Kuglegrill: Kan den bruges uden kulholder
Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 09-06-04 19:06

Jeg har idag "flottet" mig og købt en kuglegrill i Favorit til 199,- Hjemme
igen skulle grillen samles, men jeg tøvede da jeg opdagede at der ikke
medfulgte nogen kulholder.
(ala dem på det midterste foto her
http://www.bruglaaget.dk/37/Grillmetoder.html ).

Nu er jeg blevet lidt i tvivl om det er til at placere kullene på den
kulrist der medfulgte så man kan grille stege o.a. Andre med en billig grill
der har erfaring hermed...

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-06-04 20:28

> [...]
>
> Nu er jeg blevet lidt i tvivl om det er til at placere kullene på den
> kulrist der medfulgte så man kan grille stege o.a. Andre med en billig

Jeg bruger Glæsels metode dog uden dryp bakke
Den mener jeg er klart den bedste, da jeg kan flytte rundt på kødet så det
kan gå hurtigere eller langsomt.

Eller når jeg (det gør jeg mest) steger en steg, så bruner jeg den over
kullene direkte og flytter den derefter væk og låget på. så drikker jeg et
glas rødvin eller 2, og kigger til den og vender den et par gange.

Det største jeg har lavet på min 57 cm kugle gril er en okseklump på ca 5
kg. og den blev god selv om det tog sin tid.

Hilsen Jørgen

Fra : Mark Schiller

Dato : 09-06-04 21:26

Wed, 9 Jun 2004 20:06:17 +0200, berigede "Bjarne Kunckel"
<kan@oplyses.ja> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nu er jeg blevet lidt i tvivl om det er til at placere kullene på den
>kulrist der medfulgte så man kan grille stege o.a.

Intet problem, bare ud over stepperne

Til vores grill medfulgte der kulbakker, stort set det samme som
kulholdere, og vi bruger dem stort set aldrig.

Hæld kullene, som der bliver foreslået, i den ene side af grillen og
kast dig ud i det eller anbring kullene på hver side af en grillbakke
_efter_ du har placeret grillbakken i midten af grillen.

Kulholderne er i mit univers "Nice to have", de er ikke "Need to have"
- god fornøjelse

/Mark

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 09-06-04 21:48

"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> <kan@oplyses.ja> dk.fritid.hus-og-have med:
>
> Kulholderne er i mit univers "Nice to have", de er ikke "Need to have"

Ja men så vil jeg beholde grillen, og vil kommende week-end indvie den med
en lammekølle.
Jeg håber på at kunne finde stegetider mm. på Glæsels side.

Tak for alle indlæg..

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : TG4600

Dato : 10-06-04 06:23

"Bjarne Kunckel" <kan@oplyses.ja> wrote in message
> [...]
> en lammekølle.
> Jeg håber på at kunne finde stegetider mm. på Glæsels side.

Hvis du går udfra stegetider ca. som i en konventionel ovn, går du ikke
helt galt i byen, men ellers kan et stegetermometer anbefales. Min erfaring
er dog at man (i kuglegrillen) skal stoppe lidt tidligere end man ellers
ville have gjort. Ellers har man en tilbøjelighed til at "overstege" lidt.

Fra : Mogens Andersen

Dato : 10-06-04 07:46

Mark Schiller <ms@definitivt.invalid> skrev:
>Kulholderne er i mit univers "Nice
>to have", de er ikke "Need to have"
>- god fornøjelse
>

>/Mark

Jeg er helt enig, købte sidste år en grill i fakta til 149,- den er
også uden kulholdere. Jeg har så i løbet af vinteren lavet et par
holdere, men jeg synes absolut ikke det er nogen fordel, da grillen
egentlig er ret lille ø47cm, så tager de meget plads og jeg ender ud
med en smal rille på midten der kan bruges til indirekte stegning. Næh

hæld kullene over i den ene side, og så er det meste af risten fri til

stegning.
Noget andet jeg har lavet om på er trækket, hvis jeg lagde låg på gik

den simpelthen ud...(alle til og aftræks huller var åbne)
Nå men efter at have studeret den lidt efterfølgende, bemærkede jeg at

de 4 huller i låget var noget mindre end dem i bunden, så frem med
trinboret og bore hullerne op i låget, og så virker den bare rigtig
godt. Jeg bruger et trådløst stegetermometer, så kan jeg jo også komme

til at se bold mens stegen tilberedes..he he

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 10-06-04 09:03

"Mogens Andersen" <ma7@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> med en smal rille på midten der kan bruges til indirekte stegning. Næh
>
> hæld kullene over i den ene side, og så er det meste af risten fri til

Endnu engang tak for alle indspark.. Man kan forøvrigt endnu se modellen på
http://www.favoritmarked.dk

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Bo Br

Dato : 11-06-04 00:10

> Jeg bruger et trådløst stegetermometer, så kan jeg jo også komme
> til at se bold mens stegen tilberedes..he he

Hvor har du erhvervet dig sådan et ??

Jeg vidste ikke at man kunne "få" sådan et Det er med på listen over
ting jeg nu MÅ EJE

kommentar til Bjarne: brug drypbakke (godt med vand i, for at forhindre
røgudvikling fra fedt der drypper ned i gløderne) så smager det ikke af
sod - røg og afbrændt gummi.

mvh. Bo Br

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-06-04 07:07

"Bo Br" <fjern "NOSPAM"dbobrNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du erhvervet dig sådan et ??

Trådløst termometer kan købes hos isenkræmmeren og ses her:
http://www.obh.dk/Products/Product.asp?ProductNo=4775

Mvh. Lisbeth

Fra : Mark Schiller

Dato : 11-06-04 20:11

Fri, 11 Jun 2004 08:06:39 +0200, berigede "Lisbeth Jacobsen"
<KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Trådløst termometer kan købes hos isenkræmmeren og ses her:
>http://www.obh.dk/Products/Product.asp?ProductNo=4775

Weber og OBH deler åbenbart design og pris *griner*

/Mark