sendmail!!
Fra : kenneth Møller

Dato : 04-05-01 12:07

hej

Hvorfor kan jeg ikke send til min mailserver

nå jeg prøver får jeg dette tilbage:

This is the Postfix program at host mail-in1.inet.tele.dk.

I'm sorry to have to inform you that the message returned
below could not be delivered to one or more destinations.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the message returned below.

The Postfix program

<webmaster@xxx.dk>: Name service error for xxx.dk: Host found but no data
record of requested type

Fra : Kim Bjørn Nielsen

Dato : 04-05-01 13:03

> The Postfix program
>
><webmaster@xxx.dk>: Name service error for xxx.dk: Host found but no data
> record of requested type

Tjaa, det virker som om du har DNS problemer. Har du en korrekt MX record?

- og, har du testet at sendmail er startet!? telnet port 25

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-01 13:05

Kenneth Møller skrev:

> <webmaster@xxx.dk>: Name service error for xxx.dk: Host found
> but no data record of requested type

Har domænet xxx.dk en korrekt opsat MX-record som peger på din box?

// Klaus

Fra : kenneth Møller

Dato : 04-05-01 13:23

ok, jeg skal have lid hjælp , hvad er en mx -record, og hvor sætter jeg den
op!!

det eneste jeg har ændre er /etc/xintd.d/ipop3 enabled =yes!
og udkommenteret DAEMON_OPTION!!

MVH kenneth!!

ps jeg har læst en del af doc sendmail, men jeg syntes den er uoverskulig!

MVH

Kenneth
Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9f56o4.p7g.kas@zigzag.magnetic-ink.dk...

Fra : Kim Bjørn Nielsen

Dato : 04-05-01 14:02

kenneth Møller wrote in message <9cu6uo$md2$2@news.inet.tele.dk>...
>ok, jeg skal have lid hjælp , hvad er en mx -record, og hvor sætter jeg den
>op!!

Du skal tilføje en MX (vist nok forkortelse for Mail eXchange) record - på
den name-server der er DNS for det pågældende domæne.

/Kim

Fra : kenneth Møller

Dato : 04-05-01 14:15

jeg har ikke sandt en DNS server op for det domæne jeg bruger , så det må
være TDC , jeg skal henvende mig til , og få dem til at opdater deres MX
record!

'
MVH

Kenneth

Kim Bjørn Nielsen <kim.bjoern@SPAMmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cu9ar$1ns$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Kim Bjørn Nielsen

Dato : 04-05-01 14:48

>jeg har ikke sandt en DNS server op for det domæne jeg bruger , så det må
>være TDC , jeg skal henvende mig til , og få dem til at opdater deres MX
>record!

Sikkert. Og check lige nedenst. links

http://freesbee.wheel.dk/mailtest.html

http://www.dk-hostmaster.dk/res2IPno.shtml

/Kim

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-01 16:29

Kenneth Møller skrev:

> ok, jeg skal have lid hjælp,

Start med at læse <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html#nedenunder>,
så er du allerede kommet langt.

> hvad er en mx-record, og hvor sætter jeg den op!!

En MX-record er den del af DNS for et domæne der fortæller hvor post til
domænet skal afleveres. Det er ikke nok at have en A-record (fortæller
hvilken IP-adresse der hører til domænet) - mailhosts skal også vide hvor
de kan aflevere post til domænet, og det er dét man bruger en MX-record
til.

Se her:

#v+
$ host -t a zigzag.adsl.dk
zigzag.adsl.dk    A   212.242.150.143
$ host -t mx zigzag.adsl.dk
zigzag.adsl.dk    MX   10 zigzag.adsl.dk
zigzag.adsl.dk    MX   100 1meg-dns.cybercity.dk
zigzag.adsl.dk    MX   250 mailgate.cybercity.dk
$
#v-

Her får vi at vide at zigzag.adsl.dk har IP-adressen 212.242.150.143 (A-
recorden) og at post til domænet fortrinsvis skal afleveres til samme
IP-adresse som selve domænet, men at det kan afleveres til 1meg-dns eller
mailgate hvis der er problemer med at komme igennem.

