Byg selv sommerhus
Fra : tb

Dato : 13-06-04 13:52

Jeg vil gerne prøve at bygge et sommerhus. Alt omkring selve huset kan jeg
sagtens selv klare, men :

Når man ser prisen på en grund, HVAD kommer så oveni ? (hvad koster vand +
el )
Hvad med kloak? Kan man lave sivebrønd, og hvad koster det ?

Hvad med bebyggelse ? Skal man starte med det samme, eller kan man tage det
hen ad vejen

hvad med fundament ? Hvad okster det i materialer at lave 7x10m sokkel ?

er der flere ting?

Fra : Quatalis

Dato : 14-06-04 12:16

> Når man ser prisen på en grund, HVAD kommer så oveni ? (hvad koster vand
+
> el )

Noget familie fortalte at de gav ca. 125.000 for at få ført kloak og vand
ind fra gaden på byggegrund sidste år. Men det varierer nok meget...

> Hvad med kloak? Kan man lave sivebrønd, og hvad koster det ?

Aner det ikke.

> Hvad med bebyggelse ? Skal man starte med det samme, eller kan man tage
det
> hen ad vejen

Forstår ikke helt dit spørgsmål.

> hvad med fundament ? Hvad okster det i materialer at lave 7x10m sokkel ?

Jeg går ud fra at vi taler træhus her? Har du overvejet punktfundament? Har
mange fordele og er nemt og forholdsvis billigt også...

I øvrigt har bladet GørDetSelv haft en artikelserie for nylig hvor de
byggede sommerhus fra grunden i etaper over nogle måneders blade. Der kan du
sikkert finde en bunke inspiration og gåde råd. Du kan låne bladene fra i år
på dit lokale bibliotek.

Mvh. Qua

Fra : tb

Dato : 14-06-04 16:31

> Jeg går ud fra at vi taler træhus her? Har du overvejet punktfundament?
Har
> mange fordele og er nemt og forholdsvis billigt også...

Jae, men hvad med mus under huset ? Er det ikke sådan lidt "sjusket"
løsning, eller bliver det rent faktisk brugt?

> [...]
du
> sikkert finde en bunke inspiration og gåde råd. Du kan låne bladene fra i

Jep. fandt et link via google

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=126&a=2960

men det er kun 1. sektion man kan læse

nogen har artiklerne de kan maile?

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 14-06-04 18:51

On Mon, 14 Jun 2004 17:30:42 +0200, "tb"
<FJERNdsl142004@vip.cybercity.dk> wrote:

>Har
>
>Jae, men hvad med mus under huset ? Er det ikke sådan lidt "sjusket"
>løsning, eller bliver det rent faktisk brugt?

Hvis du læste den artikel, som du selv henviser til, ville du se, at
det ikke er noget prolem.

>Jep. fandt et link via google
>
>http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=126&a=2960
>
>men det er kun 1. sektion man kan læse
>
>nogen har artiklerne de kan maile?

Du kan låne bladene på biblioteket

KS

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-06-04 08:55

> Jep. fandt et link via google
>
> http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=126&a=2960
>
> men det er kun 1. sektion man kan læse
>
> nogen har artiklerne de kan maile?

Hej

Jeg kan da godt maile dem til dig, de fylder 2,8 MB.

Huset er kun på 17 kvm, men da det jo er bygget i moduler, kan det vel
bygges større.

mvh
Ole-J

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 15-06-04 21:30

"Ole Jensen" <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg kan da godt maile dem til dig, de fylder 2,8 MB.

Du kunne jo lægge dem op i news:dk.binaer jeg er sikker på at vi er nogle
stykker som gerne vil se dem.

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-06-04 10:17

Peter A. Jensen wrote:
> "Ole Jensen" <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne jo lægge dem op i news:dk.binaer jeg er sikker på at vi er nogle
> stykker som gerne vil se dem.
>
> Mvh

Jeg har lagt alle 7 pdf-filer her:

http://www.olje.suite.dk/gds.htm

De ligger der en uges tid, så bliver de fjernet igen

Jeg håber I kan bruge dem.

mvh
Ole-J

Fra : Quatalis

Dato : 16-06-04 02:03

> Har
>
> Jae, men hvad med mus under huset ? Er det ikke sådan lidt "sjusket"
> løsning, eller bliver det rent faktisk brugt?

