Er Messias Gud Jahve ifølge Jødedommen ? -~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 19:00

Til www.religion.dk

Jeg har et spørgsmål til Overrabbineren:

Shalom Bent Lexner,

(Vi er her på nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom i gang med en indirekte
diskussion om Guds person.)

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få et svar på, hvorledes
Jødedommen opfatter Messias *specifikt* udfra Zakarias-profetien, som lyder:

"og HERREN (JHVH) skal være konge ..."
(Zak.14,9)

Betyder dette, at Messias IKKE kan være en hvilken-som-helst konge men at
denne konge NØDVENDIGVIS må være Gud Jahve Hamselv ?

Håber du kan give mig et svar herpå.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Knut

Dato : 10-06-04 19:09

On Thu, 10 Jun 2004 20:00:13 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@Heaven> wrote:

> [...]
>
>Betyder dette, at Messias IKKE kan være en hvilken-som-helst konge men at
>denne konge NØDVENDIGVIS må være Gud Jahve Hamselv ?

Kanskje det er på tide du får begge beina på bakken?
--
Yours, Knut.

A Unitarian died, and to his surprise discovered
that there was indeed an afterlife

The angel in charge of these things told him,
"Because you were an unbeliever and a doubter and a skeptic,
you will be sent to Hell for all eternity --
which, in your case, conists of a place where no one will
disagree with you ever again!"

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 22-06-04 11:01

"Jesus-loves-you" skrev

> [...]
>
> Betyder dette, at Messias IKKE kan være en hvilken-som-helst konge men at
> denne konge NØDVENDIGVIS må være Gud Jahve Hamselv ?

Jeg har modtaget en E-mail fra Peter Fischer-Nielsen i går med svar fra
Bent Lexner . Her står der:

=== citat start ===

I jødisk forståelse er denne sætning en betegnelse på Guds herredømme og på
at der vil komme en tid hvor der ikke vil findes afgudsdyrkelse. Den
henviser ikke til Messias.
hilsen
bent Lexner

=== citat slut ====

Interessant svar Bent Lexner gav. Den er i direkte modstrid med Cyrils ord:

Date: 11. april 2004 CET 10:51
Subject: Re: Jesus - Messias eller ej?

=== citat start (vedr. om Jesus er Messias) ===

MD> Hvilke?

[ ... ]
D. Han skulle sprede kendskab til Israels Gud, hvilket vil samle
menneskeheden. (Zak. 14:9)

=== citat slut ====

Vedrørende dette emne, se ...

Name: Kall, Mogens