"Roald Henriksen" <mail@pentagon-electric.dk> skrev i en meddelelse
news:40e35368$0$23873$14726298@news.sunsite.dk...
> Når linien var skrevet til ende, skulle vognen med typearmene returnere
til
> venstre kant. Det skete med en kraftig fjeder.
> Herefter blev papirvalsen drejet, så der kunne skrives på en ny linie.
> Den fjedertrukne typevogn havde en vægt på omkring 2 kg. Det siger sig
selv,
> at det tog tid, inden vognen var på plads i venstre side. Det skete i
øvrigt
> ofte med et brag, fordi støddæmperne var slidte og ikke kunne bremse
vognen
> ned i fart.
> Derfor hedder det CR+LF, fordi det giver den længste pause i
udskrivningen,
> så vognen kan nå at være på plads, inden det første tegn på den nye linie
> skal skrives.
Sandt nok, men ikke hele sandheden når vi snakker om fjernskrivere.
Der fandtes i min tid (i 60'erne) nogle sløve bananer (Creed og et fransk
mærke f.eks.), hvor CR+LF ikke var nok. Hvorfor ikke ?
Jo, 50 BPS svarer til ca. 7 tegn pr. sekund (1 startbit, 5 databits, 1 eller
1.5 stopbit). Det indebærer, at tidsforbruger på en CR+LF er 2/7 af et
sekund, eller med andre ord, at vognen skulle være tilbage i udgangspunktet
på max 2/7 sekund. LF kunne foregår mens vognen fes tilbage.
De sløveste fjerneskrivere kunne derfor begynde at skrive "undervejs", som
Roald siger.
Vores rutine i det hollandske PTT var derfor CR+ LF + CR. Så kunne alle
følge med.
Nico
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (
http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.709 / Virus Database: 465 - Release Date: 22-06-2004