Basale spørgsmål
Fra : Peter Jacobsen

Dato : 14-06-04 19:22

Hej

Jeg har lige skiftet fra Windows til Mandrake 10, og har "kriller" i maven
over alt det, for mig, ubetrådte land jeg skal til at udforske. Jeg har
et par spørgsmål:

1) Jeg har hentet Firefox og Thunderbird og udpakket dem. Hvor lægger man
programmer af denne type?
2) Hvordan får jeg genvejene til programmerne til at figurere i
"Start-menuen"?
3) Hvordan indstiller jeg Mandrake, så den automatisk starter Firefox i
stedet for Conqueror, når jeg skriver en webadresse i "Kør kommando"?
4) Hvis jeg starter en shell og går til /usr/lib står "rpmpopt@" og
blinker med rødt. Hvad skal denne advarsel fortælle mig?
5) Findes der et program der under Linux kan vise PGP-disk'e?
6) Findes der en side, som giver Linux-alternativer til gode
Windows-programmer?

Med venlig hilsen
Peter Jacobsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-06-04 19:49

Peter Jacobsen <brutalis@spammelam.oncable.dk> writes:

> [...]
> programmer af denne type?
> 2) Hvordan får jeg genvejene til programmerne til at figurere i

Brug urpmi til at hente og installere programmerne. Den laver som regel
ogsa menu genveje. Den kan du laese mere om her:

http://easyurpmi.zarb.org/

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 14-06-04 20:41

> Brug urpmi til at hente og installere programmerne. Den laver som regel
> ogsa menu genveje. Den kan du laese mere om her:
>
> http://easyurpmi.zarb.org/

Nu har jeg fulgt instruktionerne på den angivne side. Men de nævnte
programmer ligger ikke som RPM... Så kan de vel ikke bruges med urpmi?
Hvis de kan, må du gerne bøje det i neon for mig.

MVH Peter Jacobsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-06-04 20:44

> Nu har jeg fulgt instruktionerne på den angivne side. Men de nævnte
> programmer ligger ikke som RPM... Så kan de vel ikke bruges med urpmi?
> Hvis de kan, må du gerne bøje det i neon for mig.

urpmi mozilla-firefox isntallere fint firefox pa min maskine.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 14-06-04 21:08

Den Mon, 14 Jun 2004 21:43:34 +0200. skrev Martin Schultz:

> urpmi mozilla-firefox isntallere fint firefox pa min maskine.

Aha! Men hvordan installerer jeg så eksempelvis GQView. Findes der en
liste med alle tilgængelige program-pakker? Tror ikke helt, jeg fatter
det her...

MVH Peter Jacobsen

Fra : Henrik Kirk

Dato : 14-06-04 21:20

> Aha! Men hvordan installerer jeg så eksempelvis GQView. Findes der en
> liste med alle tilgængelige program-pakker? Tror ikke helt, jeg fatter
> det her...
Har aldrig arbejdet med mandrake, men her er urpmi's man page der burde du
kunne laese hvad interessant der er om vaerktoejet.
http://www.mandrakelinux.com/en/urpmi.php3
kan ogsaa findes ved 'man urpmi' i term, meget anvendeligt tool 'man'

--

/Henrik Kirk webmaster 1900mtb.dk
-----------------

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-06-04 09:12

On Mon, 14 Jun 2004 22:07:35 +0200, Peter Jacobsen wrote:

> Aha! Men hvordan installerer jeg så eksempelvis GQView. Findes der en
> liste med alle tilgængelige program-pakker? Tror ikke helt, jeg fatter
> det her...

Du kan klare det hele grafisk i "Mandrake Control Center", som du kan
finde i menuen eller starte med kommandoen "mcc". Der kan du vælge
"software management -->install". Hos mig er Mozilla-Firefox med på
listen. Hvis den ikke er med hos dig, så tilføj "contrib" ved at følge
vejledningen på

http://urpmi.org/easyurpmi/index.php

og prøv igen.

--
Michael Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-06-04 07:31

On Mon, 14 Jun 2004 21:43:34 +0200, Martin Schultz wrote:

> urpmi mozilla-firefox isntallere fint firefox pa min maskine.

Det lader sig ikke gøre på min 9.2-box.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-06-04 10:15

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> writes:

> Det lader sig ikke gøre på min 9.2-box.

