Docbook programlisting virker ikke?
Fra : Heine Laursen

Dato : 13-06-04 17:09

Hejsa.

Det er første gang jeg arbejder med Docbook. Jeg har læst lidt på
http://www.linuxbog.dk/dokumentation/bog/docbook.html

Mit problem er at hvis jeg bruger <programlisting> tags så ser det
nøjagtigt ud som hvis jeg havde brugt <para> tags.

Det skulde jo gerne se ud som ekempel 2-8 på
http://www.linuxbog.dk/dokumentation/bog/docbook-igang.html

Eksempel:

<!DOCTYPE book PUBLIC "-//OASIS//DTD DocBook V4.1//EN">

<book id="index" lang="en">

<sect1 id="About2">
<title>programlisting test</title>

<para>
Nu vil jeg vise lidt Perl-kode
</para>

<programlisting>
#!/usr/bin/perl -i.bak -p
s/Microsoft/Linux/g;
</programlisting>

</sect1>
</chapter>
</book>

Når jeg så laver det om til html:

hl@sid/docbook$ db2html eks.sgml
output is eks
Using catalogs: /etc/sgml/catalog
Using stylesheet: /usr/share/docbook-utils/docbook-utils.dsl#html
Working on: /home/hl/docbook/eks.sgml
Done.
hl@sid/docbook$

Jeg får alsår ingen fejlmeddelser eller noget, så hvofor virker mine
<programlisting> tags ikke?

Mvh
Heine Laursen

Fra : Soren Kuula

Dato : 13-06-04 23:12

Heine Laursen wrote:
> [...]
>
> Mit problem er at hvis jeg bruger <programlisting> tags så ser det
> nøjagtigt ud som hvis jeg havde brugt <para> tags.

Prøv at se om det hjælper at holde din programlisting inde i et para
element ??

Hvilket stylesheet bruger du ?

Vil du ikke heller væk fra det gamle SGML sqrammel og bruge xml ?

MVH
Søren

(jeg kan godt overtales til at prøve at transformere din kode .. i morgen)

Fra : Heine Laursen

Dato : 14-06-04 15:42

Den Mon, 14 Jun 2004 00:12:01 +0200. skrev Soren Kuula:

> Prøv at se om det hjælper at holde din programlisting inde i et para
> element ??

Det gør ingen forskæld

> Hvilket stylesheet bruger du ?

Det er et godt spørgesmål. Standart instillingerne der er i debian
testing vil jeg tro. Hvordan kan jeg finde ud af det!

> Vil du ikke heller væk fra det gamle SGML sqrammel og bruge xml ?

Jeg har aldrig brugt SHML, heller aldrig xml. Desuden er det førdte gang
jeg bruger DOCbook. Er xml nennere?, mere overskulig?

MVH
Heine Laursen

Fra : Soren Kuula

Dato : 15-06-04 14:10

Hej,

Heine Laursen wrote:

> Det gør ingen forskæld

OK - det gør det ellers med tabeller skal jeg love for :)

> Det er et godt spørgesmål. Standart instillingerne der er i debian
> testing vil jeg tro. Hvordan kan jeg finde ud af det!

Det ved jeg faktisk ikke.

SGML er et gammelt metasprog (sprog til at definere andre sprog i). HTML
er f x et SGML sprog. Desværre er nærmest alting tilladt i SGML, hvilket
gør det svært at lave konsistente parsere mv til det.

Så kom XML, her er nærmest alting forbudt. Til gengæld virker de fleste
tools fremragende, og med det samme resultat fra forskellige versioner.

Jeg har ikke brugt andet end Docbook-XML selv.

Overskuelighed: Ja det kan være svært at begynde med !!

Det er mest at huske på:

Docbook er et SGML sprog og et XML sprog. Docbook selv rummer ikke
beskrivelse af andet end dokumenters indholdsmæssige struktur.
(men det er noget andet end HTML, hvor strukturen er en layoutstruktur,
ikke en indholdsstruktur)

Til at lave en layoutstruktur (HTML eller PDF dok...) ud af sin Docbook,
bruges stylesheets.... til XML docbook er der docbook-xsl stylesheetene
på sourceforge; de kan HTML og FO. FO er et mellem-format der kan
transformeres (men ikke med XSL) til PDF ell. l.

Bedste guide til DocBook værktøjer er min helt Stayton's:
http://www.sagehill.net/docbookxsl/

Send mig evt. filen så skal jeg se hvad jeg får ud af den

MVH
Søren

Fra : Soren Kuula

Dato : 16-06-04 22:25

Heine Laursen wrote:
> [...]

Når jeg ændrer headeren til

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!DOCTYPE section PUBLIC "-//OASIS//DTD DocBook XML V4.2//EN"
   "http://www.docbook.org/xml/4.2/docbookx.dtd" []>

<book id="index" lang="en">
........ resten det samme

og transformerer til XHTML med XSL stylesheet docbook-xsl-1.62.4 (Xalan
transformer)

så bliver det til flg. HTML (ja jeg har ikke indentation på output :)

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
content="DocBook XSL Stylesheets V1.64.1" name="generator"
xmlns="
http://www.w3.org/1999/xhtml">

Table of
href="#About2">programlisting
id="About" />Chapter 1. Program listing</h2></div></div><div
/></div><div class="toc"><p
xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">Table of
class="title" style="clear: both"><a id="About2" />programlisting
Nu vil jeg vise lidt Perl-kode
#!/usr/bin/perl -i.bak -p
s/Microsoft/Linux/g;

og det ser fint ud i Mozilla.

MVH
Søren

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-06-04 17:54

Den Wed, 16 Jun 2004 23:25:25 +0200. skrev Soren Kuula:

<Snip en masse kode>

> og det ser fint ud i Mozilla.

den xml kode ser noget forvirende ud.
Jeg tror jeg venter med Docbook indtil jeg har mere tid til at sætte mig
ind i hvordan det virker.

Mange tak for hjælpen

Mvh
Heine Laursen