Man sætter vist noget musesikring op på undesiden af huset og der hvor jeg
har set det så det fint ud

Fra : klaus

Dato : 14-06-04 14:08

tb wrote:
> [...]
> el )
> Hvad med kloak? Kan man lave sivebrønd, og hvad koster det ?

Prøv at kontakte de lokale elektrikkere, vvs-mænd og entrprenører, de
kan sikkert give et bud - også et bud hvor du fx. selv laver noget af
udgravningen og de autoriserede så laver selve tilslutningsarbejdet. For
to år siden fik jeg udskiftet min septic-tank og blev tilsluttet
kloaknettet, tilbudene svingene fra 15.000,- til 30.000,- så det er min
erfaring at det kan betale sig at indhente flere tilbud.

> Hvad med bebyggelse ? Skal man starte med det samme, eller kan man tage det
> hen ad vejen

Du skal først have tilladelse fra tenisk forvaltning. Prøv at låne
bygningsreglementet på biblioteket, det er en god vejledning i hvor,
hvormeget, hvordan og hvad du må bygge på din grund. Herefter kan du
kontakte teknisk forvaltning med tegningsudkast og så vil du sikkert
blive orienteret om yderligere krav, som forvaltningen kræver opfyldt
for byggeri i lige præcis det område hvor du vil bygge.

> hvad med fundament ? Hvad okster det i materialer at lave 7x10m sokkel ?

Hvis du selv laver udgravning og støbning så kan det holdes indenfor kr.
10.000,-

> er der flere ting?

Husk lige at føre vand og el ind og kloak ud inden du begynder at støbe
fundament

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 14-06-04 18:43

"tb" <FJERNdsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> sagtens selv klare, men :
>
> Når man ser prisen på en grund, HVAD kommer så oveni ? (hvad koster vand
Vand: Varierer meget, det er tilslutningen til vandværket og evt. tilhørende
rensningsanlæg. spørg hos det lokale vandværk og betal den så hurtigt du kan
det bliver nemligt sjældent billigere at vente.
Tilslutning til El-værk: regne med 10.000 incl. kabel nedlægnng.

> Hvad med kloak? Kan man lave sivebrønd, og hvad koster det ?
Hvis der er kloak i området er det bedst og billigst,
Sivedræn skal man ofte have tilladelse til og får det kun hvis området er
udlagt til det. Iøvrigt koster et godt anlæg som gør det selv ca. 25.000 og
op til 45.000kr færdigt og inclusive septiktank,
hvorimod tilslutning til offentlig kloak kan gøres for ca. 6000kr.

> Hvad med bebyggelse ? Skal man starte med det samme, eller kan man tage
det hen ad vejen
Jeg går ud fra at du mener om der "byggepligt" det er nemlig afhængigt af
området, og du kan jo finde mange ubebyggede grunde rundt omkring i ældre
udstykninger.

> hvad med fundament ? Hvad koster det i materialer at lave 7x10m sokkel ?
Materiale prisen kender jeg ikke men de fleste entrepernører vil tage ca.
1000kr pr. kvm incl nedlægning af vandrør og kloak, Det er så for et
terrændæk med sundolit plader og 1-2 fundamentsten.
Har du undersøgt om grunden er bære dygtig?
Hvis du har fundet en ubebygget grund inde i et ellers bebygget område kan
det nogle gange være fordi den er bundløs, og så skal der funderes med
"minipæl" det er i sig selv ikke afskækkende men koster noget ekstra.

> er der flere ting?
Jordbundsprøve,
Byggetilladelse,
Antenne,
Telefon (der er nok ikke mange som ofrer det med de mobilpriser vi har nu)
Byggestrøm.
Faskiner til regnvand.

Fra : Jørn Vind

Dato : 14-06-04 20:19

Hej - undskyld mit "ubehøvlede" svar - det er ikke for at virke
bedrevidende, men jeg fornemmer udfra dine spørgsmål, at såfremt du selv
starter op, så vil du have meget langt før du når i mål.

Der er så mange faldgruber undervejs, at det kræver et minimum af
basalviden, både til selve byggeriet som til myndighedskrav - bare for at nå
lidt af vejen. Det kræver også at du kontakter kommunen mht. tegning,
byggetilladelse mv - herunder får du svar om sivebrønde osv. - alting før du
går igang.

