også understøttes i selve distributionen. Jeg prøvede at
få min USB mus til at virke på en Redhat 6.2 med kernel 2.4, det duede ikke
lige. Det kan være der skal hackes lidt, men så er vi forbi newbie stadiet.
Helt generelt, hvis du vil bruge en Linux distribution som desktop, så kan
det aldrig betale sig at installere en gammel udgave, fordi den nyeste
indeholder sikkerhedsfixes, bugfixes, nye progammer, forbedrede programmer,
understøttelse af ny hardware og nemmere installation.
Du køber vel heller ikke windows 3.11 hvis du kan købe win me ?

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-01 16:52

Martin> Du kan ikke bare opgradere kernen på en Redhat 6.2 og så tro
Martin> at USB bare virker. Det skal også understøttes i selve
Martin> distributionen. Jeg prøvede at få min USB mus til at virke på
Martin> en Redhat 6.2 med kernel 2.4, det duede ikke lige. Det kan
Martin> være der skal hackes lidt, men så er vi forbi newbie stadiet.

Hmm... jeg kørte (og køre) med en debian potato (2.2) som startede med
en kerne 2.2.16, den pathede jeg med et backport fra en 2.4test kerne,
og så virkede min usb mus fint... selvfølgelig skulle man fortælle X
at den nu skulle lede efter usb mus istedet for en ps2 mus. Jeg har så
senere opgraderet til 2.4 (nu 2.4.3) og køre stadig med en usb
mus... jeg havde ingen problemer... Så hvorfor man ikke blot kan
opgradere en kerne kan jeg ikke helt forstå... der skulle i mit
tilfælde ikke installeres noget som helst ekstra (måske et device
under /dev). Hvis man lige tog sig 5 minutter til at kigge i README
filen til USB mus, så er det slet ikke så svært. Den lette løsning er
selvfølgelig blot at slette sin gamle distribution og
reinstallere... men da jeg af erfaring ved at man altid glemmer at
tage backup af et eller andet, så er reinstallering IMO den sidste
udvej... men nogen gang sikkert den nemmeste Ie. så kan jeg da
ærlig talt ikke huske al min opsætning af min nuværende boks... den er
efterhånden rimelig gammel (fra dengang potato var frozen) og virker
fint... er selvfølgelig blevet opdateret løbende, hvilket bare virker
på debian

Martin> Helt generelt, hvis du vil bruge en Linux distribution som
Martin> desktop, så kan det aldrig betale sig at installere en gammel
Martin> udgave, fordi den nyeste indeholder sikkerhedsfixes,
Martin> bugfixes, nye progammer, forbedrede programmer,
Martin> understøttelse af ny hardware og nemmere installation. Du
Martin> køber vel heller ikke windows 3.11 hvis du kan købe win me ?

Næh... det kan ikke betale sig at installere en gammel, men det kan
nogen gange godt betale sig at _opgradere_ den istedet for at
_reinstallere_... Reinstallere du altid din Redhat når der kommer en
ny version (dvs. hver halve år) ?

/Thomas

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 04-05-01 17:22

"Martin An" <maa.150@rsk.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Du køber vel heller ikke windows 3.11 hvis du kan købe win me ?
Det kan da være at man lægger vægt på at have et stabilt styresystem... :)

Mvh. Jonas

Fra : Lothario

Dato : 04-05-01 16:35

Nu vi er ved det, hvordan afinstallerer man så 6.0?

Tak for alle svarene!

Fra : Martin An

Dato : 04-05-01 17:08

Lothario wrote:

> Nu vi er ved det, hvordan afinstallerer man så 6.0?

Du installerer bare over 6.0

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-01 17:32

Martin> Du installerer bare over 6.0

Tag backup!

Jeg har set en RH6.0 blevet smadret fordi upgrade failede... det er
meget trælst når det sker

/Thomas

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 04-05-01 15:20

"Lothario" <iamnot@hippie.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> 3) Kan jeg få linux til at køre on-board lydkort? I så fald hvordan?
Måske. Du skal finde ud af hvilket chipset der er på, og så kigge på
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Sound-HOWTO.html eller finde ud af om driverne
er understøttet af Linux kernelen.

http://www.sslug.dk/linuxbog/#friheden

> 5) Hvor kan jeg finde Linux-programmer/utilities i massevis på nettet?
http://www.freshmeat.net

Mvh. Jonas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-05-01 18:40