|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Benzin / diesel igen... Fra : Henrik
 | 
 Dato :  08-06-04 13:14
 | 
 |  | Hej,
 
 Kan besparelsen i brændstofudgiften ikke alene argumentere for et diesel
 valg ?.
 
 Eks:
 20000 km/året (standard)
 prisforskel på kr. 2,50 pr. liter
 5 km mere på literen ved diesel,
 .........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være betalt
 indenfor 4-5 år.
 
 Er dette en forkert betragtning eller mangler jeg noget i min beregning ?.
 
 Det er vel diesel der er fremtiden (mht. alternative brændstoffer), eller ?.
 
 
 På forhånd tak.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brizz (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brizz
 | 
 Dato :  08-06-04 13:19
 | 
 |  | 
 
            > Eks:
 > 20000 km/året (standard)
 > prisforskel på kr. 2,50 pr. liter
 > 5 km mere på literen ved diesel,
 > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 betalt
 > indenfor 4-5 år.
 >
 > Er dette en forkert betragtning eller mangler jeg noget i min beregning ?.
 Nej det er nok ikke helt forkert. Men vær nu sikker på du kører mere end 5km
 på literen mere på diesel. Min passat 1.9 tdi 130hk kører ved blandet
 kørsel( dog overvejende motorvej) 14-14,5 km/l. Det tror jeg ikke er 5 km/l
 mere end en 1.8 benzin.
 >
 > Det er vel diesel der er fremtiden (mht. alternative brændstoffer), eller
 ?.
 >
 Ja der vil også være diesel i fremtiden. Dog kommer der en ny type diesel på
 markedet i DK som man kører på i sverige som hedder Eurodiesel.
 Svovlinholdet er meget lavt i denne type diesel hvilket jeg har hørt noget
 om gør at man ikke kører lige så langt på literen på denne type diesel. Om
 der er hold i det eller ej ved jeg ikke.
 Kan sammeligne med Sverige hvor jeg bor at der kommer der en extra afgift på
 diesel biler som en slags vægtafgift. Min passat betaler jeg 6300 for om
 året hvor en tilsvarende bare med 1.8T havde koster 1300. Men om den slags
 også er i DK ved jeg ikke.
 Mvh Brian
 ---
www.gronaerten.dk |  |  | 
  Søren C. Fischer (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren C. Fischer
 | 
 Dato :  08-06-04 13:40
 | 
 |  | 
 
            Henrik wrote:
 > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 > betalt indenfor 4-5 år.
 En diesel kan, hvis man er uheldig, løbe ind i nogle motorreparationer i de
 første 5 år, som skubber regnestykket...
 -- 
 Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk *Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*
            
             |  |  | 
  Peter G C (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  08-06-04 13:52
 | 
 |  | "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:qsixc.1000$NQ2.882@news.get2net.dk...
 > Henrik wrote:
 > > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 > > betalt indenfor 4-5 år.
 >
 > En diesel kan, hvis man er uheldig, løbe ind i nogle motorreparationer i
 de
 > første 5 år, som skubber regnestykket...
 
 Er risikoen større ved en diesel i forhold til en benzin?
 
 /Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
   Søren C. Fischer (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren C. Fischer
 | 
 Dato :  08-06-04 15:35
 | 
 |  | 
 
            Peter G C wrote:
 > "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en
 > meddelelse news:qsixc.1000$NQ2.882@news.get2net.dk...
 >> Henrik wrote:
 >>> ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 >>> betalt indenfor 4-5 år.
 >>
 >> En diesel kan, hvis man er uheldig, løbe ind i nogle
 >> motorreparationer i de første 5 år, som skubber regnestykket...
 >
 > Er risikoen større ved en diesel i forhold til en benzin?
 Måske ikke, men hvis uheldet er ude, så kan det snildt koste mere.
 -- 
 Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk *Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*
            
             |  |  | 
  Deaster (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  08-06-04 14:30
 | 
 |  | Søren C. Fischer wrote:
 
 > Henrik wrote:
 > > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 > > betalt indenfor 4-5 år.
 >
 > En diesel kan, hvis man er uheldig, løbe ind i nogle
 > motorreparationer i de første 5 år, som skubber regnestykket...
 
 Det kan en benzin vel også ?
 
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 
 
 |  |  | 
   Søren C. Fischer (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren C. Fischer
 | 
 Dato :  08-06-04 15:36
 | 
 |  | 
 
            Deaster wrote:
 > Søren C. Fischer wrote:
 >
 >> Henrik wrote:
 >>> ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 >>> betalt indenfor 4-5 år.
 >>
 >> En diesel kan, hvis man er uheldig, løbe ind i nogle
 >> motorreparationer i de første 5 år, som skubber regnestykket...
 >
 > Det kan en benzin vel også ?
 Ja, men hvis uheldet er ude, så kan det snildt koste mere på en diesel.
 -- 
 Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk *Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*
            
             |  |  | 
    Ukendt (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-04 15:55
 | 
 |  | 
 > Ja, men hvis uheldet er ude, så kan det snildt koste mere på en diesel.
 
 Jeg tror, det sler så sjældent, at det ikke er værd at tage med i
 regnestykket... Men det sker.. og NÅR det ser, kan det godt koste 20 K....
 
 På den anden side er det heler ikke billigt at skifte toppen på en V6 eller
 en 1,8 T i sin Passat eller lignende.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars Frandsen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Frandsen
 | 
 Dato :  08-06-04 14:37
 | 
 |  | 
 
            "Henrik" <hla@telenorconnect.com> skrev i en meddelelse
 news:ca4ai2$79p$1@news.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Kan besparelsen i brændstofudgiften ikke alene argumentere for et diesel
 > valg ?.
 >
 > Eks:
 > 20000 km/året (standard)
 > prisforskel på kr. 2,50 pr. liter
 > 5 km mere på literen ved diesel,
 > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 betalt
 > indenfor 4-5 år.
 >
 > Er dette en forkert betragtning eller mangler jeg noget i min beregning ?.
 >
 Det håber jeg ikke, for jeg er selv kommet frem til samme resultat, dog ved
 25.000 km/året. Jeg går faktisk bare og venter på, at de ringer fra Skoda og
 siger, at der står en Octavia og venter på mig.
 -- 
 Mvh.
 Lars Frandsen, Bramming
http://home25.inet.tele.dk/lars/ |  |  | 
  Henrik (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik
 | 
 Dato :  08-06-04 14:49
 | 
 |  | 
 
            Sjovt nok!. Jeg er også helt vild 'hooked' på Skoda Oktavia 1.9 TDI. Dog en
 brugt.
 Er der noget med motoren i de første version ikke var fra WV ?.
 Henrik.
 "Lars Frandsen" <lars@jyde.dk> wrote in message
 news:40c5c0e2$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > "Henrik" <hla@telenorconnect.com> skrev i en meddelelse
 > news:ca4ai2$79p$1@news.cybercity.dk...
 > > Hej,
 > >
 > > Kan besparelsen i brændstofudgiften ikke alene argumentere for et diesel
 > > valg ?.
 > >
 > > Eks:
 > > 20000 km/året (standard)
 > > prisforskel på kr. 2,50 pr. liter
 > > 5 km mere på literen ved diesel,
 > > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 > betalt
 > > indenfor 4-5 år.
 > >
 > > Er dette en forkert betragtning eller mangler jeg noget i min beregning
 ?.
 > >
 >
 > Det håber jeg ikke, for jeg er selv kommet frem til samme resultat, dog
 ved
 > 25.000 km/året. Jeg går faktisk bare og venter på, at de ringer fra Skoda
 og
 > siger, at der står en Octavia og venter på mig.
 > -- 
 > Mvh.
 > Lars Frandsen, Bramming
 > http://home25.inet.tele.dk/lars/ >
 >
            
             |  |  | 
   Heidi Sørensen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heidi Sørensen
 | 
 Dato :  08-06-04 15:51
 | 
 |  | 
 "Henrik" <hla@telenorconnect.com> skrev i en meddelelse
 news:ca4g49$cv0$1@news.cybercity.dk...
 > Sjovt nok!. Jeg er også helt vild 'hooked' på Skoda Oktavia 1.9 TDI. Dog
 en
 > brugt.
 
