CSS og footerproblem
Fra : Andreas Chr.

Dato : 14-06-04 13:02

(har postet dette både i webdesign og webdesign.html)

Hejsa min footer vil ikke rigtigt som jeg vil:

Problem: når jeg ser siden i browser (IE + opera) går min højre menu ned og
dækker over footer. HVad gør jeg galt?

CSS koden findes herunder (hvis der er andre forslag til forbedringer
modtages de med kyshånd - fx er jeg i tvivl om fordele og ulemper ved Class
vs ID og relativ positionering vs. absolut. Jeg har brugt absolut fordi det
virkede nemmeste, men jeg ville egentlig gerne gøre min indholdsrude
skalerbar - hvilket vist ikke kan lade sig gøre med absolut placering?)

body {
background-color:#E7E7E7;
}

#banner {
background-color:#CCCCFF;
position:absolute;
top: 10px;
width:780px;
height: 40px;
border: 2px solid black;
background-image:
}

div.vmenu {
position:absolute;
top:60px;
left:10px;
width: 150px;
height: auto;
border: none;
background-color: #e7e7e7;
}
div.hmenu {
position:absolute;
top:60px;
left:640px;
width: 150px;
height: auto;
border: none;
background-color: #e7e7e7;
}
#indhold {
position: absolute;
top:60px;
left: 170px;
width: 460px;
background-color:#FFFFFF;
border: 2px solid black;
}

#footer{
background-color:white;
clear:both;
position:absolute;
bottom: 10px;
left: 10px;
width: 780px;
border: 2px solid black;
padding: 0.5em 0.5em 0.5em 0.5em;
}

..menubox {
width:150px;
float:left;
background:white;
border: 2px solid black;
margin: 0 0 10px 0;
float:left;
}
..menubox p {
font-size:12px;
margin:10px;
}
h4 {
font-size:14px;
margin:0;
padding:5px 10px;
background-color:#757575;
border-bottom:1px solid black;
}
a:link {
color: blue;
text-decoration:;
}
a:visited {
color: purple;
text-decoration:none;
}
a:active {
background-color: yellow;
text-decoration:none;
}
a:hover {
color:red;
text-decoration:none;
}
h1 {
color:#333333 ;
font-family: "Courier New", Courier, mono
font-size: 5em;
}
h2 {
font-family: arial, verdana, sans-serif;
font-size:1.5em;
}
p {
font-family:Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
font-size:1em;
text-indent: 30px;
margin-top: 10px;
margin-right: 10px;
margin-bottom: 10px;
margin-left: 10px;
}

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-04 14:10

Andreas Chr. skrev:

> (har postet dette både i webdesign og webdesign.html)

Dårlig ide - læs venligst
<http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

(det er dog godt at du fortæller at det er sendt til begge
grupper).

> Problem: når jeg ser siden i browser (IE + opera) går min
> højre menu ned og dækker over footer. HVad gør jeg galt?

Har du et link til siden? Det er meget svært at bedømme uden at
kunne se siden online. Se evt. gode råd til at spørge om hjælp i
html-grupperne her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

> tvivl om fordele og ulemper ved Class vs ID

Kig lidt tilbage i gruppen - til tråden "fjern understregning på
nogle links" - der er flere indlæg om det.

> og relativ positionering vs. absolut.

Jeg vil tro du mener absolut positionering vs. statisk
positionering. Relativ positionering er sjældent anvendeligt
(bortset fra de tilfælde hvor man vil positionere i forhold til en
indre boks - her kan man sætte position: relative; på den ydre
boks, og så bruge position: absolute til at placere elementer inden
i boksen).

I forhold til sideopbygning er der to placeringsmetoder der giver
mulighed for andet end blot at have blokke under hinanden. Den ene
er absolut positionering, den anden er floats (tabeller er en
tredje mulighed, men det bør ikke bruges til placering af
elementer).

Artiklen her giver en introduktion til placering med positionering:
<http://html-faq.dk/2003.asp>.

Tutorialen om css på html.dk har også afsnit om både floats:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion13.asp> og positionering:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion14.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen