Må kristne kvinder skrive her
Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 12:03

Goddag

Efter lige at have set et meget langt indlæg fra Eva, hvor hun selv
kun bidrog med én sætning, slog det mig:

Må kristne kvinder egentligt skrive her?

Paulus sagde jo, at kvinder skulle tie i forsamlinger, og dette må da
siges at være en forsamling.

Nu er der ikke ret mange kvinder, der skriver her i det hele taget, så
måske skyldes det lydighed over for Paulus.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 13-06-04 12:10

I news:30doc0l33ahmi1h17nmtmvf0ng25plig91@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> [...]
>
> Nu er der ikke ret mange kvinder, der skriver her i det hele taget,
> så måske skyldes det lydighed over for Paulus.

Dette indlæg fra Britt (uden enkelt t) viser jo med al soleklar
tydelighed hvordan hun direkte og bevdist forsøger at både tilsvine
andre (her Eva) samt at fordreje, forvanske og forvrænge en tekst!
Stort set de samme ting kan siges om hendes mand Cyril (uden dobbelt
l).

Synd at det har taget den drejning med den malka'nske klan.

Og selvfølgelig må kristne kvinder skrive her, også kvinder der *ikke*
er kristne. Ja selv frafaldne kvinder må skrive her, hvorfor også
Britt (uden enkelt t) må skrive her.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-06-04 12:19

Goddag Andreas

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre (her Eva) samt at fordreje, forvanske og forvrænge en tekst!
> Stort set de samme ting kan siges om hendes mand Cyril (uden dobbelt

Der lå ingen tilsvining, såvidt jeg kunne læse, blot et åbent og ærligt
spørgsmål.....

> Synd at det har taget den drejning med den malka'nske klan.

....og man kunne med samme gode ret beklage, at din bitterhed nu igen viser
sig så tidligt i debatten.

Hvad er der dog galt? Du *starter* jo konfrontationen, selvom du sikkert
ikke hverken *kan* eller *vil* se det!

> Og selvfølgelig må kristne kvinder skrive her, også kvinder der *ikke*
> er kristne. Ja selv frafaldne kvinder må skrive her, hvorfor også
> Britt (uden enkelt t) må skrive her.

Provokationen vil ingen ende tage. Hold denne tone i
news:dk.snak.andreaskast -- det er stedet!

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 12:53

On Sun, 13 Jun 2004 13:18:32 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse
>
>Der lå ingen tilsvining, såvidt jeg kunne læse, blot et åbent og ærligt
>spørgsmål.....

Jeg er imponeret over at se, hvordan kan få et enkelt spørgsmål til at
være "forvanske og forvrænge en tekst" og meget andet.

>Provokationen vil ingen ende tage. Hold denne tone i
>news:dk.snak.andreaskast -- det er stedet!

Nej, åbenbart ikke.

Seriøse svar skorter det derimod på.

Det kunne have været mere interessant at vide, hvorfor Andreas mente,
at man i dette tilfælde ikke skulle adlyde Paulus' ord, men man i
andre skal.

Hvem vælger, hvillke bud de kristne skal følge og ikke følge? Er det
efter forgodtbefindende?

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 13:04

On Sun, 13 Jun 2004 13:52:47 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Seriøse svar skorter det derimod på.

Vil lige tilføje, at da jeg kort efter hentede indlæg igen her på NG,
så var der kommet flere seriøse svar. Tak

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-06-04 13:31

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> [...]
> andre skal.
>
> Hvem vælger, hvillke bud de kristne skal følge og ikke følge?

Selvsagt, det er menn, men med stort "markeringsbehov" (Slike som meg?).

HM

Fra : Vidal

Dato : 13-06-04 20:49

Britt Malka wrote:

> [...]
> andre skal.
>
> Hvem vælger, hvillke bud de kristne skal følge og ikke følge? Er det

Man kunne tilsvarende spørge, hvilke bud og anvisninger
tilhængere af Britts tro skal følge. Vil Cyril f.eks ikke
give hånd til kvinder uden først at sikre sig, de ikke har
deres menstruation?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Christian Marcussen

Dato : 15-06-04 08:37

Vidal wrote:

> Man kunne tilsvarende spørge, hvilke bud og anvisninger
> tilhængere af Britts tro skal følge. Vil Cyril f.eks ikke
> give hånd til kvinder uden først at sikre sig, de ikke har
> deres menstruation?

http://mosaiske.fablecat.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=18&SearchTerms=rabbi,rabbiner

I lørdags var jeg for første gang til gudstjeneste i en synagoge. Det
var en meget dejlig oplevelse i øvrigt. For første gang havde jeg en
fornemmelse af, at man var der for at hylde og tilbede G-d, og ikke for
at få selv eller blive set.

I Frankrig hilser man på hinanden på en anden måde end i Danmark. Det er
almindeligt, at selv skoledrenge giver hinanden hånden, og kvinder
indbyrdes, og kvinder/mænd, kysser på kinden, hvis de bare har en lille
smule kendskab til hinanden.

Da vi skulle gå, gav min mand hånd til rabbien, der besvarede hilsenen,
men da jeg rakte hånden forsigtigt frem, tog han den ikke.

Jeg har ikke kunnet finde noget om dette på nettet - men må en rabbi
ikke røre ved en kvinde - andet end hans kone, naturligvis?

Hjælp ønskes - før jeg igen dummer mig!

--
Shabbat shalom
Britt

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-06-04 15:16

Scripsit Christian Marcussen(?):

> Hjælp ønskes - før jeg igen dummer mig!
> --
> Shabbat shalom
> Britt

???

Fra : Lyrik

Dato : 15-06-04 17:00

"Christian Marcussen" <christian@home.dk> skrev i en meddelelse

> Hjælp ønskes - før jeg igen dummer mig!
>
> --
> Shabbat shalom
> Britt
+++++++++++++++++++++++++++++++++
http://www.pjf.dk/

"Ligestilling mellem mænd og kvinder

Progressive jøder går ind for fuld­stændig lige­stilling mellem mænd og
kvinder inden for alle områder af det jødiske liv. Vi var den første gren af
jøde­dommen, som ordi­nerede kvinde­lige rabbi­nere, ansatte kvinde­lige
kantorer og udnævnte kvinde­lige formænd for vores synagoger. Selvom
hen­sigten endnu ikke er hundrede procent fuldført helt overalt, er der ikke
længere nogen debat om, at en jødedom, der bekæmper kvindernes lige­stilling
under­skatter os og fratager os en åndelig dimension.

En progressiv synagoge, som ikke forpligter sig over for de lidende og de
for­fulgte, er en selv­modsigelse. Med andre ord er Progressiv jødedom
forpligtet til social ret­fær­dighed. Selvom progressive jøder i dag
bekender sig til ritualer, bøn og cere­monier mere end nogen­sinde, er
social ret­fær­dighed fortsat juvelen i den progressive jødiske krone. Som
profeterne må vi aldrig glemme, at Gud bekymrer sig om hverdagen, og at
samfundets problemer kommer før himmelens mysterier."

Så der er jøder der har set og har taget afstand fra diskriminationen.

Da det handler specifikt om glæden ved jødedom falder det udenfor
dk.livssyn.kristendom 's domæne

Prøv på news:dk.livssyn

Hilsen

Jens

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-06-04 12:21

Hej Britt

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er der ikke ret mange kvinder, der skriver her i det hele taget, så
> måske skyldes det lydighed over for Paulus.

Næppe lydighed overfor Paulus....

Men man kunne jo -- bogstaveligt talt -- sige, at idet man ikke taler for at
skrive i en NG, bliver det OK ud fra en "bogstavelig" betragtning.

Endvidere er NG jo "kønsløs" i den forstand at alle bidrager *uden*
nødvendigvis at være enige, som man ville være i en kirkelig sammenhæng...

Der er ingen begrænsninger i forhold til fundatsen på http://usenet.dk (som
få lader til at kende i denne gruppe!) så bare skriv løs...

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 12:55

On Sun, 13 Jun 2004 13:21:09 +0200, "Henrik Vestergaard"

>Næppe lydighed overfor Paulus....

Nej, det anede mig

>Men man kunne jo -- bogstaveligt talt -- sige, at idet man ikke taler for at
>skrive i en NG, bliver det OK ud fra en "bogstavelig" betragtning.

Ja, hvis man vælger at tage ordene bogstavelige, hvilket selvfølgelig
er en tolkning.

>Endvidere er NG jo "kønsløs" i den forstand at alle bidrager *uden*
>nødvendigvis at være enige, som man ville være i en kirkelig sammenhæng...

Jo, men det er vel stadig at "tale" eller rettere "skrive", uanset
enighed eller ej.

>Der er ingen begrænsninger i forhold til fundatsen på http://usenet.dk (som
>få lader til at kende i denne gruppe!)

Man blæser på reglerne.

>så bare skriv løs...

Næh, hov, jeg er ikke kristen Så jeg skal ikke følge Paulus' lære.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 13-06-04 12:30

"Britt Malka" skrev...

> Må kristne kvinder egentligt skrive her?

Ja, det må vi gerne.
Men hvorfor flere ikke gør det, er mig en gåde. En
spørgeskemaundersøgelse med 237 respondenter i 2000-01 viste, at der er
en markant overvægt af mænd på kristne debatsider og nyhedsgrupper
nettet. (At der så fejlagtigt derudfra blev konkluderet, at nettet
stadig er mændenes verden, er en helt anden sag. Men kristendom på
nettet er, åbenbart.)

> Nu er der ikke ret mange kvinder, der skriver her i det hele taget, så
> måske skyldes det lydighed over for Paulus.

Jeg tvivler. Kvinder nu om dage er ikke ret gode til at følge Paulus'
opfordringer. Jeg er i hvert fald ikke.

Christina

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 13-06-04 12:43

"Christina Puhakka Egholm" skrev...

> [...]
er
> en markant overvægt af mænd på kristne debatsider og nyhedsgrupper

Tallene fra undersøgelsen var i øvrigt:
Mænd: 62,6%
Kvinder: 37,4%

Christina

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 13:02

On Sun, 13 Jun 2004 13:43:08 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<find.adressen@andetsteds.dk> wrote:

>Tallene fra undersøgelsen var i øvrigt:
>Mænd: 62,6%
>Kvinder: 37,4%

Jeg ville faktisk tro, at der var færre kvinder end 37,4 pct. I hvert
fald i denne gruppe.

Men det er måske dem, der læser og ikke nødvendigvis skriver, der er
talt op?

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 13-06-04 13:09

"Britt Malka" skrev...

> Men det er måske dem, der læser og ikke nødvendigvis skriver, der er
> talt op?

Også dem. Respondenterne har meldt sig via selvudvælgelse (fulgt en
opfordring her i nyhedsgruppen eller på kristne sider på nettet om at
deltage i undersøgelsen), så det er bestemt en mulighed, at alle
"lurkerne" er sprunget til med det samme, når endelig muligheden bød sig
for, at de kunne skrive noget, som ikke var offentligt tilgængeligt.
Forstå det, den som kan...

Christina

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 13:00

On Sun, 13 Jun 2004 13:29:51 +0200, "Christina Puhakka Egholm"

>Ja, det må vi gerne.

Jamen, Paulus siger jo ...

Hvordan vælger I, hvilke bud fra NT, der skal følges, og hvilke der
ikke skal?

> [...]
>spørgeskemaundersøgelse med 237 respondenter i 2000-01 viste, at der er
>en markant overvægt af mænd på kristne debatsider og nyhedsgrupper

Ja, det vil jeg gerne tro. Det passer meget godt med mine
iagttagelser.

I øvrigt må det samme være tilfældet med de tekniske nyhedsgrupper,
som handler fx om PHP, HTML osv.

> (At der så fejlagtigt derudfra blev konkluderet, at nettet
>stadig er mændenes verden, er en helt anden sag.

Ja, det må siges. Mænd og kvinder bruger vist bare nettet forskelligt.

>Jeg tvivler. Kvinder nu om dage er ikke ret gode til at følge Paulus'
>opfordringer. Jeg er i hvert fald ikke.

Nej, men er det egentligt ikke forkert?

Paulus' -- og andres skrevet i hans navn -- breve er jo kanoniserede.
Skal de så ikke følges, måske ikke bogstaveligt, men så i hvert fald i
ånden?

Og ånden i, at kvinder ikke må tale i forsamlinger, må da siges at
være ret tydelig.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 13-06-04 13:08

"Britt Malka" skrev...

> Hvordan vælger I, hvilke bud fra NT, der skal følges, og hvilke der
> ikke skal?

Jeg kan ikke tale for andre, men for mit vedkommende spiller det nok en
stor rolle, at jeg mestendels beskæftiger mig fagligt med Paulus og
derfor altid læser hans breve i lyset af hans samtid og baggrund. I
øvrigt betragter jeg ikke Paulus' ord som bud til alle (i stil med
dekalogen), men derimod som skrevet ind i en specifik situation i
bestemte menigheder i en bestemt tid.

Men det er helt rigtigt, at der rejser sig nogle problemer for kristne -
hvornår skal der tolkes, og hvornår skal der ikke, og, endnu vigtigere,
hvem skal bestemme det? Jeg kan ikke give dig nogen som helst form for
autoritative svar, lige så lidt som nogen anden, vil jeg tro...

Christina

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 14:41

On Sun, 13 Jun 2004 14:07:32 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<find.adressen@andetsteds.dk> wrote:

>Men det er helt rigtigt, at der rejser sig nogle problemer for kristne -
>hvornår skal der tolkes, og hvornår skal der ikke

Ja, lige præcis.

>, og, endnu vigtigere, hvem skal bestemme det?

Nemlig.

Er det den enkelte NT-læser? Eller følger man doktrinen fra den
trosretning, man tilhører?

Det vil blive lidt af hvert i praksisk.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-06-04 16:55

Hej Britt

> Ja, lige præcis.
> Nemlig.
> Er det den enkelte NT-læser? Eller følger man doktrinen fra den
> trosretning, man tilhører?
> Det vil blive lidt af hvert i praksisk.

Som jeg -- flere gange her i NG har beskrevet -- er der flere "grader" af
skrift-troskab. Nogle af os vælger hele pakken, andre vælger lidt af pakken.

Fælles for alle er at de er ansvarlige overfor Gud i forhold til det hjerte
(samvittighed) hvormed de tjener Ham. "Frihed under ansvar" kunne man kalde
det....

Henrik, Slagelse

Fra : Stefan Holm

Dato : 13-06-04 20:59

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Hvordan vælger I, hvilke bud fra NT, der skal følges, og hvilke der
> ikke skal?

Hvad gjorde du selv da du var kristen? Ekstrapolér.

--
Stefan Holm
"This could be mathier."

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 21:57

On 13 Jun 2004 21:59:20 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

>Hvad gjorde du selv da du var kristen? Ekstrapolér.

Jeg har aldrig været rigtig kristen, så jeg spørger.

Hvad betyder i øvrigt ekstrapolér?

Fra : Stefan Holm

Dato : 13-06-04 22:04

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Jeg har aldrig været rigtig kristen, så jeg spørger.

Oh.

> Hvad betyder i øvrigt ekstrapolér?

Generalisér (eller for at være mere nøjagtig: Overfør dine erfaringer
til et større område end der hvor de er indhentet). Det er så ikke så
relevant hvis ikke du har de erfaringer.

--
Stefan Holm
"Per er skrynteren."

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 22:27

On 13 Jun 2004 23:03:43 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

>Generalisér (eller for at være mere nøjagtig: Overfør dine erfaringer
>til et større område end der hvor de er indhentet). Det er så ikke så
>relevant hvis ikke du har de erfaringer.

Nej.

Tak for oversættelsen til dansk.

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 01:04

On Sun, 13 Jun 2004 13:59:57 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
skrev:

>Jamen, Paulus siger jo ...
>
>Hvordan vælger I, hvilke bud fra NT, der skal følges, og hvilke der
>ikke skal?

Kære Britt!
K. L. Aastrup (tidligere domprost her i Odense) har i en af sine
salmer ramt lige ned i kristendommens kerne:

I ham er lovens bud
opfyldt og slettet ud;
i ham er os nu givet
opstandelsen til livet;
med ham er alt vi fremme
og har hos Fader hjemme.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 01:15

Kære Ole

On Mon, 14 Jun 2004 02:03:44 +0200, Ole Helms
<ole-x-helms@hotmail.com> wrote:

>K. L. Aastrup (tidligere domprost her i Odense) har i en af sine
>salmer ramt lige ned i kristendommens kerne:
>
>I ham er lovens bud
>opfyldt og slettet ud;

Jo, men det er det, jeg ikke rigtigt kan forstå.

Jeg forstår, at I mener, at Jesus har opfyldt loven, men der er jo
blevet sagt nye ting. Jesus har sagt nogle ting, der skal opfyldes, og
Paulus har sagt nogle ting, som mange vil have opfyldt.

Katolske præster lever fx i dag i cølibat pga. noget, Paulus har
skrevet. Sådan har det ikke altid været ganske vist, men alligevel er
det Paulus' ord, der høres.

Er det ikke forvirrende, at nogle ting skal overholdes, mens andre
ikke skal?

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 01:52

On Mon, 14 Jun 2004 02:15:05 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
skrev:

> [...]
>det Paulus' ord, der høres.
>
>Er det ikke forvirrende, at nogle ting skal overholdes, mens andre

Jamen, jeg kan godt følge dig et stykke i din tankegang!
Jeg føler mig nu ikke særlig forvirret. .-)
- Nej. Jeg ser Pauli udtalelser, som historisk og politisk bestemt af
datidens forhold.
Min kristendom er i høj grad præget af Luther, Grundtvig, Aastrup og
K. L. Løgstrup og Rudolph Arendt og flere andre.

Når Grudtvig skriver i salmen Rejs op dit hoved, al kristenhed!,
skriver:

Ej mer du gruer gruer for dommedag,
du ved, din dommer har ført din sag,
og fra sig selv den vundet;

- så ved jeg meget vel, at kristendommens evangelium om 'syndernes
nådig forladelse' lyder til frelse for kristne og til forargelse for
alle andre; og dét kan jeg også meget godt forstå!

I kristendommen skærpes kravene til os til det uhyrlige. Blot at tænke
på at krumme et hår på et medmenneskeskes hoved er en synd, som ingen
kan komme fri af ved egen hjælp. Her er der kun at håbe på syndernes
forladelse!

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 02:06

On Mon, 14 Jun 2004 02:52:28 +0200, Ole Helms
<ole-x-helms@hotmail.com> wrote:

>Jamen, jeg kan godt følge dig et stykke i din tankegang!
>Jeg føler mig nu ikke særlig forvirret. .-)

Ha, det er det, jeg godt kan lide ved religion.

Det anede mig, at du -- og andre kristne -- ikke følte jer forvirrede
overhovedet, mens der har været ting i kristendommen, jeg aldrig har
kunnet forlige mig med.

Sådan er der nok en tro for enhver.

>- Nej. Jeg ser Pauli udtalelser, som historisk og politisk bestemt af
>datidens forhold.

Det fik jeg også at vide, da jeg var katolik, men nu, hvor jeg ser en
anden sammenhæng, er der noget galt.

I øvrigt er dette "noget galt" bekræftet af både kristne
(protestantiske og katolske) forskere i en udsendelsesrække, vi har
set.

Dér gik det for alvor op for mig, at Paulus har været særdeles god til
markedsføring.

> [...]
>nådig forladelse' lyder til frelse for kristne og til forargelse for
>alle andre; og dét kan jeg også meget godt forstå!

Ja, jeg kan følge dig i, hvad du forstår.

Jeg er ikke enig, men jeg tror jeg ved, hvad du føler. Det er
befriende at have en advokat, der kan føre ens sag.

> [...]
>på at krumme et hår på et medmenneskeskes hoved er en synd, som ingen
>kan komme fri af ved egen hjælp. Her er der kun at håbe på syndernes

Ja, men det er jo et tvedelt sværd.

Som du nok har set her i denne NG, så nøjes nogle ikke med at tænke på
at krumme et hår på et medmenneskes hoved. De håner og forsøger
bevidst at såre. Har disse så ikke noget håb om syndernes forladelse?

Jo, for det er nok, at de tror på Jesus.

Eller er det sådan?

Tager de fejl?

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 02:33

On Mon, 14 Jun 2004 03:06:11 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
skrev:

>Som du nok har set her i denne NG, så nøjes nogle ikke med at tænke på
>at krumme et hår på et medmenneskes hoved. De håner og forsøger
>bevidst at såre.
Jo,jo. Men jeg har travlt nok med at kærre mig om mine egne synder.

>Har disse så ikke noget håb om syndernes forladelse?
Jo, det har de vel?
- og det har du vel også dine!

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 12:10

> [...]
> det Paulus' ord, der høres.
>
> Er det ikke forvirrende, at nogle ting skal overholdes, mens andre

Dette re psykologi.
Reffererer til det russiske hundesksperimentet (hunden Laika?); hunden
blei lært opp til å få mat ved visse signaler, siden fikk den slag etter
signalene. - Hunden ble gal.

Mange av bibelens dobbeltbudskap har til hensikt å binde "folket" til "de
skriftlærde". Det er snakk om hersketeknikker.

Jeg synes spørsmålet er genialt, i sin enkelhet. Men du kan ikke vente å få
gjennomtenkte svar; kristendommen tillater ikke "personlige" meininger i
slike spørsmål. Spørsmålet "eksisterer ikke" vis ikke svaret finnes i
bekjennelsesskrifter.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 12:46

On 14 Jun 2004 13:10:25 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Dette re psykologi.
> Reffererer til det russiske hundesksperimentet (hunden Laika?); hunden
>blei lært opp til å få mat ved visse signaler, siden fikk den slag etter
>signalene. - Hunden ble gal.

Uf, ja. Det kunne jeg egentligt godt forestille mig. Et meget enkelt
og dog sigende eksempel.

> [...]
>gjennomtenkte svar; kristendommen tillater ikke "personlige" meininger i
>slike spørsmål. Spørsmålet "eksisterer ikke" vis ikke svaret finnes i

Det må da gøre det endnu mere forvirrende at skulle fortrænge sådanne
spørgsmål. Okay, nu er det let, når det er mig, der stiller
spørgsmålet, men hvad hvis en sådan tanke dukkede op af sig selv?

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 13:41

> [...]

> spørgsmål. Okay, nu er det let, når det er mig, der stiller
> spørgsmålet, men hvad hvis en sådan tanke dukkede op af sig selv?

Det korte svaret er:
"Ni har rett, ni bør henges".

Jeg overser spørsmålet, eller rettere, jeg svarer som om det var eit annet
spørsmål.

Kristne "lederer" stiller seg aldri slike spørsmål; som lederer anser de seg
selv som rette fortolkerer, og projiseringsevnen er fenomenal.

Kristne "underståttere ender som Laika. (Vi har en del av dem her i
gruppen.)

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 14:03

On 14 Jun 2004 14:41:13 +0200, "Harald Mossige"
> [...]

>Kristne "lederer" stiller seg aldri slike spørsmål; som lederer anser de seg
>selv som rette fortolkerer, og projiseringsevnen er fenomenal.

Ja, men sådanne spørgsmål kan jo også ende med at være farlige for
deres stilling.

>Kristne "underståttere ender som Laika. (Vi har en del av dem her i
>gruppen.)

Tydeligvis, men for at bevare sin sunde fornuft og forblive kristen --
hvad skal man så gøre?

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 14:26

> Ja, men sådanne spørgsmål kan jo også ende med at være farlige for
> deres stilling.

Nei. Det forsto jeg først etter at jeg leste boken: "Sjarmør og tyran" fra
(det norske) universitetsforlaget. (pensum i psykologi). Beklageligvis har
jeg lånt bort boken, så ISBN nummeret er ikke tilgjengelig.

> Tydeligvis, men for at bevare sin sunde fornuft og forblive kristen --
> hvad skal man så gøre?

Har du hørt om en hvit neger?
"Kristne" stiller ikke spørsmål. Hele poenget er at "troen" skal spises
rått. Dersom du stiller (vanskelige) spørsmål er du å betrakte som "ikke
frelst". MERK, her snakker jeg bare utfra personlig erfaring.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 14:52

On 14 Jun 2004 15:26:01 +0200, "Harald Mossige"
> [...]

>(det norske) universitetsforlaget. (pensum i psykologi). Beklageligvis har
>jeg lånt bort boken, så ISBN nummeret er ikke tilgjengelig.

Det kan være risikabelt at udlåne bøger.

Sjarmør og tyran -- det lyder som den perfekte sociopat.

>"Kristne" stiller ikke spørsmål. Hele poenget er at "troen" skal spises
>rått. Dersom du stiller (vanskelige) spørsmål er du å betrakte som "ikke
>frelst". MERK, her snakker jeg bare utfra personlig erfaring.

Den erfaring har jeg også gjort mig.

Nu har spørgsmålet om "frelse" heldigvis aldrig været et, der
interesserede mig. Jeg bekymrede mig mere om, hvordan min opførsel og
tankegang var lige her og nu end en evt. frelse i et efterliv.

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 16:15

> Det kan være risikabelt at udlåne bøger.
>
> Sjarmør og tyran -- det lyder som den perfekte sociopat.

I Rødekors hjelpekotps ble jeg undervist: "Ingen lærerer kan lære elevene
noe som helst. Læreren sin oppgave er å legge fram stoffet slik at elevene
har lyst til å motta det!"

> [...]
> interesserede mig. Jeg bekymrede mig mere om, hvordan min opførsel og
> tankegang var lige her og nu end en evt. frelse i et efterliv.

Les "janteloven". (av Johan Falkberget.)
Håper du skjønner det, det handler om - - -.

HM

Fra : Knut

Dato : 14-06-04 16:25

On 14 Jun 2004 17:14:37 +0200, "Harald Mossige"
> [...]

>noe som helst. Læreren sin oppgave er å legge fram stoffet slik at elevene

Det er selvsagt mye i det, men nok bare halvfordøyd pedagogikk. Det
fordi man glatt overser det som kalles skjult læring, men nok om det.

--
Yours, Knut.

A Unitarian comes to a fork in the road.
The sign pointing right says, "To Heaven."
The sign pointing left says, "To a discussion about Heaven."
The Unitarian will invariably head left!

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 16:42

"Knut" <unitarian@christian.netREMOVETHIS> wrote in message

> Det er selvsagt mye i det, men nok bare halvfordøyd pedagogikk. Det
> fordi man glatt overser det som kalles skjult læring, men nok om det.

Slik som de kristne kirkenes indre og ytre "arkitektur" samt rirualenes
form?

HM

Fra : Knut

Dato : 14-06-04 22:08

On 14 Jun 2004 17:42:09 +0200, "Harald Mossige"
> [...]

>elevene

>Slik som de kristne kirkenes indre og ytre "arkitektur" samt rirualenes

Ja, det også. Noe utspekulerte greier, men ...

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 22:14

> Ja, det også. Noe utspekulerte greier, men ...

`.-)

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 16:45

On 14 Jun 2004 17:14:37 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Les "janteloven". (av Johan Falkberget.)

Jeg har (og har læst) Janteloven af Aksel Sandemose. Har Falkberget
skrevet noget tilsvarende, eller har du taget fejl af navnene?

>Håper du skjønner det, det handler om - - -.

Ja, det er en genial bog.

Vi har boet i en by, Gundsømagle, der kunne have været forbillede for
bogen. Den var værre end mange andre byer, men der er vist mange af
den slags.

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 17:04

> Jeg har (og har læst) Janteloven af Aksel Sandemose.

Beklager, min feil.

> [...]
>
> Vi har boet i en by, Gundsømagle, der kunne have været forbillede for
> bogen. Den var værre end mange andre byer, men der er vist mange af

Vær sikker, både byer, bygder og sekter.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 14-06-04 17:45

I news:40cda769$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> [...]
> spises rått. Dersom du stiller (vanskelige) spørsmål er du å
> betrakte som "ikke frelst". MERK, her snakker jeg bare utfra

Og derfor er også langt fra dækkende for kristne, aller højst kan det
være dækkende for den bitte lille kreds du har haft personlig kantakt
til.

I de menigheder og det trossamfund jeg mest kommer, bliver man endda
*opfordret* til at have en kritisk og undersøgende holdning til troen
og det fundament troen bygger på.

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 03:34

Goddag Britt

Den Mon, 14 Jun 2004 04:21:16 +0200 skrev Britt Malka om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

BM> Jeps, skifter tro, som andre skifter underbukser, som det fx blev
BM> skrevet her i denne kristne NG.

Jo...

BM> Helt afgjort forekommer det også forkert, at en præst ikke tror på
BM> Gud.

Jo, men det er et problem ved kristendommen: det er et spørgsmål om tro.
Derfor kommer man lynhurtigt til at dømme andres tro. Om disse er gode
nok eller ej.

At en rabbi tror på Gud eller ej er utvivlsom.

På den anden side forhindrer intet pågældende rabbi at tro på
reinkarnation eller andet... der står nemlig intet om det i de hebraiske
skrifter.

BM> Hvorfor nægter Vatikanet adgang til en hel del tekster fra Qumram?

Det gør de ikke. De fleste af dem er oversat og udgivet.

BM> Jeps, av, av!

Nemlig. Og derfor skal man ikke bilde mig ind, at det er Gudsrygtige
folk, der har gjort det...

.... hvilket siger lidt om det, man skal mene om deres respekt om
skrifterne.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Lyrik

Dato : 13-06-04 12:55

> [...]
>
> Nu er der ikke ret mange kvinder, der skriver her i det hele taget, så
> måske skyldes det lydighed over for Paulus.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jane Aamund "Den grønne port"s.37;
"Deres mænd forguder mor, fordi hun aldrig siger noget, kun smiler sødt, har
store bryster, går med hvid krave og altid gør hvad far siger.
De ønsker sig sådan én som mor, når de ser på deres koner med de hvasse
krævende blikke, og den evindelige kritik, som vælter ud af deres røde munde
med den skarptoptrukne amorbue."

Amen

Jens Erik

Fra : Søren

Dato : 13-06-04 14:02

Britt Malka wrote:
> Goddag
>
> Paulus sagde jo, at kvinder skulle tie i forsamlinger, og dette må da
> siges at være en forsamling.

dette giver jo en forklaring på hvorfor du ikke er kristen.

> Nu er der ikke ret mange kvinder, der skriver her i det hele taget, så
> måske skyldes det lydighed over for Paulus.

En god gammeldas psykolog ville sige-hvad mener du selv-
Af nutidens unge er der ikke mange der kender Paulus, mange skræpper jo
op som forvirrede høns.
Sig mig dig og grosbøll, i har vist gået i samme skole, se dog at få en
selvstændig mening

---

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 15:02

Goddag Britt

Den Sun, 13 Jun 2004 13:54:42 +0200 skrev Britt Malka om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

BM> Ja, hvis man vælger at tage ordene bogstavelige, hvilket
BM> selvfølgelig er en tolkning.

Hos Jehovas Vidner må en kvinde ikke tale til en forsamling. Hvilket
betyder at de ikke må holde foredrage eller have de såkaldte "punkter".

Til gengæld må de gerne optræde i "spil": Nogle gange, i en Rigssal,
holdes der en lille, skal vi sige, "skuespil" for at klargøre visse
lærepunkter eller metoder. Da må kvinder gerne deltage, men så taler de
til *hinanden* på scenen (altså ikke til publikumet).

De må ikke have en belærende stilling.

Hvis jeg tolker stedet videre fra den tankegang, så ville jeg sige at i
en forum som denne, så skriver man jo gerne til *en* person: altså her
skriver jeg til DIG, Britt. Andre *ser* det jeg skriver (nogle
kommenterer det og få enkelt kan endda gør det på intelligent vis). Men
her henvender jeg mig ikke til en forsamling, men til en person der
befinder sig i en forsamling.

Så jeg ville tolke det som en kvinde må, ifølge Paulus, skrive her på NG
så længe hun henvender sig til en person.

BM> Næh, hov, jeg er ikke kristen Så jeg skal ikke følge Paulus'
BM> lære.--

Jeg må finde et sted, en traktat i Talmud eller andet som *kan* bruges
til det

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 15:16

On Sun, 13 Jun 2004 16:01:52 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

> [...]
>kommenterer det og få enkelt kan endda gør det på intelligent vis). Men
>her henvender jeg mig ikke til en forsamling, men til en person der

Ja, det lyder fornuftigt.

>Så jeg ville tolke det som en kvinde må, ifølge Paulus, skrive her på NG
>så længe hun henvender sig til en person.

Altså må en god kristen kvinde bare ikke starte en ny tråd

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 15:21

Goddag Britt

Den Sun, 13 Jun 2004 16:16:11 +0200 skrev Britt Malka om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

BM> Altså må en god kristen kvinde bare ikke starte en ny tråd

Hmmm...

Strengt taget, og ud fra denne udelægning, nej

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 17:52

Goddag Christina

Den Sun, 13 Jun 2004 17:50:24 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om
Re: Må kristne kvinder skrive her :

CPE> Gad vide, om der er lokale vairiationer over temaet i JV...?

Nope. Ikke mig bekendt.

CPE> For nogle år siden havde jeg arrangeret en debataften for unge i
CPE> Horsens om JV og opfordret den lokale rigssal til at sende
CPE> repræsentanter, så vi kunne få os et "rigtigt religionsmøde". Det
CPE> gjorde de så: to unge kvinder. Jeg kender ikke deres alder, men jeg
CPE> tror, de var teenagere - i hvert fald ikke over 20.

Det er noget andet: Det der var tydeligvis at medtage som forkyndelse.

Ja. I deres eget forsamling.

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 22:22

Goddag Stefan

Den 13 Jun 2004 21:59:20 +0200 skrev Stefan Holm om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

SH> Hvad gjorde du selv da du var kristen? Ekstrapolér.

Der var en katekismus at holde sig til.

Er det sådan, at du har et svar på ovennævnte spørgsmål?

Fra : Stefan Holm

Dato : 13-06-04 23:18

Cyril Malka <news@nytestamente.org> writes:

> Er det sådan, at du har et svar på ovennævnte spørgsmål?

Jeg er ikke kristen, så jeg kan med god samvittighed frit vælge og
vrage mellem buddene.

--
Stefan Holm
"Apocalypse Now is a gay romp. It's the

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 23:32

On 14 Jun 2004 00:17:37 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

>Jeg er ikke kristen, så jeg kan med god samvittighed frit vælge og
>vrage mellem buddene.

Jeg ved, at det kan være svært, men det var ikke spørgsmålet.

Spørgsmålet var: Kan kristne kvinder skrive her i NG, når de ifølge
Paulus ikke må tale i forsamlinger?

Spørgsmålet skal altså besvares ud fra et kristent synspunkt for at
give mening. Du er naturligvis velkommen til at give dit besyv med ud
fra dit standpunkt, hvor det så er, men det var ikke spørgsmålet.

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-06-04 00:10

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Jeg ved, at det kan være svært, men det var ikke spørgsmålet.

Jo, det var det da. Hvis du rent faktisk læser det indlæg jeg svarede
på, stod der ordret:

| Der var en katekismus at holde sig til.
|
| Er det sådan, at du har et svar på ovennævnte spørgsmål?

Vil du ikke være så venlig at tjekke fakta, før du er nedladende?
Eller ville det give for meget faktatjekning?

> Spørgsmålet var: Kan kristne kvinder skrive her i NG, når de ifølge
> Paulus ikke må tale i forsamlinger?

Det var ikke det ovennævnte spørgsmål, men et i tråden tidligere
stillet spørgsmål.

> Spørgsmålet skal altså besvares ud fra et kristent synspunkt for at
> give mening.

Hvilket vel gør det rimeligt at jeg ikke forholder mig til det, eller
hvad?

> Du er naturligvis velkommen til at give dit besyv med ud fra dit
> standpunkt, hvor det så er, men det var ikke spørgsmålet.

Aha.

--
Stefan Holm
"Uhh... Shiney McShine."

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 00:28

On 14 Jun 2004 01:09:30 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

>Jo, det var det da. Hvis du rent faktisk læser det indlæg jeg svarede
>på, stod der ordret:

>Vil du ikke være så venlig at tjekke fakta, før du er nedladende?

Fakta?

Hvorfor blander du dig overhovedet, når du ikke har et svar på det
spørgsmål, der bliver stillet?

>Det var ikke det ovennævnte spørgsmål, men et i tråden tidligere
>stillet spørgsmål.

Beklager, men jeg holder mig til det overordnede, det oprindelige
spørgsmål. Jeg regnede ikke med, at du som ikke-kristen blandede dig i
svaret på et spørgsmål, der er stillet til kristne, endda uden at gøre
opmærksom på, at du ikke er kristen.

>Hvilket vel gør det rimeligt at jeg ikke forholder mig til det, eller
>hvad?

Jo, og med hvilken hensigt skriver du så overhovedet?

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-06-04 00:45

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Hvorfor blander du dig overhovedet, når du ikke har et svar på det
> spørgsmål, der bliver stillet?

Fordi jeg syntes det ville være interessant at høre spørgerens
synsvinkel. Især når den umiddelbart lod til at være relevant.

> Jeg regnede ikke med, at du som ikke-kristen blandede dig i svaret
> på et spørgsmål, der er stillet til kristne, endda uden at gøre
> opmærksom på, at du ikke er kristen.

Jeg blandede mig i _debatten_ - ikke i svaret. Og det gjorde jeg fordi
jeg faktisk finde det spørgsmål du stillede interessant, og mente du
muligvis som tidligere kristen havde noget fornuftigt input.

Det skal ikke ske igen.

> Jo, og med hvilken hensigt skriver du så overhovedet?

Nysgerrighed. Hvad er din?

--
Stefan Holm
"Where's the duct tape, and the current location of the cat?!"

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 23:28

Goddag Stefan

Den 14 Jun 2004 00:17:37 +0200 skrev Stefan Holm om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

SH> Jeg er ikke kristen, så jeg kan med god samvittighed frit vælge og
SH> vrage mellem buddene.

Det har især at gøre med det, man blander sig i: synes du ikek det er
idiotisk i at svare et indlæg, man ikke kan svare på?

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-06-04 00:11

Cyril Malka <news@nytestamente.org> writes:

> Det har især at gøre med det, man blander sig i: synes du ikek det er
> idiotisk i at svare et indlæg, man ikke kan svare på?

Når jeg direkte spørges, kan jeg dårligt se at det er idiotisk at
svare. Men det er muligvis idiotisk at stille et spørgsmål og
efterfølgende blive fornærmet over at det besvares.

Det er i hvert fald fjollet og en helt vildt urimelig opførsel.

FUT: netikette
--
Stefan Holm
"Mmm... imaginary brain friend."

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 00:30

On 14 Jun 2004 01:11:22 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

>Når jeg direkte spørges, kan jeg dårligt se at det er idiotisk at
>svare. Men det er muligvis idiotisk at stille et spørgsmål og
>efterfølgende blive fornærmet over at det besvares.

Du er ikke direkte blevet spurgt. Spørgsmålet blev stillet til
gruppen. Du vælger så at svare uden at fortælle, at du ikke er
kristen.

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-06-04 00:52

Cyril skrev (i svaret på mit indlæg):
"Er det sådan, at du har et svar på ovennævnte spørgsmål?"

Forklar hvordan forekomsten af ordet "du" harmonerer med at det ikke
var henvendt specifikt til mig.

> Spørgsmålet blev stillet til gruppen. Du vælger så at svare uden at
> fortælle, at du ikke er kristen.

Chokerende.

--
Stefan Holm
"The female clitoris?

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 00:27

Goddag Stefan

Den 14 Jun 2004 01:11:22 +0200 skrev Stefan Holm om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

SH> Når jeg direkte spørges, kan jeg dårligt se at det er idiotisk at
SH> svare. Men det er muligvis idiotisk at stille et spørgsmål og
SH> efterfølgende blive fornærmet over at det besvares.

Spørgsmålet var stillet til en nyhedsgruppe. Du vil med fordel lære at
skelne imellem nyhedsruppen og dit private mailboks.

Ingen bliver fornærmet, men svar som. "Det her kan vi ikke bruge til
noget og det er også lige meget", som du lige har præsteret, må du
indrømme ikke kan bruges til ret meget i ovennævnte gruppe.

SH> Det er i hvert fald fjollet og en helt vildt urimelig opførsel.

Nej, for jeg mener at dine indlæg, som konsekvent er off-topic her i
gruppen, som denne her eller er nedladende og flammende ikke hører til i
dk.livssyn.kristendom.

At du ikke er kristen er helt okay. Det er jo ingen betingelse for at
deltage. Men det, at du skriver indlæg som ingen interesse eller
forbindelse har til gruppen, synes jeg er dårlig smag og uønsket.

At du optager det som, at vi andre bliver "fornærmet", når vi sætter dig
på sporet igen, må forblive dit problem.

Du burde lære at skelne.

dk.admin.netikette, for at svare på dit indlæg, selv om jeg synes du
overreagerer og hvorfor jeg ikke vil besvare yderligere indlæg dér.

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-06-04 00:41

> [...]

> noget og det er også lige meget", som du lige har præsteret, må du
> indrømme ikke kan bruges til ret meget i ovennævnte gruppe.

Nej, selvfølgelig ikke. Men når jeg stilles et direkte spørgsmål,
er det altså almindelig høflighed at svare på det. At begreber som
"almindelig høflighed" så er ikke-eksisterende i Malkaverset, må jeg
tage til efterretning.

> Nej, for jeg mener at dine indlæg, som konsekvent er off-topic her i
> gruppen,

Ohja, kritik af en Malka er selvfølgelig altid off-topic.

Jeg har, i modsætning til jer, konsekvent holdt mig til emnet i denne
tråd - indtil jeg blev presset væk, hvorefter jeg satte FUT til
d.a.netikette. Det er så dig der valgte at holde tråden i
d.l.kristendom, selvom den ikke hører til der.

Vær i det mindste lidt konsekvent.

> som denne her eller er nedladende og flammende ikke hører til i
> dk.livssyn.kristendom.

Jeg svarer igen fordi jeg bliver angrebet.

> At du ikke er kristen er helt okay. Det er jo ingen betingelse for at
> deltage. Men det, at du skriver indlæg som ingen interesse eller
> forbindelse har til gruppen, synes jeg er dårlig smag og uønsket.

Britt (der tidligere er gået for at have været kristen) stiller et
spørgsmål om det at være kristen kvinde. Jeg mener det er relevant at
høre hvordan hun selv forholdt sig til det i sin tid.

Hvad ikke-relevant (eller ikke-interessant) er der ved det?

> At du optager det som, at vi andre bliver "fornærmet", når vi sætter dig
> på sporet igen, må forblive dit problem.

Du stillede mig et direkte spørgsmål. Jeg svarede. Hvis ikke du finder
det udkom ønskværdigt, bør du da virkelig afholde dig fra at stille
direkte spørgsmål til personer. Fjols.

> dk.admin.netikette, for at svare på dit indlæg, selv om jeg synes du
> overreagerer og hvorfor jeg ikke vil besvare yderligere indlæg dér.

Det behøver du så heller ikke. *PLONK*

XFUT: netikette
--
Stefan Holm
"Mount Everest. Forbidding, aloof, terrifying.

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 00:57

On 14 Jun 2004 01:41:06 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

>At begreber som "almindelig høflighed" så er ikke-eksisterende i Malkaverset, må jeg
>tage til efterretning.

Hvem har digtet Malkaverset? Det kender jeg ikke.

>Ohja, kritik af en Malka er selvfølgelig altid off-topic.

Nej, det er en yndlingssporg her i NG. Det er skam meget on-topic.

>Britt (der tidligere er gået for at have været kristen)

Jeg har aldrig gået for at være kristen.

Ingen har spurgt om, hvad jeg var.

Da jeg var katolik, var jeg det, fordi katolikkerne i modsætning til
protestanterne ikke havde erklæret Gud for værende død, og fordi de
stadig læste af de hebraiske skrifter i kirken.

Alt det med at knæle for Jesus og spise hans kød i et stykke brød har
jeg aldrig troet på. Jeg har gjort mig stor umage for at tro det, men
jeg gjorde det ikke.

>stiller et
>spørgsmål om det at være kristen kvinde. Jeg mener det er relevant at
>høre hvordan hun selv forholdt sig til det i sin tid.

Hvorfor? Som jeg skrev, allerede første gang du spurgte: Jeg har
aldrig været en typisk kristen kvinde.

Da jeg skulle blive katolik, skulle vi alle sætte noget, vi lavede at
voks, på et stort lys. Jeg lavede en Davids-stjerne, som var det
første og eneste, der faldt mig ind. Derefter prøvede jeg at finde på
en berettigelse af dette symbol i katolsk sammenhæng. Det gik vist
ikke rigtigt.

>Du stillede mig et direkte spørgsmål. Jeg svarede. Hvis ikke du finder
>det udkom ønskværdigt, bør du da virkelig afholde dig fra at stille
>direkte spørgsmål til personer. Fjols.

Nåå... det er med den tone på. Store kraftidiot! *plonk*

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-06-04 10:18

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Jeg har aldrig gået for at være kristen.
<snip>
> Da jeg var katolik,

Den slags kalder man normalt kristne.

> Hvorfor? Som jeg skrev, allerede første gang du spurgte: Jeg har
> aldrig været en typisk kristen kvinde.

Ja, og det svar blev da osse fuldt accepteret. Hvad i alverden er
problemet?

> Nåå... det er med den tone på. Store kraftidiot! *plonk*

Huhej!

--
Stefan Holm
"I'm just gonna go home, lie down and listen to country music.

Fra : Mr. D

Dato : 14-06-04 16:55

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse
> Britt Malka <news@foxladi.com> writes:
>
> Huhej!

....hvor det går!

Mr. D

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 00:55

Goddag Stefan

Den 14 Jun 2004 01:41:06 +0200 skrev Stefan Holm om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

> [...]

SH> tage til efterretning.

>----< cut ligegyldigheder >-----<

SH> Ohja, kritik af en Malka er selvfølgelig altid off-topic.

Personlig angreb og den slags ævl hører nok mest til i
dk.snak.mudderkastning vor dette indlæg FUTtes til

Vi snakker videre om det, når du kan holde en tone, der hører med til
den NG du skriver til.

XFUT:    dk.livssyn.kristendom, så man får en afslutning på sagen

dk.admin.netikette, så man også får en forklaring på sagen og

dk.snak.muderkastning, som jeg ikke holder, men hvor den slag hører til,
så kan du boltre dig.

Alt i alt FUT til dk.snak.mudderkastning, hvor den slags ynkelig pladder
hører til.

EOD herfra.

Fra : H. P. Holm

Dato : 14-06-04 02:41

Cyril Malka skrev:

> [...]
> så kan du boltre dig.
>
> Alt i alt FUT til dk.snak.mudderkastning, hvor den slags ynkelig pladder

Hold venligst dit pompose ævl væk fra dk.snak.mudderkastning når du
ikke er parat til debat i den gruppe.

På forhånd mange tak.

--
Hans

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 01:30

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 02:03:44 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

OH> Kære Britt!
OH> K. L. Aastrup (tidligere domprost her i Odense) har i en af sine
OH> salmer ramt lige ned i kristendommens kerne:
OH> I ham er lovens bud
OH> opfyldt og slettet ud;
OH> i ham er os nu givet
OH> opstandelsen til livet;
OH> med ham er alt vi fremme
OH> og har hos Fader hjemme.

Jeg synes ikke, at det fortæller noget om de bud, der skal følges.

Da vi tog snakken op om "kristen bagtalelse" var deneneste, der forsøgte
sig frem med en seriøs forklaring, Henrik Vestergaard.

Vi forblev dog sultne for intet, INTET, i de såkaldte kristne skrifter,
forhindrer en i at bagtale en anden. På samme måde forhindrer intet en i
at lyve om en anden, eller om at hade en anden eller noget som helst.

Siden loven åbenbart, af Paulus, er blevet "sagt op" for de kristne (og
det selv om der står klart og tydeligt at loven skal vare EVIGT), så er
alt blevet til en tolkningspørgsmål...

Dermed er alt tilladt... også det som betrages som uhumskeheder.

For nogle kristne er det homoseksuelle ægteskab, for andre er det frie
kvinder... Under alle omstændigheder så kan *ingen* af ovenævnte
argumenter understøttes uden de hebraiske skrifter. De hebraiske
skrifter kan ikke tages imod uden at man skal underkastes loven (du kan
ikke tage noget af det og skråte noget andet... Loven er loven og loven
er evig!).