Har du fulgt guiden på easyurpmi? Den ligger nogle extre repositories
ind.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-06-04 15:24

On Tue, 15 Jun 2004 11:15:08 +0200, Martin Schultz wrote:

> Har du fulgt guiden på easyurpmi? Den ligger nogle extre repositories
> ind.

Jeg har contrib, main, plf samt selvf. update inde.

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-06-04 15:55

> Jeg har contrib, main, plf samt selvf. update inde.

Mystisk, så må der være forskel på pakkerne til de forskellige mandrake
versioner. Jeg har mandrake 10.

[root@paragon msh]# urpmi mozilla-firefox
alting er allerede installeret

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-06-04 16:16

On Tue, 15 Jun 2004 16:54:35 +0200, Martin Schultz wrote:

> Mystisk, så må der være forskel på pakkerne til de forskellige
> mandrake versioner. Jeg har mandrake 10.
>
> [root@paragon msh]# urpmi mozilla-firefox alting er allerede installeret

[root@portrica tuxx]# urpmi mozilla-firefox
no package named mozilla-firefox

Anyhow det gør mig nu heller ikke så meget - så mange ben er der heller
ikke i, at kopiere mappen til /usr/share/ samt lave et symlink i /usr/bin/

Men det havde været nemmere for nye brugere hvis den var tilgængelig via
urpmi - som den også er hos dig i Mdk10.0

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-06-04 22:42

Peter Jacobsen wrote:
> 1) Jeg har hentet Firefox og Thunderbird og udpakket dem. Hvor lægger man
> programmer af denne type?

Det kommer an på præcis hvilken pakke du har hentet.
Du burde nok se om der ikke var nogle dedikerende RPM-pakker til
Mandrake 10, så behøves du ikke "lægge" dem nogen steder. Så skal du
blot installere dem.

> 2) Hvordan får jeg genvejene til programmerne til at figurere i
> "Start-menuen"?

Hvis ikke de automatisk optræder i menuen efter installation, så har
Mandrake vist et menu-editeringsprogram (menudrake) ... kig under
konfiguration.

> 3) Hvordan indstiller jeg Mandrake, så den automatisk starter Firefox i
> stedet for Conqueror, når jeg skriver en webadresse i "Kør kommando"?

Det viste jeg ikke man kunne. Men jeg gætter på at det er i KDE eller
Gnomes kontrol-panel du finder det.

> 4) Hvis jeg starter en shell og går til /usr/lib står "rpmpopt@" og
> blinker med rødt. Hvad skal denne advarsel fortælle mig?

At det er en link til en fil, der ikke findes. Det behøves ikke være et
problem.

> 5) Findes der et program der under Linux kan vise PGP-disk'e?

Ikke så vidt jeg ved... er det ikke noget propritært noget?

> 6) Findes der en side, som giver Linux-alternativer til gode
> Windows-programmer?

Hmm.... hvordan mener du?
Som i: "Jeg bruger Windowsprogram X. Hvad skal bruge som alternativ på
Linux?"

Sådan en side har jeg ikke set, men mange gange er der også så mange
alternativer at det afhænger lidt af ens ønsker. F.eks. er der nok de
første 20 forskellige email-klienter.

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-06-04 07:32

On Mon, 14 Jun 2004 23:42:16 +0200, Peter Mogensen wrote:

> Hmm.... hvordan mener du?
> Som i: "Jeg bruger Windowsprogram X. Hvad skal bruge som alternativ på
> Linux?"
>
> Sådan en side har jeg ikke set, men mange gange er der også så mange

Sådan en side findes på klid.dk så hut jeg hvisker.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-06-04 09:09

Martin Johansen [6000] wrote:
> Sådan en side findes på klid.dk så hut jeg hvisker.

http://klid.dk/windows-linux.html

Det har de sørme også.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-06-04 11:12

Peter Mogensen wrote:

> Det viste jeg ikke man kunne. Men jeg gætter på at det er i KDE eller
> Gnomes kontrol-panel du finder det.

Jo ... den er god nok. Hvis det fungerer ligesom på Debian, så har Gnome
et preferecen-panel, der hedder "prefered applications" og hvor man
kan stille hvilken web-browser man vil bruge.
Den er som standard på Debian sat til "sensible-browser", der er et
script, der prøver at finde ud af hvilken browser der er foretrukken og
om du har X kørende, så der evt. skal vælges en anden.
Den kører normalt /etc/alternatives/x-www-browser, som på min Debian er
et link til Konqueror.

Peter