færdig med skolen - hvad gør I
Fra : Ralph

Dato : 10-06-04 19:07

Min datter er nu færdig med 9. og skal læse videre efter sommerferien, hun
har klaret sig LANGT bedre til eksamen end både hun selv og vi forventede.
Giver man en gave, penge eller blot ros (som vi HAR gjort)
Vi plejer ikke at give penge for ingenting, mao. vi har ikke faste
lommepenge, dog får børnene (3 stk. 12, 14 og 16) 5-600 til at købe
julegaver for og et tilsvarende beløb til sommerferien.
De har alle tre mulighed for at tjene penge - Marie (som jeg snakker om her)
har fast fritidsjob, og har netop nu nul kr. på bankkontoen -
konfirmationspengene har slået til indtil nu, så selvom hun tjener penge har
hun et forbrug der overstiger hendes indkomst.

Vi har ingen formue, så evt. pengegave skal dækkes med færre udgifter, eller
overarbejde af mor og far.

Hvad gør man/I? Den rige pige i klassen fik en hest pga. hendes karakterer.

Et lille efterskrift - som jeg IKKE mener skal følges, blot en historie fra
de varme lande - som dog er sand, tro det eller ej:

Min søster er advokatsekretær i Washington DC, een af hendes chefer bad
hende renskrive en kontrakt han havde indgået med sin søn - 17 år - denne
kontrakt gik ud på at sønnen fik en ny Toyota Supra e.lign.(sportsvogn som
koster ca. 200.000 kr. i USA) hvert år HVIS hans karakterer blev bedre, samt
at sønnen skulle køre sin lillesøster hvorhen hun ønskede indenfor en
bestemt radius, op til 10 gange om ugen. Hvis karakterene var var faldet, så
blev bilen inddraget, hvis de var de samme som året før, så fik han lov til
at beholde bilen - fik IKKE en ny.

American way of life - eller hvad?

--
venligst
Ralph

Fra : Lars Raaby

Dato : 10-06-04 19:20

Ralph skrev bl.a.:
> [...]
> faste lommepenge, dog får børnene (3 stk. 12, 14 og 16) 5-600
> til at købe julegaver for og et tilsvarende beløb til
I kan da give hende nogle penge til at shoppe for eller ekstra
lommepenge til sommerferien. Max 500 kr.
Husk at der kommer 2 efter hende som måske også skal have noget.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Carsten Henriksen

Dato : 10-06-04 19:26

Ralph wrote:
> Min datter er nu færdig med 9. og skal læse videre efter sommerferien, hun
> har klaret sig LANGT bedre til eksamen end både hun selv og vi forventede.
> Giver man en gave, penge eller blot ros (som vi HAR gjort)

Ros'en (ikke at forveksle med rosen) er det vigtigste, synes jeg (men
det kan jo være at hun ikke er enig . Hvad med at spørge hvad hun
kunne tænke sig? Det er der selvfølgelig ikke så meget
hemmelighedskræmmeri i... Da jeg var barn (for alt for længe siden) fik
jeg intet, men tiderne er jo ændret...

> Hvad gør man/I? Den rige pige i klassen fik en hest pga. hendes karakterer.

Der er altid grønnere på den anden side...

> bestemt radius, op til 10 gange om ugen. Hvis karakterene var var faldet, så
> blev bilen inddraget, hvis de var de samme som året før, så fik han lov til
> at beholde bilen - fik IKKE en ny.

Det er der da ikke noget ved; han skulle da have givet en bil til
faderen hvis hans karakterer faldt.,..

Mvh Carsten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-06-04 19:49

> Min datter er nu færdig med 9. og skal læse videre efter sommerferien, hun
> har klaret sig LANGT bedre til eksamen end både hun selv og vi forventede.
> Giver man en gave, penge eller blot ros (som vi HAR gjort)

Hvad MAN gør, ved jeg ikke.
Men ingen af mine børn har fået gaver, fest eller andet ved afslutningen af
9. kl. - jeg har end ikke skænket det en tanke!
Og jeg kender faktisk heller ikke andre, der har fået ret meget andet end et
kærligt til lykke.

