Økonomien
Fra : Kasper

Dato : 10-06-04 17:02

Hej

Vi tænker på at vores første barn. Hvad er udgifterne per måned. Hvad
skal der budgetteres?

K.

Fra : Milea

Dato : 10-06-04 17:28

Kasper <kasper@ejlertsen.net> wrote in

> Hej
>
> Vi tænker på at vores første barn. Hvad er udgifterne per måned. Hvad
> skal der budgetteres?
>
> K.

Hej

Min første tanke, man kan ikke budgettere et barn!

Men på den anden side, når den tid kommer:

dagpleje/vuggestue - forhør om taksten hos din kommune
børneforsikring - koster ca. 500 kr. pr. år

så er der jo børneopsparing, hvis man selv ønsker at indsætte et fast
beløb hver måned

Hvis du tænker på budget fra dag 1:

Du kan ikke vide på forhånd hvor mange bleer der vil blive brugt.

Du kunne jo fortælle hvad du specifikt tænker på

Mvh. Milea

Fra : Gitte

Dato : 10-06-04 18:11

Hejsa

>Vi tænker på at vores første barn. Hvad er udgifterne per måned. Hvad
>skal der budgetteres?

Det er utroligt svært at sige - og meget individuelt, afhængigt af
hvor meget "prestige" man ønsker.

En ting, du/I dog skal regne med, er udgifterne til pasning af den
lille. Det svinger meget fra kommune til kommune. Vi gav omkring 2300
kr. pr måned i dagplejen og giver nu lige godt 1900 pr måned i
børnehave.... Men jeg har hørt om kommuner der var både billigere og
dyrere (op til ca. 3000 kr/måned for dagpleje). I nogle kommuner skal
barnet så selv medbringe mad + bleer i dagpleje/vuggestue, andre
steder er det inkluderet i prisen.
Derudover kommer der selvfølgelig anskaffelse af barnevogn, babyseng,
evt. barnestol til bil/stol til cykel/cykelanhænger til transport af
baby. Dette kan dog sagtens købes brugt, hvis man ønsker at spare.
Men hvis du/I ønsker at købe fra nyt koster en barnevogn 1500-6000 fra
ny (afhængig af kvalitet) og barnestol til bil 300-2500. Og mht.
barnestolen skal I nok regne med at bruge mindst 2, da de er afhængig
af barnets vægt. Det kan være en ganske god ide, at overveje om man
"kun" skal have 1 barn, eller regner med at få flere. Hvis man regner
med flere hen ad vejen, kan det nok godt betale sig at købe
kvalitetsvarer, der kan holde til 2-3 eller flere børn....
Der er selvføgelig en løbende udgift til bleer, som kan være svær at
budgettere præcist med. Men hvis I regner med et par hundrede kroner
om måneden er det nok ikke helt galt. Men det varierer meget fra barn
til barn. Og afhænger også af, om man går efter de "dyre mærkevarer"
som Pampers eller Libero, eller vil "nøjes" med de billigere mærker
(har selv ganske gode erfaringer med Aldi's Vibelle). Og selvfølgelig
af, om man har mulighed for at benytte sig af de store kæders gode
tilbud på "mærkevare-bleerne".....
Tøj koster selvfølgelig også, men igen, her bestemmer man altså meget
selv, hvor meget det behøver at koste. Det er ikke nødvendigt at købe
mærkevaretøj til den lille, som alligevel er for småt i løbet af 1-2
måneder.... Man kan købe ganske udmærket tøj i både Kvickly, Bilka og
H&M (og såmænd også i genbrugsbutikker) til ganske rimelige priser...
Og meget kan spares, hvis man har venner/familie der har børn, og som
har udstyr de kan undvære....

MVH
Gitte

Fra : Ralph

Dato : 10-06-04 18:35

"Kasper" <kasper@ejlertsen.net> skrev i en meddelelse
> Vi tænker på at vores første barn. Hvad er udgifterne per måned. Hvad
> skal der budgetteres?

Min familie bruger ca. 8K på mad, tøj, ferie, sjov. Min svoger 6K, fælles
for familierne er to voksne, tre børn, så mon ikke 4½ - 5K skulle kunne gøre
det for en familie med eet barn. Ingen store forgyldte kalkulation, bare
alm. erfaring.

--
venligst
Ralph