 
 Vi har lige rundet de 2 år i vores Octavia 1,9 TDI. og 83000 km. Vi har
 kører hovedsagligt på landevej, men tager 2-3 gange om måneden motorvejen
 gennem hele Jylland.
 
 Vi har kørt med et snit på 20.8km pr. liter gennem de to år. Sidste tank
 blev kørt med et snit på 22.8 km pr liter.
 
 Vi har ikke fortrudt at vi købte en Octavia. Så I kan glæde jer.
 Med venlig hilsen
 Heidi
 
 
 
 
 |  |  | 
    Brizz (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brizz
 | 
 Dato :  08-06-04 15:54
 | 
 |  | 
 
            > Vi har lige rundet de 2 år i vores Octavia 1,9 TDI. og 83000 km. Vi har
 > kører hovedsagligt på landevej, men tager 2-3 gange om måneden motorvejen
 > gennem hele Jylland.
 >
 > Vi har kørt med et snit på 20.8km pr. liter gennem de to år. Sidste tank
 > blev kørt med et snit på 22.8 km pr liter.
 Hmmmmm
 Nu bliver jeg sq lige nysgerrig. Er det en St.W. i har? Er det en 90,110,115
 eller 130hk i har?
 Hvilke hastigheder kører i når i er på motorvej?
 Og kunne du ikke tænke dig at lære min passat at køre lidt længere på
 literen    Mvh Brian
 ---
www.gronaerten.dk |  |  | 
     Heidi Sørensen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heidi Sørensen
 | 
 Dato :  08-06-04 18:33
 | 
 |  | 
 "Brizz" skrev:
 > Hmmmmm
 > Nu bliver jeg sq lige nysgerrig. Er det en St.W. i har? Er det en
 90,110,115
 > eller 130hk i har?
 > Hvilke hastigheder kører i når i er på motorvej?
 > Og kunne du ikke tænke dig at lære min passat at køre lidt længere på
 > literen    >
 > Mvh Brian
 > ---
 > www.gronaerten.dk >
 Vi har en ganske alm. Octavia  Ambiente, 1,9 tdi 90 hk, hatchback (staves
 det sådan) med kørecomputer. Den sidste tank gik der lidt konkurrence i den,
 da vores venner har en stationcar og de havde kørt 21km, pr liter. (Det må
 man kan gøre bedre.) Og jeg harogså været på motorvej på den tank.
 Motorvejshastigheden er som regel nok for mig efter den er blevet forhøjet.
 Men jeg har lært at overholde fartgrænserne. Det hjælper en hel del. Jeg
 bruger autopiloten rigtigt meget.
 Desuden holder politiet tit på den rute jeg kører, og jeg har ikke råd til
 alt for mange fartbøder... (7 9 13)har jeg endnu ikke fået en.
 Det kan være at din Passat kunne lære lidt af den.
 Jeg synes ikke at jeg kører kedeligt, og jeg er ikke gammel (34).
 Med venlig hilsen
 Heidi
            
             |  |  | 
      Finn I (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn I
 | 
 Dato :  08-06-04 18:58
 | 
 |  | 
 "Heidi Sørensen" <heidihsoerensen@(fjerndette)hotmail.com> skrev i en
 meddelelse news:40c5f85b$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Vi har en ganske alm. Octavia  Ambiente, 1,9 tdi 90 hk, hatchback (staves
 > det sådan) med kørecomputer.
 Forbruget er det ud fra kørecomputeren? En del kørecomputere er lidt
 optimistiske (det ser jo flot ud). Prøv evt. at måle forbruget på en
 tankfuld i forhold til de kørte km.
 Det er ikke sikkert der er så stor afvigelse men det kan meget vel være
 10-12% for optimistisk.
 --
 Mvh
 Finn I
 BMW E46
http://bmw318.1go.dk/ |  |  | 
       Heidi Sørensen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heidi Sørensen
 | 
 Dato :  08-06-04 19:24
 | 
 |  | 
 "Finn I"  skrev :
 > Forbruget er det ud fra kørecomputeren? En del kørecomputere er lidt
 > optimistiske (det ser jo flot ud). Prøv evt. at måle forbruget på en
 > tankfuld i forhold til de kørte km.
 > Det er ikke sikkert der er så stor afvigelse men det kan meget vel være
 > 10-12% for optimistisk.
 
 
 Nu ved jeg ikke hvordan du regner dine km pr. liter ud, men jeg plejer at
 tanke helt op  - og finde ud af hvormeget jeg har kommet på og der efter
 kigge på kilometertælleren og derefter udregne hvad jeg kørt af km pr.
 liter. Det har da intet at gøre med kørecomputeren.
 
 Med venlig hilsen Heidi
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Finn I (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn I
 | 
 Dato :  08-06-04 23:33
 | 
 |  | 
 "Heidi Sørensen" <heidihsoerensen@(fjerndette)hotmail.com> skrev i en
 meddelelse news:40c6043d$0$240$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Nu ved jeg ikke hvordan du regner dine km pr. liter ud, men jeg plejer at
 > tanke helt op  - og finde ud af hvormeget jeg har kommet på og der efter
 > kigge på kilometertælleren og derefter udregne hvad jeg kørt af km pr.
 > liter. Det har da intet at gøre med kørecomputeren.
 
 Det jeg mener er at nogle bordcomputere kan give dig information om hvor
 mange km/l du har kørt på en tankfuld. Den information er dog nogle gange
 optimistisk i forhold til den måde du (og jeg) beregner forbruget på.
 
 Det var bare det jeg mente...
 
