Hård mave
Fra : Kitti Egevang

Dato : 12-06-04 00:13

Hej Gruppe.

Min 6-årige datter lider i perioder af hård mave....
Og i øjeblikket er den rigtig slem. Hun græder hele tiden og har ondt i
"numsen".
Vi er i gang med en laktulose-kur. Men den har ikke sat gang i det endnu. Er
på 4.dagen.
I går var vi hos lægevagten som sagde at hun nok havde en lille rift på
endetarmen,
og at det gik i selv igen på små børn. Han trykkede hende på maven flere
steder, og sagde at det "bare" var hård mave.
Er der nogen af jer som har prøvet lignende og måske har nogle gode råd??
Det er meget hårdt at se den lille guldklump have så ondt.

Hilsner fra Kitti.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 07:35

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kitti !

> Er der nogen af jer som har prøvet lignende og måske har nogle gode råd??
> Det er meget hårdt at se den lille guldklump have så ondt.

Jeg døjede selv meget med hård mave i flere år, da jeg var barn og det er
meget, meget smertefuldt.

Har du prøvet og give din datter et lavement ? Det kan sætte lidt gang i
afføringen her og nu og vil dermed også tage, det værste af smerterne på
hende.
God bedring med hende.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kitti Egevang

Dato : 12-06-04 14:18

Hej.

Tak for rådet.
Men må man give så lille et barn et lavement??
Vi har prøvet Mikrolax, men uden virkning.
Det gjorde faktisk kun ondt værre

Hilsen Kitti.

Fra : Cat

Dato : 12-06-04 19:46

> Hej.
>
> Tak for rådet.
> Men må man give så lille et barn et lavement??
> Vi har prøvet Mikrolax, men uden virkning.
> Det gjorde faktisk kun ondt værre

Da min datter i den alder fik det, så gav vi hende et halvt glas
svedskejuice. Det kunne godt gøre lidt ondt at komme af med, men når det var
væk, var det en lettelse.

Tine

Fra : Mette

Dato : 12-06-04 14:35

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse

Hvad med laxeberal-dråber? Det har altid virket på mig. det sætter gang i
hele systemet, men problemet ligenu kan også være af psykisk karakter, hvor
hun simpelthen er bange for at presse, fordi det gør så ondt. (Ved det fra
egen datter, der ofte kæmper med orm):
Ellers har jeg hørt, at sveske-juice skulle være meget effektivt.

Stakkels pige..det er altså så synd for de små...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-06-04 20:21

Mette wrote:
> [...]
> så ondt. (Ved det fra egen datter, der ofte kæmper med orm):
> Ellers har jeg hørt, at sveske-juice skulle være meget effektivt.

jeg må også anbefale laxoberal-dråber.... de kan købes i håndkøb og virker
effektivt.. jeg har ofte brugt dem for at holde gang i maven.. følg
anbefalingen på flasken, om aftenen lige inden sengetid, det skulle give
resultat i løbet af 6-8 timer.....

sørger hun for at drikke nok i disse dage hvor varmen er lidt tricky?
ofte skyldes forstoppelse nemlig for lavt væskeindtag....

har i prøvet at massere hendes mave (fra højre mod venstre og ned) for at
sætte gang i tarmbevægelserne?
har i prøvet en varmedunk på maven?

prøv evt en klyx i stedet for microlax, det vil virke mere effektivt da der
er mere væske i og bløder afføringen op længere oppe i tarmen...

for at mindske ubehaget ved afføringen (smerter) kan i prøve at smøre
endetarmsåbningen med lidt xylocain creme eller gel, det virker
lokalbedøvende men sørg for at det er masseret godt ind (og evt en smule ind
i åbningen), det kan i sig selv være en ubehagelig oplevelse, men
kombinationen af massagen og det lokalbedøvende kan gøre at hun slapper
bedre af når afføringen kommer, og hun dermed får en mindre ubehagelig
fornemmelse.....

bare lige mine tanker ;) (alle iøvrigt afprøvede*G*)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg: