Størrelse på partition m.m.
Fra : Leif Poulsen

Dato : 13-06-04 00:17

Hej Gruppe

Et par simple spørgsmål, som sikkert er spurgt før, men jeg prøver lykken
alligevel.

Da jeg efterhånden er ved at have tid til det tænkte jeg at lege lidt med
linux igen. Da jeg også spiller lidt med vennerne en gang imellem, vil jeg
gerne beholde min Win XP. Jeg skal snart have hj.arb.plads og mener ikke at
have plads til 3 maskiner og kunne ikke drømme om at forsøge at pille ved
arbejdsmaskinen (Hvilket sikkert også ville kræve NTFS-DOS og andre slemme
sager).

Den gamle maskine havde jeg en 40 GB IBM HD i, som jeg kun fik formatteret
ordentligt med en IBM-DOS disk. Bundkortet kunne ikke opgraderes så meget at
den kunne understøtte mere end de 32 GB (Og det hjalp heller ikke manuelt at
indtaste cylindre m.m. i BIOS), hvorfor der ligger en bootmanager, som
Windows åbentbart kan acceptere, men som Mandrake får smadret selv om jeg
bad om bootdiskette under sidste forsøg.

På min nyere model ser bundkortet fint en anden 40 GB og en 4 GB disk, hvor
jeg bruger 4 GB disken til Swap og backup af vigtige filer. Nu Jeg skal
smide den gamle maskine på loftet ville jeg naturligvis bytte 4 GB disken ud
med IBM 40 GB modellen. for at gøre en lang historie kort ser jeg følgende
problematikker:

Når den nye fint ser en 40 GB disk (Godtnok formatteret først fra en Win98
bootdiskette), kan man så gå ud fra at der heller ikke vil være problemer
med den næste?

Er det paranoidt at vælge at skifte bootpartition via bios eller er Dual
boot fra den eksisterende XP boot partition sikkert nok ?

Vil en nyere Mandrake eller anden Unixunderart understøtte læsning/skrivning
af NTFS, hvilket jeg ville foretrække frem for FAT32, da jeg gerne stadig
vil have en kopi af vigtige data på to diske?

Jeg burde vide bedre, men er alligevel i tvivl om Windows kan læse i
partitionsoplysningerne fra bootrecorden at der ligger en NTFS/FAT32
partition. Kan da huske at der var problemer med NT4 og 2000, hvor jeg
dengang endte med at lave en FAT16 bootpartition for at få skidtet til at
køre. Er det noget jeg skal tage i betragtning? eller kan jeg fint starte
med f.eks. en Ext2 partition på Ibm'eren.

I det hele taget ville jeg gerne have råd til partitioneringen
ydelsesmæssigt. Hvis der f.eks. er nogle filsystemer som Reiser, JFS eller
lignende der er at foretrække, om det ville kunne betale sig at gøre min
eksisterende NTFS partition på den nye maskine mindre, for at give plads til
en Linux Swap partition osv.

Jeg ved at det er meget, at google er min ven, Linuxbogen osv. men jeg håber
alligevel at få en kommentar eller to.

Mvh Leif

Fra : Mikael Hansen

Dato : 13-06-04 10:32

Leif Poulsen wrote:
> [...]
> Windows åbentbart kan acceptere, men som Mandrake får smadret selv om jeg
> bad om bootdiskette under sidste forsøg.

Linux genkender selv størrelsen på harddiske, Jeg satte på et tidspunkt
selv en stor harddisk i en ældre maskine, som dens BIOS ikke kunne
håndtere, med ved at sætte BIOS til "none" kunne maskinen startes fra en
mindre disk, og Linux fandt den større disk.
Problemet med den smadrede bootloader er jo nook at den ligge i "Marster
Boot Record" hvor linux bootloaderen også skrives til

> [...]
> bootdiskette), kan man så gå ud fra at der heller ikke vil være problemer

Det vil jeg tro, du kan jo evt. koble den løst til og se om den detektes
af BIOS.

> Er det paranoidt at vælge at skifte bootpartition via bios eller er Dual
> boot fra den eksisterende XP boot partition sikkert nok ?

Jeg har ikke lige erfaring med XP dual boot, men win98 er ikke noget
problem, og jeg mener at have set at det også sagtens kan lade sig gøre.

> Vil en nyere Mandrake eller anden Unixunderart understøtte læsning/skrivning
> af NTFS, hvilket jeg ville foretrække frem for FAT32, da jeg gerne stadig
> vil have en kopi af vigtige data på to diske?

Linux kan sagtens bringes til at læse NTFS (krever måske at man kompiler
sin egen kernel), hvorimod skrivning ikke anbefales i den kernelversion
jeg køre med (2.4.19), der er det i experiment fasen, og kan lave rod i
NTFS filsystemet.

> [...]
> køre. Er det noget jeg skal tage i betragtning? eller kan jeg fint starte
> med f.eks. en Ext2 partition på Ibm'eren.

Min winXP kan sagtens tilgå FAT32, både læse og skrive.

> [...]
> eksisterende NTFS partition på den nye maskine mindre, for at give plads til

Hvis du montere en ekstra harddisk, kan du starte med at bruge den til
Linux. selve Linux instalationen behøves ikke at befinde sig på marster
disken, kun bootloaderen (LILO/GRUB)

> Jeg ved at det er meget, at google er min ven, Linuxbogen osv. men jeg håber
> alligevel at få en kommentar eller to.
>
> Mvh Leif

m.v.h. Mikael