 
 
 
 |  |  | 
      Brizz (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brizz
 | 
 Dato :  08-06-04 19:19
 | 
 |  | 
 
            > Vi har en ganske alm. Octavia  Ambiente, 1,9 tdi 90 hk, hatchback (staves
 > det sådan) med kørecomputer. Den sidste tank gik der lidt konkurrence i
 den,
 > da vores venner har en stationcar og de havde kørt 21km, pr liter. (Det må
 > man kan gøre bedre.) Og jeg harogså været på motorvej på den tank.
 > Motorvejshastigheden er som regel nok for mig efter den er blevet
 forhøjet.
 > Men jeg har lært at overholde fartgrænserne. Det hjælper en hel del. Jeg
 > bruger autopiloten rigtigt meget.
 >
 > Desuden holder politiet tit på den rute jeg kører, og jeg har ikke råd til
 > alt for mange fartbøder... (7 9 13)har jeg endnu ikke fået en.
 > Det kan være at din Passat kunne lære lidt af den.
 Jeg bruger også min fartpilot rigtig meget. Stort set når jeg kan komme til
 det. Min er en 130hk TDI St.W. så den vejer jo lidt mere. Men så meget har
 det heller ikke at sige. Motorvej holder jeg den mellem 120 og 140...ved
 godt hvis jeg tog lidt af toppen af hjalp det nok lidt...men så meget tror
 jeg ikke på.
 >
 > Jeg synes ikke at jeg kører kedeligt, og jeg er ikke gammel (34).
 Synes nu heller ikke jeg kører rigtig "spændende" og jeg er 26    Mvh Brian
 ---
www.gronaerten.dk |  |  | 
    Lars Frandsen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Frandsen
 | 
 Dato :  08-06-04 16:22
 | 
 |  | 
 
            "Heidi Sørensen" <heidihsoerensen@(fjerndette)hotmail.com> skrev i en
 meddelelse news:40c5d242$0$288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Vi har lige rundet de 2 år i vores Octavia 1,9 TDI. og 83000 km. Vi har
 > kører hovedsagligt på landevej, men tager 2-3 gange om måneden motorvejen
 > gennem hele Jylland.
 >
 > Vi har kørt med et snit på 20.8km pr. liter gennem de to år. Sidste tank
 > blev kørt med et snit på 22.8 km pr liter.
 >
 > Vi har ikke fortrudt at vi købte en Octavia. Så I kan glæde jer.
 Det gør jeg også - som en lille dreng    -- 
 Mvh.
 Lars Frandsen, Bramming
http://home25.inet.tele.dk/lars/ |  |  | 
   Ukendt (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-04 16:20
 | 
 |  | > Sjovt nok!. Jeg er også helt vild 'hooked' på Skoda Oktavia 1.9 TDI. Dog
 en
 > brugt.
 
 Det er også et godt og solidt brugtkøb.
 
 > Er der noget med motoren i de første version ikke var fra WV ?.
 
 Nej, men versionen med 90 og 110 hk er lidt ældre teknologier. Det betyder
 dog ikke alverden.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars Frandsen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Frandsen
 | 
 Dato :  08-06-04 16:22
 | 
 |  | 
 
            "Henrik" <hla@telenorconnect.com> skrev i en meddelelse
 news:ca4g49$cv0$1@news.cybercity.dk...
 > Sjovt nok!. Jeg er også helt vild 'hooked' på Skoda Oktavia 1.9 TDI. Dog
 en
 > brugt.
 >
 > Er der noget med motoren i de første version ikke var fra WV ?.
 Det har jeg ikke hørt (dermed ikke sagt, det ikke kan være sandt    )
 Men jeg har i dag ved juniors børnehave set en anden forælder køre i en
 Octavia 1,9 SDI. Det troede jeg ikke, man kunne få. Ikke at jeg havde valgt
 SDI'en frem for TDI'en - det var bare overraskende for mig at den findes.
 -- 
 Mvh.
 Lars Frandsen, Bramming
http://home25.inet.tele.dk/lars/ |  |  | 
  3140 Bagdad Bob (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 3140 Bagdad Bob
 | 
 Dato :  08-06-04 18:34
 | 
 |  | 
 
            > >
 >
 > Det håber jeg ikke, for jeg er selv kommet frem til samme resultat, dog
 ved
 > 25.000 km/året. Jeg går faktisk bare og venter på, at de ringer fra Skoda
 og
 > siger, at der står en Octavia og venter på mig.
 > -- 
 > Mvh.
 > Lars Frandsen, Bramming
 > http://home25.inet.tele.dk/lars/ >
 Min 130 PDI Octavia kører ikke under 17km/l i snit. Når jeg kører til og fra
 arbejde ligger den lige omkring 20 km/l på blandet landevej og motorvej. Og
 så rykker den ondt!
            
             |  |  | 
   Ukendt (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-04 18:50
 | 
 |  | > Min 130 PDI Octavia kører ikke under 17km/l i snit. Når jeg kører til og
 fra
 > arbejde ligger den lige omkring 20 km/l på blandet landevej og motorvej.
 Og
 > så rykker den ondt!
 
 Min kammerats Toledo 130 TDi kører kun lidt over 15 km/ltr ved det, som han
 mener er pæn kørsel. Han har sågar haft den nede på 12,5 km/ltr på en
 tankfuld, der blandt andet indeholdt en sen nat-tur fra Kbh. til Århus med
 hastigheden på små 170 km/t på GPS´en.
 
 Det skal dog siges, at han som regel sætter fartpiloten til 145 km/t på
 GPS´en, når han kører på motorvej. Så står nålen lige omkring 150 km/t. Han
 kører altid meget pænt og ansvarligt - specielt på steder, hvor der er andre
 trafikanter.
 
 Bilen har kun kørt omkring 10.000 km, men han er skuffet over økonomien, som
 han mener var bedre i en Xsara HDi 110 hk, som han havde engang.
 
 Jeg har sagt til ham, at jeg mener brændstoføkonomien vil forbedres med 1-2
 km/ltr diesel, hvis han afmonterer de 225 mm brede 17-tommer-fælge, som han
 kører på og i stedet monterer de 195-hjul, der sidder på modellen fra
 fabrikken.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    3140 Bagdad Bob (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 3140 Bagdad Bob
 | 
 Dato :  08-06-04 19:06
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:40c5fc47$0$516$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Min 130 PDI Octavia kører ikke under 17km/l i snit. Når jeg kører til og
 > fra
 > > arbejde ligger den lige omkring 20 km/l på blandet landevej og motorvej.
 > Og
 > > så rykker den ondt!
 >
 > Min kammerats Toledo 130 TDi kører kun lidt over 15 km/ltr ved det, som
 han
 > mener er pæn kørsel. Han har sågar haft den nede på 12,5 km/ltr på en
 > tankfuld, der blandt andet indeholdt en sen nat-tur fra Kbh. til Århus med
 > hastigheden på små 170 km/t på GPS´en.
 >
 > Det skal dog siges, at han som regel sætter fartpiloten til 145 km/t på
 > GPS´en, når han kører på motorvej. Så står nålen lige omkring 150 km/t.
 Han
 > kører altid meget pænt og ansvarligt - specielt på steder, hvor der er
 andre
 > trafikanter.
 >
 > Bilen har kun kørt omkring 10.000 km, men han er skuffet over økonomien,
 som
 > han mener var bedre i en Xsara HDi 110 hk, som han havde engang.
 >
 > Jeg har sagt til ham, at jeg mener brændstoføkonomien vil forbedres med
 1-2
 > km/ltr diesel, hvis han afmonterer de 225 mm brede 17-tommer-fælge, som
 han
 > kører på og i stedet monterer de 195-hjul, der sidder på modellen fra
 > fabrikken.
 >
 > --
 > /Jan W Nielsen
 >
 
 Octaviaen kører på 16" alifættere og har gået cirka 18K km. Ved konstant 150
 km/t i 6. gear kører den 17 km/l (efter kørekomputeren som siger cirka 5,5
 til 6l / 100km). Nu kan man godt nok ikke regne med puteren, men efter 3
 tankninger holder det meget godt med 18-20 km/l i snit. 100km/t på landevej
 og 110-150 på motorvej alt efter hvad trafikken tillader.
 