Hilsen Inger

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-06-04 21:27

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 9. kl. - jeg har end ikke skænket det en tanke!
> Og jeg kender faktisk heller ikke andre, der har fået ret meget andet end

Jeg melder mig helt enig med ovenstående.
Det kunne ikke falde mig ind at give gaver i den
anledning. Det er noget andet, når de består
svendeprøve, studentereksamen o.lign., -
men en hest! Manden må jo være gal,
eller have behov for at betale sig fra
et eller andet?

Mvh.Bodil..

Fra : Mette

Dato : 10-06-04 20:55

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse >

> Hvad gør man/I? Den rige pige i klassen fik en hest pga. hendes
karakterer.

Der kan man vist tale om propertionsforvrængning...

Jeg klarede mig også supergodt i folkeskolen med et snit på 10,7 - jeg fik
mine forældres ros og en kuglepen til 80 kr, men fik ikke mere ros end min
broder der havde et snit på omkring 7,0 (Og som i øvrigt også fik en
kuglepen af samme type). Det var dog mere for at markere, at vi havde fået
afgangsprøven og var færdig med dét kapitel i vores liv.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-06-04 06:12

Ralph wrote:
> [...]
> sommerferien, hun har klaret sig LANGT bedre til eksamen end både hun
> selv og vi forventede. Giver man en gave, penge eller blot ros (som

I kunne gå ud at spise for at fejre hendes fine resultat, eller måske
tage en tur i biografen.

Henriette Døssing

Fra : Ralph

Dato : 11-06-04 07:40

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> I kunne gå ud at spise for at fejre hendes fine resultat, eller måske
> tage en tur i biografen.

God ide - det gør vi

--
Venligst/Regards
Ralph - 20991655

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-06-04 10:36

Ralph wrote:

> God ide - det gør vi

Jamen så rigtig god fornøjelse

Henriette Døssing

Fra : Nette

Dato : 11-06-04 09:19

"Fischer & Døssing" skrev

> I kunne gå ud at spise for at fejre hendes fine resultat, eller måske
> tage en tur i biografen.

Glimrende idé. Så sker der da en markering, uden alt det der med gaver.
Det mener jeg altså heller ikke vi fik, da vi gik ud af skolen??

Nette

Fra : Jane

Dato : 11-06-04 15:04

Ralph skrev i <news:40c8a316$0$201$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Vi har ingen formue, så evt. pengegave skal dækkes med færre udgifter,
> eller overarbejde af mor og far.

Man kan få en hue i samme stil som studenterhuen. men med en
anden farve bånd som symboliserer 10. klasse i stedet for
studentereksamen. Jeg kan bare ikke huske farven på båndet.
Muligvis grøn.

Måske var det en idé at give hende sådan en til minde?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Anita

Dato : 11-06-04 19:25

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
> Muligvis grøn.
>
> Måske var det en idé at give hende sådan en til minde?

Eftersom hun "kun" bliver færdig med 9. og ikke skal i 10. klasse, vil det
vist være meningsløst.

Synes nu også at det er lidt for meget med alle de "huer". Der er vel en
grund til at det hedder en _studenter_hue.

Venligst Anita

Fra : Jane

Dato : 11-06-04 22:06

Anita skrev i <news:40c9f859$0$9315$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

> Eftersom hun "kun" bliver færdig med 9. og ikke skal i 10. klasse, vil
> det vist være meningsløst.

Det havde jeg lige overset. Sorry.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Lars Raaby

Dato : 15-06-04 21:34

Ralph skrev bl.a.:
> Min datter er nu færdig med 9. og skal læse videre efter
> sommerferien, hun har klaret sig LANGT bedre til eksamen end
> både hun selv og vi forventede. Giver man en gave, penge eller
> blot ros (som vi HAR gjort)

<klip>
> [...]
> var faldet, så blev bilen inddraget, hvis de var de samme som
> året før, så fik han lov til at beholde bilen - fik IKKE en

Der er også nogle der giver større bryster.....
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=252757

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng