Hvad vil det sige at ruske et barn?
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 12-06-04 18:29

Hejsa,

jeg er lidt i tvivl om, hvad det vil sige at ruske et barn. Jeg er klar
over at tage fat i det og ryste det op og ned på en agressiv maner er 'at
ruske et barn', men hvad med...

.... diskodans? Jeg har det med at danse rundt med ungen til det vildeste
shubidua, hoppe og og ned osv. Hun ser ud til at det ikke gør hende noget -
smiler over hele hovedet til tider - men jeg blev gjort opmærksom på at det
ku' være for voldsom en belastning for hendes hjerne, og så fik jeg det da
helt dårligt med mig selv. Gør jeg skade på mit barn...?

/Morten

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-06-04 19:31

> [...]
> ku' være for voldsom en belastning for hendes hjerne, og så fik jeg det da
> helt dårligt med mig selv. Gør jeg skade på mit barn...?

jeg tvivler - når du danser med dit barn er det nok ikke i voldsomme ryk -
jeg kyler da raskt væk mine unger op og ned og holder dem på hovedet etc.
men underbevidstheden har da 100% kontrol over hvad der foregår - jeg tror
ikke ungen ville smile hvis hun følte ubehag og da slet ikke smerte - i
say - take it away!
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 12-06-04 21:21

> [...]
> ikke ungen ville smile hvis hun følte ubehag og da slet ikke smerte - i

Yes yes, det lyder helt fornuftigt. Så hun har nogle ture i vente, den lille

Takker,

Morten

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-06-04 22:23

> Yes yes, det lyder helt fornuftigt. Så hun har nogle ture i vente, den
lille

hehehe - dem bliver der garanteret mange af - mine knægte er 5 og 10 og de
er da nogenlunde normale - er hun helt lille er der selvfølgelig lige
knebet med at støtte nakke / hals med hænderne - bortset fra det er de altså
ret hårdføre de små og skulle nok kunne gennemføre en beegees cd på fuldt
blus

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 13-06-04 07:04

> [...]
altså
> ret hårdføre de små og skulle nok kunne gennemføre en beegees cd på fuldt

Her går det hårdt ud over Beach Boys og Shubidua's de tidligere. Nu
spørger jeg så igen, kan mit barn risikere at tage skade...?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-06-04 10:34

> Her går det hårdt ud over Beach Boys og Shubidua's de tidligere. Nu
> spørger jeg så igen, kan mit barn risikere at tage skade...?

LOL.... når du spørger på den måde bliver jeg lidt nervøs - det er endnu
uvist hvad beach boys kan forårsage af skader på et så lille og uskyldigt
individ !

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-06-04 10:46

"Morten Nørgaard" <mnoNOSPAMMINGME@uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Her går det hårdt ud over Beach Boys og Shubidua's de tidligere. Nu
> spørger jeg så igen, kan mit barn risikere at tage skade...?

Det er altså svært at svare på - det kommer jo helt an på, hvordan det
foregår.
Generelt har børn - også de små - godt af at blive danset med, vendt op og
ned, svunget rundt og bøflet, tumlet og moslet med.
Der, hvor du skal passe på, er at hovedet ikke bliver kastet frem og
tilbage, da det KAN give piskesmældslignende skader; der er faktisk noget,
der hedder ruske-skader.
For lidt og for meget fordærver alting.

Jeg ville passe lidt på barnets hoved/nakke og så ellers gå til den, så
længe både du og ungen synes, det er sjovt - du HAR jo vurderet, at barnet
griner og ser ud til at kunne lide det.

Hilsen Inger

Fra : phk

Dato : 15-06-04 13:35

> [...]

> ku' være for voldsom en belastning for hendes hjerne, og så fik jeg det da
> helt dårligt med mig selv. Gør jeg skade på mit barn...?

Hvor gammel er barnet? Før det er besvaret kan der ikke gives et rigtigt
svar.

--
Per, Esbjerg

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-06-04 17:37

> Hvor gammel er barnet? Før det er besvaret kan der ikke gives et rigtigt
> svar.

i dette tilfælde og uden at kende morten vil jeg mene man kan give et
rimeligt rigtigt svar ud fra det han skriver - jeg kan forestille mig at
morten måske er blevet far for første gang og ikke ved særligt meget om små
børn endnu, men han ved udmærket godt han ikke tilnærmelsesvis har bragt sit
barn i fare, men ville da lige høre - alle normale mennesker kan sætte
grænser og fra at danse til at ruske er der meeeget langt - og det osse
selvom han ikke er far for første gang - desuden er små børn slet ikke så
skrøbelige som man skulle tro (de kan selvfølgelig ikke tåle at blive
rusket) men dans kan de sagtens klare.

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 15-06-04 19:55

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> barn i fare, men ville da lige høre - alle normale mennesker kan sætte
> grænser og fra at danse til at ruske er der meeeget langt - og det osse

Jamen det lyder sgu' godt, og du har helt ret, jeg er førstegangsfar til en
11 ugers og (stadigvæk) ikke helt frisk på det der med at blive far, så jeg
er helt hurtig at gøre nervøs når andre står og rømmer sig i baggrunden
("kan hun godt tåle det dér...?").

> selvom han ikke er far for første gang - desuden er små børn slet ikke så
> skrøbelige som man skulle tro (de kan selvfølgelig ikke tåle at blive
> rusket) men dans kan de sagtens klare.

Yes! Så diskoen er hun hermed tvangsindlagt til at blive opdraget med

/Morten

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-06-04 21:08

> Yes! Så diskoen er hun hermed tvangsindlagt til at blive opdraget med

LOL - så kan hun lære det!

Fra : John Frandsen

Dato : 27-06-04 09:40

> Jamen det lyder sgu' godt, og du har helt ret, jeg er førstegangsfar til
en
> 11 ugers og (stadigvæk) ikke helt frisk på det der med at blive far, så
jeg

11 UGER!!!
Så skal der sgu ikke danses disco!! Skal du danse noget med så'n et lille
menneske skal du ned i valsetakt!
Unger i den alder kan tåle meget - men er samtidig uhyre skrøbelige!

Mvh John