 Er overordentligt tilfreds med økonomien so far. Bilen kører rigtigt godt -
 jeg har ind til nu kørt en Mondeo 2,0 ny model, men savner ikke meget den
 retning. Forsæderne stinker dog. Den, der har designet de sæder og især
 nakkestøtterne skulles stilles for en standret og skydes! Måske kunne man
 købe et Golf IV sæde og smide over i Octaviaen?
 
 
 vh,
 BB
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-04 20:22
 | 
 |  | 
 
            > Octaviaen kører på 16" alifættere og har gået cirka 18K km.
 Men hvor brede er de..?
 > Ved konstant 150
 > km/t i 6. gear kører den 17 km/l (efter kørekomputeren som siger cirka 5,5
 > til 6l / 100km).
 Det er sgu mystisk... Hvis jeg fortæller ham dette, bliver han godt tosset.
 Han har allerede beklaget sig til Seat over økonomien.
 Imidlertid kommer den ikke bag på mig. En flok kammerater kørte til
 Barcelona i en Passat TDi 130, og der kostede "den raske kørsel" også en del
 diesel. Det er mit indtryk, at TDi´ernes økonomi er uovertruffen ved
 hastigheder op til måske 140 km/t - men at den derefter ikke længere er så
 overlegen. I hvert fald ikke i forhold til min egen Véctra 2.0i med ekstremt
 langt 5. gear (43 km/t ved 1000 o/min). Den kører (ufatteligt nok) 12 km/ltr
 ved 160-180 km/t, og det er ikke meget ringere end Passaten.
 > Er overordentligt tilfreds med økonomien so far. [...] ilen Forsæderne
 stinker dog.
 > Den, der har designet de sæder og især
 > nakkestøtterne skulles stilles for en standret og skydes!
 *LOL*
 Du har jo aldrig været bleg for lidt friske kommentarer..    Sæderne i Octavia´en var faktisk den eneste grund til, at min ven i et kort
 øjeblik overvejede sådan en i stedet for en Toledo. Han syntes, det var de
 bedste sæder, han nogensinde havde siddet i.. (Han er bredere over skulderen
 end de fleste).
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
      3140 Bagdad Bob (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 3140 Bagdad Bob
 | 
 Dato :  08-06-04 23:12
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:40c611ce$0$523$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Octaviaen kører på 16" alifættere og har gået cirka 18K km.
 >
 > Men hvor brede er de..?
 ganske alm. 205 mm
 >
 > > Ved konstant 150
 > > km/t i 6. gear kører den 17 km/l (efter kørekomputeren som siger cirka
 5,5
 > > til 6l / 100km).
 >
 > Det er sgu mystisk... Hvis jeg fortæller ham dette, bliver han godt
 tosset.
 > Han har allerede beklaget sig til Seat over økonomien.
 >
 > Imidlertid kommer den ikke bag på mig. En flok kammerater kørte til
 > Barcelona i en Passat TDi 130, og der kostede "den raske kørsel" også en
 del
 > diesel. Det er mit indtryk, at TDi´ernes økonomi er uovertruffen ved
 > hastigheder op til måske 140 km/t - men at den derefter ikke længere er så
 > overlegen. I hvert fald ikke i forhold til min egen Véctra 2.0i med
 ekstremt
 > langt 5. gear (43 km/t ved 1000 o/min). Den kører (ufatteligt nok) 12
 km/ltr
 > ved 160-180 km/t, og det er ikke meget ringere end Passaten.
 Octaviaen kører omkring 14 km/l ved 180 km/t
http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=622  er har
 Seat'en et 6. gear? Octavia går 3500 omdrejninger ved 180 km/t. Min Mondeo
 2,0 stc. køre langt under 10 km/l ved 160 km/t og derover.
 >
 > > Er overordentligt tilfreds med økonomien so far. [...] ilen Forsæderne
 > stinker dog.
 > > Den, der har designet de sæder og især
 > > nakkestøtterne skulles stilles for en standret og skydes!
 >
 > *LOL*
 >
 > Du har jo aldrig været bleg for lidt friske kommentarer..    >
 > Sæderne i Octavia´en var faktisk den eneste grund til, at min ven i et
 kort
 > øjeblik overvejede sådan en i stedet for en Toledo. Han syntes, det var de
 > bedste sæder, han nogensinde havde siddet i.. (Han er bredere over
 skulderen
 > end de fleste).
 Selve sædet er sådan set ok, men nakkestøtterne er katastrofalt ringe, de er
 overhovedet ikke i nærheden af nakken. Man sidder noget bedre i en Ford
 Mondeo.
            
             |  |  | 
       Ukendt (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-06-04 06:54
 | 
 |  | 
 
            > ganske alm. 205 mm
 Ok..    Så burde det jo ikke være der, forskellen i brændstofforbruget skal
 findes..
 > Octaviaen kører omkring 14 km/l ved 180 km/t
 Det er sgu flot - hvis det er rigtigt, hvad de skriver.
 > har
 > Seat'en et 6. gear? Octavia går 3500 omdrejninger ved 180 km/t.
 Japs - det er helt samme transmission og motor i de to biler.
 > Min Mondeo
 > 2,0 stc. køre langt under 10 km/l ved 160 km/t og derover.
 Ikke imponernde.
 > Selve sædet er sådan set ok, men nakkestøtterne er katastrofalt ringe, de
 er
 > overhovedet ikke i nærheden af nakken. Man sidder noget bedre i en Ford
 > Mondeo.
 Ok - min kammerat "havde aldrig siddet bedre"..    Heller ikke i den Mondeo
 1,8 årgang 2004, som han kørte i lige omkring den dato, hvor han købte den
 nye bil - og hvor han også var ude at se på Octaviaen. Måske skyldes det, at
 vi alle er bygget lidt forskelligt.
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
  Ole N (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole N
 | 
 Dato :  08-06-04 18:33
 | 
 |  | 
 
            Jeg har heldigvis fået solgt min 206 hdi 2.0 som jeg har haft i 3 år (66.000
 km). Da jeg havde den, holdt jeg kraftigt øje med benzin kontra
 dieselpriserne, og det svingede imellem 1 og 2 kr's forskel i de 3 år.
 Jeg kunne have købt en 110 hk. 1.6'er benzin som stod til at køre 14.4 km/l,
 selv kørte jeg ca. 17 km/l i hdi'en, og jeg tror ikke at jeg ville have kørt
 under 13 km/l i 1.6'erne, men det er naturligvis gætværk.
 Gensalgsværdien spiller selvfølgelig kraftigt ind, og her var der et ret
 stort værditab da jeg byttede hdi'en, så det med at de holder priserne holdt
 ikke for mig....
 Nu har jeg en 406 2.0 stc.car med 225/50/16 dæk og den kører 11,1234 km/l,
 så det er jo dejligt dyrt    Jeg tror at forskellen på en diesel 406 og en
 2.0 benzin 406 når jeg nu sælger om 4 år og 90000 km, nogenlunde vil have
 kostet det samme pr. km. Og hvis det så er 15.000 kr dyrere så er de givet
 godt ud for den bedre kørekomfort i benzinen, selvom jeg selvfølgelig savner
 det kraftige bundtræk når jeg leger Brian    Helt afgørende for mig er det at man ikke behøver at geare ned hvis ham
 foran kun kører 60-70 på landevej, det var jeg hele tiden nødt til i hdi'en.
 (Til gengæld skal man igennem hele registeret ved bykørsel, men det er der
 ikke så møj af her i det mørke Jylland    Desuden er forskellen 45.000 kr.! ved 407'eren og så skal der sgu køres til
 da    mvh OleN (ex.diesel)
 "Henrik" <hla@telenorconnect.com> skrev i en meddelelse
 news:ca4ai2$79p$1@news.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Kan besparelsen i brændstofudgiften ikke alene argumentere for et diesel
 > valg ?.
 >
 > Eks:
 > 20000 km/året (standard)
 > prisforskel på kr. 2,50 pr. liter
 > 5 km mere på literen ved diesel,
 > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 betalt
 > indenfor 4-5 år.
 >
 > Er dette en forkert betragtning eller mangler jeg noget i min beregning ?.
 >
 > Det er vel diesel der er fremtiden (mht. alternative brændstoffer), eller
 ?.
 >
 >
 > På forhånd tak.
 >
 >
            
             |  |  | 
  Peter G C (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  08-06-04 19:07
 | 
 |  | 
 
