Punkteret termorude.
Fra : B. Jensen

Dato : 09-06-04 16:31

Hej
Jeg har for et par år siden "arvet" et gl. skydedørsparti ca. h*b =190*160
med 2-lags termoruder i.
som jeg monterede på vores udendørs terrasse , men nu er den punkteret og
hvid inden i.
Jeg har planer om at skille termoruden af - fjerne aluminiumslisten og og
rense glasset for urenhederne og derefter kun anvende 1 lag glas i rammen.
Spørgsmål?

Er der større risiko for at den store rude vil sprænge/revne ved belastning
eks. hvis man ramler ind i den
eller læner sig op af denne, eller en bold evt. kommer susende gennem
luften, end hvis det var
2- lags termoglas.
Jeg vil ikke gå på kompromis med sikkerheden, hvis man risikerer at skære
sig til døde ved et uheld, men
jeg har heller ikke lyst til at gå ud at købe en ny termorude, da jeg ikke
vil ofre en formue på det.

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-04 17:07

B. Jensen wrote:

> [...]
> Jeg har planer om at skille termoruden af - fjerne aluminiumslisten
> og og rense glasset for urenhederne og derefter kun anvende 1 lag

Ruderne lider af glaspest - der er sodaudsvedning på glasset. Det kan ikke
renses af. Ruderne er værdiløse, også som enkeltlagsglas.

> [...]
> belastning eks. hvis man ramler ind i den
> eller læner sig op af denne, eller en bold evt. kommer susende

Det gør ingen forskel. I princippet er en termorude bare to lag enkeltglas
med noget afstand imellem. Det enkelte lag glas bliver ikke svagere af, at
der ikke længere er en rude mere 10 mm. ved siden af.

> jeg har heller ikke lyst til at gå ud at købe en ny termorude, da
> jeg ikke vil ofre en formue på det.

Vil du kunne kigge gennem ruden, må du til lommerne. Beklager.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bent Pedersen

Dato : 09-06-04 22:23

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> med noget afstand imellem. Det enkelte lag glas bliver ikke svagere af, at
> der ikke længere er en rude mere 10 mm. ved siden af.
Hov, hov det passer bestemt ikke. Der er luft mellem glassene, så det vil
sige at begge stykker glas skal flyttes før de splintres, også selvom der
er en punktering.
Hvis det nu kun er fugt der er indeni, kan du lufte ud ved at bore to 5 mm
huller foroven og to forneden i den yderste rude. Derefter sættes et lille
net på som forhindrer insekter i at flyve ind. Det påvirker ikke
isoleringsevnen at der er små huller i ruden.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-04 22:24

"Erik Ginnerskov" <egin@mail.dk> skrev >
> Ruderne lider af glaspest - der er sodaudsvedning på glasset. Det kan ikke
> renses af. Ruderne er værdiløse, også som enkeltlagsglas.

Sikkert ikke, de får jo ikke sådan lige glaspest af at termoruden er
punkteret. Så han kan sagtens anvende dem enkeltlags.
Hvis han vil være sikker inden adskillelsen, kan han (meget forsigtigt,
f.eks. med en hårtørrer) varme et område op og se om 'det hvide' rent
faktisk er dug, der lader sig fordampe væk, hvad jeg antager det er.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zlgge

Dato : 09-06-04 22:50

"B. Jensen" <bjensen@nospam.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig til døde ved et uheld, men
> jeg har heller ikke lyst til at gå ud at købe en ny termorude, da jeg

Hvis du ved hvordan du skal skille ruden ad uden at glasset revner, kan du
sagtens renovere ruden igen. Du skal blot rengøre glasset 100% og fuge med
Sikamastik eller et andet bitumen produkt. Det gøres ved at tage den ene
rude af og fuge indvendigt i alulisten og så lime den anden rude på igen,
også med fugemassen. For ikke at få problemer med fugt kondens igen er det
en stor fordel at lægge glasset på en elradiator så det er så varmt som den
kan blive (ca 50-60 grader) så glassene er så varme som muligt når der
fuges.

På "rigtige termorudefabrikker" afrenses ruderne med damp og fuges imens de
stadigt er varme.

Hvis du vil lave en energirude, kan du bore et 5mm hul i top og bund,
diagonalt og "udlufte" ruden med nitrogen. Det kan købes i små to liters
beholdere hos laboratorieudstyrsforretninger. Eller du kan evt. låne en
flaske hos en der svejser rustfrit stål.
Hullerne lukkes igen med fugemasse så snart man har lukket for gassen.

Mvh
//zigge

Fra : //zlgge

Dato : 09-06-04 22:56

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du vil lave en energirude, kan du bore et 5mm hul i top og bund,
> diagonalt og "udlufte" ruden med nitrogen.

RETTELSE!

Det er ikke nitrogen, men argon, der skal fyldes i selvfølgeligt.

Mvh
//zigge

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-06-04 22:21

> Hvis du vil lave en energirude, kan du bore et 5mm hul i top og bund,
> diagonalt og "udlufte" ruden med nitrogen.

Du glemmer lige at der på den indvendige side af en energirude er påført en
meget tynd metalbelægning, som hindrer den langbølgede varmestråling i at
passere. Den tvivler jeg på at du kan påføre selv og den er afgørende for om
du kan betragte den som en energirude. Gasvalg har også betydning, men uden
metalbelægning batter det ikke noget.

Lars