Overgang til skemad II
Fra : Mette

Dato : 12-06-04 14:30

Nu er jeg hverken gradvid eller har en baby i skemadsalderen. Jeg har til
gengæld en frisk pige på 5 år, der nægtede at røre fast føde indtil hun var
langt over 12 mdr.

Der var intet jeg kunne gøre. Jeg tror det handlede om
brystmælks-afhængighed og det begyndte først at vende, da hun som 19 mdr
gammel fik en kold tyrker.

Men hvad gør jeg næste gang? Jeg vil gerne, at min næste barn begynder med
fast føde ved 4-5 mdr, for jeg tror det hjælper på både vægt og søvn.
Nogle gode råd? Eller er børn bare forskellige?

Fra : Nette

Dato : 13-06-04 00:29

"Mette" skrev

> Men hvad gør jeg næste gang? Jeg vil gerne, at min næste barn begynder med
> fast føde ved 4-5 mdr, for jeg tror det hjælper på både vægt og søvn.
> Nogle gode råd? Eller er børn bare forskellige?

Selvfølgelig er børn forskellige, og derfor kan jeg kun fortælle, hvordan
det har været her.
Vi overgik tidligt til MME, specielt efter mit kejsersnit, da jeg slet ikke
kunne få gang i mælkeproduktionen.
Vi har altid troet på at des tidligere de små bliver vænnet til flere
forskellige smagsvarianter, des mindre kræsne ville de blive. ( Indtil
videre har det holdt stik. Der er ikke noget her i huset, der hedder "Jeg
kan ikke lide....". Alt ryger ned, løg, feta, rødbeder, hvidløg, asier,
oliven, osv. Der er ingen børneretter og ingen voksenretter... Alle spiser
alt og HURRA for det!!!).
Derfor har vi startet ved 4 måneders alderen, og brugt følgende plan:
Først med MEGET TYND, ren risgrød, gradvis mere og mere tykt. Derefter det
samme med risgrød med pærer og senere også med kartoffelmos, hvor koldt MME
blandes i, både for smagen, men også for at gøre det køligere hurtigt.

Det har virket fint både før og nu og jeg er meget spændt på hvordan den
lille ny tager sin første kartoffelmos på mandag....

Prøvede du med vælling el. tynd risgrød i flasken? Prøvede du med MME?
( Det gjorde du sikkert, for det er jo regel nr. 1, meeen.....det kunne jo
være... )

Nette

Fra : Mette

Dato : 13-06-04 15:14

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøvede du med vælling el. tynd risgrød i flasken? Prøvede du med MME?
> ( Det gjorde du sikkert, for det er jo regel nr. 1, meeen.....det kunne jo
> være... )

Jeg prøvede simpelthen ALT - også med MME, men no way, Jose!

Måske er fidusen bare at blive ved og ved og ved. Men jeg opgav til sidst
fordi hun tabte sig og hun skulle jo spise - og det blev så ved brystet....

Fra : Cat

Dato : 13-06-04 20:17

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske er fidusen bare at blive ved og ved og ved. Men jeg opgav til sidst
> fordi hun tabte sig og hun skulle jo spise - og det blev så ved

Der er nogle børn, der simpelthen ikke er klar før omkring 10 mdr - eller
endda senere.

Børn er forskellige, og godt du har brystet.

Tine

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-06-04 08:27

Mette wrote:

> Men hvad gør jeg næste gang? Jeg vil gerne, at min næste barn
> begynder med fast føde ved 4-5 mdr, for jeg tror det hjælper på både
> vægt og søvn. Nogle gode råd? Eller er børn bare forskellige?

Vi begyndte med tynd risgrød uden smag (det smagte virkelig, som at
række tungen ud af vinduet, men vores datter Sofie kunne godt lide det).
Lidt efter lidt gjorde vi grøden tykkere og kom lidt smag i den iform af
gulerods- eller frugtmos.

Nu introducerer vi gradvis forskellig mad. I øjeblikket er vi nået til
kartoffelmos med torskerogn og kogt. blendet brocolli. Foreløbig er
Sofie ikke helt sikker på, om hun kan lide det - men vi lever devisen
"man skal smage på maden - mere end én gang".

Jeg tror også, at jo tidligere man begynder at introducere barnet til
skemad, jo lettere vil det være - men da vi foreløbig kun har et barn er
mit sammenligningsgrundlag jo temmelig spinkelt

Henriette Døssing

PS: Med hensyn til søvn, så sover Sofie hverken mere eller mindre efter
vi har skiftet nogle af flaskemåltiderne ud med skemad.

Fra : David T. Metz

Dato : 15-06-04 00:42

Mette wrote:

> Men hvad gør jeg næste gang? Jeg vil gerne, at min næste barn
> begynder med fast føde ved 4-5 mdr, for jeg tror det hjælper på både
> vægt og søvn.

Det skal du ikke regne med. Anbefalingen er i øvrigt for tiden fuldamning
til 6 mdr., vi begyndte med vælling da vores datter var 5-6 mdr (husker ikke
helt præcist). Det interesserede hende ikke synderligt. Grød+mos lidt
senere - heller ikke stor interesse, men ved ihærdig indsats (tvunget af at
mor gik på arbejde og far på orlov - til at begynde med halvtidsarbejde for
mor) lykkedes det lidt (hun var godt nok brystsulten når mor kom hjem). Fra
ca. 7 mdr blødt brød, frisk frugt m.m. og det var en succes.

Jeg tror en vigtig parameter var at der simpelt hen ikke var mælkebryster i
nærheden fra 6 mdr. Derudover har vores datter stort set ikke gidet sut og
slet ikke flaske - så det var ikke et alternativ. Men det kan være
tilfældigt.

David