            "Ole N" <ole@nystrom.dk> skrev i en meddelelse
 news:40c5f85d$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 [klip]
 > Og hvis det så er 15.000 kr dyrere så er de givet
 > godt ud for den bedre kørekomfort i benzinen, selvom jeg selvfølgelig
 savner
 > det kraftige bundtræk når jeg leger Brian    A hwa? Bedre kørekomfort i en 2,0 benzin i forhold til 2,0 hdi? Du er den
 første jeg ser skrive noget sådant....
 > Helt afgørende for mig er det at man ikke behøver at geare ned hvis ham
 > foran kun kører 60-70 på landevej, det var jeg hele tiden nødt til i
 hdi'en.
 Mon dog? Jeg har selv prøvet 206 hdi og kører i dag også en lidt større
 hdi - geare ned?
 > (Til gengæld skal man igennem hele registeret ved bykørsel, men det er der
 > ikke så møj af her i det mørke Jylland    >
 > Desuden er forskellen 45.000 kr.! ved 407'eren og så skal der sgu køres
 til
 > da    Der skal vel køres ca 25.000 km om året før regnestykket til 1-1 derefter
 vinder dieslen.
 /Peter, Xantia HDi.
 --
http://www.grauslund.com/ |  |  | 
   Mogens Knudsen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  08-06-04 19:13
 | 
 |  | On Tue, 8 Jun 2004 20:07:04 +0200, "Peter G C"
 <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
 
 >A hwa? Bedre kørekomfort i en 2,0 benzin i forhold til 2,0 hdi? Du er den
 >første jeg ser skrive noget sådant....
 
 Jeg vil til enhver tid hellere køre V5/1.8T end TDI 130 - der er en
 verden til forskel, hvor særligt V5'eren vinder med mange længder.
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-04 20:51
 | 
 |  | 
 
            > Jeg vil til enhver tid hellere køre V5/1.8T end TDI 130 - der er en
 > verden til forskel, hvor særligt V5'eren vinder med mange længder.
 Jeg synes 5´eren er en brystsvag kælling, der ikke kommer til sin ret, før
 motoren skriger om kap med de fodgængere, der står i vejsiden og hviner over
 den "vilde kørsel" med en brølende motor.
 Hvis man ikke hamrer den over 4.000 o/min, er Passaten med den nye V5 med
 170 hk sikkerhed MARKANT langsommere end min egen. Omkring 2.000 o/min hvor
 man ofte kører i langsommere trafik er den død som en 1,6´er. En stor
 skuffelse for mig, da jeg kørte sådan en et stykke tid. Til gengæld er den
 tørstig som bare fanden.    Jeg siger nej-tak - men stik mig gerne en 1,8 T.
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
     Carsten Petersen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Petersen
 | 
 Dato :  08-06-04 22:33
 | 
 |  | 
 "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
 news:40c618ab$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > > Jeg vil til enhver tid hellere køre V5/1.8T end TDI 130 - der er en
 > > verden til forskel, hvor særligt V5'eren vinder med mange længder.
 >
 > Jeg synes 5´eren er en brystsvag kælling, der ikke kommer til sin ret, før
 > motoren skriger om kap med de fodgængere, der står i vejsiden og hviner
 over
 > den "vilde kørsel" med en brølende motor.
 >
 > Hvis man ikke hamrer den over 4.000 o/min, er Passaten med den nye V5 med
 > 170 hk sikkerhed MARKANT langsommere end min egen. Omkring 2.000 o/min
 hvor
 > man ofte kører i langsommere trafik er den død som en 1,6´er. En stor
 > skuffelse for mig, da jeg kørte sådan en et stykke tid. Til gengæld er den
 > tørstig som bare fanden.    Enig! Har lige kørt et par dage i en Toledo V5, lyden er OK, både den let
 rumlende lyd ved lave og mellemomdrejninger og den snerrende lyd ved høje
 omdrejninger, men i guder hvor den dog er død ved lave omdrejninger ift. min
 TDI med samme effekt! Oliefyret er ikke ligeså inspirerende at høre på under
 acceleration men oppe i fart er der ABSOLUT ikke mere motorlyd, hverken ved
 80, 130 eller 180 km/t. Ved 210+ bliver motorlyden dog hørbar i dem begge,
 og her vinder V5'eren.
 --
 Mvh
 Carsten
 Endnu en udgydelse fra CP's PC!
            
             |  |  | 
      Mogens Knudsen (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  09-06-04 05:22
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 8 Jun 2004 23:32:38 +0200, "Carsten Petersen"
 <carsten@newmail.dk> wrote:
 >> > Jeg vil til enhver tid hellere køre V5/1.8T end TDI 130 - der er en
 >> > verden til forskel, hvor særligt V5'eren vinder med mange længder.
 >>
 >> Jeg synes 5´eren er en brystsvag kælling, der ikke kommer til sin ret, før
 >> motoren skriger om kap med de fodgængere, der står i vejsiden og hviner
 >> over den "vilde kørsel" med en brølende motor.
 >> Hvis man ikke hamrer den over 4.000 o/min, er Passaten med den nye V5 med
 >> 170 hk sikkerhed MARKANT langsommere end min egen. Omkring 2.000 o/min
 >> hvor man ofte kører i langsommere trafik er den død som en 1,6´er. En stor
 >> skuffelse for mig, da jeg kørte sådan en et stykke tid. Til gengæld er den
 >> tørstig som bare fanden.    >Enig! Har lige kørt et par dage i en Toledo V5, lyden er OK, både den let
 >rumlende lyd ved lave og mellemomdrejninger og den snerrende lyd ved høje
 >omdrejninger, men i guder hvor den dog er død ved lave omdrejninger ift. min
 >TDI med samme effekt! Oliefyret er ikke ligeså inspirerende at høre på under
 >acceleration men oppe i fart er der ABSOLUT ikke mere motorlyd, hverken ved
 >80, 130 eller 180 km/t. Ved 210+ bliver motorlyden dog hørbar i dem begge,
 >og her vinder V5'eren.
 Igen fokuserer i på nogle andre ting end udgangspunktet for MIN
 reaktion. Jeg vil skide jeres sejtræk ved lave omdrejninger en
 hatfuld. Det var jo ikke dét, det handlede om hér, men istedet drivers
 feeling, som en TDI ikke giver. Prøv nu lige at fokusér lidt :) 
 /Mogens
            
             |  |  | 
       Peter G C (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter G C
 | 
 Dato :  09-06-04 06:45
 | 
 |  | 
 
            "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:bu3dc0lamih9o4fk4tecprrnad8efvv7q0@4ax.com...
 [klip]
 > Igen fokuserer i på nogle andre ting end udgangspunktet for MIN
 > reaktion. Jeg vil skide jeres sejtræk ved lave omdrejninger en
 > hatfuld. Det var jo ikke dét, det handlede om hér, men istedet drivers
 > feeling, som en TDI ikke giver. Prøv nu lige at fokusér lidt :)
 Hvilken feeling giver (som i udgangspunktet) benzin 2,0 i forhold til en
 ditte diesel? Eller tag da bare V5'eren i stedet.
 /Peter
 --
http://www.grauslund.com/ |  |  | 
       Ukendt (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-06-04 07:02
 | 
 |  | > Jeg vil skide jeres sejtræk ved lave omdrejninger en
 > hatfuld. Det var jo ikke dét, det handlede om hér, men istedet drivers
 > feeling, som en TDI ikke giver. Prøv nu lige at fokusér lidt :)
 
 Der er ikke ikke meget drivers feeling i en bil, der er SÅ langsom som
 Passaten under 4.000 o/min.
 
 Husk nu på, at den i dagligdags kørsel er direkte langsom - og at den kun er
 nogenlunde kvik, når den får høvl. (På din "hurtigheds-skala er den aldrig
 kvik).
 
 Efter min mening er den omend ikke undermotoriseret - så i hvert fald ikke
 ligefrem "drivers feeling".
 
 Min egen halv-lamme Vectra 2.0i er noget kvikkere i trafikken - medmindre vi
 er på motorvejen og godt oppe i fart, hvor Passatens høje egenvægt sættes i
 skyggen af dens relativt mange kræfter og gode aerodynamik, der fører til
 høj topspeed.
 
 Opel Vectra 2.0: 8,9 kg/hk - med de 115 opgivede heste.
 Passat V5 179 hk: 8,3 kg/hk - med de 170 opgivne heste.
 
 Passaten er lidt foran - probemet er, at der er spændt en
 "racer-karaktaristik" (høj topeffekt og lille bundeffekt) for en bil, der
 vejer 1425 kg i "tør" tilstand.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
        Mogens Knudsen (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  09-06-04 17:30
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 9 Jun 2004 08:02:00 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:
 >Opel Vectra 2.0: 8,9 kg/hk - med de 115 opgivede heste.
 >Passat V5 179 hk: 8,3 kg/hk - med de 170 opgivne heste.
 Nu er du jo godt nok kørt til Le Mans for at se motorløb, men du må
 have jordens hurtigste Vectra. Tror du selv på ovenstående?    /Mogens
            
             |  |  | 
         Ukendt (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-06-04 09:14
 | 
 |  | 
 
            > Nu er du jo godt nok kørt til Le Mans for at se motorløb, men du må
 > have jordens hurtigste Vectra. Tror du selv på ovenstående?    Jeg tror ikke - jeg ved.
 Og jeg vil sætte mange penge bagved, hvis vi kan skaffe en Passat V5.
 Se blot selv på bilens vægt og dens effekt ved de lave omdrejningstal - så
 kan du se, at min "mistanke" da jeg sad bagved rattet i den, bekræftes af
 tallene.
 Den motor lever over 4.000 o/min - og den er i en stor meget tung Passat død
 under 4.000 min.
 (Skal vi ud at låne sådan en i den snarlige fremtid - vi skal jo alligevel
 noget Le Mans, vi skal have klaret).
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
          Mogens Knudsen (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-06-04 17:06
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 14 Jun 2004 10:13:56 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 wrote:
 >Jeg tror ikke - jeg ved.
 Ah ka' de' no å' pas' :)
 >Og jeg vil sætte mange penge bagved, hvis vi kan skaffe en Passat V5.
 Ikke noget problem for dig - nogen af delene    >Se blot selv på bilens vægt og dens effekt ved de lave omdrejningstal - så
 >kan du se, at min "mistanke" da jeg sad bagved rattet i den, bekræftes af
 >tallene.
 Alligevel har en Passat følgende værdier:
 170 hk v/6.200 omdr / 220 Nm v/3.300 omdr
 0-100 km/t på 9 sek og en topfart på 228 km/t
 Og Vectra'en
 0-100 km/t på 10,5 sek og en topfart på 198 km/t
 115 hk v/5.200 omdr / 170 Nm v/3.000 omdr
 >Den motor lever over 4.000 o/min - og den er i en stor meget tung Passat død
 >under 4.000 min.
 Alligevel "slår" du ikke bilen ud fra ovenstående tal - hverken på
 papiret eller IRL
 >(Skal vi ud at låne sådan en i den snarlige fremtid - vi skal jo alligevel
 >noget Le Mans, vi skal have klaret).
 Jep - glæder mig til dén aften.
 /Mogens
            
             |  |  | 
           Ukendt (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-06-04 17:36
 | 
 |  | 
 
            > Alligevel "slår" du ikke bilen ud fra ovenstående tal - hverken på
 > papiret eller IRL
 Ud fra en meget snæver betragtning, hvor man holder den 1425 kg tunge
 Passats motor UNDER 4.000 o/min og gør det samme med Vectra´ - så gør jeg,
 jo. (Men det er selvfølgelig ikke det samme, som at min Vectra er en
 hurtigere bil.)
 Eksempel:
 Passaten har maks. moment ved 3.300 o/min og 101 hk til de 1425 kg = 14 kg
 pr hk.
 Vectra´en har ved 3300 o/min (ikke maks. moment) 81 hk til 1025 kg = 12 kg
 pr hk.
 Længere nede af omdrejningsskalaen er Vectra´en endnu mere overlegen.
 Jeg synes ikke, der er en imponerende "effekt-respons" når man trykker på
 speederen i Passaten ved alm. kørsel. Men det er klart, at det ser
 anderledes ud, hvis man kører dem begge ud i gear, hvor Passaten får lov til
 at rotere ud til knap 7.000 o/min, hvor man finder det røde felt. Vectra´en
 har ikke en hurtigt roterende motor.
 Der tror jeg, at Vectraen taber marginalt. På motorvejen har Vectra´en ikke
 en ispinds chance i helvede. Det skule da lige være for at snuppe sejren når
 Passaten skal ind at tanke.    > >(Skal vi ud at låne sådan en i den snarlige fremtid - vi skal jo
 alligevel
 > >noget Le Mans, vi skal have klaret).
 > Jep - glæder mig til dén aften.
 Det gør jeg bestemt også..    Jeg synes, vi skal mødes snart.
 -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
            Mogens Knudsen (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-06-04 18:13
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 14 Jun 2004 18:35:34 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 wrote:
 >Ud fra en meget snæver betragtning, hvor man holder den 1425 kg tunge
 >Passats motor UNDER 4.000 o/min og gør det samme med Vectra´ - så gør jeg,
 >jo. (Men det er selvfølgelig ikke det samme, som at min Vectra er en
 >hurtigere bil.)
 Altså igen dieseltricket: 
 "Hold den venligst i højeste gear, så jeg også kan følge med"    >Passaten har maks. moment ved 3.300 o/min 
 Og så siger du, den skal over 4.000 inden der sker noget :)
 >Længere nede af omdrejningsskalaen er Vectra´en endnu mere overlegen.
 Hva' ska' jeg brug' det te'
 >Jeg synes ikke, der er en imponerende "effekt-respons" når man trykker på
 >speederen i Passaten ved alm. kørsel. 
 Jeg synes det, i den Bora V5, jég prøvede.
 >Men det er klart, at det ser anderledes ud, hvis man kører dem begge ud i 
 >gear, hvor Passaten får lov til at rotere ud til knap 7.000 o/min, hvor man 
 >finder det røde felt. 
 Du skal slet ikke så langt op, men nu har vi jo ikke lige en kurve, så
 der kan tegnes en "trekant"    >Vectra´en har ikke en hurtigt roterende motor.
 Enig :)
 >På motorvejen har Vectra´en ikke en ispinds chance i helvede. 
 >Det skule da lige være for at snuppe sejren når Passaten skal 
 >ind at tanke.    Det er korrekt, at Passaten skal tanke een gang for at nå Alsace.
 Det samme skal din Vectra. Om man gør det midt i forløbet, hvor man
 alligevel skal på lokum, eller man gør det 100 km senere, hvor vandet
 står i øjnene, er vel hip som hap...
 >Det gør jeg bestemt også..    Jeg synes, vi skal mødes snart.
 Jég er klar - du vælger...
 /Mogens
            
             |  |  | 
             Ukendt (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-06-04 18:59
 | 
 |  | 
 
            > Altså igen dieseltricket:
 > "Hold den venligst i højeste gear, så jeg også kan følge med"    Jep - men ikke for at godtgøre, at min Vectra er hurtigst - for det er den
 ikke.
 Men det er kedeligt, at Passaten er "brystsvag". I din Omega skal den jo
 heller ikke "jernes" helt op i Honda Civic-omdrejninger, før der sker noget.
 Sådan en bil tiltaler ikke mig. Så hellere en lavtryksturbo eller noget mere
 moment.
 > >Passaten har maks. moment ved 3.300 o/min
 > Og så siger du, den skal over 4.000 inden der sker noget :)
 Jep - for 220 Nm er ikke meget til 1½ tons bil. Sammenlig med din egen -
 eller med min Vectra.    > Hva' ska' jeg brug' det te'
 Alm kvik men tilbagelænet kørsel.
 > Du skal slet ikke så langt op, men nu har vi jo ikke lige en kurve, så
 > der kan tegnes en "trekant"    Det må vi så lige se på..    > >Vectra´en har ikke en hurtigt roterende motor.
 > Enig :)
 Ska´ då´ være fræk..?    > Jég er klar - du vælger...
 Maja er herovre denne uge - hun kunne også godt tænke sig at se billeder.
   -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
              Mogens Knudsen (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-06-04 19:03
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 14 Jun 2004 19:58:46 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 wrote:
 > for 220 Nm er ikke meget til 1½ tons bil
 At tænke sig, at 1.8T-udgaven så kun har 210 Nm...
 >Alm kvik men tilbagelænet kørsel.
 Gider man jo ikke - tilbagelænet :)
 >> Jég er klar - du vælger...
 >Maja er herovre denne uge - hun kunne også godt tænke sig at se billeder   Æh, hvordan skal den forstås?
 /Mogens
            
             |  |  | 
               Ukendt (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-06-04 19:47
 | 
 |  | 
 
            > At tænke sig, at 1.8T-udgaven så kun har 210 Nm...
 Jep - men den har dem helt fra bunden - og ikke først oppe midt i
 omdrejningsregisteret.
 V5´eren gør det først lige så godt som 1,8T´eren fra 3200 o/min. Indtil da
 kører 1,8T´eren fra den, når der trykkes på speederen, og du for eksempel
 vil gå roligt forbi en anden bil på landevejen.
 Men jeg erkender, at V5´eren vågner op, når den får pisk.    > >Maja er herovre denne uge - hun kunne også godt tænke sig at se
 billeder   > Æh, hvordan skal den forstås?
 At jeg slæber hende med op til jer, hvis vi skal ses denne uge.
   -- 
 /Jan W Nielsen
            
             |  |  | 
                Mogens Knudsen (14-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  14-06-04 19:53
 | 
 |  | On Mon, 14 Jun 2004 20:47:29 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
 wrote:
 
 >Jep - men den har dem helt fra bunden - og ikke først oppe midt i
 >omdrejningsregisteret.
 >V5´eren gør det først lige så godt som 1,8T´eren fra 3200 o/min. Indtil da
 >kører 1,8T´eren fra den, når der trykkes på speederen, og du for eksempel
 >vil gå roligt forbi en anden bil på landevejen.
 
 Jow, jow...
 
 >Men jeg erkender, at V5´eren vågner op, når den får pisk
 
 Dét gør den sgu.
 
 >At jeg slæber hende med op til jer, hvis vi skal ses denne uge.
 
 Lyder fornuftigt - vi "tager den" lige over MSN.
 (og TK skal lige ha' åbnet sin kalender)
 
 /Mogens
 
 
 |  |  | 
       Carsten Petersen (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Petersen
 | 
 Dato :  09-06-04 08:19
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:bu3dc0lamih9o4fk4tecprrnad8efvv7q0@4ax.com...
 >
 > Igen fokuserer i på nogle andre ting end udgangspunktet for MIN
 > reaktion. Jeg vil skide jeres sejtræk ved lave omdrejninger en
 > hatfuld. Det var jo ikke dét, det handlede om hér, men istedet drivers
 > feeling, som en TDI ikke giver. Prøv nu lige at fokusér lidt :)
 Så-så Mogens, den letfældige omgang med din afføring tjener dig ikke til
 ære   Faktisk er det dig der fokuserer på noget andet end hvad der oprindelig var
 udgangspunktet, nemlig kørekomfort. Jeg indrømmer at V5'eren har en
 behagelig lyd og en komfortabel kraftudvikling (ingen voldsomme
 G-påvirkninger her), men jeg synes ikke det er komfortabelt at blive
 "fanget" i overhalinger som gennemføres i slowmotion pga. at de kræver ikke
 blot 1, men 2-3 nedgearinger. Men jeg er måske bare for godt vant   |  |  | 
        Ukendt (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-06-04 14:44
 | 
 |  | 
 "Carsten Petersen" <mailto:carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse 
 "Re: Benzin / diesel igen..."
 > Så-så Mogens, den letfældige omgang med din afføring tjener dig ikke til
 > ære   He, he...
 > Faktisk er det dig der fokuserer på noget andet end hvad der oprindelig var
 > udgangspunktet, nemlig kørekomfort. 
 Nix. Jeg svarer direkte på Peters kommentar. 
 Kald et blot OT, men sådan er dét... :)
 > Jeg indrømmer at V5'eren har en behagelig lyd og en komfortabel kraftudvikling 
 >(ingen voldsomme G-påvirkninger her), men jeg synes ikke det er komfortabelt at 
 > blive "fanget" i overhalinger som gennemføres i slowmotion pga. at de kræver ikke
 > blot 1, men 2-3 nedgearinger. 
 LOL - man kender sgu da sin bils formåen :)
 > Men jeg er måske bare for godt vant   En V5 er ikke nogen sløv æske, som nogen gør det til.
 At en vogn accelererer rimeligt i et højt gear, bety-
 der jo ikke, at den er verdensmester, ligesom en mange
 ventilet motor naturligt skal have omdrejninger for at
 der sker noget.
 MIN oplevelse af at "gå" direkte fra en Bora V5 til en 
 Passat TDI 130 er den, at V5'eren kører skænt med et stort 
 omdrejningspotentiale/-felt. I Passat'en banker man gang 
 på gang hovedet i forruden, fordi den "løber tør for" 
 omdrejninger med det samme...    /Mogens
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
         Carsten Petersen (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Petersen
 | 
 Dato :  09-06-04 20:14
 | 
 |  | 
 <Mogens K> skrev i en meddelelse
 news:001001c44e27$cf43bab0$3a4d82d4@autoatlas.local...
 > > Jeg indrømmer at V5'eren har en behagelig lyd og en komfortabel
 kraftudvikling
 > >(ingen voldsomme G-påvirkninger her), men jeg synes ikke det er
 komfortabelt at
 > > blive "fanget" i overhalinger som gennemføres i slowmotion pga. at de
 kræver ikke
 > > blot 1, men 2-3 nedgearinger.
 >
 > LOL - man kender sgu da sin bils formåen :)
 Nu var bilen blot til låns, og jeg sammenligner med det jeg normalt kører i
 > MIN oplevelse af at "gå" direkte fra en Bora V5 til en
 > Passat TDI 130 er den, at V5'eren kører skænt med et stort
 > omdrejningspotentiale/-felt. I Passat'en banker man gang
 > på gang hovedet i forruden, fordi den "løber tør for"
 > omdrejninger med det samme...    LOL - man kender sgu da sin bils formåen    Det bliver hurtigt en naturlig ting at skifte gear inden man rammer muren,
 så er der altid damp på maskinen.
 Og jeg ved godt at du sværger til en anden kørestil, vi behøver såmænd ikke
 at lade religionskrigen blusse op igen.
 --
 Mvh
 Carsten
 Endnu en udgydelse fra CP's PC!
            
             |  |  | 
          Mogens Knudsen (09-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  09-06-04 20:24
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 9 Jun 2004 21:13:51 +0200, "Carsten Petersen"
 <carsten@newmail.dk> wrote:
 >Nu var bilen blot til låns, og jeg sammenligner med det jeg normalt kører i
 >LOL - man kender sgu da sin bils formåen    Nu var bilen blot til låns, og jeg sammenligner med dén, jeg lige kom
 fra    >Det bliver hurtigt en naturlig ting at skifte gear inden man rammer muren,
 >så er der altid damp på maskinen.
 Jeg mener blot, at "råderummet" er for bette :)
 >Og jeg ved godt at du sværger til en anden kørestil, vi behøver såmænd ikke
 >at lade religionskrigen blusse op igen.
 Næh, ovehovedet ikke. 
 Jeg ville da gerne kunne se idé'en i en diesel og ender sikkert op med
 at handle een nu på grund af 40.000 km om året, men det vil sikkert
 blive med rimelig maskinkraft og ikke mindst automatic!
 /Mogens
            
             |  |  | 
  Ukendt (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-04 19:36
 | 
 |  | 
 
 > Kan besparelsen i brændstofudgiften ikke alene argumentere for et diesel
 > valg ?.
 >
 > Eks:
 > 20000 km/året (standard)
 > prisforskel på kr. 2,50 pr. liter
 > 5 km mere på literen ved diesel,
 > ........så vil selv en merudgift på kr. 30.000 for en diesel jo være
 betalt
 > indenfor 4-5 år.
 
 Dette er en meget forkert betragtning.
 Du skal formegentlig som alle os andre ud og financere lånet til en ny bil
 gemmen en bank og så gør de 30.000 Kr der skal forrentes over 6 år (eller
 hvad man vælger) en stor forskel på hvornår man er færdig.
 
 Prøv bankernes låneberegning på nettet og du vil se alt efter beløbet,
 tilbagebetalingstid osv osv så kan det være meget mere end 30.000.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Knudsen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  08-06-04 19:37
 | 
 |  |  |  |  | 
   Frederik (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frederik
 | 
 Dato :  08-06-04 19:54
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:sm1cc0h7fgdevm9mhqrv01v1lgnen6mkdg@4ax.com...
 > On Tue, 8 Jun 2004 20:35:49 +0200, "Tom" <t> wrote:
 >
 > >Prøv bankernes låneberegning på nettet
 >
 > Det er meget enkelt - man stopper blot tallene ind i denne kasse og
 > man ved what to do:
 > www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp >
 > /Mogens
 Uhada, når man sammenligner 156 V6 mod 2,4 JTD.
 Godt V6eren synger for alle pengene.
 Mvh.
 Frederik
            
             |  |  | 
    Mogens Knudsen (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Knudsen
 | 
 Dato :  08-06-04 19:59
 | 
 |  | On Tue, 8 Jun 2004 20:53:48 +0200, "Frederik" <f.caroe@suf.nu> wrote:
 
 >Uhada, når man sammenligner 156 V6 mod 2,4 JTD.
 
 Hvis du kigger i det nyeste Alfa Romeo nyt, er der slet ingen tvivl.
 Jeg er imidlertid ikke glad for den nye kønsløse generation uden den
 søde musik
 
 >Godt V6'eren synger for alle pengene.
 
 Du kører en 156 V6?
 
 /Mogens
 Bl.a. en '95 Alfa Romeo 164 Q4
 
 
 |  |  | 
     Frederik (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frederik
 | 
 Dato :  08-06-04 20:37
 | 
 |  | 
 "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
 news:g03cc0tb93tf92mj5aecl2if2t5bprl5jp@4ax.com...
 > On Tue, 8 Jun 2004 20:53:48 +0200, "Frederik" <f.caroe@suf.nu> wrote:
 >
 > >Uhada, når man sammenligner 156 V6 mod 2,4 JTD.
 >
 > Hvis du kigger i det nyeste Alfa Romeo nyt, er der slet ingen tvivl.
 > Jeg er imidlertid ikke glad for den nye kønsløse generation uden den
 > søde musik
 >
 > >Godt V6'eren synger for alle pengene.
 >
 > Du kører en 156 V6?
 >
 > /Mogens
 > Bl.a. en '95 Alfa Romeo 164 Q4
 
 Er ung jurastudernede, så låner min mors...
 
 Den eneste forskel, på den adgang jeg har og på at eje den, er fraværet af
 udgifter.
 
 D'ik så ski't...
 
 Mvh.
 
 Frederik
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (08-06-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-06-04 20:07
 | 
 |  | 
 
 > Prøv bankernes låneberegning på nettet og du vil se alt efter beløbet,
 > tilbagebetalingstid osv osv så kan det være meget mere end 30.000.
 
 
 Hvis jeg indtaster
 Lån : 300.000 Kr
 Rente 8,75%
 6 år (72 mdr)
 = 5.603,51 Kr pr mdr
 
 Ved
 330.000 Kr
 Rente 8,75%
 6 år (72 mdr)
 = 6.157.86 Kr pr mdr.
 
 difference pr mdr = 554,35 Kr pr. mdr
 Eller 72 * 554,35 Kr = 39913,2 Kr på 6 år
 
 Låneberegner : Den Danske Bank
 
 Så de 554,35 Kr er kun en af de parametre man skal huske, ejerafgift osv osv
 skal også med.
 Men lånet koster ca. 10.000 Kr ekstra i mit eksempel.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |