Sæbeforsøg, bladlus
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-06-04 00:34

Jeg gik i gang med en hwidenskabelig undersøgelse af flydende brun sæbes
formåen overfor bladlus. Til forsøget deltog et antal frivillige voksne
sorte bladlus fra et hyldebærtræ.

Jeg konstaterede med tilfredshed at virkningen var øjeblikkelig: end ikke et
øre vrikkede efter at dråben havde ramt sit offer. Det var der fremtid i det
her....
Så koncentrationen blev straks sat ned til 1/8 brunsæbe, bemærk: ingen
sprit! Stadig øjeblikkelig virkning! Derefter halvering på halvering. Det
endte med virkning helt ned til 1/64 brun sæbe. Ved 1/128 var virkningen
ikke god, offeret udvandrede tilsyneladende fornærmet i protest. Men det var
da også godt nok, kunne man slå bladlus ihjel med 1 dl sæbe til 6,4 L vand
og ikke andet, så var det jo fint. Dette skulle lige fejres med en kop kaffe
(her heller ingen sprit). Men mens jeg holdt kaffepause, begyndte flere og
flere af de døde bladlus at genopstå fra de døde! Til sidst var alle, pånær
et par procent, udvandret.

Konklusion: Flydende brun sæbe uden sprit kan overhovedet ikke aflive 'sorte
hyldebær-bladlus' (og antageligt heller ikke nogensomhelst andre
bladlusearter) uanset koncentrationer på 1/4 sæbe og nedefter. Forsøget
inspirerer end ikke til at afprøve stærkere blandinger, det er opgivet.

Tænke, tænke: Bilshampoo med voks! Kan det pakke en bil ind i voks, må det
også kunne gøre det samme ved en bladlus. Test: helt virkningsløst.

Næste forsøgsrække bliver med sprit iblandet, og dur det heller ikke, prøver
jeg med brun sæbe i den 'faste' udgave. Fortsættelse følger.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-06-04 06:31

On Sun, 13 Jun 2004 01:34:15 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Næste forsøgsrække bliver med sprit iblandet, og dur det heller ikke, prøver
>jeg med brun sæbe i den 'faste' udgave. Fortsættelse følger.

Jamen jeg venter da i spænding...

Jeg kom lige i tanke om min morfar, som desværre ikke er længere. Han
eksperimenterede også en del. Hans roser have aldrig lus. Hans
opskrift var såre simpel: roserne fik opvaskevandet hver dag.

Men eh det duer jo ikke rigtig som råd, når man har opvaskemaskine
Istedet får mine roser brusebad et par gange eller tre om ugen - og
det har tilsyneladende stoppet bladlusenes hærgen her i år.

Med venlig hilsen
Dorte

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 13-06-04 07:14

> Jeg kom lige i tanke om min morfar, som desværre ikke er længere. Han
> eksperimenterede også en del. Hans roser have aldrig lus. Hans
> opskrift var såre simpel: roserne fik opvaskevandet hver dag.

jeg glæder mig også til at høre lidt omkring dette :)
men apropos morfar, så gør min morfar det at han opløser ca. ½ dl sæbespåner
i 2L vand (varmt), og smider ca 1 dl. sprit i samme spand (gør det på
gefülen). Det rører han rundt til det er opløst. Herefter i en forstøver og
vupti - ingen lus :)

Det skal sige at jeg tror der kan laves en noget bedre blanding og jeg vil
gerne høre hvad du når frem til :)

Mvh
Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-06-04 22:57

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Istedet får mine roser brusebad et par gange eller tre om ugen - og
> det har tilsyneladende stoppet bladlusenes hærgen her i år.

Min mor lægger kaffegrums ved roden af roserne, det ser ud til at virke OK.
Hvorfor aner jeg ikke
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 15-06-04 19:14

Dorte R.M. Hansen wrote:
> [...]

> Istedet får mine roser brusebad et par gange eller tre om ugen - og
> det har tilsyneladende stoppet bladlusenes hærgen her i år.