Så hvis du hoster dit eget domæne derhjemme, skal DNS for domænet sættes
op så MX også peger på din maskine (hvis det er dét du vil). Hvis du
har din forbindelse hos TDC, eller hvad de nu hedder i denne uge, er det
ikke sikkert at det er muligt, for de (og muligvis andre ISPer i tillæg)
har sat filter på port 25 for at undgå at forkert opsatte maskiner bliver
brugt som spamrelays.

Men forstå jeg dig ret? Har du et domæne, xxx.dk, som har en IP-adresse
der peger på din maskine derhjemme, og nu vil du også gerne selv modtage
og fordele post til det domæne?

> det eneste jeg har ændre er /etc/xintd.d/ipop3 enabled =yes!
> og udkommenteret DAEMON_OPTION!!

POP3 har intet med aflevering af post at gøre. Den skal bruges hvis du
vil hente post der ligger på din maskine ude fra byen.

> ps jeg har læst en del af doc sendmail, men jeg syntes den er
> uoverskulig!

Ja, og konfigurationsfilen er endnu værre. Gør dig selv en tjeneste og
skift til Postfix - det vil du ikke fortryde.

Læs mere på <http://www.postfix.org/>.

// Klaus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-05-01 16:37

On Fri, 4 May 2001 17:28:41 +0200, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> ISPer i tillæg) har sat filter på port 25 for at undgå at forkert
> opsatte maskiner bliver brugt som spamrelays.

Der skal en lille bitte smule hurlumhej til hvis man har TDC's
NetExpres; det er beskrevet hér:
<http://internet.opasia.dk/abonnement/netexpres/egne_servere.html#5>

Mvh.

--
"Reds Win Running Lead In Race To Control Space" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Claus Alboege

Dato : 04-05-01 21:24

Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> writes:
> [...]
> hvilken IP-adresse der hører til domænet) - mailhosts skal også vide hvor
> de kan aflevere post til domænet, og det er dét man bruger en MX-record

Hvis der ikke opgives en MX record for et domæne, er der "fall-back"
på A recorden, som da betragtes som en preference 0 MX record.

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Mickey

Dato : 04-05-01 21:41

"Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der ikke opgives en MX record for et domæne, er der "fall-back"
> på A recorden, som da betragtes som en preference 0 MX record.

men det er ikke alle klienter/servere der godtager det!
- ligesom f.eks. hotmail ikke godtager det hvis MX'en henviser til en IP
adresse og ikke et hostnavn

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-01 21:46

Claus Alboege skrev:

> Hvis der ikke opgives en MX record for et domæne, er der
> "fall-back" på A recorden, som da betragtes som en preference
> 0 MX record.

Okay.

// Klaus

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 05-05-01 19:46

On Fri, 4 May 2001 14:23:05 +0200, "kenneth Møller"
<kennethm@post3.tele.dk> wrote:

>ps jeg har læst en del af doc sendmail, men jeg syntes den er uoverskulig!

Hvilket også er en af de største sikkerhedsbrister ved SendMail:
Fejlkonfiguration.

Jeg vil klart anbefale dig at skifte til Postfix, så du ved fremtidige
behov får lettere ved at opdatere. At Postfix også er væsentligt
hurtigere er jo bare et ekstra plus.

Qmail kunne også være et alternativ til Sendmail.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : Mickey

Dato : 04-05-01 13:23

"Klaus Alexander Seistrup" <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Har domænet xxx.dk en korrekt opsat MX-record som peger på din box?

husk, det må ikke være en IP - det skal være et hostnavn!

--
hjælp mig med min eksamen: http://susie.dk/alkohol/sporgeskema
hjælp mig med min eksamen: http://susie.dk/alkohol/afstemning