Altså to muligheder:

- Du adlyder loven og så ved du tydeligt hvilke bud skal følges. Omvendt
så kan du tro stort set hvad du vil, for loven er loven men det er ikke
en tro.

eller også:

- Du tror på noget bestemt (Jesus), og så er lovensagt op. Dermed er
*alt* tilladt. Kun det DU mener er grænsen bliver grænsen, men du kan
ikke sige at din grænse er gældende for andre. Bagtale er tilladt, hvis
du synes det behøves, homoseksuelle ægteskab er tilladt, hvis du synes,
det behøves, m.m.

Der er, mig bekendt ingen bud i den såkaldte Ny Testamente. Her igen
har du to muligheder:

- Du prøver at følge Jesus virke, sådan som den fortælles i evangelierne
(det selv om en del af det kan diskuteres) og idet du antager at Jesus
var jøde og levede som jøde... Så skal du også leve som jøde og adlyde
loven. Eller også:

- Du følger Paulus, som forkastede loven, hånede jøderne og skråtede det
meste af det, man levede efter i Israel, fordi han ville tækkes romerne.
I så fald lever du som en hedning som ikke fulgte Guds lov.

Valget er dit.

Men under alle omstændigheder bliver du nødt til at underkaste dig en af
de to regler:

- Som kristen, er der ingen lov. Du kan derved ikke fordømme eller dømme
nogen. Ej heller kan du fortælle om vranglære. Der er ingen vranglære så
længe som man gør det af kærlighed og du kan ikke dømme eller vide hvor
meget kærlighed folk har.

- Som jøde er der en lov der skal adlydes. Du kan tro, hvad du vil, så
længe dette ikke bryder loven. Men loven klarlægger at du ikke må gøre
bestemte ting: Bagtale, fordømme, dømme m.m. går ikke i spænd med loven.

Du må vælge: den hebraiske skrifters Gud og loven, eller de kristnes
skrifters Gud og filosofi.

Der ER tale om to forskellige personer, to forskellige guder, to
forskellige live.

Jødedom og kristendom ER i sandhed to forskellige religioner og, som
Britt siger, eller spørger, så har de kristne ingen bud de skal følge.

(skulle de kristen føgle budene, så vil de jo ikke kunne tro på Jesus)

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 01:50

Godaften Cyril -- eller rettere godnat

On Mon, 14 Jun 2004 02:29:50 +0200, Cyril Malka
> [...]

>- Du adlyder loven og så ved du tydeligt hvilke bud skal følges. Omvendt
>så kan du tro stort set hvad du vil, for loven er loven men det er ikke

Ja, men så er man ikke kristen.

>- Du tror på noget bestemt (Jesus), og så er lovensagt op.

Nemlig.

Hvilke bud er Jesus kommet med?

Kærlighedsbudet (det er ikke nyt, men okay)
Budet om at drikke vin og spise brød for at mindes ham.
Budet om at sige Fadervor i stedet for lange, indviklede og krævende
bønner.
Budet om at gå igennem ham, hvis man vil nå faderen.

Jeg kan ikke komme i tanker om flere lige nu, men der må være flere.
Dog er de ovennævnte af en ret vag karakter. De er lette at følge. De
er ikke krævende.

>Dermed er *alt* tilladt.

Ja, faktisk.

Det ved vi jo også, fordi fx chefredaktøren for Kristeligt Dagblad
menes at opfordre til, at hans kvindelige journalister inviterer
vigtige mandlige kilder til middag for at opnå et mere intimt forhold
til dem. Det er ligegyldigt, om disse kilder er gift i forvejen. Målet
helliger midlet.

Under krigen blev masser af mennesker slået ihjel, fordi de ikke var
kristne. Målet helliger midlet.

> [...]
>(det selv om en del af det kan diskuteres) og idet du antager at Jesus
>var jøde og levede som jøde... Så skal du også leve som jøde og adlyde

Jo, men det er jo svært, fordi der er så mange modsætninger i NT.

Så skal man tro på, at visse ting er tilføjet senere, som fx
aks-plukningen på en sabbat.

>- Du følger Paulus, som forkastede loven, hånede jøderne og skråtede det
>meste af det, man levede efter i Israel, fordi han ville tækkes romerne.
>I så fald lever du som en hedning som ikke fulgte Guds lov.

Flertallet af de kristne er jo hedningekristne. Især i Danmark. De få
jøder, der fulgte Jesus -- og senere Paulus -- mon ikke, at de er
uddøde nu?

>Jødedom og kristendom ER i sandhed to forskellige religioner og, som
>Britt siger, eller spørger, så har de kristne ingen bud de skal følge.

Nej. De er ikke lige så skrappe.

Derfor også den megen ... ja, ting, jeg aldrig har kunnet forlige mig
med:

Lederen af den katolske skole her, der er sin kone utro for eksempel.

Alle de tyverier, der sker på selvsamme skole.

Det er ting, jeg aldrig har fattet.

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 02:19

<news@nytestamente.org> skrev:

>Jødedom og kristendom ER i sandhed to forskellige religioner og, som
Jo, det er to forskellige religioner.

>Britt siger, eller spørger, så har de kristne ingen bud de skal følge.
det er ikke rigtigt. Vi er pligtige at følge det dobelte kærligheds
bud!

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 02:28

On Mon, 14 Jun 2004 03:18:58 +0200, Ole Helms

>Jo, det er to forskellige religioner.

Ja.

>det er ikke rigtigt. Vi er pligtige at følge det dobelte kærligheds
>bud!

At elske sin næste som sig selv og at elske sine fjender?

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 02:07

Goddag Britt

Den Mon, 14 Jun 2004 01:57:21 +0200 skrev Britt Malka om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

> [...]
BM> første og eneste, der faldt mig ind. Derefter prøvede jeg at finde
BM> på en berettigelse af dette symbol i katolsk sammenhæng. Det gik

Perler for svin. Sådan en smuk og inderlig oplevelse kan ikke ret
mange her på listen forstå, og i hvert fald ikke den, du skriver til.

Den katolske kirke har den fordel at man sagtens kan forkaste nogle af
dens dogmer uden at blive forbandet eller erklæret som hedning eller
ikke-troende...

Hvilket mange af de såkaldte kristne her på listen kunnne lære noget af.

.... Forklaring på hvorfor en jøde kan blive katolik (i en periode) men
ikke noget andet kristent...

Havde jeg fået min første kontakt med noget som denne forum, så havde
jeg aldrig vovet mig ud i noget som helst som lignede kristendom.

Det, som gjorde udslaget var disse messias fortællinger: Som jøde, så
tænker man egentligt ikke så meget på det. Messias skal nok komme en
dag, det går vi ikke og tænker på og snakker om. Vi lever og nyder hver
dag som Gud har givet os og vi adlyder Hans love, og så er den ikke
længere.

Derfor når de kristne kommer og fortæller om Jesus og om at han var
Messias, og det at de trækker de hebraiske skrifter frem, så kan man
blive imponeret, for vi har stor respekt for skrifterne. Derfor antager
vi (med uret) at det har de kristne jo også.

Da mange af os er jøder af tradition, men ikke af religion, så ved vi
jo, at Torahen er Guds ord. Vi ved at der ikke er noget at diskutere
her. Står det i Torahen, så er det godt nok.

Det at de påstået forudsigelser egentligt ikke står der, eller at de
bygger på misoversættelser, tænker vi ikke på. Det, fordi vi ikke vil
kunne drømme om at ændre Guds ord. Derfor regner vi ikke med at andre
gør det.

Men det gør andre.

Skamløst. Hæmningsløst. Respektløs. Vores Guds ord bliver ændret så det
passer med deres lære og idiotier.

De er gået så langt, at de har forbudt os at læse af Torahen.

De er gået så langt, at de har bevidst ændret vores Talmud fordi den
ikke passede med deres primitiv lære.

De har forbudt os at dyrke vores Gud. Fordi Han var én.

Stadigt i dag bliver vores skrifter trukket frem og misbrugt mod os (jf.
fx. Simons ynkelige og respektløse bagtalelser).

Vi har altid støttet os til Torahen og behandlet det med respekt (at det
er Guds værk eller menneskets værk er et andet snak) og derfor når de
kristne missionærer kom og byggede deres budskab på Torahen, så er nogle
af os hoppet på den. Da Jesus sagde enkelte fornuftige ting, som vi
kunne genkende fra Torahen, så lød det jo rigtigt.

Men det er fup!

Det finder man først ud af, hvis man genlæser skrifterne (de hebraiske
skrifter) ordentligt. Hvilket mange jøder jo ikke har...

De har skamløst ændret vores skrifter, så de kunne få underbygget deres
lære.

De har respektløs nedgjort os, så de nemmere kunne stå oven på os, så de
tror, de kommer tættere på Gud.

Uden at adlyde Hans lov. Uden at respektere Ham. Uden at respektere Hans
folk og dens folks skrifter.

De har endda forsøgt at udrydde os.

Gang på gang. Altid.

I dag overtager de vores skrifter som var det deres, og de latterliggør
de af vores skrifter, de ikke forstår. De koger vores viises lære til
sætninger for nemmere at kunne latterliggøre dem.

Men jeg hoppede også på den, fordi da det blev henvist til de
hebraiske skrifter, så har jeg troet blindt på det. Fordi jeg, i min
naivitet, ikke havde kunnet forestille mig, at man vil turde ændre
skrifterne så de passede til ens lære. Så jeg checkede det ikke ud.

Jeg, som ikke tør lægge en anden bog oven på Bibelen, for det er Guds
ord, kunne ikkke forestille mig at man turde ændre Hans ord, når man
medtog Hans skrifter.

Den katolske kirke giver en frihed nok, så man kan forblive jøde, selv
om man er kristen. Man Skal ikke knæle, man SKAL IKKE bare følge paven,
man har en frihed... Lige som i jødedommen (hvilket måske kan forklare
den had nogle har til den katolske kirke)

Dette varer dog kun indtil man checker de hebraiske skrifter ud!

Derfra er der kun to muligheder:

- Hvis de hebraiske skrifter er guddommelige, så er Jesus ikke Messias
og de kristne skrifter har ingen eksistensberettigelse.

- Hvis de kristne skrifter skal betragtes som sande, så må der tages
afstand fra de hebraiske skrifter, for vi dyrker _ikke_ samme Gud,
vi dyrker _ikke_ samme filosofi, vi dyrker _ikke_ samme livsstil,
vi dyrker _ikke_ de samme skrifter.

Der er tale om to forskellige religioner.

De to testamenter skal adskilles og lad venligst være med at blive ved
med at mishandle vores skrifter.

Shema Irael, Adonaj elohenu, adonai EKHAD!

(Hør, åh Israel, Vor Herre er vor Herre. Vor Herre er Én. [i modsætning
til en treenighed!])

Det korte af det lange: Nej, ingen lov styrer de kristne udover hvad de
selv synes er godt nok. Du kan tydeligt se det på opførslen her på NG!

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 02:26

On Mon, 14 Jun 2004 03:07:11 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Perler for svin. Sådan en smuk og inderlig oplevelse kan ikke ret
>mange her på listen forstå

Nej, det har du nok ret i, desværre.

>Den katolske kirke har den fordel at man sagtens kan forkaste nogle af
>dens dogmer uden at blive forbandet eller erklæret som hedning eller
>ikke-troende...

Ja.

>... Forklaring på hvorfor en jøde kan blive katolik (i en periode) men
>ikke noget andet kristent...

Helt afgjort, ja. Det er den eneste kristne retning, der nogensinde
har sagt mig noget.

>Havde jeg fået min første kontakt med noget som denne forum, så havde
>jeg aldrig vovet mig ud i noget som helst som lignede kristendom.

Gisp, nej, heller ikke jeg. Det har jeg i øvrigt også skrevet her
mange gange: Manges missioneren her skræmmer folk væk fra troen
snarere end bringer til dem.

> [...]
>bygger på misoversættelser, tænker vi ikke på. Det, fordi vi ikke vil
>kunne drømme om at ændre Guds ord. Derfor regner vi ikke med at andre

Nej, lige præcis.

>Men det gør andre.
>
>Skamløst. Hæmningsløst. Respektløs. Vores Guds ord bliver ændret så det
>passer med deres lære og idiotier.

Ja, det er fantastisk!

> [...]
>af os hoppet på den. Da Jesus sagde enkelte fornuftige ting, som vi
>kunne genkende fra Torahen, så lød det jo rigtigt.

Ja.

Det gør mig også ondt, når jeg hører om messianske jøder. For jeg
føler, at de er blevet narret.

Det undrer mig også, når jeg ved, at nogle folk må vide, at det er
fup. Paven fx. Men han kan jo ikke slippe den stilling og den magt,
han har. Han bor i et kæmpe marmor-palæ omgivet af rigdomme. Han må
vide fra de fund, der er gjort i Qumram, og som han nægter at
offentligeggøre, at noget er galt. Man kan ikke studere skrifterne i
årevis uden at se, at der er ting, der ikke hænger sammen. Man kan
ikke kunne hebraisk uden at se, at oversættelserne er forfalskede.

Det er det, der undrer mig.

Det undrer mig ikke, at menigmand ikke forstår det, og at han tror på
Jesus, og at han tror, at Jesus står for kærlighed, sådan som vi altid
har fået det at vide.

Det undrer mig derimod, at de lærde, de, der MÅ vide bedre, stadig
hykler sig det ind. Er det magten? Æren? og Evigheden?

>Det finder man først ud af, hvis man genlæser skrifterne (de hebraiske
>skrifter) ordentligt.

Ja, lige præcis, men det må de lærde jo have gjort.

>Jeg, som ikke tør lægge en anden bog oven på Bibelen, for det er Guds
>ord, kunne ikkke forestille mig at man turde ændre Hans ord, når man
>medtog Hans skrifter.

Næh... Men andre har ikke samme skrupler.

> [...]
>man har en frihed... Lige som i jødedommen (hvilket måske kan forklare
>den had nogle har til den katolske kirke)

Ja til begge dele.

>Dette varer dog kun indtil man checker de hebraiske skrifter ud!

Ja.

Kan paven ikke hebraisk?

Er han ikke vidende?

>Det korte af det lange: Nej, ingen lov styrer de kristne udover hvad de
>selv synes er godt nok. Du kan tydeligt se det på opførslen her på NG!

Jeps, her og andre steder, jf det indlæg, jeg netop har sendt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 02:13

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 02:52:28 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

> [...]
OH> Min kristendom er i høj grad præget af Luther, Grundtvig, Aastrup og
OH> K. L. Løgstrup og Rudolph Arendt og flere andre.

Disse er mennesker. Ikke Gud?

De kan sagtens sige hvad som helst, blot det bygger på NT (og alt kan
bygge på NT siden der er så mange modsætninger!).

Så du følger ovenståendes holdning.

Fint nok.

Ikke desto mindre så er du ikke bleg for at rakke ned på andre kristne,
som så tolker det ud fra andre læremestre.

> [...]
OH> tænke på at krumme et hår på et medmenneskeskes hoved er en synd,
OH> som ingen kan komme fri af ved egen hjælp. Her er der kun at håbe på

Idet du selv betegner andres synspunkter som "vranglære", så falder du
selv for det bud, du påstår at oveholde...

Hvordan klarer du det?

Det gælder alle undtagen den katolske Kirke?

Og det er kristent?

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 02:27

On Mon, 14 Jun 2004 03:12:41 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Idet du selv betegner andres synspunkter som "vranglære", så falder du
>selv for det bud, du påstår at oveholde...

Hov, Cyril, du tager vist fejl af denne Ole og en anden Ole. Madsen
eller Andersen. Madsen vist.

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 02:48

On Mon, 14 Jun 2004 03:12:41 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> skrev:

>Disse er mennesker. Ikke Gud?
Nej, det er de bestemt ikke.

>De kan sagtens sige hvad som helst, blot det bygger på NT (og alt kan
>bygge på NT siden der er så mange modsætninger!).
>
>Så du følger ovenståendes holdning.
Næh. Jeg deler deres holdning i mangt og meget.

>Fint nok.
>
>Ikke desto mindre så er du ikke bleg for at rakke ned på andre kristne,
>som så tolker det ud fra andre læremestre.
Dét må vist forklare mig lidt nærmere. jeg rakker ikke nogen ned! Jeg
deler ikke alles opfattelse og altså heller ikke din. Det er ikke det
samme som at rakke nogen ned!

>Idet du selv betegner andres synspunkter som "vranglære", så falder du
>selv for det bud, du påstår at oveholde.

Hvad er det for noget vrøvl du binder mig på?! Det har jeg da aldrig
udtalt mig om!
Jeg giver udtryk for min opfattelse - den kan du så åbenbart ikke
lide!

>Det gælder alle undtagen den katolske Kirke?
>
>Og det er kristent?
Jeg er meget uenig med den katolske kirkes opfattelse af
kristendommen.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 02:16

Goddag Britt

Den Mon, 14 Jun 2004 03:06:11 +0200 skrev Britt Malka om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

BM> Dér gik det for alvor op for mig, at Paulus har været særdeles god
BM> til markedsføring.

Jo. Det er ikke uden grund, at han betragtes som "løgnernes mester".

BM> Jo, for det er nok, at de tror på Jesus.
BM> Eller er det sådan?
BM> Tager de fejl?

Nej. For de kristne, er det nok at tro på Jesus. Så kan de i øvrigt
opføre sig som de vil... de går i paradis, alle vi andre, som ikke tror
på Jesus, går i helvedet.

Opførslen er sekundært.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 14-06-04 10:23

I news:20040614031531.0ae32931@localhost skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]
> Nej. For de kristne, er det nok at tro på Jesus. Så kan de i øvrigt
> opføre sig som de vil... de går i paradis, alle vi andre, som ikke
> tror på Jesus, går i helvedet.

Ja, du er ganske god forvrænger, og en ganske udpræget platfodet
forvansker.

> Opførslen er sekundært.

Ja, især for jer jøder! I må gerne lade jeres gamel forældre sulte
ihjel. Ja det er nærmest en pligt for jer at gøre det.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-06-04 18:27

Godaften Andreas

> Ja, især for jer jøder! I må gerne lade jeres gamel forældre sulte
> ihjel. Ja det er nærmest en pligt for jer at gøre det.

Hvad er det dog du har gang i her?

Hvor læser du noget om en pligt til at lade sine forældre sulte ihjel i de
hebraiske skrifter?

Henrik, Slagelse

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 02:25

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 03:18:58 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

> Jo, det er to forskellige religioner.

Enig.

OH> det er ikke rigtigt. Vi er pligtige at følge det dobelte kærligheds
OH> bud!

Ja. Men den findes allerede i de hebraiske skrifter og støttes af 613
love.

"kærlighedsbud" som enestående og uden vejledning, betyder intet.

Hvad kan "kærlighedens bud" støttes med (uden hjælp af de hebraiske
skrifter)?

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 02:30

Goddag Britt

Den Mon, 14 Jun 2004 03:27:26 +0200 skrev Britt Malka om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

BM> Hov, Cyril, du tager vist fejl af denne Ole og en anden Ole. Madsen
BM> eller Andersen. Madsen vist.

Ups! Ja!

Undskyld Ole Helms. Jeg argumenterede til dels med en anden Oles
argumenter i mente.

Jeg står dog fast på min holdning om kristendom, jødedommen m.m. men
naturligvis skal de henvisninger til din hjemmeside om kristendommen
stryges. På samme måde skal mine henvisninger til dit syn på
kristendommen stryges da jeg ikke kender dit synspunkt om det, men en
anden Oles syn på det.

Jeg beder dig undskylde mig for den kedelig fejl.

Undskyld.

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 03:16

On Mon, 14 Jun 2004 03:29:51 +0200, Cyril Malka
> [...]

>anden Oles syn på det.
>
>Jeg beder dig undskylde mig for den kedelig fejl.

Ja. Her blev jeg lidt forvirret, men det ok. Jeg modtager din
undskyldning - alt forladt!

Jeg holder nu alligevel lidt fast i min overbevisning.
Jeg kan godt forstå ikke-kristnes voldsomme forargelse over syndernes
nådige forladelse! For dem må det være intet mindre end den
alvorligste helligbrøde.
Jeg véd ikke rigtig, hvad jeg kan stille op?
Jeg lider under den opfattelse, at kirkefædrenes diskussioner og
synodernes samtaler fører mig frem til, at jeg med min lutherske og
grundtvigske (med senere danske teologiske tænkere som Kierkegaard, K.
L. Aastrup, K. L. Løgstrup og P. G. Lindhardt) overbevisning finder
kristendommens fineste og klareste udtryk heri.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 02:55

Goddag Britt

Den Mon, 14 Jun 2004 03:25:51 +0200 skrev Britt Malka om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

BM> Gisp, nej, heller ikke jeg. Det har jeg i øvrigt også skrevet her
BM> mange gange: Manges missioneren her skræmmer folk væk fra troen
BM> snarere end bringer til dem.

Enig.

BM> Det gør mig også ondt, når jeg hører om messianske jøder. For jeg
BM> føler, at de er blevet narret.

Det er de også. Ud fra det synspunkt at "hvis det står i Bibelen så er
det godt nok"... Hvis man ikke kan genkende det, kan det skyldes, at man
ikke har læst det ordentligt, så det er bedre at sige "ja" og klappe i
med at man nok mener, at der er fejltolkning her eller der.

> [...]
BM> årevis uden at se, at der er ting, der ikke hænger sammen. Man kan
BM> ikke kunne hebraisk uden at se, at oversættelserne er forfalskede.

Nu ved jeg ikke, hvor meget paven kan af hebraisk. Ej helle hvor meget
andre kan af hebraisk.

Du kan se her på listen: hvor mange af dem kan hebraisk? Oldgræsk?
Latin?

Se hvordan Ole kan belære os om de hebraiske skrifter og det, selv om
han tydeligvis ikke kan et ord hebraisk? Endda du, med de få måneder du
har lært hebraisk i, kan tydeligvis se hans fejl?

Se Andreas Falck som ikke kan andet end dansk og som alligevel kan
belære andre om det "Bibelen siger".

Se Simon Griis som ikke kan hebraisk, som tydeligvis ikke ved noget som
helst om Talmud (end ikke dens opbygning), og dog alligevel brovter med
det.

Uvidenhed er tydeligvis fællesnævner for disse synspunkter.

BM> Det undrer mig derimod, at de lærde, de, der MÅ vide bedre, stadig
BM> hykler sig det ind. Er det magten? Æren? og Evigheden?

Se dig selv: Du har altid troet på Gud, det, selv om du blev opvokset i
en ateistisk familie (deraf forbavser det mig ikke du kommer til
jødedommen, men lad det ligge ).

I din søgen for Gud er du gået over til kirken, så til katolicismen, så
til jødedommen.

Du har hver gang været nødt til at indse at du har taget fejl et eller
andet sted. Eller at du har lukket øjnene over en mangel.

Deraf en form for udvikling.

En usikker personlighed, som nu har fundet sig et ståsted i sin tro, vil
ikke kunne gøre det. For det vil betyde at han/hun skal gøre op med det
han/hun tror, har troet indtil nu.

Du skal så vise dig for offentligheden som en anden end det, du har vist
dig så længe. Du skal tåle at kunne høre: Jamen hov... du var katolik,
nu er du jøde? Hvordan kan man skifte mening sådan? Er du så flyvsk?

Mange vil ikke gå med på det og vil foretrække at holde fast på en løgn.
Det er (tror de) nemmere for dem, end at ændre sig og indrømme, at de
har taget fejl. Især hvis de har skullet overbevise andre om deres
synspunkter.

Jeg vil gerne, i den forbindelse, henvise til min teskt, som blev
præsenteret ved Nordisk Konference om Sektofferproblematik for Klinisk
Personale d. 28. august 1998 (i Norge). Teksten hedder: Når huset baser
sammen, og den kan læses på: http://www.sekter.org/vto/assimil.html

Den vil forklare meget om problematikken.

(nogle vil synes, jeg er åndssvag, men det er der ikke noget nyt i)

BM> Ja, lige præcis, men det må de lærde jo have gjort.

Ikke sikkert. Det har de vel folk til og lige så vel som jeg ikke
forestillede mig, at man vil lyve om bibelen, må de lærde stole på
hinanden... I hvert fald til en vis grad.

BM> Ja.
BM> Kan paven ikke hebraisk?

Det ved jeg ikke

Men det vigtigste er: Får han brug for det? Skal de hebraiske skrifter
blot unerstrege de kristne, så er det vel lige meget.

Jeg vil blot understrege at der tydeligvis angives, hvad der vil ske til
dem der føjer eller fjerner et bogstav fra Torahen.

Nogle har taget det meget alvorligt, andre har ikke.

Så må man dømme deres ærlighed og dybde ud fra det...

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 03:21

On Mon, 14 Jun 2004 03:54:54 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Nu ved jeg ikke, hvor meget paven kan af hebraisk. Ej helle hvor meget
>andre kan af hebraisk.

Nåh, nej, jeg tænkte mig ikke om. For dem er det vel vigtigere at
kunne græsk og latin.

>Se Andreas Falck som ikke kan andet end dansk og som alligevel kan
>belære andre om det "Bibelen siger".

Ja, det er ganske imponerende.

> [...]

>Du har hver gang været nødt til at indse at du har taget fejl et eller
>andet sted. Eller at du har lukket øjnene over en mangel.

Mjah, i Bibelen i de hebraiske skrifter læste jeg om ham. I
folkekirken var han død eller på pension, i den katolske kirke fandt
jeg ham igen, men så var der Jesus og en masse ting, jeg ikke kunne få
til at give mening. Så tilbage til jødedommen, hvor alt gav mening.

>Deraf en form for udvikling.

Ja.
>En usikker personlighed, som nu har fundet sig et ståsted i sin tro, vil
>ikke kunne gøre det. For det vil betyde at han/hun skal gøre op med det
>han/hun tror, har troet indtil nu.

Ja, det vil jeg gerne tro.

> [...]

skrevet her i denne kristne NG.

>Mange vil ikke gå med på det og vil foretrække at holde fast på en løgn.

Ja, det er klart.

>Det er (tror de) nemmere for dem, end at ændre sig og indrømme, at de
>har taget fejl. Især hvis de har skullet overbevise andre om deres
>synspunkter.

Ja.

> [...]

Gud.

>(nogle vil synes, jeg er åndssvag, men det er der ikke noget nyt i)

Næh...

>Ikke sikkert. Det har de vel folk til og lige så vel som jeg ikke
>forestillede mig, at man vil lyve om bibelen, må de lærde stole på
>hinanden... I hvert fald til en vis grad.

Jo, men jeg nægter at tro på, at paven fx ikke selv har læst de
tekster, som vi har.

Hvorfor nægter Vatikanet adgang til en hel del tekster fra Qumram?

>Det ved jeg ikke

Aha.

>Men det vigtigste er: Får han brug for det? Skal de hebraiske skrifter
>blot unerstrege de kristne, så er det vel lige meget.

Ja, det er rigtig nok.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 14-06-04 10:15

I news:bf2qc0h273mbh54e44mqmfus0nlbthdpai@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Ja, det er ganske imponerende.

Ja, og det er ganske imponerende at Cyrill og Brit absolut skal tale
nedsættende om mennesker de har puttet i deres kill-filter.

Det må fortælle ret så meget om netop de to personager!

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 17:27

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message
> [...]
> nedsættende om mennesker de har puttet i deres kill-filter.
>
> Det må fortælle ret så meget om netop de to personager!

Du bør ikke se bort fra at innleggene dine forteller noe om deg selv.
(Og så skal det bli nntersant å se på nisseluevariantsvaret.)

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 14-06-04 17:57

I news:40cdd1e4$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Du bør ikke se bort fra at innleggene dine forteller noe om deg
> selv. (Og så skal det bli nntersant å se på nisseluevariantsvaret.)

Jeps, læs du blot det interessant indhold

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 17:59

On 14 Jun 2004 18:27:16 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>(Og så skal det bli nntersant å se på nisseluevariantsvaret.)

Sikken dog et pragtfuldt ord! Nisseluevariantsvaret

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 03:01

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 03:32:57 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

OH> Jo,jo. Men jeg har travlt nok med at kærre mig om mine egne synder.

Hvilket er beundringsværdig (hvis du rent faktisk GØR det)

OH> Jo, det har de vel?
OH> - og det har du vel også dine!

Ifølge de hebraiske skrifter så er der to niveauer:

De synder du har begået mod Gud kan Gud tilgive (dem gør man gerne op på
Yom Kippur)

De synder du har begået mod andre mennesker, har Gud INTET med at
gøre... Det må DU rode med. Der henvises til at man skal:

1) Rette op på det (erstatte det)
2) Bede dem undskyld for en erstatning uden anger er intet værd.

De kan nægte undskyldning to gange, men skal tage den imod tredje gang.

Dog ikke hvis der er tale om bagtalelse. Da bagtalelse kan ødelægge et
menneske mere end døden. Derfor kan der godt forlanges at man ændrer det
(opreklamere vedkommende så at sige) før man kan få tilgivelse af
vedkommende.

Gør man ikke, så må man tage det op med "The Man" når den tid kommer.

(og tage risikoen for at blive genfødt som regnorm)

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 12:56

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> [...]
> menneske mere end døden. Derfor kan der godt forlanges at man ændrer det
> (opreklamere vedkommende så at sige) før man kan få tilgivelse af

Her rører du ved ein av kjepphestane mine.
Jeg ønsker at du utdyper problemstillingen med henvisninger i "skriften",
slik at "hedninger" kan lese det selv.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 03:06

Goddag H.

Den Mon, 14 Jun 2004 01:41:10 GMT skrev H. P. Holm om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

HPH> Hold venligst dit pompose ævl væk fra dk.snak.mudderkastning når du
HPH> ikke er parat til debat i den gruppe.

Du bedes venligst ikke forurene denne gruppe (dk.livssyn.kristendom) med
platte uvedkommende vitser.

Ønsker du mudderkast bedes du venligst holde dig til mudderkastning
gruppen, jeg finder det uheldigt at du nøjes med at kaste med mudder i
dk.livssyn.kristendom.

FUT: dk.admin.netikette

Fra : H. P. Holm

Dato : 14-06-04 04:55

Cyril Malka skrev:

> Ønsker du mudderkast bedes du venligst holde dig til mudderkastning
> gruppen, jeg finder det uheldigt at du nøjes med at kaste med mudder i
> dk.livssyn.kristendom.
>
> FUT: dk.admin.netikette

Når du krydsposter til dk.snak.mudderkastning, så får du svar i den
eller de grupper jeg vælger at sende mit svar til.

Jeg mener du er en opblæst nar, og din destruktive adfærd er efter min
mening uvelkommen i dk.livssyn.kristendom - men det er naturligvis op
til brugerne i gruppen, om de vil ignorere dine anti-kristne indlæg og
dit selvbestaltede psykolog-ævl.

<http://groups.google.com/groups?selm=jA%25v9.1737%24y7.3500%40news.get2net.dk&output=gplain>
<http://groups.google.com/groups?selm=4KI8a.1522%249v4.191%40news.get2net.dk&output=gplain>

--
Hans

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 03:13

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 03:48:03 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

OH> Næh. Jeg deler deres holdning i mangt og meget.

Muligt, men du har dermed intet at holde dig til.

OH> Dét må vist forklare mig lidt nærmere. jeg rakker ikke nogen ned!
OH> Jeg deler ikke alles opfattelse og altså heller ikke din. Det er
OH> ikke det samme som at rakke nogen ned!

Nej, jeg var ikke opmærksom på efternavnet og jeg troede, at du var en
anden "Ole". Modtag dermed min undskyldning.

OH> Hvad er det for noget vrøvl du binder mig på?! Det har jeg da aldrig
OH> udtalt mig om!

Nej. Også her er det min fejl. Den anden "Ole" jeg troede, jeg
argumenterede imod, havde (og har) en rimelig sikker syn på hvad er
"lære" og hvad er "vranglære" og den katolske kirke er altså udpeget som
"vranglære".

Jeg har koncentreret mig på fornavnet og har ikke være opmærksom på at
efternavnet var forskelligt, hvorfor jeg gik ud fra, du var den Ole.
Hvilket du ikke er.

Endnu en gang beder jeg dig undskylde mig for den kedelige fejl.

OH> Jeg giver udtryk for min opfattelse - den kan du så åbenbart ikke
OH> lide!

Du ved dog ikke hvad jeg kan lide eller ej.

Du kan højst, allernådigst, få at vide, hvad jeg er enig i eller ej.

Andet kan du ikke udtale dig om. Andet vil jeg gerne bede dig om at lave
være med at udtale dig om.

OH> Jeg er meget uenig med den katolske kirkes opfattelse af
OH> kristendommen.

Muligt. Men pågældende kirke er kristen.

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 03:23

On Mon, 14 Jun 2004 04:13:28 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> skrev:

>Nej, jeg var ikke opmærksom på efternavnet og jeg troede, at du var en
>anden "Ole". Modtag dermed min undskyldning.

Du er tilgivet!

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 03:25

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 04:16:22 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

OH> Ja. Her blev jeg lidt forvirret, men det ok. Jeg modtager din
OH> undskyldning - alt forladt!

Tak. Jeg skal nok være opmærksom på det (og snart skal jeg i seng! Har
du set hvad klokken er, mand!)

OH> Jeg holder nu alligevel lidt fast i min overbevisning.

Den er jeg med på.

OH> Jeg kan godt forstå ikke-kristnes voldsomme forargelse over
OH> syndernes nådige forladelse! For dem må det være intet mindre end
OH> den alvorligste helligbrøde.

Jow

For et eller andet sted så må du da indrømme at det ER for nemt, at
kludre i det og så få forladelse.

Jeg ved at i den katolske kirke, har man gjort en del for at der skal
ske noget fysisk også.

Pater Huber, som var i et tidspunkt i Odense (det er han ikke mere)
fortalte at en dag fik han til skrifte en dame som fortalte, at hun
havde fået en abort.

Det betragtes, i den katolske kirke, som synd.

Derfor skulle hun, ud over at angre og sige nogle bønner, ligeledes
adoptere et barn fra "børnebyerne". Så hun blev "mor" til et barn i
Afrika.

Synden blev hende tilgivet af Huber, men der skulle arbejdes på det.

Derudover så betyder det ikke, ifølge katolsk tro, at dette synd
tilgives af Gud. Underforstået: Det kan betyde at hun hænger på den, når
hun ankommer "deroppe". No garanties! That's the deal!

Derfor synes jeg, hvis jeg skal se kristent på det, at den katolske
synspunkt er nærmere de hebraiske skrifter end den protestanske.

Protestansk set, så er det for nemt blot at "tro" og lige at lire noget
af, og så kan man gøre, hvad man vil...

For i teori: Blot man har troen, så kan intet ske til en.

> [...]
OH> K. L. Aastrup, K. L. Løgstrup og P. G. Lindhardt) overbevisning
OH> finder kristendommens fineste og klareste udtryk heri.

Jow, men det tror jeg skyldes en slags videretolkning af tolkninger og
tolkninger.

Skulle man holde sig til bibelen, og især de kristne skrifter, så er der
frit slag.

Fra : Ole Helms

Dato : 14-06-04 03:40

On Mon, 14 Jun 2004 04:24:38 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> skrev:
[klip noget]
>Jow
>
>For et eller andet sted så må du da indrømme at det ER for nemt, at
>kludre i det og så få forladelse.
[klip noget mere]

Ja, du har fuldstændig ret!!
Der var engang et radioprogram, der hed "noget for noget", men
kristendommen er "alting for ingenting"!
- Og dét er i virkeligheden vor forargelse!!! At syndernes forladelse
deles ud ud til alle og enhver uden at vi skal præstere noget som
helst.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 03:28

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 04:23:03 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

OH> Du er tilgivet!

Héhé Fedt nok! Det er jeg glad for (helt ærligt).

Nu skal jeg til køjs, altså! Har du set hvad klokken er?

Det er jo et helt ukristeligt tidspunkt!

(I hvert fald er det bestemt ikke helt kosher!)

g'nat!

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 10:15

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 04:39:38 +0200 skrev Ole Helms om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

Ja. Det er (desværre) et problem.