Det er nu ikke det store problem at eje en opvaskemaskine, jeg har altid
almindeligt opvaskemiddel stående og når bladlusene begynder at vise
sig, laver jeg er en opløsning af ca. 1-2 spsk opvaskemiddel til 1 l.
vand, det virker helt fint, lusene klæber fast til rosen og tørrer ind
på få timer. Behandlingen bliver udført uanset om det er en varm
solskinsdag (nogen har engang fortalt mig at man skulle vente til det
blev aften) mine roser har ihverttilfælde ikke noget problem med det.

Marianne Feddersen

Fra : Quatalis

Dato : 14-06-04 12:28

> Jeg gik i gang med en hwidenskabelig undersøgelse af flydende brun sæbes
> formåen overfor bladlus. Til forsøget deltog et antal frivillige voksne
> sorte bladlus fra et hyldebærtræ.

Er du nu sikker på at de var _helt_ friviligge?

> Næste forsøgsrække bliver med sprit iblandet, og dur det heller ikke,
prøver
> jeg med brun sæbe i den 'faste' udgave. Fortsættelse følger.

Jeg blander:

8/10 vand
1/10 husholdningssprit
1/10 flydende brun sæbe

i en forstøver flaske. Sprøjter til det drypper fra alle blade (vigtigt at
komme godt ind på undersiden af bladene) - venter ½ time og skyller med vand
i rigelige mængder (ellers svides bladende på visse typer planter nemt).
Skal gøres i overskyet vejr og ikke i derekte solskin.

Vores bladlus var tvangsindskrevne og vi har ikke haft problemer med dem
siden.

MHV Qua

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-06-04 18:06

> [...]
> i rigelige mængder (ellers svides bladende på visse typer planter nemt).
> Skal gøres i overskyet vejr og ikke i derekte solskin.

Vi nøjes med vandet, og det virker også fint. Vand/sprit/sæbe dur ikke - det
er vandet, der gør det. Bare min erfaring.

Mvh Maria

Fra : Quatalis

Dato : 16-06-04 02:02

> [...]
det
> er vandet, der gør det. Bare min erfaring.

En havekyndig forklarede mig at blandingen tilstoppede lusenes
åndrætsorganer. Hvis vand var nok ville regn så ikke udrydde al verdens
bladlus?

MVH Qua

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-04 23:57

2. runde:

Nu hedder blandingen Sæbe/Karburatorsprit (jeg havde ikke lige andet). Nu
DØR de af blandingen og de enkelte smuttere der har været antager jeg
skyldes den lemfældige fugtning/varighed af samme, mere end selve
blandingens virkeevne. Der var god virkning op til en blanding af 40 dele
vand + 1 del karburatorsprit=isopropylalkohol + 1 del flydende brun sæbe.
Dødeligheden var 8 ud af 10, som sagt nok mest afhængig af tildelingsmåden,
jeg vil anbefale at der tilsættes opvaskemiddel, der vil forøge/lette
befugtning af lusene. I morgen vil det vise sig om bladene tager skade af
blandingen. Det fik lov at sidde på hyldebladene i sol.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tom Frank

Dato : 17-06-04 08:19

Kan man bruge de blandinger du har forsøgt dig med i køkkenhaven
blandt kål og salater, uden fare for at man dør af det eller er det
bare til blomster ??

/Tom

Fra : Neo

Dato : 17-06-04 09:24

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan man bruge de blandinger du har forsøgt dig med i køkkenhaven
> blandt kål og salater, uden fare for at man dør af det eller er det
> bare til blomster ??

Lidt sæbe skader vel aldrig .... men prøv ...

Mvh Neo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-04 23:57

> [...]
> Kan man bruge de blandinger du har forsøgt dig med i køkkenhaven
> blandt kål og salater, uden fare for at man dør af det eller er det

Der var ingen bladsvidninger, så det kan du roligt. Det er beregnet på
målrettede angreb med blomsterforstøver, nok på bladundersider. Spritten
fordamper hurtigt, og sæben forsvinder med dug og regn, ellers må du skylle
salaten godt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen