social arv af job
Fra : Melanie

Dato : 09-06-04 12:20

Har i dag tænkt lidt over om jobvalg ofte er arveligt?
Kommer fra en fam. hvor der er blevet flere og flere lærere som årne er
gået. Min far er lærer, og mine søskende hoppede fra deres andre udd. og er
blevet det, og deres mænd er hoppet fra det de var, til at blive lærer. Jeg
er selv udd. i butik, men er i dag ved at undersøge om jeg kan komme på en
PGU. Det ser ud til at lykkedes og dvs. at jeg også havner lidt i lærefaget,
men ikke helt.

Oplever i at i har nogen lunde samme job som jeres forældre?
Eller at jeres børn ønker at studre noget i stil med det i er?

Hvis ja, så er det vel lidt social arv over det... *G*
Mvh Melanie

(Syntes selv det er den rette gruppe at spørge i, men er du uenig, hvor
skulle jeg så spørge?)

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 09-06-04 13:31

> Oplever i at i har nogen lunde samme job som jeres forældre?
> Eller at jeres børn ønker at studre noget i stil med det i er?

Næææ min mor er tandklinikassistent, min far er mekaniker, og jeg er
salgsassistent...

Fra : Gitte

Dato : 09-06-04 13:39

>Oplever i at i har nogen lunde samme job som jeres forældre?
>Eller at jeres børn ønker at studre noget i stil med det i er?

Nu er mine børn ikke gamle nok til at have studeret andet end
børnehaven....
Mine forældre var begge ufaglærte, mens jeg selv er blevet
kontorassistent, så det ligner ved ikke så meget....
I min mands familie er der en "pæn repræsentation" af ingeniører i
hans generation, dvs. både ham og hans bror er uddannet ingeniør + der
er en del fætre/kusiner der er. Uden at nogen i forældregenerationen
er uddannet i den retning.
Så nej, det er ikke noget jeg har oplevet....

MVH
Gitte

Fra : Anja Holdum

Dato : 09-06-04 14:14

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mvh Melanie
>
> (Syntes selv det er den rette gruppe at spørge i, men er du uenig, hvor

Ja her passer det vist meget godt... er de ikke lærer så er de pædagoger i
min familie.
Mine forældre er pædagog og lærer, mine søskende ligeså. Mine onkler og
morfar var lærere men min faster var pædagog, jeg har nogle fætre som er
pædagoger..Jeg er pædagog!
Gæt hvad min kæreste er?

Nope... han er elektriker

Hilsen
Anja

www.holdum.dk

Fra : Mette

Dato : 09-06-04 14:19

> [...]
> er selv udd. i butik, men er i dag ved at undersøge om jeg kan komme på en
> PGU. Det ser ud til at lykkedes og dvs. at jeg også havner lidt i

Stort set samme mønster i min familie- jeg selv forsøgte som lærerstud, men
læser nu på en kommunikationsuddannelse på uni i stedet. Til gengæld er min
kæreste lærer (samt mine forældre, en onkel, en kusine og en fætters kone).

Jeg tror ikke så meget at det er den sociale arv, men mere en fælles
interesse og flair, der lægger til grund for disse valg. Man kan også
inspireres af andres valg...

Fra : Søren Mors

Dato : 09-06-04 19:44

Melanie wrote:
> Har i dag tænkt lidt over om jobvalg ofte er arveligt?

Der er helt sikkert en social arv indblandet. Da jeg gik på
universitetet havde de fleste forældre der også havde en længerevarende
uddannelse. Selvfølgelig var der da også børn af ufaglærte, men ikke så
mange som man skulle forvente.

Blandt os fire børn af en cand. mag. og en sygeplejerske er der 1 cand.
scient, en stud. mag. en stud. med. og en der læser til skibsofficer.
Dvs. vi tager alle lange uddannelser, som mestendels er ret boglige.

Søren Mors

Fra : Marianne

Dato : 09-06-04 20:45

Hej

Fænomenet er såmænd dokumenteret i mange sammenhænge. Også når man tager
højde for, at 'alle' får længere og længere uddannelser, men at den enkelte
i relation til resten af samfundet i udpræget grad bliver på samme plads som
ens forældre stod på. Dette kaldes populært den synkende uddannelsesstige:
man kravler opad, men stigen synker --> man bliver stående, hvor man stod!

Jursiter er i øvrigt den gruppe, hvor reproduktionen er størst. Fulgt af
læger.

mvh
marianne

Fra : Anita

Dato : 09-06-04 22:38

> [...]
>
> Oplever i at i har nogen lunde samme job som jeres forældre?
> Eller at jeres børn ønker at studre noget i stil med det i er?

Jeg vil mene at det fænomen du her beskriver er meget udbredt inden for
lærerfaget. På mit stamhold på seminariet var mindst en fjerdedel
"lærerbørn". Selv har jeg netop idag bestået sidste eksamen på
lærerseminariet men har ikke "lærerforældre".

Venligst Anita

Fra : Melanie

Dato : 10-06-04 08:42

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> "lærerbørn". Selv har jeg netop idag bestået sidste eksamen på
> lærerseminariet men har ikke "lærerforældre".

Tillykke med eksamen. Håber det er gået dig godt, og håber også du har fået
job.

> Venligst Anita

Det har været sjovt at læse alle de svar der er kommet. Der er altså lidt om
det så *SS*
Ikke nødvendigvis fra ens forældre, men så fra omgivelserne. Det er da lidt
sjovt.

Undrede mig stadig over at mine søskende droppede det de var igangmed for at
blive lærer, og senere deres mænd det samme *G* og nu dropper jeg butik for
at komme "over" i noget med børn også...
Jeg orker ikke blive lære da jeg ikke er god til at stave, og slet ikke god
til alle de lektier jeg skal igennem for at blive det. Kan lige overskue at
skulle tage en PGU og samtidig kvalifisere jeg mig til at kunne læse vidre
til pædagog, hvis det er det jeg så vil til den tid. Det kan jeg ikke nu, da
jeg ikke har en HF eller gyminasiel udd.

Min forlovede er også udd. i butik, men er som mange andre i hans familie,
er han også havnet i håndværkerfaget i stedet. Min svigerfar har et
entrepenørfirma, og der er vist 8 ansatte. De 4 af dem er i familien.
Svigermor er dagplejemor, ligesom hendes søster. Hendes datter er noget
andet, men har noget med at passe andre også... Tja, det er altså sjovt som
vi påvirkes af andre...

Tak for jeres svar

Mvh Melanie

Fra : dias

Dato : 10-06-04 10:13

> [...]
> Svigermor er dagplejemor, ligesom hendes søster. Hendes datter er noget
> andet, men har noget med at passe andre også... Tja, det er altså sjovt

Ja, det kan være ren og skær påvirkning fordi man i og med ens forældre
arbejder med det ene eller det andet, ikke kan undgå at høre meget om det
f.eks. Også inden for skuespillerverdenen er mange af skuespillerbørnene
blevet skuespillere, men de er jo også blevet opflasket med det fra de var
helt små, det kan jo også være årsagen, men man arver vel også lidt sådan
socialt set.

Fra : Anita

Dato : 10-06-04 12:59

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev

> Tillykke med eksamen. Håber det er gået dig godt, og håber også du har
fået
> job.

Tak, det er gået godt og jobbet er sikret, i hvert fald for det første
års-tid :)

> [...]
om
> det så *SS*
> Ikke nødvendigvis fra ens forældre, men så fra omgivelserne. Det er da

Jeg blev også meget overrasket, den dag en af lærerne spurgte om hvor mange
i "klassen" der havde lærerforældre. Og en skov af hænder viste sig.

> [...]
for
> at komme "over" i noget med børn også...

Sådan tror jeg det er med mange inden for lærerfaget. De har prøvet noget og
fundet ud af at de nu ville noget andet. Der er mange der søger nye
udfordringer - og det tror jeg på at de får

> Jeg orker ikke blive lære da jeg ikke er god til at stave, og slet ikke
god
> til alle de lektier jeg skal igennem for at blive det.

Her staver du da fint - og tro mig - der er (desværre) en del
lærere/lærerstuderende, der staver som en brækket arm. De tror ikke det
betyder noget, hvis bare de undlader at vælge dansk som linjefag.

> [...]
da
> jeg ikke har en HF eller gyminasiel udd.

Okay, bare klø på. Det med at kunne klare lektiebyrden og pludselig skulle
læse og skrive en del lærer man hurtigt. De folk jeg har læst med som har
været ude af skoleverdenen i op mod 20-25 år klarer sig ganske udemærket.
Men ja, de skal lige ind i rytmen.

> Min forlovede er også udd. i butik, men er som mange andre i hans familie,
> er han også havnet i håndværkerfaget i stedet. Min svigerfar har et
> entrepenørfirma, og der er vist 8 ansatte. De 4 af dem er i familien.

Uha, det kan godt være lidt farligt - at blande familie og arbejdsliv
sammen. Men det _kan_ heldigvis fungere upåklageligt :)

> Svigermor er dagplejemor, ligesom hendes søster. Hendes datter er noget
> andet, men har noget med at passe andre også... Tja, det er altså sjovt
som
> vi påvirkes af andre...

Ja, det er meget spøjst med den slags sammenhænge.

Venligst Anita

Fra : Nette

Dato : 10-06-04 19:46

"Melanie" skrev

> Oplever i at i har nogen lunde samme job som jeres forældre?

Overhovedet ikke.

I dag hænger det ikke nødvendigvis sådan sammen. I gamle dage hang
arbejdslivet og familielivet ofte mere sammen end i dag,. I hvert fald på
landet,- Alle hjalp til, det var naturligt at sønnerne overtog faderens
gård.
I byerne var det fabriksarbejderens søn, der kom i lære på fabrikken osv.

Men i dag er det helt anderledes. Der findes SU, lån osv. SÅ i dag kan man
stort set blive, hvad man vil. Sønnerne overtager ikke længere fædrenes
gårde og bysønnerne kommer ikke længere i lære på fabrikken.

Mine forældre laver noget helt andet end jeg. Og jeg har endda et par
uddannelser at vælge imellem.

Nette