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 10:25

Goddag Christina

Den Mon, 14 Jun 2004 05:01:22 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om
Re: Må kristne kvinder skrive her :

CPE> Det slog mig lige, at der måske kunne være en pointe i at flytte
CPE> visse af debatterne over på dk.videnskab.teologi, hvor der må
CPE> forventes at være flere, der kan deltage også i det sproglige. I
CPE> det mindste har alle teologer været tvunget igennem studier af de
CPE> ovennævnte sprog, hvorimod vi andre primært bare er en flok
CPE> halvstuderede røvere.

Jeg havde, i sin tid , checket dk.videnskab.teologi ud, og det var rent
faktisk de samme personer som er i dk.livssyn.kristendom, såhe...

CPE> For nu ikke endnu en gang at blive skældt ud for kun at kommentere
CPE> en biting, vil jeg tilføje, at jeg fandt historien om
CPE> Davidsstjernen særdeles smuk (afgør selv, om jeg så er et svin, der
CPE> nyder perlen),

Magen David: Davids skjold faktisk Det er et sagn, som der er
mange af. De bruges til hjælpe til forståelse af forskellige symboler
eller af det, der er usagt i de hebraiske skrifter. Mange af dem er
faktisk humoristiske eller til at tænke over

CPE> Det kan næppe undre, at jeg er uenig i de lidenskabelige udråb om
CPE> de kristnes knægtelse af jødisk gudsdyrkelse (Cyril Malka,
CPE> 14.06.04, kl. 03.07), men jeg forstår den jødiske utilfredshed med
CPE> en kristen oversættelse af GT.

Hvis du havde oplevet (ellere blot oplevede) den holdning hver dag,
ville du måske ikke være uenig.

Det er tydeligt at man har snuppet det af vores skrifter, som kunne
underbygge eller give en værdi til de kristne skrifter og ændret det af
dem, som ikke passede i læren.

Og så har man latterliggjort det, man ikke forstod (hvilket man
ligeledes stadig væk gør).

Jeg er blevet opdraget med, at Guds ord (Torahen) var Guds ord og ikke
ændredes. Den varer fra evighed til evighed. Derfor har jeg, i lang tid,
ikke checket de citater der henvistes til nærmere for jeg havde ikke
forestillet mig i mit vildeste fantasi, at man, som troende, ville turde
ændre på skrifterne.

Jeg troede at alle behandlede skriften så pænt som vi andre. Men jeg
måtte sande at det ikke var tilfældet.

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 13:21

Goddag Harald

Den 14 Jun 2004 13:56:21 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

HM> Her rører du ved ein av kjepphestane mine.
HM> Jeg ønsker at du utdyper problemstillingen med henvisninger i
HM> "skriften", slik at "hedninger" kan lese det selv.

Om Kippur : 3. mos. kapitel 16 og 18

Esajas 57:14-21 samt kapitel 58.

Vigtigt er det at læse at man skal rense sig selv: letaher etkhem. Dette
betyder at der IKKE er tale om en tilgivelse som "visker tavlen ren".
Det vil sige at der skal være en forandring af kvalitet i den person som
vil blive renset. Det personlige arbejde skal være på det.

Dette gås der i dybden med i mishna Yoma 8, hvor man klargør at Gud kun
kan tilgive det, der er gjort mod Ham, ikke mod en anden. Dette vil sige
at vi selv skal reparere de skader, vi har gjort mod andre.

Det meste af tredje mosebog er fyldt af eksempler på de erstatninger man
skal komme med, hvis man gør et eller andet mod et andet menneske. Det
er tydeligt at hvis man har stjålet eller skadet en anden, så kan man
ikke nøjes med at angre til Gud... Der skal erstatning til.

De steder, hvor der er bagtale med i spillet er der ingen
erstatningssag. Bagtale er brud på en af de ti bud og straffes altid
meget hårdt. Man betragter det som den største synd mod et andet
menneske.

"Motsi shem raa", som man vil, i daglig dansk kalde "misinformation"
bliver behandlet i 5. mos. 22:14-19.

Hele to bud forbyder tydeligt det at sprede falsk information: 3.mos.
19:16 og 25:17

Mange verse er forbundne med løgn og forfalskning samt hån og den
bibelske tekst ser ret barskt på det

Bagtale bliver især behandlet og beskrevet i salmerne og ordsprogene:
Ord. 18:21, 21:23 og salme 34:14 samt 73:9

Da løgn og bagtale angriber et menneskets integritet og fordømmes så
hårdt tolkes optager man det således at man kan tillade sig ikke at
tilgive bagtale.

Dog har jeg set sager hvor da bagtaleren skiftede opførsel (en
omvendelse så at sige) har tilgivelse været muligt.

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-06-04 15:10

> [...]
> kan tilgive det, der er gjort mod Ham, ikke mod en anden. Dette vil sige
> at vi selv skal reparere de skader, vi har gjort mod andre.

Jeg regner med at "Yoma" ikke er en del av de "kristne" skriftene? Finnes
der "lesbare" kilder på nettet?

> [...]
> er tydeligt at hvis man har stjålet eller skadet en anden, så kan man
> ikke nøjes med at angre til Gud... Der skal erstatning til.

Ja, så stemmer det alikevel, Jødedommens "lovverk" er alikevel ein "blåkopi"
av Hamurabis lover. Filosofien bak lovverket er beskrevet i Grimberg (også).

> [...]
>
> Bagtale bliver især behandlet og beskrevet i salmerne og ordsprogene:
> Ord. 18:21, 21:23 og salme 34:14 samt 73:9

Har du noen tanker om det faktum, at "kristendommen" ikke har implementert
den "filosofien" i trosgrunlaget sitt?

> [...]
>

> Dog har jeg set sager hvor da bagtaleren skiftede opførsel (en
> omvendelse så at sige) har tilgivelse været muligt.

Dersom jeg skjønner deg rett, så berører du et svært ømtålelig spørsmål.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 14:46

Goddag Harald

Den 14 Jun 2004 15:26:01 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

> [...]
HM> tyran" fra(det norske) universitetsforlaget. (pensum i psykologi).
HM> Beklageligvis har jeg lånt bort boken, så ISBN nummeret er ikke

Den er oversat til dansk:

http://www.skanbog.de/index.html?munksgaard_psykiatri,_psykologi.htm

Den er måske værd at få bestilt og læst?

HM> Har du hørt om en hvit neger?
HM> "Kristne" stiller ikke spørsmål. Hele poenget er at "troen" skal
HM> spises rått. Dersom du stiller (vanskelige) spørsmål er du å
HM> betrakte som "ikke frelst".

Desværre korrekt i mange tilfælde, ja.

HM> MERK, her snakker jeg bare utfra personlig erfaring.

Det var kedeligt

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 15:45

Goddag Harald

Den 14 Jun 2004 16:09:38 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

HM> Jeg regner med at "Yoma" ikke er en del av de "kristne" skriftene?
HM> Finnes der "lesbare" kilder på nettet?

Ja, du regner rigtigt Det er fra Talmud.

Jeg har desværre ikke fundet afskrift på engelsk eller dansk... Kun
hebraiske afskrifter (og det vil nok ikke hjælpe dig

Men du kan få dele af det kommenteret her:

http://www.torah.org/learning/yomtov/yomkippur/vol1no45.html

HM> Ja, så stemmer det alikevel, Jødedommens "lovverk" er alikevel ein
HM> "blåkopi" av Hamurabis lover. Filosofien bak lovverket er beskrevet
HM> i Grimberg (også).

Det er meget muligt. Lovsystemet er tydeligvis gennemtænkt og sat op i
system, om den kommer af Hamurabi (eller omvendt) ville jeg ikke kunne
sige.

Jeg har fået fat i en bog om de hebraiske skrifter og hvad arkæologien
har fundet frem til men er ikke gået i gang med den endnu (Jeg har en
hel bunke jeg skal læse og jeg arbejder mig gennem bunken

I hvert fald har Talmud og tolkningen af Torahen været præget af de
omkringliggende samfund. Det er tydeligt.

> Har du noen tanker om det faktum, at "kristendommen" ikke har
> implementert den "filosofien" i trosgrunlaget sitt?

Faktisk havde jeg forsøgt at starte et tråd med "Kristen bagtalelse",
havde endda slået mit killfilter fra for at se om nogle af de deriboende
personer kunne finde på at skrive noget fornuftigt.

Det blev ikke tilfældet. Kun Henrik tog det op på ordentlig vis og
egentligt så er det interessante at det egentligt ikke er forbudt.

Der kan diskuteres om det er hensigtsmæssigt og "kristent" at gøre det,
men der står intet om at man ikke må.

Paulus har jo afskaffet loven (og det selv om der står tydeligt at den
er gældende for evigt). Ser man på de kristne skrifter i sig selv, så er
bagtale ikke forbudt. Mange vil mene det er uhensigtsmæssigt og forkert,
men det vil ikke kunne dokumenteres fra de kristne skrifter.

Paulus løj tydeligvis selv ret meget, så det ville have været uvis at
nedskrive en lov som ville ramme ham

Héhé Ja

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-06-04 20:05

Cyril Malka <news@nytestamente.org> mælte sligt:

>Jeg har desværre ikke fundet afskrift på engelsk eller dansk...

Betydelige uddrag findes på <http://www.sacred-texts.com/jud/talmud.htm>
i engelsk oversættelse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Europa har altid været provinsiel i sin tankegang. Som en brav købmand i
en lille by har Europæeren dyrket sine egne meninger som verdensvisdom

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 16:51

Goddag Harald

Den 14 Jun 2004 17:35:15 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Må kristne
kvinder skrive her :

HM> Takker, men jeg er ikke flink i den delen av det engelske språket,
HM> og desuten tror jeg det forutsetter mer kjenskap til det "jødiske
HM> tenkesettet" en det jeg har satt meg inn i.

Ups... Det har jeg ikke tænkt på. sorry

HM> Lat meg si det på den måten, Hamurabilovene er to kulturer eldre en
HM> Abraham sin utvandring fra Ur.

Okay. Jeg kender ikke Hamurabi (kun af navn)

I "Moses og monotheismen" holder Freud på at levereglerne er blevet
taget med fra Egypten og tilpasset, ligeledes madvaner m.m.

Men det forudsætter at jøder *har været* i Egypten i det hele taget,
hvilket betvivles af flere lærde og af de arkæologer, hvis bog jeg lige
har omtalt.

HM> Likevel skal geg gi deg ein utfordring.
HM> Ordne det hebraiske alfabetet og sammenlikn (fy for eit ord) det med
HM> det gamle runealfabetet. Jeg kan for lite hebraisk .-{
HM> Jeg skal komme tilbake til hvorfor seinere, eventuellt via mail.

Det skal jeg have gjort. Vi har en sammenligning mellem hebraisk,
fønikisk, ægyptisk græsk og latin, men jeg har aldrig checket runer.

HM> Der er gjort "moderne apeforsøk" som indikerer at en del
HM> rettferdighetssans er medfødt.

Hmmm... Jeg ved ikke om den er medfødt eller om den udvikler sig som en
følge af at leve i en gruppe.

Det er sandsynligt, ja

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 19:55

Goddag Henrik

Den Mon, 14 Jun 2004 19:26:57 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Må
kristne kvinder skrive her :

HV> Hvad er det dog du har gang i her?

Delirium, som sædvanligt...

Fra : Britt Malka

Dato : 14-06-04 20:15

On Mon, 14 Jun 2004 20:54:58 +0200, Cyril Malka

>Delirium, som sædvanligt...

Jo, men for nogle år siden fortalte folk, at jøder åd spædbørn.

Eller var det katolikker?

Et eller andet uhyrligt i hvert fald.

Ufatteligt, at der stadig findes sådanne sindssyge mennesker, der
fyrer det mest utrolige af. Der må være noget, der tærer deres hjerne
væk indefra. Had måske?

Eller Haralds Laika-hunde-symptom?

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 14-06-04 20:27

I news:17urc0peg859aupp6gi1nd5inbhbt3be93@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Jo, men for nogle år siden fortalte folk, at jøder åd spædbørn.
>
> Eller var det katolikker?

Nej nej, - det er kun halvhjertede katolikker, der forsøger at
konvertere til jødedommen, der kan finde på den slags!