Tænk på el, vand, kloak - som ikke kan udføres / godkendes uden en
autorisation. Og du får ikke en autoriseret til at godkende en gang fusk -
som vi amatører nu engang går og laver.
Jeg kender eksempelvis ikke stærkstrømsreglementet - gør du ? Hvad med
flugtveje - herunder vinduesstørrelse - vinduer der skal kunne lukkes op og
andre der ikke behøver - ved du noget om dette ? Jeg gjorde ikke før jeg
søgte byggetilladelse.
Har du tænkt på hvor dyb soklen skal være for at komme ned i frostfri jord ?
Hvad med isolation under gulv, i vægge og på loft - kender du kravene ? Hvad
med dimension af stolper - hvad kræves der for at det kan holde og bære
taget - hvad med forankring til fundament ? Hvad kræves der af hældning på
tag ?

Min far var murermester, og jeg sad ofte på skødet af ham når han tegnede
huse. Jeg synes jeg lærte en del derved, og har også selv tegnet en
udbygning til vores eget sommerhus, men ofte er det således at jo mere man
ved, jo flere nuancer / spørgsmål dukker der op. Jeg selv er og bliver
amatør.

Jeg tror du skulle overlade byggeriet til professionelle - det gjorde vi, og
det blev bedst, hurtigst og billigst.

Mvh

Jørn Vind

Fra : tb

Dato : 14-06-04 21:27

> [...]

og
> andre der ikke behøver - ved du noget om dette ? Jeg gjorde ikke før jeg

Alt vedr diverse myndigheder samt bygning af huset (hus excl sokkel) har jeg
helt styr på (er ikke første gangs gør det selv

Men pris for hus + pris for grund ligger MEGET langt for pris for hus med
grund hos ejendomsmægleren, og derfor MÅTTE der enten være et eller andet
meget dyrt jeg ikke havde tænkt på, eller også havde min næse fundet noget
der godt kunne være en RET god forretning...

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 15-06-04 21:28

> [...]
> meget dyrt jeg ikke havde tænkt på, eller også havde min næse fundet noget
> der godt kunne være en RET god forretning...

Det er helt sikkert svært at forstå hvor pengene bliver af men søm, skruer
og alt sådan noget render hurtigt op.
Lige nu er salgsprisen for et velbeliggende hus lidt over byggeprisen, måske
10-15%,
Men hvis du prøver at kigge på "Medbyg" altså et færdigt hus hvor du selv
skal gøre en del af arbejdet, kan der være helt op til 100.000kr til dig.
simpelt hen ved at spare 250 håndværker timer af 400kr og husk at det der er
sparet er skattefrit. Man skal så bare passe på at besparelsen ikke bliver
klattet væk på luxus.

Hvad kan du iøvrigt bygge 70 kvm træhus til ?

Mvh Peter A. Jensen

Fra : tb

Dato : 15-06-04 21:59

> Det er helt sikkert svært at forstå hvor pengene bliver af men søm, skruer
> og alt sådan noget render hurtigt op.

Ak ja, Vi har lige udnyttet 1. etagen i vores hus. Det blev 40.000 dyere
end budgeteret :-/

> Hvad kan du iøvrigt bygge 70 kvm træhus til ?

Hæ, med forbehold i forrige kommentar, så regner jeg med 85-100k for 60kvm +
sokkel + el + vand + kloak. Men jeg skal lige have regnet det mere præcist
ud + få nogle lidt mere konkrete tal alt udenoms...

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 17-06-04 21:15

> [...]
> sokkel + el + vand + kloak. Men jeg skal lige have regnet det mere præcist
> ud + få nogle lidt mere konkrete tal alt udenoms...

OK. Det regnestykke har jeg jerne selv ville lave i et stykke tid. og vil da
meget gerne høre om dit resultat.

Hvis du kigger på (de billigste) http://www.havbyrd-vinduer.dk/ under
fritids huse, el.
http://www.kildebohuse.dk vil du se at de sælger "rå-huse" til ca. det beløb
som du har afsat.

En god måde at lave regne stykket på er at regne en kvadrat meter pris ud på
væg og tag og derefter tillægge prisen på vinduer og døre, Så har man
råhuset og kan gå videre med gulv, bad, køkken osv.

Mvh Peter

Fra : tb

Dato : 18-06-04 15:27

MEGEt intereressant !