Script virker i Opera, men ikke i MSIE
Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 11:01

Goddag

Jeg har fundet følgende lille script, der skal bruges til at få en
knap til at vise smileys.

Scriptet virker i Opera, men ikke i MSIE.

Hvad er der galt?

<button
onClick="javascript:window.open('http://www.foxladi.com/phorum/smileys.php?f=1','
Smileys ','width=140,height=720')" name="Smileys"
type="button">Smileys</button>

Knappen findes bl.a. her:

http://www.foxladi.com/phorum/post.php?f=1

(I øvrigt irriterer det mig, at knappen hopper på linjen i forhold til
de andre knapper, men det er en detalje.)
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-06-04 11:06

On Sun, 13 Jun 2004 12:01:00 +0200
Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> [...]
> onClick="javascript:window.open('http://www.foxladi.com/phorum/smiley
> s.php?f=1',' Smileys ','width=140,height=720')" name="Smileys"

Skal der være ' ' rundt om 'width...height..' det virker lidt forkert
synes jeg.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 11:17

On Sun, 13 Jun 2004 12:06:04 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Skal der være ' ' rundt om 'width...height..' det virker lidt forkert
>synes jeg.

Tak for dit bud. Jeg har lige prøvet at sætte dem begge steder og at
fjerne dem, men det ændrede desværre ikke noget.

Alle tre ting virker fint i Opera, mens MSIE stadig nægter.

Fejlmeddelelsen siger "Argumentet er ugyldigt".

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-06-04 11:22

On Sun, 13 Jun 2004 12:17:04 +0200
> [...]

> Alle tre ting virker fint i Opera, mens MSIE stadig nægter.
>
> Fejlmeddelelsen siger "Argumentet er ugyldigt".

jeg ville lave det som

onClick="javascript:window.open('http://www.foxladi.com/phorum/smileys.
php?f=1','Smileys',width=140, height=720);"

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 11:29

wrote:

><button
>onClick="javascript:window.open('http://www.foxladi.com/phorum/smileys.php?f=1','
>Smileys ','width=140,height=720')"

Ups, har fundet fejlen.

I stedet for ' Smileys ' skulle der stå 'Smileys'.

Åbenbart var MSIE mere sart over for fejlen end Opera.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-06-04 13:25

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Jeg har fundet følgende lille script, der skal bruges til at få en
> knap til at vise smileys.
>
> Scriptet virker i Opera, men ikke i MSIE.

(Jeg antager Opera version 7+. Virker det i Mozilla?)

> Hvad er der galt?
>
> <button
> onClick="javascript:window.open('http://www.foxladi.com/phorum/smileys.php?f=1','

Du behøver ikke "javascript:" foran koden i en "onclick"-handler.

Du skal generelt ikke bruge "javascript:". Det har kun betydning i en
URL (fx i en href-attribut), og der anbefales det (kraftigt) at bruge
en onclick-handler i stedet for. Altså, at se "javascript:" er tegn
på at noget er galt.

I dette tilfælde skal det bare slettes. Det gør ingen forskel.

> Smileys ',

Din nyhedsklient har ombrudt linjen. Hold generelt kode der skal vises
på nyhedsgrupper under 72 tegn per linje for at undgå at din (eller
læserens) nyhedsklient introducerer fejl ved at ombryde koden.

Problemet med scriptet er sandsynligvis at det andet argument til
window.open, navnet på det nye vindue, ikke må indeholde mellemrum.

> 'width=140,height=720')" name="Smileys"
> type="button">Smileys</button>

Bemærk at <button>-elementet er forhodlsvis ny i HTML, og fx ikke
virker i Netscape 4.

> Knappen findes bl.a. her:
>
> http://www.foxladi.com/phorum/post.php?f=1

Kun hvis man kan logge ind.

> (I øvrigt irriterer det mig, at knappen hopper på linjen i forhold til
> de andre knapper, men det er en detalje.)

Du kan bruge <input type="button" value="Smileys" ...>. Det er kun
nødvendigt at bruge <button>-tagget når man vil have andet end ren
tekst på knappen.

/L

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 15:27

On Sun, 13 Jun 2004 14:24:57 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Du behøver ikke "javascript:" foran koden i en "onclick"-handler.

Okay, tak

Når det drejer sig om javascript, klippe-klistrer jeg kun, og det er
meget lidt, jeg ved om det.

>I dette tilfælde skal det bare slettes. Det gør ingen forskel.

Fint, det er hermed gjort.

>Problemet med scriptet er sandsynligvis at det andet argument til
>window.open, navnet på det nye vindue, ikke må indeholde mellemrum.

Ja, det fandt jeg ud af. Det var mig, der havde lavet mellemrummet.
Det var ikke i det oprindelige script.

>Bemærk at <button>-elementet er forhodlsvis ny i HTML, og fx ikke
>virker i Netscape 4.

O.k. Tak.

>Kun hvis man kan logge ind.

Nååå

>Du kan bruge <input type="button" value="Smileys" ...>. Det er kun
>nødvendigt at bruge <button>-tagget når man vil have andet end ren
>tekst på knappen.

Den forstod jeg ikke. Hvordan putter jeg javascriptet ind så?

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 15:34

On Sun, 13 Jun 2004 16:27:01 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Den forstod jeg ikke. Hvordan putter jeg javascriptet ind så?

Jf mit svar til Kim, så har jeg forstået det nu

Tak

Fra : Peter H. S. Madsen

Dato : 16-06-04 23:47

Britt Malka wrote:

> [...]
> onClick="javascript:window.open('http://www.foxladi.com/phorum/smileys.php?f=1','
> Smileys ','width=140,height=720')" name="Smileys"

Ikke at jeg skal garantere, at have fundet årsagen, men du bør fjerne
javascript: i din onClick-event:

onClick="window.open('http://www.foxladi.com/phorum/smileys.php?f=1','
Smileys ','width=140,height=720')"

javascript: er en protocol (ligesom http: eller ftp: og beregnet for
brug i links - ikke i events (onClick er en event).

Og hvis din kode står på 2 linjer (som her) vil jeg anbefale, at du
skriver det på 1 linje i dit dokument - det kunne også hjælpe.

--
Peter H. S. Madsen

If you are writing emails to me using a FROM address that does NOT
originate from a Danish domain (e.g. it ends on .dk) please make
sure that the word PERSONAL appears in the SUBJECT field - otherwise
your email will be rejected as spam. Or use my email form at:

http://hjem.get2net.dk/petermad/index-uk.htm?email-uk.htm